Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:269_life schreef:Dat anderen slaat uiteraard op dieren, gekkie.
Ik weet niet beter dan dat we met 'anderen' (met 'n' op het einde) verwijzen naar personen, dierengekkie.
Citaat:En jij hebt er dus blijkbaar geen bezwaar tegen om ervoor te betalen om andere (dieren dus) voor jouw plezier (want smaak) te laten sterven?
Mallow schreef:Hoeveel dieren krijgen een shot vitamine B12 ingespoten om te zorgen voor voldoende vitamine B12 in het vlees?
Ik vind het ook apart te lezen hier dat er nog zoveel mensen in sprookjes geloven en zeggen dat het slachten geen lijden is....
Lillith24 schreef:Wat vinden de vleeseters van zuivelintolerantie? Het eten en drinken van zuivel is niet voor iedereen weggelegd, hoeveel baby's hebben wel niet een koemelk allergie. Hoe natuurlijk is het om zuivel te eten als je hetzelfde argument gebruikt als voor vlees eten? De "we doen het al duizenden jaren" gaat hier niet op, want dat is niet zo.
NikkiDeKerf schreef:chanel1985 schreef:Weet je dan wel welke vitaminen/mineralen je vlees levert en wat voor / hoeveel groente je nodig zou hebben om dat te compenseren?Ik eet wel groenten, heb niet gezegd dat ik geen groenten eet, maar niet genoeg om de vitaminen en mineralen uit vlees te compenseren.
maaikemuis schreef:@Nikki, wanneer er niets anders is dan planten, vruchten en zaden dan zal dat mijn dieet zijn. Maar wanneer ik ook nadere opties heb, dan zal ik deze ook eten.
Mijn vraag was puur uit interesse om te kijken hoever de morele bezwaren zouden gaan. Blijkbaar niet genoeg om ervoor te sterven.
Lillith24 schreef:Beh wat wordt er flauw en persoonlijk gedaan hier zeg. Door beide kanten.
Ga gewoon in discussie maar als je dat niet aan kan, stop er dan mee.
Wat vinden de vleeseters van zuivelintolerantie? Het eten en drinken van zuivel is niet voor iedereen weggelegd, hoeveel baby's hebben wel niet een koemelk allergie. Hoe natuurlijk is het om zuivel te eten als je hetzelfde argument gebruikt als voor vlees eten? De "we doen het al duizenden jaren" gaat hier niet op, want dat is niet zo.
maaikemuis schreef:Nee, want een dier sterft voor de voedselvoorziening, een volkomen normale eerste levensbehoefte. Die cavia's die heb ik voor mijn eigen plezier.
Jij stelt dat een vleesloos dieet volkomen natuurlijk is, daar ageer ik tegen. Overigens met een door jou gegeven argument. Want immers, er zijn volgens jou genoeg hulpmiddelen om zo'n dieet mogelijk te maken. En zodra ik hulpmiddelen moet gebruiken om gezond te kunnen blijven, dan is dat in mijn opini niet gezond.
Citaat:Aan veevoeder wordt bijv. kobalt toegevoegd omdat dit voor de dieren als bron van vitamine B12 dient. Telt zo'n verreiking wel als 'natuurlijke bron'?
maaikemuis schreef:Nee, want een dier sterft voor de voedselvoorziening, een volkomen normale eerste levensbehoefte. Die cavia's die heb ik voor mijn eigen plezier.
Jij stelt dat een vleesloos dieet volkomen natuurlijk is, daar ageer ik tegen. Overigens met een door jou gegeven argument. Want immers, er zijn volgens jou genoeg hulpmiddelen om zo'n dieet mogelijk te maken. En zodra ik hulpmiddelen moet gebruiken om gezond te kunnen blijven, dan is dat in mijn opini niet gezond.
269_life schreef:De belangen van anderen doen mij inderdaad minder (tot niets).
269_life schreef:Je vragen heb ik dan even gemist, en ik kan ze ook niet terugvinden?
verootjoo schreef:Mallow schreef:Hoeveel dieren krijgen een shot vitamine B12 ingespoten om te zorgen voor voldoende vitamine B12 in het vlees?
Ik vind het ook apart te lezen hier dat er nog zoveel mensen in sprookjes geloven en zeggen dat het slachten geen lijden is....
Ze krijgen geen shot maar bij koeien moet je opletten dat er voldoende kobalt in het voer zit. Dan maakt het lichaam b12 aan. Omdat het Nederlandse gras dat niet het hele jaar door voldoende bevat.
Ik vind slachten idd geen lijden. Er wordt nauwelijks adrenaline/cortisol (stresshormonen) aangemaakt. Als dat wel aangemaakt wordt tijdens het slachten kun je het vlees wel weggooien namelijk.
NikkiDeKerf schreef:Oh, dat eerste is de vraag niet, dat lijkt me logisch, dat als er niets anders te eten is dat datgene wat er is, je dieet is.Net als bij de vraag jou, van de magische plek waar wel dieren overleven maar geen vegetatie en waar de veganist dan for some reason terecht is gekomen. Ik denk dat ik me wat dat betreft aansluit bij de eerdere uitspraak dat vlees eten voor mij persoonlijk echt onacceptabel is zolang het niet nodig is om goed/gezond te kunnen overleven.
Maar, nu ik weer uit interesse: waarom was je daar benieuwd naar? Wat zegt dit antwoord jou dan nu?
Mijn vraag was overigens ook puur uit interesse, om te kijken hoe ver anderen hun morele waarden gaan. Blijkbaar zo ver dat eigen smaak sterker weegt dan levens.
NikkiDeKerf schreef:Oomens, hoe draagt iemand met eten uit vuilnisbakken vissen, nou precies bij aan het doden van dieren? Kijk, nogmaals, mijn keuze is het niet, maar ik zie in jouw betoog geen uitleg waarom dat bijdraagt aan de industrie. En diegene beweert daarbij (kijk, niet aan mij om te oordelen over hoe waar het is he) dat hij alleen op die manier aan vlees zou willen komen, en het nooit zou kopen, omdat je op die manier wel bijdraagt aan de industrie.
Lillith24 schreef:Chantal ik bedoel maar te zeggen dat hier een paar pagina's terug het argument van "vlees eten is natuurlijk, we doen het al sinds het begin van de mensheid" werd gebruikt. Dit geldt alleen niet voor zuivel, vandaar mijn vraag: wat is daar de mening over?
Magrathea schreef:Maar hoe weet je dan dat er geen lijden bij gepaard gaat? Wie weet wat er nog ergens aan zenuwuiteinden gebeurt op het moment dat het dier al niet meer beweegt. Ik niet in elk geval. En zolang je niet 100% zeker kan weten dat er geen sprake is van pijn vind ik dat je het risico niet mag nemen (wat dus wel met vis is gebeurd - niemand vond vis zielig en nu heeft onderzoek uitgewezen dat vissen wel degelijk pijn kunnen voelen).
snuffie123 schreef:Riraito schreef:Persoonlijk vind ik het best erg dat wij het normaal vinden om te beslissen waarom iets dood moet. Als het dier ziek is, dan snap ik het. Maar een dier is blijkbaar nog steeds een ding en dus mag het dood. Maar alleen als iemand anders het doet, anders krijgen de tere zieltjes (inclusief ik) er nachtmerries van. Ik zou mijzelf nooit aan kunnen zetten om een voelend wezen te doden.
Dat mensen een pilletje slikken erger vinden dan een dier doden, vind ik best wel schokkend eigenlijk. Makkelijk praten, tot je zelf het mes vast hebt.
Dat snap ik. Ik vind dat zelf ook wel hoor. Ik vind de mens eigenlijk het verschrikkelijkste dier op aarde. Alle oorlogen, verwoesten van aarde enz. Gatsie... van mij (maar dan wordt je altijd heeel gek en boos aangekeken) mogen we lekker uitsterven. Maargoed haha ik dwaal een beetje af.![]()
Maar even over je tweede deel: ik had dat ook altijd. Zou het zelf écht niet kunnen. Ik wil later eigenlijk echt een huisje kopen met behoorlijk wat grond en zoveel mogelijk zelfvoorzienend worden. Dan zou ik daar ook een aantal dieren willen houden en zelf (laten) slachten. Ja dat kan ik dan denk ik inderdaad niet zelf, maar als het diertje een fijn leventje heeft gehad en ik in mijn achterhoofd houd dat het wel de natuur is dan kan ik het wel rechtvaardigen.