Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 19:36

Ygritte schreef:
Mijn familielid zegt vaak last-minute sociale evenementen af. :j

Soms lijkt het of dat is zodat zij extra aandacht krijgt (iedereen zegt "och!" en belt haar om toch te overtuigen naar Kerst/een verjaardag te komen, en dat moedigt ze aan). Of het is inderdaad dat vlak voor het moment de spanning/woede te veel wordt, vooral met feestdagen of kerstdagen. Of het kost toch te veel energie om het "goed" te houden.

Het is wel zo dat, als ze komt, het vaak aan het eind van de dag weer misgaat. Dan eist ze iets waaraan wij niet (meteen) kunnen voldoen (er is een bepaald soort voedsel niet, we hebben een bepaald product niet in huis), en dan meent zij dat dit bewijs is dat wij haar "haten", en wordt ze boos.

Ik heb het idee dat veel van haar gedrag daar vandaan komt: ze gelooft ergens dat wij haar "haten", en dus wil ze ons telkens "testen" - en zoekt naar elke kans om ons deze testen te laten "falen", zodat haar beeld bevestigd wordt en de chaos/problemen/conflicten dus aan ons liggen, en niet aan haar. Iemand vergeleek het hier emotioneel met kinderen, en misschien is dat wel correct: ook kinderen "testen" hun verzorgers vaak. (Ik las laatst ook dat mensen met BPS vaak een hechtingsstoornis hebben, en door incorrecte hechting dus blijven "steken" in dit patroon van de verzorgers "testen" in hun onvoorwaardelijke steun/liefde.)

Overigens heeft ze zich dus de afgelopen jaren geisoleerd, dus misschien kost het inmiddels inderdaad wel allemaal (te) veel energie. :j

Allemaal wel enigzins herkenbaar..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:44

Verjaardagen en feesten werden gewoon bezocht. Daar kan je aandacht krijgen hé, dus die mag je niet missen. De borderline die het dichtst bij mij staat/stond, is bovenalles gek op aandacht. Als de aandacht maar naar haar gaat is het goed. Lukt positief niet, dan gewoon negatief. Als zij maar het middelpunt is. Maar oh, als iemand anders aandacht krijgt.

Het pijnlijkste moment ooit vond ik dat mijn oudste zus op familie gelegenheid waar we allemaal waren vertelde dat ze zwanger was. Voor de borderliner was de feestvreugde per direct voorbij. Er kon nog net een felicitatie af, daarna is ze onderuit gezakt in een stoel gaan hangen, met haar ogen dicht: ik heb hoofdpijn. Ik schaamde me dood voor haar, dat dat familie van mij is en dat ze zo doet in gezelschap tegen mijn zus. Nou eigenlijk, dat ze überhaupt zo doet tegen mijn zus.

Iedereen negeerde haar ondertussen en was mijn zus en zwager aan het feliciteren en had het over de zwangerschap. En zij zat daar maar.

Toen uiteindelijk iedereen langzamerhand vertrok, is ze nog in tranen uitgebarsten. Zo'n hoofdpijn had ze. Wat een dieptepunt zeg...

Die jaloezie op mijn oudste zus is eigenlijk altijd aanwezig. Koopt mijn zus een andere auto, daalt haar humeur direct en een week later heeft zij een auto gekocht die groter is. Dat heeft ze bij mij minder, mij gunt ze nog wel iets. Waar dat verschil in zit is me een raadsel. Misschien omdat mijn zus heel gemakkelijk haar schouders er over op kan halen, die laat zich niet meer zo raken. Daar krijgt ze dus minder grip op.

Avalanche

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:48

Oooohhh dat laatste is ook echt super herkenbaar!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:51

Sowieso is ze nogal koopziek. Eerst kocht ze de halve action leeg, toen ging ze 4x per week naar de IKEA, nu verzameld ze iets van een specifiek merk en is ze op elke rommelmarkt in de omtrek te vinden. Het huis is een puinhoop, alles staat vol. En de kinderen hebben amper speelgoed en zelfs hun slaapkamers staan vol met haar spullen. Zo triest, voor de kinderen vind ik het het aller ergste..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:56

Oh, mijn ex had iets met camera's. Eerst moest het altijd net ff beter dan een ander had, en net een mooiere auto, grotere auto, en op een gegeven moment is hij op internet van die chinese namaak dingen gaan kopen :')

Talent voor fotografie had hij dan weer niet, al vond hij zelf van wel :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:00

Degene die ik nu meemaak heeft dat ook. Die koopt veel, heel erg veel. :oo deel gaat na de aanschaf ook meteen weer retour maar heel veel blijft ook. Wat kan ik niet melden vanwege privacy maar het is echt een enorm bedrag per maand. Heeft een goed gevoel geloof ik. :?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:02

Hoe voel jij je nu TS (als je dat wil delen, zo niet dan hoeft dat natuurlijk niet). :)

Die laatste dingen vind ik gewoon irritante karaktereigenschappen en volgens mij niet iets wat per se bij borderline hoort hoor... Dat is denk ik ook het lastige, het gaat om een persoon X, met bepaalde karaktereigenschappen, EN met borderline. Dus vervelende karaktereigenschappen die iemand dan heeft met borderline wordt dan snel afgeschoven op borderline.

Bovendien lijkt het in dit topic bijna alsof mensen zonder stoornis ook geen vervelende eigenschappen hebben, ook nooit boos worden of zich laten gaan, nooit jaloers zijn etc.

Ik denk gewoon niet dat je alles kunt opschrijven op 'borderline'.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:14

Daar denk ik wel anders over Nelleke. Ze is echt koopziek, heeft extreme verzameldrang en dat vind ik zelf niet onder een irritante karakter eigenschap vallen.

Ik denk dat bijvoorbeeld dingen kopen ze een goed gevoel geeft. Ze zullen ook wel degelijk iets missen in hun leven, doorhebben dat het anders gaat. Maar in plaats van oplossen zoeken ze het in andere dingen.

En eigenlijk hebben we het in dit topic ook niet echt over mensen zonder stoornis, dus word ook niet besproken wat voor vreemde eigenschappen die hebben. Natuurlijk hebben mensen zonder borderline ook wel een steekje los, maar daar gaat het nu niet over.

Vorig jaar heb ik een auto ongeluk gehad en daarna heb ik een revalidatie traject gevolgd. Daarbij kreeg je ook gesprekken met een psycholoog. Nou was er bij mij gelukkig niet veel te bespreken, dus we hadden tijd over en ik heb heel fijn met haar over borderline kunnen praten. Hoe zij vanuit haar vak er tegen aan kijkt, want dat is natuurlijk anders dan mijn ervaring.

Een van de meest interessante dingen die ze vertelde was dat veel borderliners vroeg of laat overspannen raken, of een burnout krijgen. Zoveel energie kost het om hun leven in stand te houden, alle ballen hoog te houden. Vind ik wel een eyeopener.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:15

Weet je wat ik heel erg had? Je ziet al die dingen, en je maakt het mee, en ik voelde vooral ongeloof, dat ik dacht: nee, dit kan gewoon niet....... mensen kunnen toch niet zo gestoord zijn? En dat maakt het ook lastig om te praten hoor, omdat je denkt dat anderen dit gewoon niet gaan geloven.

_Nelleke_ schreef:
Die laatste dingen vind ik gewoon irritante karaktereigenschappen en volgens mij niet iets wat per se bij borderline hoort hoor...

Het borderline deel (of NPS, of ASPS) is waar het totaal over the top gaat. Het probleem is niet het gedrag op zich, maar de extreme mate ervan.

zorro schreef:
Sowieso is ze nogal koopziek. Eerst kocht ze de halve action leeg, toen ging ze 4x per week naar de IKEA, nu verzameld ze iets van een specifiek merk en is ze op elke rommelmarkt in de omtrek te vinden. Het huis is een puinhoop, alles staat vol. En de kinderen hebben amper speelgoed en zelfs hun slaapkamers staan vol met haar spullen. Zo triest, voor de kinderen vind ik het het aller ergste..

Dit is het punt waar het extreem wordt. Waar het anderen in hun vrijheid beperkt.

Wat er hier beschreven wordt, is geen normaal gedrag, valt niet binnen gezonde grenzen.

zorro schreef:
Het pijnlijkste moment ooit vond ik dat mijn oudste zus op familie gelegenheid waar we allemaal waren vertelde dat ze zwanger was. Voor de borderliner was de feestvreugde per direct voorbij. Er kon nog net een felicitatie af, daarna is ze onderuit gezakt in een stoel gaan hangen, met haar ogen dicht: ik heb hoofdpijn.

Dit bijvoorbeeld. Jaloezie (als je bv zelf kinderen wilt hebben, maar het lukt niet) is normaal. Alle aandacht naar je toetrekken en als een klein kind een scene maken, is absoluut niet normaal.

Doe ons een lol en ga niet alle ellende bagatelliseren, is niet cool. Mensen hebben hier echt heel veel leed van.

_Nelleke_ schreef:
Bovendien lijkt het in dit topic bijna alsof mensen zonder stoornis ook geen vervelende eigenschappen hebben, ook nooit boos worden of zich laten gaan, nooit jaloers zijn etc.

Dat zegt toch niemand?

_Nelleke_ schreef:

Ik denk ook niet dat dat gebeurt.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:20

_Nelleke_ schreef:
Hoe voel jij je nu TS (als je dat wil delen, zo niet dan hoeft dat natuurlijk niet). :)

Die laatste dingen vind ik gewoon irritante karaktereigenschappen en volgens mij niet iets wat per se bij borderline hoort hoor... Dat is denk ik ook het lastige, het gaat om een persoon X, met bepaalde karaktereigenschappen, EN met borderline. Dus vervelende karaktereigenschappen die iemand dan heeft met borderline wordt dan snel afgeschoven op borderline.

Natuurlijk zijn mensen zonder borderline ook niet perfect of zonder problemen or irritante karaktereigenschappen (anders had ik mijn eigen uitstelgedrag en ongeduld niet :') ).

Ik denk wel dat er een cruciaal verschil is tussen gedrag dat onder "normale" verscheidenheid van persoonskenmerken valt (sommige mensen zijn iets angstiger, anderen iets sneller boos, etc.), en gedragskenmerken die daadwerkelijk iemand en/of de omgeving hinderen en schadelijk zijn.

Natuurlijk wordt iemand zonder borderline ook wel eens boos, en ook wel eens als dat niet 'terecht' is, maar het verschil met iemand zonder borderline is dat die woede heel plotseling, vaak zonder duidelijk aanwijsbare reden, op komt dagen en heel extreem fel kan worden, en dit soort 'uitbarstingen' frequent voorkomen en een patroon worden. Er is weinig rem op de emoties of zelfinzicht om dit tegen te houden. Dan wordt het een serieuze, aanwijsbare handicap. Er is, in mijn beleving, een groot verschil tussen "gewoon" boos en "borderline" boos - dit laatste ging in mijn beleving vaak gepaard met hysterisch gillen, de meest kwetsende dingen roepen, met dingen gooien, en helemaal 'niet bereikbaar' zijn. En dat zeer regelmatig, door relatief "kleine" oorzaken zoals een afstandbediening die niet werkt of pindakaas die op is.

Hetzelfde met negatief/zwart-wit over anderen denken. Iedereen denkt wel eens negatief over andere mensen, maar het wordt een ziekte en ernstige belemmering als je geen grijstinten kan zien (mensen zijn "verschrikkelijk en haten je, achtervolgen je of willen je kapot maken" OF "zijn engelen en helden en fantastisch"), en als je niet of nauwelijks los kunt komen van dit stramien door nuance in te brengen.

Dit soort kenmerken is niet te vergelijken met een persoonskenmerk als "iemand is gewoon een beetje grumpy". Dit zijn kenmerken die, met een reden, door een psychiater als stoornis worden bestempeld. Zij belemmeren het functioneren van de persoon, en de relatie met de omgeving.

Natuurlijk hebben mensen met borderline ook gedragseigenschappen die niet per se bij het ziektebeeld horen. Mijn familielid is bijvoorbeeld heel creatief, niet per se een onderdeel van het ziektebeeld. :j Ook kan zij vrijgevig zijn, is zij intelligent, en houdt zijn van boeken lezen. Allemaal karaktereigenschappen die niet per se bij het ziektebeeld horen.

En soms is het lastig omdat het in het midden ligt. "Hamsteren" kan de oorsprong hebben in het idee hebben dat mensen niet van je houden, en dat je dus onbewust spullen om je heen verzameld om dat op te vullen. Of omdat je verslavend gedrag (kopen) gebruikt als zelf-medicatie, zoals mijn familielid roken lijkt te gebruiken om rustig te worden. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat dit een erfelijk of aangeleerd kenmerk is (bijv. moeder en broer houden ook van veel spullen), en dat het hamsteren niet per se samenhangt met de schadelijke persoonskenmerken die samenhangen met borderline.

Maar naar mijns inziens horen veel van de genoemde schadelijke gedragingen wel degelijk bij een borderline persoonlijkheidsstoornis. Ik denk dat dit ook wel past bij de discussie "zit er een mens achter de borderline", en ik denk dat die er wel degelijk zit: iemand met interesses, eigen gewoontes, en een eigen kijk op dingen. Ik denk echter dat de schadelijke persoonskenmerken van borderline dit vaak overschaduwen, voor de persoon zelf en voor de omgeving. Door therapie kunnen de schadelijke kenmerken zozeer veranderen dat ze niet meer schadelijk zijn, en is er wellicht meer ruimte voor andere persoonskenmerken (creativiteit, of vrijgevigheid). Maar als de intense woede en verdriet overheersen, is er in mijn ervaring weinig ruimte voor iets anders, helaas.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:24

Avalanche81 schreef:
Weet je wat ik heel erg had? Je ziet al die dingen, en je maakt het mee, en ik voelde vooral ongeloof, dat ik dacht: nee, dit kan gewoon niet....... mensen kunnen toch niet zo gestoord zijn? En dat maakt het ook lastig om te praten hoor, omdat je denkt dat anderen dit gewoon niet gaan geloven.

Ja herkenbaar! Ik heb zo vaak gedacht: gebeurt dit echt? Bedoeld ze dat echt zo? Zo vaak plaats vervangende schaamte gehad. Me afgevraagd wat de omgeving wel niet van mij moet denken, want ze koppelen haar aan mij en wat als ze denken dat ik dit normaal vind? En hoe zorg ik dat ze weten dat ik dit niet normaal vind, zonder dat de bom hier ter plekke nog eens barst.

En het zijn inderdaad vaak zulke extreme dingen die je meemaakt, dat anderen wel kunnen denken dat je zelf een te grote fantasie hebt als je het aan ze verteld..

En vooral heel veel schaamte heb ik gehad.

Ik zat een keer op een terras wat te drinken met haar. Ze vertelde een sterk verhaal, en op zo'n toon dat iedereen het hoorde. Ze keek ook steeds om zich heen om te controleren of iedereen het hoorde. Toen ik voorzichtig zei dat ze wat hard praatte werd ze boos, stond ze op en gooide mijn cola om de tafel, bewust. Gewoon oppakken en omgooien. Toen liep ze weg. Pakt haar fiets en gaat naar huis.

Ik schaamde me nog meer als tijdens het te hard praten. De boel opgeruimd, betaald, met een rood hoofd weggegaan. Huilen op de fiets. Eenmaal thuis deed ze alsof er niet aan de hand was..

Echt... Hoe dan??!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:30

Echt elk woord herken ik. Alles. En je eigen wanhoop daarbij. En ook dat je met ze in gesprek bent, en volgens mij gewoon hun uiterste best doen om je verkeerd te begrijpen, en alles wat je zegt wordt negatief gedraaid, en dan jij wanhopig uitleggen dat je het echt zo niet bedoelt.......... ooohh ik geloof dat ik dat het ergste vond.

En die plaatsvervangende schaamte idd, dat ze net ff te hard praten, te grote gebaren, dingen zeggen waarvan je gewoon zeker weet dat anderen het ook niet geloven, en jij niet wil overkomen als de naieve idioot die het wel gelooft........

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:32

Ygritte schreef:
Ik denk dat dit ook wel past bij de discussie "zit er een mens achter de borderline", en ik denk dat die er wel degelijk zit: iemand met interesses, eigen gewoontes, en een eigen kijk op dingen. Ik denk echter dat de schadelijke persoonskenmerken van borderline dit vaak overschaduwen, voor de persoon zelf en voor de omgeving. Door therapie kunnen de schadelijke kenmerken zozeer veranderen dat ze niet meer schadelijk zijn, en is er wellicht meer ruimte voor andere persoonskenmerken (creativiteit, of vrijgevigheid). Maar als de intense woede en verdriet overheersen, is er in mijn ervaring weinig ruimte voor iets anders, helaas.

Bij mijn familielid zit er zeker een mens achter de borderline. Een heel gezellig mens, altijd in voor alles, heel creatief, oplossingsgericht, ontzettend sociaal. Ze werkt in de zorg en is daar echt een talent in.

De borderline zorgt er alleen voor dat ze sociale contacten nooit lang kan houden, dat ze snel in de clinch ligt met collega's en daardoor zelf van baan verandert (het ligt immers niet aan haar), en haar creativiteit is moeilijk te uiten omdat ze altijd met 20 projecten tegelijk bezig is.

Eerlijk is eerlijk, ik hou ontzettend veel van het mens achter de borderline. Dat maakt het ook zo moeilijk.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:34

Avalanche81 schreef:
Echt elk woord herken ik. Alles. En je eigen wanhoop daarbij. En ook dat je met ze in gesprek bent, en volgens mij gewoon hun uiterste best doen om je verkeerd te begrijpen, en alles wat je zegt wordt negatief gedraaid, en dan jij wanhopig uitleggen dat je het echt zo niet bedoelt.......... ooohh ik geloof dat ik dat het ergste vond.

En die plaatsvervangende schaamte idd, dat ze net ff te hard praten, te grote gebaren, dingen zeggen waarvan je gewoon zeker weet dat anderen het ook niet geloven, en jij niet wil overkomen als de naieve idioot die het wel gelooft........

Ja precies, exact dat! En inderdaad dat je wanhopig je oorspronkelijke bewoordingen probeert uit te leggen, wou dat je er nooit over begonnen was. Ik heb vaak gewild dat ik alles, elke gesprek had opgenomen, zodat ik later het nog eens kon laten horen: kijk, dit zei ik. Niet dat. Maar we zijn altijd te laat.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:36

Ygritte schreef:
Natuurlijk zijn mensen zonder borderline ook niet perfect of zonder problemen or irritante karaktereigenschappen (anders had ik mijn eigen uitstelgedrag en ongeduld niet :') ).

Ik denk wel dat er een cruciaal verschil is tussen gedrag dat onder "normale" verscheidenheid van persoonskenmerken valt (sommige mensen zijn iets angstiger, anderen iets sneller boos, etc.), en gedragskenmerken die daadwerkelijk iemand en/of de omgeving hinderen en schadelijk zijn.

Natuurlijk wordt iemand zonder borderline ook wel eens boos, en ook wel eens als dat niet 'terecht' is, maar het verschil met iemand zonder borderline is dat die woede heel plotseling, vaak zonder duidelijk aanwijsbare reden, op komt dagen en heel extreem fel kan worden, en dit soort 'uitbarstingen' frequent voorkomen en een patroon worden. Er is weinig rem op de emoties of zelfinzicht om dit tegen te houden. Dan wordt het een serieuze, aanwijsbare handicap. Er is, in mijn beleving, een groot verschil tussen "gewoon" boos en "borderline" boos - dit laatste ging in mijn beleving vaak gepaard met hysterisch gillen, de meest kwetsende dingen roepen, met dingen gooien, en helemaal 'niet bereikbaar' zijn. En dat zeer regelmatig, door relatief "kleine" oorzaken zoals een afstandbediening die niet werkt of pindakaas die op is.

Hetzelfde met negatief/zwart-wit over anderen denken. Iedereen denkt wel eens negatief over andere mensen, maar het wordt een ziekte en ernstige belemmering als je geen grijstinten kan zien (mensen zijn "verschrikkelijk en haten je, achtervolgen je of willen je kapot maken" OF "zijn engelen en helden en fantastisch"), en als je niet of nauwelijks los kunt komen van dit stramien door nuance in te brengen.

Dit soort kenmerken is niet te vergelijken met een persoonskenmerk als "iemand is gewoon een beetje grumpy". Dit zijn kenmerken die, met een reden, door een psychiater als stoornis worden bestempeld. Zij belemmeren het functioneren van de persoon, en de relatie met de omgeving.

Natuurlijk hebben mensen met borderline ook gedragseigenschappen die niet per se bij het ziektebeeld horen. Mijn familielid is bijvoorbeeld heel creatief, niet per se een onderdeel van het ziektebeeld. :j Ook kan zij vrijgevig zijn, is zij intelligent, en houdt zijn van boeken lezen. Allemaal karaktereigenschappen die niet per se bij het ziektebeeld horen.

En soms is het lastig omdat het in het midden ligt. "Hamsteren" kan de oorsprong hebben in het idee hebben dat mensen niet van je houden, en dat je dus onbewust spullen om je heen verzameld om dat op te vullen. Of omdat je verslavend gedrag (kopen) gebruikt als zelf-medicatie, zoals mijn familielid roken lijkt te gebruiken om rustig te worden. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat dit een erfelijk of aangeleerd kenmerk is (bijv. moeder en broer houden ook van veel spullen), en dat het hamsteren niet per se samenhangt met de schadelijke persoonskenmerken die samenhangen met borderline.

Maar naar mijns inziens horen veel van de genoemde schadelijke gedragingen wel degelijk bij een borderline persoonlijkheidsstoornis. Ik denk dat dit ook wel past bij de discussie "zit er een mens achter de borderline", en ik denk dat die er wel degelijk zit: iemand met interesses, eigen gewoontes, en een eigen kijk op dingen. Ik denk echter dat de schadelijke persoonskenmerken van borderline dit vaak overschaduwen, voor de persoon zelf en voor de omgeving. Door therapie kunnen de schadelijke kenmerken zozeer veranderen dat ze niet meer schadelijk zijn, en is er wellicht meer ruimte voor andere persoonskenmerken (creativiteit, of vrijgevigheid). Maar als de intense woede en verdriet overheersen, is er in mijn ervaring weinig ruimte voor iets anders, helaas.

Deze post maakt het voor mij als meelezende 'leek' die het gewoon een heel interessant onderwerp vind wel een stuk duidelijker en zie hierin ook wel echt extreem afwijkend gedrag.

Ik heb hier ook wel meerdere posts gelezen waarvan ik me afvraag of dit niet gewoon 'normaal' gedrag is wat iemand zonder stoornis ook kan uitten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:40

WowAmigo schreef:
“Ik heb geen problemen meer als jij nou maar”... idd
En gaslighten ben ik ook bekend mee.
Er loopt toch veel door elkaar heen volgens mij qua stoornissen. Er past ook veel bij narcisme.

Tot nu toe hier niet meer verder gereageerd maar deze stoornissen hebben inderdaad overlappingen.

Daardoor herken ik hier heel veel en komt het "wat is jouw aandeel hierin" heel hard aan.

Mijn ex was een, gediagnosticeerde, narcist.

Altijd lag de schuld bij een ander, altijd kreeg ik het verwijt dat ik iets had gedaan waardoor hij zo boos werd. Maakte hij een fout in het verkeer en zei ik daar wat van, dan werd hij woest want ik nam het op voor een vreemde.
Ik was niets, met die reden heeft hij meerdere malen mijn spullen in de fik gestoken. Hoe leg je uit dat je je rijbewijs, id etc weer kwijt bent geraakt?

Kan pagina's doorgaan met herinneringen maar, ts, ik ben heel blij dat jouw ex het uitgemaakt heeft. Nu is het misschien heel erg rot maar je bent echt "saved by the bell".

Alle posts van Elvira, sorry Elvira, geven mij de kriebels en doen mij herinneren aan het verleden.

Ik heb nog steeds de naweeën die ik hier niet kan uiteenzetten maar verder ben ik best happy met mijn leven nu met een man met rare kantjes ;)
Zelf ben ik helaas verminderd mobiel, gaat al tien jaar een beetje bergafwaarts en hij moppert weleens maar hij helpt mij, duwt mij door de stad, het museum etc.

Mijn ex zei een keer, lang, lang, geleden dat hij een vrouw in een rolstoel direct de rug zou toekeren. Nu zit ik gelukkig niet in een rolstoel maar voor wandelingen dan weer wel.

Helaas heeft hij mij nooit los kunnen laten, zijn therapeut, waar hij al lang niet meer naartoe ging terwijl hij zei van wel, heeft gezegd dat ik altijd over mijn schouder zou moeten blijven kijken omdat hij niet zou accepteren dat ik er een punt achter zou zetten. Dat heb ik geweten helaas.

Je kan jezelf nog zou sterk in je schoenen vinden staan, maar als je zelfvertrouwen wordt vermoord, je een schim van jezelf wordt en je steeds meer gaat accepteren en je steeds meer grenzen overgaat dan is het goed mis.

Had mij vroeger dit scenario verteld en ik had je uitgelachen, zoiets zou mij nooit overkomen, nooit.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:50

En Nel, ik denk dat dat een van de dingen is waarom je als partner zo lang bij een persoon blijft. Je vraagt je inderdaad af "of dat niet normaal" is. Ieder mens heeft zijn kleine kantjes toch?

Ik ben ook wel eens lastig geweest op mijn huidige vriend voor iets banaals. Met dat verschil wel dat ik achteraf ook echt kan denken "wat was ik toen ook weer lichtgeraakt zeg". Ik ben in mijn leven ook al heel boos geworden en ook wel ongepast jaloers en zal ook wel eens een leugentje verteld hebben.

Maar dan kom je in deze situatie en dan ga je inderdaad geloven dat dit normaal is. Dat dit gewoon karakter is zoals iedereen wel iets heeft. En vooral dat "jij een aandeel" hebt in het gebeuren en het dus ook aan jou ligt dat het fout gaat (dat wordt je goed aangeleerd).

Zelfs toen ik het uitmaakte dacht ik dat ik de boeman was. Het is pas lang erna en toen ik in mijn huidige relatie zat dat ik begon door te krijgen dat dit niet klopte. Dat het nièt normaal was om voor zoveel banale dingen knallende ruzie te krijgen. Dat het niet normaal was om zoveel en zo grote leugens te horen. Dat het niet normaal was om fysiek zo behandeld te worden of zo bedreigd. Dat ieder mens wel eens een slechte kan zijn, maar de frequentie en intensiteit zeggen heel veel.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:52

Ik denk dat dat de opmerkingen negatief uitleggen ergens ook uit die onzekerheid/hechtingsproblematiek komt, met het idee dat BPS vaak samenhangt met een hechtingsstoornis waarin je altijd "test" of iemand nog wel van je houdt of je steunt door extreem gedrag te vertonen, zoals een peuter dat doet.

Er lijken constant "testen" bedacht te worden die moeten "bewijzen" dat de omgeving van ze houdt/ze steunt, maar die testen komen zomaar op en lijken bij voorbaat zo opgezet dat de omgeving "faalt" en dat de persoon met borderline bevestigd wordt in de bestaande denkbeelden (dit is overigens ook een 'normale' menselijke bias: je ziet sneller bewijs voor jouw eigen overtuigingen dan voor de overtuigingen van de 'tegenstander').

Misschien samen met het idee dat ze het gesprek moeten 'winnen', moeten 'winnen' van de haters? Ik heb ook soms het idee dat het heel veel reflex is, reageren uit de onmiddelijke emotie zonder regulatie of reflectie, en niet gerelateerd aan de inhoud. Negatieve opmerking of kritiek in welke vorm dan ook = ik reageer met WOEDE WANT JE HAAT MIJ.

Een (fictief) voorbeeld dat ik realistisch vind, en duidelijk borderline-esque (en dat zich met andere onderwerpen vaker met mijn familielid heeft afgespeeld, die regelmatig zulke gesprekken heeft met haar familieleden):

"We hebben geen pindakaas" "DUS JE HOUDT NIET VAN ME?" "Nee, we hadden geen pindakaas meer. Je kunt wel jam krijgen?" "JE HIELD ALTIJD AL MEER VAN MARIE. IK WIST HET!" "Nee natuurlijk houd ik van je!" "JE BENT EEN DIKKE DOMME KOE EN IK HAAT JE!". *stormt weg*

De volgende ochtend, rustig zittend aan tafel: "Wat een gezellig familieweekend, hè? Moeten we vaker doen!" *hele week gaat het er niet meer over*

Een week later, woedend SMS'je: "IK WIST WEL DAT JE ME HAATTE, JE WIST DAT IK JAM WILDE TERWIJL JE ME PINDAKAAS VOORZETTE, JIJ ******". "Maar.. er was toch helemaal geen pindakaas?" "DAT WEET IK TOCH ZELF WEL?! IK BEN NIET ACHTERLIJK!! IK WEET DAT HEUS NOG WEL!! NU KOM IK DIT JAAR OOK NIET OP JE VERJAARDAG. EN JE HEBT TROUWENS OOK DIE TRUI WAAR IK ZO AAN GEHECHT WAS GEJAT, JE DOET GEWOON ALLES OM MIJ TE DWARSBOMEN EN MIJ KAPOT TE WILLEN MAKEN."
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 08-08-19 20:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:52

zorro schreef:
Avalanche81 schreef:

Ja precies, exact dat! En inderdaad dat je wanhopig je oorspronkelijke bewoordingen probeert uit te leggen, wou dat je er nooit over begonnen was. Ik heb vaak gewild dat ik alles, elke gesprek had opgenomen, zodat ik later het nog eens kon laten horen: kijk, dit zei ik. Niet dat. Maar we zijn altijd te laat.

Echt precies!! Ik wilde om die reden met mijn ex alleen nog communiceren via email, maar niet meer via telefoon of gesprekken. Hij wilde absoluut niet communiceren via geschreven tekst...... toen maar via de advocaat laten lopen.

Maar ohh ook dat je denkt: hoe zijn we in hemelsnaam nu weer hier beland, het begon toch heel ergens anders over?
Dat ik een keer kritiek gaf op iets wat hij deed, en uiteindelijk kreeg ik een waslijst van dingen die ik allemaal fout deed. En de verbijstering die ik daarbij voelde, omdat op het moment zelf het geen probleem was of zo....... bizar gewoon.

_Nelleke_ schreef:
Ik heb hier ook wel meerdere posts gelezen waarvan ik me afvraag of dit niet gewoon 'normaal' gedrag is wat iemand zonder stoornis ook kan uitten.

Allereerst excuses voor mijn eerdere felheid.
Wat er wordt geuit, is, als het in een normale, gezonde mate en proportie zou zijn, gedrag wat iemand zonder stoornis ook zou kunnen uiten.

Als er een beker cola op de grond valt, is dat irritant, want je moet dweilen en zo. Maar tegelijk beseft een normaal mens dat de persoon de cola niet expres op de grond gooit, dus even een dweiltje erover, en weer klaar.

Wat niet normaal is, maar wel BPS/NPS/ASPS reactie: uit je vel springen van woede, en daarbij alle keren dat iets gevallen is erbij halen, en liefst ook nog uit 4 vorige levens, tot de persoon die in alle onschuld even niet oplette volkomen overstuur is, want zo was het niet bedoeld, dat probeert uit te leggen, en de persoon met BPS de uiterste best doet om alle kwaad in de wereld op degene die de cola laat vallen te projecteren.

Dat is buiten elke proportie. En eigenlijk zodra een reactie buiten proportie is, gaat het voor degene die het ondergaat, de grens over van emotionele mishandeling. En als kers op de taart krijgt dat onschuldige slachtoffer dan ook nog: ja maar als jij die cola niet had laten vallen, was ik niet zo overstuur geworden. En dan krijgt een onschuldig slachtoffer de schuld, en die persoon probeert wanhopig om dit niet meer te laten gebeuren.

En dan is er iets anders waar de persoon onredelijk boos over wordt, en weer krijgt het slachtoffer de schuld. En zo krijg je dat mensen steeds meer op hun tenen gaan lopen, om een volgende woede-aanval te voorkomen, maar de persoon met BPS gaat dan de eisen opschroeven. Wordt boos over iets anders. En weer iets anders.

En joh, misschien krijgen die mensen wel burn-outs. Maar tegen dat de borderliner 1 burn-out heeft, heeft hun slachtoffer er al 3 gehad, en is chronisch depressief.

WoWAmigo: dat geldt voor heel veel mensen. Maar de slachtoffers van dit soort mishandeling zijn geen naieve, zwakke mensen. Het zijn mensen die een hele verkeerde persoon zijn tegengekomen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:59

Avalanche81, ik denk dat je iemand anders bedoelt? Ik voelde me niet heel erg fel bejegend in elk geval ;) Je post is verder heel duidelijk, dank daarvoor :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:08

Nah, ik zei eerder dat je het bagatelliseerde, maar dat doe je niet. Dus dat was niet correct van mij. Maar ik ben blij dat je je niet fel bejegend voelt :)

En verder graag gedaan :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:17

Oh ik voelde me inderdaad helemaal niet aangevallen en bagatelliseren wil ik het zeker niet. Ik vind het vreselijk om te lezen wat er allemaal afspeelt achter 'gesloten deuren' en ik zie alleen maar verliezers en wil ook alle betrokkenen van deze aandoening veel sterkte wensen...

De enige nuance die ik wilde aanbrengen, en dat komt voornamelijk vanuit onwetendheid en (gelukkig) geen ervaring op dit gebied is dat ik ook door dit hele topic regelmatig dingen las waarvan ik dacht 'tsjah, is dat echt borderline of is dat gewoon 'normaal' gedrag van iemand die gewoon stress heeft of slecht geslapen oid'. Alleen ik denk dat Kwanyin daarmee de spijker op de kop slaat. Dat elk 'onwetend' persoon die te maken krijgt met borderline hier dus aan twijfelt.

Als dit bagatelliserend overkomt, excuses hiervoor. Dat is zeker niet mijn bedoeling.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:45

Avalanche81 schreef:
Maar ohh ook dat je denkt: hoe zijn we in hemelsnaam nu weer hier beland, het begon toch heel ergens anders over?
Dat ik een keer kritiek gaf op iets wat hij deed, en uiteindelijk kreeg ik een waslijst van dingen die ik allemaal fout deed. En de verbijstering die ik daarbij voelde, omdat op het moment zelf het geen probleem was of zo....... bizar gewoon
...

Wat niet normaal is, maar wel BPS/NPS/ASPS reactie: uit je vel springen van woede, en daarbij alle keren dat iets gevallen is erbij halen, en liefst ook nog uit 4 vorige levens, tot de persoon die in alle onschuld even niet oplette volkomen overstuur is, want zo was het niet bedoeld, dat probeert uit te leggen, en de persoon met BPS de uiterste best doet om alle kwaad in de wereld op degene die de cola laat vallen te projecteren.

Soms lees ik dingen en dan denk ik "verdorie, mijn ex is met meerdere hier samen geweest" :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:50

Op het moment dat je therapie (of jaren tijd) nodig hebt om over het gedrag van de ander heen te komen, heb je het niet over normaal gedrag.

En oja, je krijgt overal de schuld van, al was je er niet eens bij....
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-08-19 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:50

Over dat verzamelen.
Mijn moeder verzamelt aanbiedingen uit de supermarkt.
Ze woont op 5 minuten lopen van 2 grote supermarkten.
En heeft een kast vol.

Vroeger kocht ze heel veel speelgoed voor de kleinkinderen.
Die mochten van hun ouders niet steeds een cadeau, dus speelgoed bleef liggen.
Kleinkinderen werden ouderen en het speelgoed was voor jongere kinderen, paste niet meer bij hun leeftijd.

Moeder kwaad want zij bleef met al het speelgoed zitten.

Ehh had het niet gekocht.
Kleinkinderen kregen meer dan genoeg.