Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:48

lenaa_tje schreef:
Maar Annemiek als jou oma zorg nodig heeft en ook wel weer terug wil is dat niet zo makkelijk.. en ook dat kan je bureaucratie noemen.
Ik vind het lastig.

Zoals ik al zei, ik heb geen idee hoe het tegenwoordig zit met ouderen in verpleegtehuizen, het is al lang geleden dat mijn oma daar zat. Maar ik zou het raar vinden als je in zo'n situatie niet je eigen familie tijdelijk in huis mag nemen. Tenzij ze echt aparte zorg nodig hebben inderdaad. Maar pilletjes geven en wassen en steunkousen aan trekken is niet zo'n probleem.
Maar lastig is het absoluut, zeker als je ziet hoe snel zo'n ziekte zich door zo'n tehuis verspreid, en de ene bewoner kiest voor kwaliteit en de ander voor kwantiteit.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:48

8nnemiek schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar Annemiek als jou oma zorg nodig heeft en ook wel weer terug wil is dat niet zo makkelijk.. en ook dat kan je bureaucratie noemen.
Ik vind het lastig.

Zoals ik al zei, ik heb geen idee hoe het tegenwoordig zit met ouderen in verpleegtehuizen, het is al lang geleden dat mijn oma daar zat. Maar ik zou het raar vinden als je in zo'n situatie niet je eigen familie tijdelijk in huis mag nemen. Tenzij ze echt aparte zorg nodig hebben inderdaad. Maar pilletjes geven en wassen en steunkousen aan trekken is niet zo'n probleem.
Maar lastig is het absoluut, zeker als je ziet hoe snel zo'n ziekte zich door zo'n tehuis verspreid, en de ene bewoner kiest voor kwaliteit en de ander voor kwantiteit.

Probleem is dat iemand zijn plek kwijt raakt. Dat aanhouden gaat niet ivm. Kosten.
En dan? Ga je die zorg dan aanhouden als familielid of moet er dan toch een nieuwe plek gezocht worden in een verpleeghuis tegenwoordig kom je niet in een tehuis als je steunkousen nodig hebt en een pilletje.
Ik ben van mening dat die zorg prima thuis geregeld kan worden maar dat kost wel meer aandacht van familie leden. In huis hebben ook niet veel mensen die ruimte.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 14-08-20 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:50

Met een broer met griep schade vind ik inderdaad dat er vaak de makkelijk over gepraat wordt.
De mexikaanse griep zorgt wereldwijd ook nog steeds voor sterfte onder kinderen en zwangeren. Iets meer respect naar influenza is niet verkeerd. De meeste mensen die praten over een griepje doen dit op basis van een doorgemaakt verkoudheidsvirus.

Covid en influenza zijn beide erg, je moet ze naast elkaar zien ipv een vergelijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:51

Viruswaanzin is top.
Voor we het weten is niks meer over van de vrijheid , waar vroeger iedereen voor gevochten heeft.
Ik vertik het om hier aan mee te doen. Voor mij geen mondkapjes ( is ook totaal niet bewezen dat het werkt rivm),
Desinfectie doe ik ook niet
1,5 meter ook niet.

Het is een griepvirus
Dus zorg dat je gezond bent gezond leeft en een goede weerstand hebt

Corona is net zo erg als de gewone griep, van beide gaan mensen dood.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:52

Sizzle schreef:
Met een broer met griep schade vind ik inderdaad dat er vaak de makkelijk over gepraat wordt.
De mexikaanse griep zorgt wereldwijd ook nog steeds voor sterfte onder kinderen en zwangeren. Iets meer respect naar influenza is niet verkeerd. De meeste mensen die praten over een griepje doen dit op basis van een doorgemaakt verkoudheidsvirus.

Covid en influenza zijn beide erg, je moet ze naast elkaar zien ipv een vergelijk.

Dit bedoelde ik inderdaad. Bedankt voor de iets meer onderbouwde post haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:57

lenaa_tje schreef:
Probleem is dat iemand zijn plek kwijt raakt. Dat aanhouden gaat niet ivm. Kosten.
En dan? Ga je die zorg dan aanhouden als familielid of moet er dan toch een nieuwe plek gezocht worden in een verpleeghuis tegenwoordig kom je niet in een tehuis als je steunkousen nodig hebt en een pilletje.
Ik ben van mening dat die zorg prima thuis geregeld kan worden maar dat kost wel meer aandacht van familie leden. In huis hebben ook niet veel mensen die ruimte.

https://kennisbank.patientenfederatie.n ... f-vakantie
"Bewoners van verpleeghuizen kunnen 146 dagen per jaar buiten het verpleeghuis verblijven."
Je zal niet zomaar je plekje kwijt raken als je netjes blijft doorbetalen. Ik zou verwachten dat dat gewoon te regelen is in zo'n situatie.

Ruimte is een ander probleem inderdaad. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een plekje op de begane grond heeft. Maar mij lijkt dat er voor best wat ouderen wel iets te regelen moet zijn.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-08-20 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:58

Ygritte schreef:
SinneJ schreef:
Eens. En ik heb ook niet alle antwoorden, maar het is gewoon een feit dat zowel België als Nederland (als het VK en nog vele andere landen) hier laten zien dat we een te slome bureaucratie hebben om met een crisis te kunnen dealen. En DAT geeft vooral onnodig leed. Niet de maatregelen zelf, maar de timing en de uitwerking ervan, alsook de manier waarop het aan de bevolking wordt gepresenteerd.

Er is geen eendracht, zowel niet in het beleid als onder de bevolking. Zelfs de berichtgeving van uit de overheid is gefragmenteerd. Wij hebben hier niet gevoel van "We zullen er eens allemaal onze schouders onder zetten!".

En dat is niet omdat onze landen bestaan uit inwoners met een slecht karakter hoor... en ook niet omdat al onze leiders slechte bedoelingen hebben. Dat is gewoon omdat er geen goed uitgewerkt plan is en de fundering om om te gaan met crisissen onbestaande is.

Nuja, ik denk ook niet omdat Nederland "slechte" mensen heeft, maar we wonen wel in een land waar mensen erg gehecht zijn aan individuele vrijheid en kritisch zijn (ook als ze de kennis missen: een beetje "iedereen is bondscoach" idee :7 ). Nu is dat heel tof in heel veel gevallen, maar bij een globale pandemie is het inderdaad zo dat een collectivistisch gedachtegoed, in elk geval als het gaat om public health, heel erg helpt. In Korea is iedereen zich bijvoorbeeld hyperbewust van het risico dat ze vormen om andere mensen te besmetten, en zijn mondkapjes en in die zin massaal elkaar ondersteunen veel meer gemeengoed. Zo las ik van een Koreaanse vrouw die zelfs thuisbleef van werk omdat iemand verdiepingen boven in haar flat corona had, en zij geen enkel risico wilde lopen om anderen te besmetten. Ook in andere samenlevingen met meer een community-gevoel, zoals in sommige favelas van Brazilië, worden maatregelen en oplossingen veel breder gedragen.

En inderdaad: de Nederlandse overheid is veel minder helder en eenduidig in communiceren. Ik zie bijvoorbeeld Angela Merkel van Duitsland veel duidelijker uitleggen wat het precieze doel van maatregelen is, waarom het belangrijk is te helpen verspreiding te voorkomen, en hoe de maatregelen werken. Er waren in Duitsland ook veel sneller grote test-stations en duidelijkheid waar die waren en wanneer je daarheen moest, bijvoorbeeld.

Ik denk dat Mark Rutte te veel aan zijn liberale gedachtegoed hangt, en het hele credo van zijn regering "eigen verantwoordelijkheid", om zo'n duidelijk voortouw te nemen. Terwijl mijns inziens de persconferentie waar wel duidelijk werd gezegd "dit mag NIET", voor veel meer duidelijkheid en steun konden rekenden op de bevolking. Al die onzekerheid en twijfel en heen- en weer tussen maatregelen in persconferentie zorgden voor onzekerheid, en juist in onzekerheid kunnen conspiracy theories en allerlei aannames groeien. Rutte is ook allergisch voor het woord "visie", maar voor dit soort problemen heb je juist een lange-termijn visie nodig. Ik denk dat veel mensen juist de houvast willen van een duidelijke strategie en duidelijke 'regels', in plaats van de vage "eigen verantwoordelijkheid" die voor iedereen anders is.

Het lastige is natuurlijk wel dat je niet in een situatie wil komen waar de overheid wel allerlei verregaande vrijheden in gaat perken, en deze permanent maken. Hier moeten we dus scherp op blijven, en gelukkig doen mensen dat nu ook. :j

Ik denk dat het zou helpen om :
1) meer de redenatie openbaar maken achter de maatregelen: welke afwegingen worden gemaakt? Wat zijn de kosten-baten hiervan? Wat vinden we belangrijk, en waarom? Wie is er bij deze afweging gebaad?
2) meer burgers te betrekken bij dit soort analyses, in bijv. een instituut waar experts en andere mensen uitleggen wat de data en het onderzoek zeggen. Ik las vandaag toevallig in het Parool hoe zo'n opzet het inzichtelijker maakt voor burgers dat er complexe afwegingen zijn, en dat er geen conspiracy is om mensen van vrijheid te beloven maar een heel lastige balanceer-act.

Heel mooi stuk Ygritte! Ben het gewoon met je eens, denk dat wij er heel erg hetzelfde instaan. Ook het vetgedrukte deel. Ik vind het ook eng dat in Antwerpen zomaar een avondklok wordt ingevoerd die volgens kenners eigenlijk niet grondwettelijk is. Zo'n dingen mogen niet zomaar gebeuren, ook al zie ik wel de ernst van de situatie. Er is dan ook op dat moment erg onduidelijk gecommuniceerd over het waarom van de avondklok (blijkbaar tegen samenscholing, maar heb ook theorieën over het vermijden van verkeersongevallen gehoord) en dan zit je meteen met een ongeloofwaardigheid rondom die maatregel.

Het is allemaal zo onduidelijk en chaotisch, maar zoals jij aanhaalt speelt er ook mee welke (ethische) waarden en normen men hanteert. Zoals jij aanhaalt zijn Aziatische landen in het algemeen een stuk collectivistischer dan Europese en zullen mensen vaak uit zichzelf de keuze voor het algemeen goed maken. Dat zorgt ook voor griezelige toestanden die ik dan weer niet hier zou willen, dus het is heel moeilijk te stellen dat er hierin een goed of fout is (en dat zou dan ook nooit pogen te doen). Zo is ook het concept privacy daar erg anders omdat men het achterhouden van informatie vanzelf beschouwt als gebrek aan coöperatie, het is daar gewoon een 'non issue' zeg maar. Heeft ook weer sterke voor- en nadelen.

Ik denk inderdaad dat er uit deze crisis heel wat geleerd kan worden zonder dat we onze eigen waarden de deur uit moeten gooien. Zo kunnen maatregelen en privacy perfect hand in hand gaan indien het juiste framework er is. En ook op sociaal vlak moeten er betere oplossingen bestaan. Communicatie van overheden met elkaar en hun inwoners kunnen heeeel wat verbetering gebruiken en ik hoop dan ook dat men hier heel actief mee aan de slag gaat na deze crisis zoals jij ook al suggereert.

Want de volgende pandemie zou iets kunnen zijn dat nog een stuk dodelijker is... en dan willen we het beter aanpakken dan nu.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:00

Keona, corona is geen griepvirus.
Zowel corona virussen als influenzavirussen zijn luchtwegvirussen maar alleen het influenza virus wordt griepvirus genoemd. Corona virussen gaan normaal gesproken onder verkoudheidsvirussen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:01

8nnemiek schreef:
lenaa_tje schreef:

https://kennisbank.patientenfederatie.n ... f-vakantie
"Bewoners van verpleeghuizen kunnen 146 dagen per jaar buiten het verpleeghuis verblijven."
Je zal niet zomaar je plekje kwijt raken als je netjes blijft doorbetalen. Ik zou verwachten dat dat gewoon te regelen is in zo'n situatie.

Ruimte is een ander probleem inderdaad. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen een plekje op de begane grond heeft. Maar mij lijkt dat er voor best wat ouderen wel iets te regelen moet zijn.

Je zit niet in een verpleeghuis voor pillen en steunkousen.
Dan heb je echt forse somatische problematiek of psychogeriatrische problematiek.
Dat kan je niet zomaar in huis nemen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:02

keona schreef:
Viruswaanzin is top.
Voor we het weten is niks meer over van de vrijheid , waar vroeger iedereen voor gevochten heeft.
Ik vertik het om hier aan mee te doen. Voor mij geen mondkapjes ( is ook totaal niet bewezen dat het werkt rivm),
1,5 meter ook niet.

Het is een griepvirus

Zeg even waar je woont. Kan ik zorgen dat ik je niet tegenkom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:04

keona schreef:
Viruswaanzin is top.
1,5 meter ook niet.

Het is een griepvirus

En wat als jij nu door je gedrag iemand in je omgeving aansteekt die kwetsbaar is, die wel een griepvaccin heeft gehad maar geen coronavaccin, en komt te overlijden? Ga je dat ook trots verkondigen op internet?

SinneJ

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:08

Is er eigenlijk een plek waar je mensen kan aangeven die openlijk de wetgeving breken rondom corona?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:09

keona schreef:
Viruswaanzin is top.
1,5 meter ook niet.

Het is een griepvirus

Er zitten nogal wat aannames in je post die absoluut niet kloppen.

Ten eerste hebben we het meest vrije corona-beleid van Europa: je mocht de hele corona-periode gewoon buiten, winkelen, naar je werk.. Het enige wat er wel moest was zoveel mogelijk thuiswerken. Niet te vergeleken met landen als Italië, waar je een formulier moest invullen om naar buiten te mogen. En zeker momenteel is er geen enkele maatregel weer van kracht die je vrijheid beperkt: er wordt weer volop op kantoors gewerkt, met vakantie gegaan, enzovoorts.

Een belangrijk aspect van vrijheid is: "jouw vrijheid houdt op waar de mijne begint". Ook ik, in deze samenleving, heb het recht mee te beslissen over wat er gebeurt en virusvrij te leven. Net als dat je niet vrij bent om naakt rond te lopen of andere mensen onder te spugen, ben je ook niet vrij om een besmettelijke ziekte te verspreiden. We leven gelukkig in een zo vrij land dat ik/anderen je niet kunnen dwingen thuis je handen te wassen, maar als samenleving kunnen we wel zeggen bepaalde dingen niet in de publieke ruimte willen. In dit geval is dat: mensen die geen afstand bewaren. Zij brengen namelijk de vrijheid in gevaar van anderen: de vrijheid om vrij van gevaar in de openbare ruimte te verkeren van vele anderen, waaronder kwetsbare mensen (die heus niet allemaal 80+ers zijn met één voet in het graf, maar ook jonge ouders met astma bijvoorbeeld). Als jij naar buiten gaat zonder afstand te houden kan dat betekenen dat zij niet meer veilig naar buiten kunnen.

En: corona gaat écht aantoonbaar meer mensen dood dan met de griep. 0.5% tot 1% sterfte in de afgelopen zes maanden is écht heel veel vergeleken met die van de griep. Het is een heel ander virus dan het griepvirus, met een heel andere samenstelling en andere klachten. De meeste mensen hebben weerstand tegen griepvirussen, wat ook zorgt voor minder infectie en verminderde symptomen, maar voor corona heeft niemand weerstand, wat het an sich al heel anders maakt dan een variant van het 'bekende' griepvirus. Ook: niet iedereen gaat dood, maar een gedeelte houdt wel degelijk grote restschade over aan klachten. Denk aan: permanente vermoeidheid, longklachten, en hartklachten. Ik hoorde deze week dat een collega van mij in het ziekenhuis ligt met hartklachten, waarschijnlijk door zijn corona-infectie in April. Deze man is begin 60 en was van een 'gewone' griep echt niet in het ziekenhuis gekomen.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 14-08-20 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:11

verootjoo schreef:
Je zit niet in een verpleeghuis voor pillen en steunkousen.
Dan heb je echt forse somatische problematiek of psychogeriatrische problematiek.
Dat kan je niet zomaar in huis nemen :)

Er zijn ook genoeg zwaardere gevallen ja, maar ook zat mensen die er niet zó slecht aan toe zijn. Mijn moeder werkt in een verpleegtehuis. Die zegt, daar lopen dames rond die fitter zijn dan haar :=
De regels zijn de afgelopen jaren flink aangescherpt inderdaad, dat wel. Tegenwoordig kom je bij ons in de buurt eerst in een aanleunwoning als je nog veel zelf kan, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Ik kan me ook best voorstellen dat veel familieleden dat niet zouden willen, die zorg overnemen, maar zelf zou ik dat wel willen proberen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:15

Maar vaak heb je dan al een aangepaste douche nodig.
Heb je de slaapkamer en douche wel beneden? Anders zit je al snel met een traplift. Past daar een rollator door de deur?
Dat is toch wat er wel allemaal standaard aanwezig is in een verpleeghuis, dan lijkt het misschien dat ze veel kunnen, maar dat komt ook wel door de aanpassingen die er al zijn

Kijk ik mijn moeder, woont zelfstandig in een senioren appartement.
Maar er is een lift in het gebouw. De douche is een inloop, met zitje en muursteun. Deuren zonder drempels en verbreed.
2 nieuwe heupen verder was dat toch wel erg gemakkelijk en dan zit ze nog echt niet in een verpleeghuis.

Daarnaast moet je zelf ook de gezondheid hebben om dat te doen. er is dan geen wisseling van dienst.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:17

Ik ben niet perse tegen alle maatregelen (al vind ik wel dat sommige dingen echt super krom zijn en dat de tweede kamer dan op vakantie is vind ik echt heel gek en ik vind zeker niet dat de regering het allemaal zo geweldig doet) en vind Corona zeker geen griepje want ik heb het ook van dichtbij meegemaakt.

Maar ik vind het wel heel lastig dat jongeren in álles benadeeld zijn op het moment (geen uni, alles online, geen feesten, geen nieuwe sociale contacten ontmoeten en ga maar door) en wij daarbij ook degene zijn die het minst merken van Corona. Ja ik doet dit voor oma en mijn ouders maar ik merk soms gewoon echt dat ik het oneerlijk vind allemaal en daar van baal, terwijl niemand er wat aan kan doen. Mijn ouders doen eigenlijk weer gewoon wat ze altijd deden, werken; soms uiteten en verder een keer gaan fietsen.

Maar ik daar in tegen mis echt heel veel dingen. Ik denk zeker dat er meer mogelijkheden zijn dan dat we nu mogen en ik ga het extreem jammer vinden dat dadelijk in oktober gezegd gaat worden: ja buiten is die 1.5 meter niet zo erg dan binnen. En dán is het te laat voor die festivals/kermis en noem maar op.

Ook walg ik van de uitspraak ‘het nieuwe normaal’ - doe even normaal, dit is tijdelijk en niet nieuw. En ik vind het ook erg dat ze zeggen dat wanneer er een vaccin komt, alles weer kan. Want wie zegt dat die komt? En hoelang wil je nog doorgaan met deze maatregelen? Want als we de komende jaren niks vinden, gaan we dan dit volhouden? Ik merk nu al dat de groep die de maatregelen onzin vind groeit en dat wordt alleen maar erger.

Ik ben zeker niet eens met virus waanzin maar ook niet met dat alles perfect is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:23

sureido schreef:
Ik ben niet perse tegen alle maatregelen (al vind ik wel dat sommige dingen echt super krom zijn en dat de tweede kamer dan op vakantie is vind ik echt heel gek en ik vind zeker niet dat de regering het allemaal zo geweldig doet) en vind Corona zeker geen griepje want ik heb het ook van dichtbij meegemaakt.

Maar ik vind het wel heel lastig dat jongeren in álles benadeeld zijn op het moment (geen uni, alles online, geen feesten, geen nieuwe sociale contacten ontmoeten en ga maar door) en wij daarbij ook degene zijn die het minst merken van Corona. Ja ik doet dit voor oma en mijn ouders maar ik merk soms gewoon echt dat ik het oneerlijk vind allemaal en daar van baal, terwijl niemand er wat aan kan doen. Mijn ouders doen eigenlijk weer gewoon wat ze altijd deden, werken; soms uiteten en verder een keer gaan fietsen.

Maar ik daar in tegen mis echt heel veel dingen. Ik denk zeker dat er meer mogelijkheden zijn dan dat we nu mogen en ik ga het extreem jammer vinden dat dadelijk in oktober gezegd gaat worden: ja buiten is die 1.5 meter niet zo erg dan binnen. En dán is het te laat voor die festivals/kermis en noem maar op.

Ook walg ik van de uitspraak ‘het nieuwe normaal’ - doe even normaal, dit is tijdelijk en niet nieuw. En ik vind het ook erg dat ze zeggen dat wanneer er een vaccin komt, alles weer kan. Want wie zegt dat die komt? En hoelang wil je nog doorgaan met deze maatregelen? Want als we de komende jaren niks vinden, gaan we dan dit volhouden? Ik merk nu al dat de groep die de maatregelen onzin vind groeit en dat wordt alleen maar erger.

Ik ben zeker niet eens met virus waanzin maar ook niet met dat alles perfect is.

Je beseft dat je jezelf enorm tegenspreekt met die zin?

Jullie zijn in alles benadeeld terwijl je het minste kans hebt om dodelijk ziek te worden?

En het is een veel groter nadeel dat je nu enkel in kleine groepen kan afspreken dan familieleden te verliezen?

Let wel, ik ben ook student, ik heb ook thuisstudie gehad en maanden niemand gezien, inclusief mijn vriend, omdat mijn vader kwetsbaar was door chemo. En toch sta ik er echt zo niet in.

Ik denk vooral dat jongeren sneller het gevoel hebben dat vooral zij in alles benadeeld zijn en niemand anders.

Nuancering is prima, maar die slachtofferrol heeft niemand iets aan. Kom dan met constructieve oplossingen in plaats van dit. Hoe kan men jullie veilig laten feesten in heel grote groepen zonder dat dit mensen in gevaar brengt? Niet namelijk. Maar men kan wel kijken naar mogelijkheden om in kleine groepen op café te gaan en de lessen weer op een veilige manier op te starten. Dus stop met te klagen en kijk even eerst naar hoeveel je wel hebt. En wees wat creatiever, want je kan ondertussen met je klasgenoten iets corona proof organiseren, desnoods in kleinere groepen of online in plaats van bij de pakken te blijven zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:25

_Penotti schreef:
Heb je de slaapkamer en douche wel beneden? Anders zit je al snel met een traplift. Past daar een rollator door de deur?
Dat is toch wat er wel allemaal standaard aanwezig is in een verpleeghuis, dan lijkt het misschien dat ze veel kunnen, maar dat komt ook wel door de aanpassingen die er al zijn

Maar er is een lift in het gebouw. De douche is een inloop, met zitje en muursteun. Deuren zonder drempels en verbreed.
2 nieuwe heupen verder was dat toch wel erg gemakkelijk en dan zit ze nog echt niet in een verpleeghuis.

Daarnaast moet je zelf ook de gezondheid hebben om dat te doen. er is dan geen wisseling van dienst.

Wij zijn niet anders gewend in de familie. De oma en opa van mijn moeders kant zijn tot hun dood door de familie verzorgd. We hebben dus inderdaad ook een badkamer 'op de toekomst' laten maken, waar ook mijn ouders later gedoucht kunnen worden. Maar het zal inderdaad niet voor iedereen te doen zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:27

Als iemand zwaar dement wordt is het niet meer te doen is mijn ervaring.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:30

8nnemiek schreef:
_Penotti schreef:

Wij zijn niet anders gewend in de familie. De oma en opa van mijn moeders kant zijn tot hun dood door de familie verzorgd. We hebben dus inderdaad ook een badkamer 'op de toekomst' laten maken, waar ook mijn ouders later gedoucht kunnen worden. Maar het zal inderdaad niet voor iedereen te doen zijn.

Dat is heel mooi ja :j
Dat scheelt een hoop.

Dementie zoals Mysa schrijft moet ik ook niet aan denken.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:32

Geen school/werk, alles online, geen (familie)feesten, geen (nieuwe) sociale contacten... volgens mij geldt dat op het moment voor iedereen, toch? Niet alleen voor de jongeren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:34

keona schreef:
Viruswaanzin is top.
1,5 meter ook niet.

Het is een griepvirus

Zoveel kortzichtige aannames die gewoonweg niet kloppen... het is bijna knap.
Daarbij erg naïef en egoïstisch.
Vrijheid waar men voor gevochten heeft? Je hebt geen idee...
Wanneer je ook maar een schijntje zou hebben meegemaakt van oorlog, een dictatuur oid zou je maatregelen om de volksgezondheid te waarborgen daar niet eens mee durven vergelijken.
Dat jij nou te kortzichtig bent om je zelf te beschermen... is je goed recht. Natuurlijke selectie imo.

Maar bij dit type corona virus welke niet eens lijkt op het griepvirus (welk "griep" virus bedoel je überhaupt?) Heeft het nadeel een grote besmettinskans te hebben. Dus ook al ben je zelf gezond (wat trouwens ook geen garantie biedt) doe het dan voor je kwetsbare medemens. Maar daar lijk je niet zo veel om te geven?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:35

mysa schreef:
Als iemand zwaar dement wordt is het niet meer te doen is mijn ervaring.

Hebben we hier wel gedaan maar wel in iemand zijn eigen huis. Als jij in een ‘gewoon’ huis woont met je gezin is het geen doen. Verder is er dan ook geen recht op zorg dan kan de mantelzorger alles wel doen. Eigen huis zorgt dat je veel meer zorg kan inkopen.
Ik vind dat het niet zo simpel ligt als hierboven wordt gesteld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:37

keona schreef:
Viruswaanzin is top.
1,5 meter ook niet.

Het is een griepvirus

Dus ik neem aan dat je lekker thuis blijft waar je alles kan doen en laten wat je wilt?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:40

:') Typisch Bokt dat je niet effe mag vertellen hoe je je soms voelt, want dan kruip je meteen in een slachtofferrol en kan je niet over oplossingen nadenken. Denk je nu echt dat er niet in oplossingen gedacht wordt? Maar ja, als je dan ook erbij verteld dat in 9 van de 10 cafe's anderhalve meter niet echt in het woordenboek staat ben je natuurlijk ook weer fout bezig! Of mag dat dan wel :D

Ik merk gewoon echt dat hoe mensen op Bokt over corona praten, echt zo anders is als hoe mensen in het echte leven er mee omgaan (jong en oud).

Carnaval gaat in Tilburg door,
Bokt: ik hoop dat niemand gaat en iedereen verstandig is om niet te gaan
Ondertussen Whatsapp/FB: ooooh zoveel zin in, ik ga!

Zouden dan de mensen op Bokt gewoon niet durven melden dat ze ook wel eens met vrienden die 1.5 m niet houden en dus een foutje begaan of zouden ze op Bokt echt niet bestaan? Maar ondertussen in het echt zie ik iedereen weer gewoon afspreken inclusief mijn baas, ouders, oma, vrienden van mijn ouders, vriendinnen hun ouders ... noem maar op.

Ik vind het heel gek, maar ik denk dat ik toch meer vertrouw op wat ik op mij heen zie en hoor dan op hoe iedereen zich profileert op bokt :+

En ik heb heel veel respect voor iedereen die al vanaf maart, nog geen foutje begaan heeft. Mij is dat namelijk niet gelukt, maar die momenten zijn wel de allerleukste herinneringen sinds maart en maken mij wel een stukje gelukkiger weer, wat mij ook belangrijk is.