Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:11

cobiie schreef:
Hier heb ik wat "oude" klusjes gedaan waarvan de benodigde spullen er al lagend. Dat scheelt rondslingerende spullen en irritatie dat die projecten nog steeds niet gedaan waren.

Achteraf was het veel minder werk dan ik vooraf had ingeschat en baal ik dat ik het zolang had uitgesteld.

De silent to do list :D

Dat soort klusjes heb ik eind vorig jaar ook allemaal opgepakt, en inderdaad als je er dan achter komt hoe weinig tijd het kost is het jammer dat je het zo lang hebt laten liggen.. Maar voldoening dat ze toch zijn gedaan :D

Ik maak komend weekend nog een laatste slag met de challenge, die wordt dus met een aantal dagen verlengd. Doordeweeks kom ik er gewoon te weinig aan toe en ik had bedacht dat ik eerst de schuur wilde isoleren en afwerken zodat ik de schuur beter kan inrichten en opruimen. Daardoor zullen er ook weer wat spullen uit huis verhuizen naar de schuur. Dus afgelopen weekend was ik aan het klussen geslagen, in plaats van opruimen/ontspullen :+ We hadden nog een aantal pakken isolatie en platen hout voor afwerking te liggen dus dat heeft ook weer opgeruimd _/-\o_

De challenge is dus niet alleen om spullen wegdoen gegaan bij mij, maar ook om op te ruimen en inrichting/indeling van het huis/kasten te optimaliseren :j

Daarnaast geeft het me dus ook extra motivatie om de laatste klussen omtrent de verbouwing op te pakken/aan te pakken. Want als het huis helemaal klaar is dan kan het ook optimaal worden ingericht en opgeruimd. Alle praktische zaken van de verbouwing zijn allang klaar, we kunnen hier heerlijk wonen en de dingen die daarvoor geen prioriteit hebben zijn wat langer blijven liggen. Na dik 2 jaar intensief verbouwen was de koek wel even op :x

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:38

Een deel van mijn silent to-do list heb ik meegenomen in mijn #2023-doelen, want: geformuleerd op een wijze die ze nog enigszins leuk maakt (#2023-doelen = goede voornemens, maar dan de leuke - niet degene waartoe je je verplicht voelt).
En bij sommige moet je concluderen dat je deze taak beter kunt laten vervallen, of aan iemand anders uitbesteden. Zo schoont je silent to-do list ook op.

Ik ben nu bezig met mijn medicijnkastje opruimen. Alle verlopen medicatie eruitgehaald (voortaan elke januari eens medicatie doorlopen, en sowieso ook checken voor je een medicijn slikt), en omdat mijn medicijnkastje alleen 3 plankjes kent en geen deurtje heeft (maak je geen zorgen, ik woon alleen, zonder kinderen of huisdieren die erbij kunnen)- bakjes kopen, zodat ik de medicatie per type kan scheiden. Want die omvallende en eruitvallende pakjes medicijnen zijn niks. Maar daar moet ik nog even naar zoeken.

Ook eens door mijn decoratiespullen heen gegaan en een deel weggedaan. Decoratiespullen zaten veelal weggestopt op lage plankjes.
A4-dozen blijken ook de oplossing voor lage plankjes - doe de spullen in een A4-doos, en je bent niet op je knieeen naar spulletjes achterin de kast aan het vissen, maar je trekt gewoon direct een doos van de plank.

Ik heb zwarte A4-dozen van de Hema gekocht - nu met drukknopen ipv met plakstrip - en dus veel handiger te monteren en ook belangrijk: te demonteren!

Leitz heeft A5-dozen met drukknopen (hier verkocht als 6-pak) (hier verkocht per stuk), die heb ik ook besteld. Daarin bewaar ik bijvoorbeeld - rechtop - mijn A5- formaat notitieboekjes, boeken die ik op dat moment lees en A5-formaat notitieblokken.
Mijn huidige A5-dozen vallen alleen van ellende uit elkaar - van de IKEA, met een soort schroefknopen, bestaande uit twee delen - en dan raak je een deel kwijt kwijt, en dan heb je geen 'knop' meer -O-

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:08

Wat een treffende omschrijving, de silent to-do list. Ik heb in de bijkeuken al heel lang drie jaloezieën, een (gedemonteerde) kinderstoel en een tas met spullen staan die nog naar kantoor moeten. Volgende week ga ik er echt mee bezig :D. Ons kookeiland is ook nog vaak een broedplaats van rommeltjes. Een rekening die nog betaald moet worden, dingen die ik mee naar boven wil nemen, dat soort dingen. Dat wil ik liever anders maar elke keer heb ik het opgeruimd en ligt er vijf minuten later alweer iets..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:32

Noeps schreef:
Ons kookeiland is ook nog vaak een broedplaats van rommeltjes. Een rekening die nog betaald moet worden, dingen die ik mee naar boven wil nemen, dat soort dingen.

Helpt het om een bak of schaal oid neer te zetten zodat alles in ieder geval bij elkaar ligt?

Ik heb zelf altijd op de eettafel rommeltjes liggen waar ik nog wat mee moet. Ze moeten in het zicht blijven anders vergeet ik ze en dat kan niet (vakbladen bijlezen, rekeningen, concertkaartjes, etc). Ik heb orden en sorteer maar het blijft toch altijd meer rommel dan ik wil. Hoe doen jullie dat?

prompter

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:48

Daar heb ik een postvakje met 3 vakjes voor op mijn bureau; voorste voor urgente dingen, middelste voor "moet nog, maar geen haast" en de derde is voor archiveren. Elke vrijdag neem ik hem sowieso door, maar de urgente dingen staan in het zicht want vooraan :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:52

Ik maak iedere avond een opruimrondje van 10-15 minuten. Dit voorkomt bij mij dat er ergens post ligt oid.
Tijdschriften die nog gelezen moeten worden, gaan bij mij in een mand in de keuken. Vaste plek, dus worden niet vergeten.
Rekeningen betaal ik gelijk met het opruimen. En ik heb een lade waar kleine dingen bewaard worden die nog niet weg kunnen. Deze la probeer ik ieder kwartaal even na te kijken.

Bij mij verzamelen de spullen die naar boven moeten. Ze kunnen heel lang op de trap liggen en boven komen ze dan vaak op het kantoor terecht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:02

Ik heb te veel opgeruimd. Wat hoofdstellen uit de woonkamer naar zolder gebracht en uiteraard heb ik ze 2 weken later weer nodig. Dus ik denk dat ik toch weer wat in de woonkamer ga hangen. Haha.

Spullen op de trap heb ik niet zo vaak. Ja, ik leg ze er wel neer, maar binnen een week is het dan ook boven.

Mijn stapel ongelezen tijdschriften groeit wel gestaag. Daar moet ik weer eens versneld door.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:18

Mijn silent to do list is niet zo silent, ik schrijf namelijk alles op (voor iedereen die ook van lijstjes houdt: microsoft to-do is echt perfect!). Maar vervolgens kunnen die dingen wel tijdenlang op die lijstjes staan. Dus vandaag ga ik maar eens eventjes het nodige afwerken!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:51

ik vrees dat ik 3 hele dozen met paardenspullen (hoofdstellen e.d. ) naar de woonkamer moet verplaatsen om deze daar in het vervolg te laten overwinteren. Nooit heb ik schimmel op het leerwerk gehad, maar nu zit alles onder de schimmel. Sinds ik dus zolderisolatie heb. Het is daar dus te koud. Wel stom om alles naar beneden te moeten halen, maar ja, het kapot laten schimmelen is ook zonde.
Wegdoen is geen optie. Dus in plaats van de kamer opruimen wordt mijn woonkamer dan weer extra vol.
Ben er niet zo blij mee, maar weet ook niet hoe ik anders het leerwerk kan sparen. Want schimmel tussen strasssteentjes krijg je nooit meer goed weg en in nieuwstaat. Bovendien kost dat dan tijd en nooit eerder had ik issues met schimmel op leer als ik iets netjes opruimde.
Snifsnif.

Ik moest alleen net een hoofdstel hebben wat ik 3 weken terug naar zolder bracht. Ik schrok van de ravage aan schimmel op het leerwerk (niet op de rest wat er ligt gelukkig). En dat terwijl ik altijd alles in nieuwstaat en volledig schoon opsla.
Oh wat baal ik hier van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:17

Of je zet een vochtvreter in de ruimte bij je leerwerk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:06

Schimmel is juist een goed teken.
Althans: het is wel te vochtig, maar dat is veel beter dan te droog en schimmel komt alleen op het ledervet, dus het is een teken dat het juist goed is ingevet.
Het kan ook geen kwaad voor het leer, een vettig doekje erover en de schimmel is weg.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:09

Germie, leuk dat je precies verwoord waarom ik minimaliseren van mijn spullen belangrijk vind en ook de "just in case" spullen. Je maakt je er druk om, hebt er extra werk aan en het kan "stuk" zijn voordat je eraan toe komt om het te gebruiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:16

cobiie schreef:
Germie, leuk dat je precies verwoord waarom ik minimaliseren van mijn spullen belangrijk vind en ook de "just in case" spullen. Je maakt je er druk om, hebt er extra werk aan en het kan "stuk" zijn voordat je eraan toe komt om het te gebruiken.

Nee, ik gebruik het dus wel af en toe. Dat schrijf ik ook. Het zijn geen just in case spullen. Ik zou er zonder kunnen op zich, maar ik wil het niet. En omdat het wel zo nu en dan gebruikt wordt gaat het niet weg. Dan kan ik volgende maand het weer opnieuw kopen. Ik heb zo een hoofdstel nog geen maand geleden van de woonkamer naar zolder verhuisd en nu moest het er al weer af.
Ik heb wel een heel aantal hoofdstellen te koop staan overigens. Wat op zolder ligt is de selectie die blijft.
En dat extra werk wil ik dus ook niet. Daarom denk ik dat het van zolder maar weer naar de woonkamer gaat. Dat is niet wat ik wil, maar poetsen is meer werk dan er gewoon 6 maanden per jaar in dozen tegenaan kijken in de woonkamer. Al baal ik daar ook weer van natuurlijk.
Of ik moet de isolatie weer van de zolder halen. Dan is 1500 euro weggegooid, maar het probleem ook verdwenen. Andere spullen schimmelen zo te zien niet op zolder. Maar de zadels die ik nu even niet gebruik gaan er ook niet naartoe nu. Want dan ben ik ook bang voor schimmel op het leer. Dat betekent dat ik dus nog steeds geen logeerkamer heb, want die moet vol blijven staan. Ik heb geen berging verder helaas.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:02

Leuk minimalisme dingetje: loop eens door het aantal pasjes in je portemonnee heen. Ik liep net een pasje te zoeken (in mijn beleving is hij wit, maar het zichtbare randje is groen, heel irritant), en ik heb er zo vijf weggegooid die ik nergens meer voor nodig heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:05

Vjestagirl schreef:
Leuk minimalisme dingetje: loop eens door het aantal pasjes in je portemonnee heen. Ik liep net een pasje te zoeken (in mijn beleving is hij wit, maar het zichtbare randje is groen, heel irritant), en ik heb er zo vijf weggegooid die ik nergens meer voor nodig heb.

Die minimaliseer ik meerdere keren per jaar. Want anders wordt je broekzak zo vol. :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:15

Vjestagirl schreef:

Er zijn er een paar die echt lonen, voor de rest spaar ik niks en heb zo min mogelijk ‘lidmaatschappen’ van winkels.
Je kunt ze vaak ook ik een app zetten of online inloggen maar ik ben ouderwets.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:39

Ik heb mijn complete portemonnee weggeminimaliseerd := Mijn ID kaart, rijbewijs en laadpas zitten in het hoesje van mijn mobiel, en andere kaarten als de AH bonuskaart en airmiles heb ik in mijn mobiel ingevoerd, net zoals de bankpassen. En dan zijn er ook nog redelijk wat winkels waar je gewoon je postcode en huisnummer kan zeggen zoals de Welkoop en Gamma, dan heb je geen pasje nodig.
Ik heb mijn beurs dus echt al een paar jaar niet meer bij me gehad. Super fijn!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:17

Een beetje een verlengde van minimalisme: financiën/budgetteren/schuldenvrij/investeren

Kennen jullie Dave Ramsey, een Amerikaanse budget/finance "coach"? Zijn ideeën/uitwerkingen zijn natuurlijk op het Amerikaanse systeem gebaseerd. Hebben jullie tips voor meer Nederlandse varianten?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:56

Ramsey ken ik niet, dus geen idee of het hetzelfde is, maar ik volg Porterenee.
Ben nu bezig met een boodschappen cursus. Ik dacht dat ik al veel wist over besparen over boodschappen, maar toch al veel geleerd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:18

cobiie schreef:
Een beetje een verlengde van minimalisme: financiën/budgetteren/schuldenvrij/investeren

Kennen jullie Dave Ramsey, een Amerikaanse budget/finance "coach"? Zijn ideeën/uitwerkingen zijn natuurlijk op het Amerikaanse systeem gebaseerd. Hebben jullie tips voor meer Nederlandse varianten?

Een tijdje terug gelezen over een Nederlander die zijn theorie toch wel enorm daar op gebaseerd had, maar ik weet niet meer wie dat was, sorry...

Ik vond het boek van fiets en ook de site, gewoon plezierig om te lezen. Niet veel nieuwe informatie oid. Las gewoon lekker weg en dat motiveert mij.
De financiele detox heeft een specifieke schrijfstijl waar je van moet houden, en een beetje betuttelend vind ik ze, maar het heeft me wel gemotiveerd de boel goed door te nemen.
Nibud site soms ook nog interessant, al is dat niet hetzelfde straatje als dat wat je noemt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:28

Ik heb al jaren geen portemonnee meer. Maar idd bij mijn telefoonhoesje. En op de gsm Stockard.

Geen idee of het minimalisme is.
Maar gisteren een prachtige gratis bureaustoel gescoord.
En de oude waar een stuk tape op een scheur zat kan nu weg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:52

Ik betaal nog niets met een app. Gewoon bankpas of cash. Dus ik ben daarin ouderwets denk ik.

En ik denk dat gratis altijd goed is, je hergebruikt dan de afdankertjes van een ander.
Doe ik zelf ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:54

Betalen doe ik ook met pas. Maar die zit bij mijn hoesje.

Ja goed wel. :j
Vind het ook fijn als ik iets zo scoor.
Maar minimalistisch?
Het komt er niet extra bij.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:34

Gratis of tweedehands is altijd mooi als je het ook daadwerkelijk nodig hebt. Anders is het huisvulling.

Dank Esther en TM, kijk ik daar binnenkort eens naar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:14

Ik denk dat het heel bewust vervangen van een kapot item door een goed item van mooie kwaliteit zeker minimalistisch is.