Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:25

Jee San, dat is wel balen dat er toch een nieuwe mast moet komen! Ik hoop dat de offertes meevallen. En wat fijn dat jullie alsnog kunnen zeilen deze vakantie.
Wat een mooie route, en droogvallen lijkt me echt geweldig <3

Sheran, heerlijk zeg, lekker oefenen met een valk! Mee als opstapper is altijd leuk. Vaak heb je bij havens, vooral bij clubhavens, wel ergens een prikbord hangen. Misschien een idee om daar een oproepje op te hangen. Zat mensen vinden het hartstikke leuk om eens iemand mee te nemen.
Zodra we kunnen zeilen ben je bij ons ook welkom als opstapper :D

Afgelopen week hebben we lekker een weekje vakantie gehad aan boord. Dinsdag is de zeilmaker langs geweest om de maten voor ons nieuwe grootzeil op te meten. Nu nog 8 weken geduld hebben :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:19

Sheran schreef:
Mooi hoor, klinkt heel goed! De Weerribben, daar wonen mijn oom en tante. Ook met bootje (motor). Prachtig gebied!

Ik ga eens kijken welke schipper ik aandurf, haha. Hebben jullie er ervaring mee? Ik ben een beetje bang voor creeps :P

Ik niet en mijn vriend heeft alleen op gigantische jachten gezeild, maar ik denk niet dat je dat zoekt?

8nnemiek schreef:
Jee San, dat is wel balen dat er toch een nieuwe mast moet komen! Ik hoop dat de offertes meevallen. En wat fijn dat jullie alsnog kunnen zeilen deze vakantie.
Wat een mooie route, en droogvallen lijkt me echt geweldig <3

Sheran, heerlijk zeg, lekker oefenen met een valk! Mee als opstapper is altijd leuk. Vaak heb je bij havens, vooral bij clubhavens, wel ergens een prikbord hangen. Misschien een idee om daar een oproepje op te hangen. Zat mensen vinden het hartstikke leuk om eens iemand mee te nemen.
Zodra we kunnen zeilen ben je bij ons ook welkom als opstapper :D

Afgelopen week hebben we lekker een weekje vakantie gehad aan boord. Dinsdag is de zeilmaker langs geweest om de maten voor ons nieuwe grootzeil op te meten. Nu nog 8 weken geduld hebben :Y)

We hebben een houttovenaar gevonden, die gaat eerst nog kijken wat ie met de huidige mast kan. Dus duimen dat hij een mooie oplossing ziet.

En anders idd nieuwe mast. Ik ben alvast aan het sparen :)).

Spannend, een nieuw grootzeil :D.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:31

Ik duim mee dat ie nog wat met de oude mast kan, dat zou natuurlijk geweldig zijn :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:08

8nnemiek schreef:
Ik duim mee dat ie nog wat met de oude mast kan, dat zou natuurlijk geweldig zijn :D

Ja, absoluut. Vooral omdat het de originele mast is.

Maar goed, over drie weken vertrekken we. Enorm zin in. Ik ben al begonnen met de grote schoonmaak. Donderdag al het beddengoed mee naar huis om te wassen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:08

Klinkt heerlijk Annemiek! Is het een speciaal grootzeil? (Weet daar niet zoveel van :D) En super leuk, je aanbod :D Gaarne uiteraard.

San, dat zou inderdaad wel heel leuk zijn, de oude mast kunnen behouden als het de originele is. Hoe oud is je boot?
Enorme jachten lijken me ook heel gaaf! :D het type schip maakt meer nu echt niets uit, er is gewoon zoveel te zien en te leren en te bekijken! Het lijkt me juist leuk om te zien hoe dingen op een ander type schip werken :). Ben in het begin alleen (ook door werk) niet op zoek naar meerdaagse tochten, maar naar dagjes :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:18

Het enige speciale aan ons grootzeil is dat het een rolgrootzeil is; het rolt op in de mast. En dat komt nogal nauw, dus een zeil dat te veel uitgerekt is rolt niet meer mooi op. Het oude zeil was echt op, dat was 35 jaar oud.

Altijd leuk om meerdere schepen te proberen!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 06:44

Balen San van de mast! Ik duim mee dat jullie huidige mast nog te redden is. Ga je er nog wel een beetje met een gerust hart mee op pad?

Leuk, nieuw zeil Annemiek! 8 weken is ook lekker snel!!! Wij hebben ons nieuwe grootzeil net zondag opgehaald, 8 maanden op gewacht :') maar hij is prachtig! Helaas nog geen tijd gehad om te kijken hoe hij staat maar hopelijk het weekend van de 16!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 07:56

Ja, zeker! Alleen de top is eraf, de rest van de mast is zo sterk als een huis :j. Daar durf ik met windkracht 7 met IJsselmeer wel mee op.

Duurt het altijd zo lang met een grootzeil :oo? Ik haat wachten :=.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:45

Jeu Mir, 8 maanden, dat is wel een flinke levertijd! Spannend, hopelijk merk je veel verschil met zeilen :D
Wij kregen te horen dat het 6 tot 8 weken zou duren, maar ik ga er wel vanuit dat het er minimaal 8 zullen zijn :Y)

Wat fijn dat de rest nog zo goed is, San! Hoe lang gaan jullie op vakantie?

Wij hebben over vier weken weer een weekje vakantie, maar eigenlijk is een weekje helemaal niks als je op een boot zit :)) Pfoe wat is dat altijd snel voorbij!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:52

levertijd is in het najaar wel altijd tot het nieuwe vaarseizoen. als je in september/oktober besteld krijg je dan een leuke korting, kunnen zij de hele winter zeilen maken en is iedereen blij in april. althans: dat is het idee. Nu liepen ze daar helemaal vast door corona, ging alles moeizaam, haalden ze april bij lange na niet en hebben we nu dus net het zeil op kunnen halen. nou ja, klaar voor ons hele zeilleven dus dan is een paar maanden niet zo erg. We hebben ook net een nieuw huis/boerderijtje gekocht dat veel werk nodig heeft dus we kunnen onze vrije uren sowieso wel kwijt.

Fijn dat een groot stuk wel gewoon goed is San, anders is het toch niet relaxed zeilen.

voordeel van weg met de boot vind ik wel: al ben je nog maar tien minuten de haven uit: het voelt direct als vakantie. zelfs op het dokkumerdiep naar het lauwersmeer toe ben ik al helemaal zen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:01

Vind ik ook. Zodra de lijnen los zijn, zen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:17

Ja heerlijk he, dat heb ik al zodra ik de boot op stap <3

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:20

Wat fijn dat jullie grootzeil klaar is Mir, veel zeilplezier gewenst!

San wat balen van de mast maar hopelijk is het nog te redden en wat een geluk dat het de top is en jullie toch kunnen zeilen!

Annemiek dat is dus aftellen, en tot die tijd zoveel mogelijk tussendoor naar de boot dus :D

Sherman wat leuk dat je wilt gaan zeilen! Zeker als opstapper mee gaan, dat heb ik in m’n studententijd veel gedaan en dat was altijd leuk eigenlijk, nooit rare types tegen gekomen. Via de Facebook groepen kun je je aanmelden, zou dan een oproepje plaatsen en kijken of daar iets uit komt wat bij je past. Succes!

Wij tellen ook af, nog vier dagen werken tot we vakantie hebben. Die laatste werkdagen zijn altijd zo enorm zwaar haha! We hebben bijna vier weken vrij en willen richting Denemarken. Alleen staat er nu net de hele volgende week veel te veel wind in de Duitse Bocht, waar we naartoe moeten om via het Kieler Kanaal naar de Oostzee te gaan. Hopelijk trekt het nog bij of wordt het daarna weer rustiger. Anders wordt het plan B, naar het zuiden dus Belgische en Franse kust, wat ook erg mooi is. Das het mooie van met de boot op pad, je kan makkelijk aanpassen.

Zelf heb ik ook altijd direct een vakantiegevoel als we zeilen en voelt het altijd alsof je veel langer weg bent. Ik denk dat we na een maand vakantie haast het gevoel hebben dat we maanden weg zijn geweest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:42

Wat fijn dat jullie bijna vakantie hebben, Mo! Haha, die laatste loodjes, dat klink bekend :')
Lijkt me geweldig, zeilen in Denemarken <3 Maar Frankrijk lijkt me ook heerlijk inderdaad.
Ik ga duimen voor gunstige wind.

Ik hoop dat wij tussendoor nog een keertje naar Zeeland kunnen ja, maar de komende weekenden moet ik werken, dus dat wordt iets lastiger. Stomme is; we zijn de fruitschaal vergeten leeg te halen bij vertrek afgelopen weekend ^) De uien redden het wel, maar ik ben bang dat we verder een schaal met wollige sinaasappels en zwarte bananen vinden als we weer aan boord komen :')

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:01

oh jasses Annemiek, en horden fruitvliegjes die je tegemoet komen. veel plezier alvast :+
direct vakantie als ik voet aan boord zet heb ik meestal niet maar dat heeft meer te maken met ons zoontje van 4 dat eerst altijd wat tijd nodig heeft om te settelen in de boot dus dan ben ik vooral heel veel aan het regelen voor hem. maar als dat klaar is en we tuffen langzaam met onze oude Sabb de box uit... <3

klinkt heerlijk Mo! leuke plannen en fijn vooruitzicht!

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:10

Oh neeee, hopelijk geen fruitvliegjes dan! Is alles dicht of zijn er mogelijkheden voor die dingen om binnen te komen? Beetje het effect van de vergeten boterham weer tegenkomen na een schoolvakantie in je kluisje… is er niet een mogelijkheid tussendoor even langs te rijden?

Thanks Mir! We hebben er ook heel veel zin in!

Zal wel enorm druk worden, sowieso gaat vrijwel iedereen die we kennen met een boot die kant ook op. Zal ook wel een enorme Hollandse enclave worden (met ook heel veel Duitsers en Denen), hopelijk vinden we ook genoeg fijne ankerplekken, vinden we sowieso het leukst. Qua weer wordt het denk ik in ieder geval mooi, er wordt al gesproken over een hittegolf. Het zal mij benieuwen. Ach als het warm wordt is het makkelijk afkoelen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:32

Het scheelt dat we op zout liggen, we hebben nauwelijks last van vliegen en muggen en ander klein bewegend spul.. maar wel een paar ouderwetse luchthappers die gewoon open zijn, dus ze kunnen wel binnen haha.
Brr ja, van die oude boterhammen in het kluisje :') Het is helaas wat te ver om op een dag even heen en weer te rijden, maar misschien lukt het om volgende week maandag aan boord te werken, en kan ik alsnog twee dagen die kant op.

En dat klinkt heerlijk, met zo veel bekenden die kant op! En dan in een keer door, of gaan jullie eilandhoppen?

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:35

Echt eiland hoppen kunnen we niet vanwege onze diepgang van 2,5 meter dus we moeten wel echt boven de eilanden langs. Het plan is om vanaf Terschelling naar Helgoland of Cuxhaven te varen, wel redelijk in één klap dus.

En zeker ook wel weer gezellig, al hoop ik nu ook weer niet óveral Nederlanders tegen te komen hahaha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:05

2,5 meter diepgang :oo. Komen wij aan met 60 cm :)).

Je reis klinkt wel heel gaaf, Mo!

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:07

Haha das nogal een verschil hè! Maar jullie kunnen droogvallen en naar alle Waddeneilanden, dat kunnen wij weer niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:14

True :D.

Ik hoop stiekem dat het gros van NL lekker op vliegvakantie gaat nu het weer makkelijk kan. Lekker rustig overal.

Maar dat zal wel niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:44

Dat is een mooie tocht, in een keer richting Helgoland!
Ik heb me nooit zo verdiept in de Duitse Waddeneilanden, maar daar is dus weinig diepgang?
Wij steken 2 meter, dus kunnen inderdaad ook niet overal komen. Dat is het mooie van die platbodems, Ameland lijkt me bv heel mooi maar dat gaat hier ook niet lukken helaas.

En die drukte, daar houden wij idd ook niet zo van. We gingen vroeger altijd voor of na de zomervakanties, dat scheelde echt veel. Zo leuk om dan een privé eilandje te hebben in de Biesbosch of bij Grevelingen bv <3

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:55

Wij ook maar we zouden meedoen aan een race naar Noorwegen maar dat gaat niet door ivm te weinig bemanning. De vakantie stond al gepland dus hebben dat maar zo gelaten. Keerzijde is dus wel dat we midden in de drukte zitten. Maar goed er zijn geloof ik ook veel mooie ankerplaatsen dus als we willen kunnen we ons wel afzonderen gok ik. Als we dat kunnen combineren met mooie stadjes en dorpjes dan is dat helemaal prima wat mij betreft.

De Duitse wadden zijn volgens mij inderdaad aardig ondiep, met een platbodem goed te doen maar met een diepstekend jacht is dat helaas allemaal ontoegankelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:43

Ik zit naar boten die te koop zijn te kijken, gewoon omdat het leuk is. Net een supergave gezien, en natuurlijk vind ik m niet :').

Iemand nog een ex-kustwacht schip van 30 meter kopen :7?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:02

Ik heb ook nog steeds meldingen aan staan voor grotere zeilboten op marktplaats :)) Toch altijd benieuwd wat er op de markt komt!

Die schepen van de kustwacht, gaaf, maar wat moet je er mee haha.. zal niet ideaal zijn om mee te toeren :))