Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MurthulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:42

Ik wist niet eens dat hier een topic voor was joh! Ik heb eind oktober een beugel gekregen. Ik heb ooit al een beugel gehad (toen ik 14/15 was oid) bijna 2 jaar lang want t stond schots en scheef, maar toen mn spalkje te lang weggehaald werd achter mn boventanden is er wat gaan schuiven. Nu dus weer een beugel omdat ik me er behoorlijk aan irriteerde, op de foto's is het niet heel duidelijk maar mijn ene voortand was naar voren gekomen, ik moet nog ergens een foto hebben van onderen af waarop het duidelijker is, maar die kan ik even niet vinden.

Mijn progress; voor, vlak na het plaatsen en nu.

Afbeelding

18 feb gaat hij eruit, dus uiteindelijk maar 4 maanden gehad en het is me enorm meegevallen. :D

@LoesVDB bij een thuiszorgwinkel kun je rugsteunen lenen/huren die kun je onder je matras doen, geeft ongeveer hetzelfde effect.: http://www.thuiszorgwinkel.nl/rugsteun/nl/product/1347/

_Ekenna

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:50

Ik kan er idd maar weinig van zien... Helemaal niks om eerlijk te zijn := maar zal idd vast lastig te zien zijn van een foto van voor! Wel fijn dat het je mee is gevallen! :D

Oh bedankt voor de tip van de rugsteun! Wist niet dat dat bestond!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:53

_Ekenna schreef:
Oh wat fijn om te lezen! Ik heb geen verstelbare lattenbodem, dus misschien dat ik me kan redden met een hoop kussens in m'n rug. :D
Nee niet van gehoord! Wat zijn dat voor druppels? Hoe gebruik je die? Werkt het echt?

Jij zegt na 3 weken weer naar school te zijn gegaan.. Ik wil dus na 2 weken al gaan werken, gaat dat lukken denk je? Ik werk dan een week op kantoor zodat ik dicht bij huis ben mocht het toch mis gaan, ik ga dan oa de auto's schoonmaken (stofzuigen enzo) en kleding sealen (ik vaccineer kippen en kuikens in binnen- en buitenland en alles moet schoon en gedesinfecteerd zijn en ook zo ook aankomen op het bedrijf).

Met kussens moet ook wel lukken joh! Volgens mij had ik mijn bed niet eens zo hoog staan. Oh trouwens, waar je wel rekening mee moet houden is kwijlen. Ik weet niet of iedereen dat heeft, maar ik kwijlde het 's nachts echt ongelofelijk veel. Daarom had ik altijd keukenrol onder mijn hoofd zodat ik die het 's nachts weg kon gooien en een droge kon pakken, want anders is je kussen zeiknat en dat is echt niet fijn haha.
Dat zijn druppels waarvan gezegd wordt dat het de zwelling verminderd na de operatie, dus dat je een stuk minder gezwollen bent na de operatie. Ik ben 2 weken voor mijn operatie begonnen met 3x per dag ongeveer 10 druppels van dat spul met een beetje water in een beker te mengen en dan natuurlijk op te drinken. Of het echt werkt kan ik niet zeggen, aangezien ik geen operatie gehad heb zonder druppels. :D De mondhygiënist en de KC waarbij ik de dag na mijn operatie op controle was zeiden echter wel dat mijn zwelling reuze mee viel. Of het door de druppels komt, I don't know, maar ik vond het die €7 of zo iets wel waard om het te proberen.

Uhm, ik denk dat na 2 weken alweer lichamelijk actief/zwaar werk te gaan doen een beetje optimistisch is eerlijk gezegd. Ik heb de eerste 2 weken namelijk iedere dag wel op de bank gelegen (niet geslapen, maar zitten was me te lastig of zo). Pas die laatste week voordat ik weer naar school ging kon ik langer zitten zonder dat ik mezelf lastig was. Na 2 weken ben ik ook pas weer mijn 'sociale' leven op gaan pakken, in die weken daarvoor ben ik enkel de deur uit geweest om naar het ziekenhuis te gaan. Op basis van mijn ervaring zou ik het je denk ik afraden en het minimaal een week uitstellen.

MurthulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:07

_Ekenna schreef:
Ik kan er idd maar weinig van zien... Helemaal niks om eerlijk te zijn := maar zal idd vast lastig te zien zijn van een foto van voor! Wel fijn dat het je mee is gevallen! :D

Oh bedankt voor de tip van de rugsteun! Wist niet dat dat bestond!

Haha t is ook lastig te zien ook hoor zo van vooraf op een foto, je ziet eigenlijk vnl iets kleurverschil omdat t licht er anders op valt. Foto van onderen gevonden, die is n stuk duidelijker:
Afbeelding

Dit is nu weer een keurig rijtje gelukkig, druk is er ook af omdat beide verstandskiezen boven er inmiddels uit zijn, draadje had gewoon nooit 2 jaar weg moeten blijven. :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:12

Dat deden mijn voortanden dus ook... Maar dan wel veel extremer. Werd er echt ongelukkig van. Na een jaar beugelen staan ze ongeveer zoals jij ze had. Nog een beetje te gaan dus :)

MurthulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 04:09

Afbeelding

Zo staan ze nu, weer keurig netjes op een rijtje, veel rechter gaat t niet lukken. :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 05:41

Oh voor 7 euro zijn die druppels idd goed te proberen! Thanks!
Jammer dat het misschien na 2 weken al te vroeg is.. Gelukkig zijn ze bij mij op het werk hartstikke flexibel, dus zie het tegen die tijd dan wel. :j

Die foto is idd een stuk duidelijker Murthul! Kan idd begrijpen dat je daar iets aan wou doen. En voor die 4 maandjes beugelen hoef je het al helemaal niet te laten natuurlijk. :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:19

_Ekenna schreef:
Riddershow schreef:
Ik heb volgensmij al een tijd niet meer gereageerd… Ik heb inmiddels mijn beugel en ze hebben ook al 1 tand getrokken.

Mijn kiezen zaten zo dicht op elkaar dat ze bij 1 kies de “ring” er niet omheen kregen (waar je blokjesdraad aan vast zit). Nu proberen ze mijn tanden dus naar het “gat” van mijn getrokken tand te trekken zodat er wel ruimte ontstaat voor de “ring”. Over 2 weken gaan ze het weer proberen.

Ik heb was alleen gebruikt op het moment dat iets wond was. Ik heb nu nergens meer last van. Behalve bij de getrokken tand want de overbrugging van blokje naar blokje is dermate groot dat het draadje daar steeds in mijn lip snijd. Dat zal pas echt over gaan zodra het gat een stuk kleiner is.

Het zal waarschijnlijk niet zo lang duren voordat dat gat dichtgetrokken is! Bij mij moesten er 2 gaten van getrokken kiezen dichtgetrokken worden en dat was al binnen een paar weekjes zo goed als dicht. :j

Het gat van de wortel is wel dicht. Helaas het gat tussen de tanden niet. En door de lange overbrugging van de draad snijdt dat dus in mijn lip. Ach, het is te overleven. Ik ben inmiddels 4 weken verder en het lijkt een klein beetje of de tanden al wat dichter op elkaar staan, maar is niet echt overtuigend.

Maar mijn voortanden staan naar buiten en moeten dus ook weer terug om mooi aan te sluiten. En omdat mijn "kiesring" (geen idee hoe dat ding heet) er niet omheen past kan er ook niet goed met de tanden aan de slag. Ze proberen mijn tanden wat van de kies af te krijgen, maar tegelijkertijd wordt zorgt dezelfde druk er ook voor dat mijn tanden back in place gaan (en trekken ze dus niet aan de tanden naast de kies)... zover ik kan zien zit er nog steeds geen micro milimeter tussen de kiezen... maar dat is iets voor de ortho de volgende keer. :Y)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:47

Au au au, gisteren bij de ortho langs geweest :')

Hij heeft een aantal tanden die geroteerd moeten worden onder handen genomen, maar ik voel het wel :o Hij heeft op 3 tanden een soort 'kussentjes' geplaatst om de vooruit stekende kant naar achteren te duwen zeg maar, en hij heeft mijn voortanden allemaal met staaldraad vast gezet in plaats van met elastiekjes.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:01

Riddershow, oh dat is al wel een lange periode! De gaten tussen mijn kiezen/tanden was vrij snel zo goed als dicht.. En jammer dat je geen vooruitgang ziet met de plek tussen je kiezen! Ik vond dat altijd jammer, ik had altijd wel een goed gevoel als ik vooruitgang zag/voelde. :j

Eline, oh dat klinkt niet heel erg fijn... maaaar eventjes doorbijten (figuurlijk dan...)! Want straks; *D

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:04

_Ekenna schreef:
Oh voor 7 euro zijn die druppels idd goed te proberen! Thanks!
Jammer dat het misschien na 2 weken al te vroeg is.. Gelukkig zijn ze bij mij op het werk hartstikke flexibel, dus zie het tegen die tijd dan wel. :j

Dat vond ik ook. :j
Ik zou het even afwachten, kan best zijn dat jij nog minder last hebt van de operatie dan ik, of juist meer. Dat weet je van tevoren toch niet. Fijn dat ze op je werk zo flexibel zijn!

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:06

Hoi! Aantal maanden geleden heb ik me hier gemeld! Nu lijkt het er eindelijk op dat ik binnenkort ga starten met beugel (en operatie t.z.t.).. nu moeten er dus ook eerst twee kiezen getrokken worden, de eerste of tweede kies van mijn bovenkaak.
Dit moet ik uiterlijk een week voor het pkaatsen van de beugel laten doen.

Hoelang duurt het ongeveer voordat deze gaten (dus tussen de kiezen) dicht gaan? Dat is bijna hetgene waar ik het meeat tegen op zie!!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:12

Je bedoelt het gat tussen de kiezen? Of het gat waar de wortel zat? We hebben het hier de laatste posts nog over gehad.

Het gat waar de wortel zat is binnen een paar dagen zo goed als dicht. Het gat tussen de kiezen/tanden heeft bij mij een paar weken (3?4?5?) geduurd vanaf het moment dat de beugel er in kwam (enkele weken later).

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:16

Ik las inderdaad dat jullie het er over hadden, maar las niet echt hoe veel weken/maanden het zou duren.

Bedoel inderdaad de 'spleet' tussen je kiezen.. dus het moment dat je je beugel krijgt tot het moment dat de kiezen aardig tegen elkaar staan.. (geen fietsenrek als je lacht, haha)

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:24

Ik krijg een blokjes beugel. Eerst alleen onder. Mocht het boven ook nodig zijn, dan kan dat tegelijk. Het gehele traject zal zo'n negen maanden in beslag gaan nemen. Ik ben heel erg benieuwd. A.s. maandag gaat de laatste (van de drie) verstandskies eruit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:57

Das niet zo lang, valt mee e!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:20

Jeetje wat klinkt dat allemaal spannend met die operaties, ik ben blij dat het bij niet hoeft. Anders was ik er denk ik ook nooit aan begonnen...

Gister weer bij de ortho geweest en een nieuw draadje gekregen, volgens haar de pijnlijkste. Ik denk Dat het klopt, mennn wat een pijn, kan behalve vloeibaar niks eten. De vorige keer had ik totaal geen last.
Wel vind ik mn tanden erg mooi worden, ik zie in ieder geval waarvoor ik het doe!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:36

Hallo, hier ben ik ook weer eens. Het is bij mij inmiddels 9 maanden geleden dat ik mijn slotjesbeugel ben kwijtgeraakt. Onder heb ik een spalkje gekregen en voor boven heb ik een kunststof retainer gekregen. Dit duurde een een week voordat deze klaar was en in die paar dagen is er helaas wel een kleine verschuiving opgetreden. Gelukkig amper zichtbaar (ik voel het wel).

Momenteel is het echt zo dat als ik de retainer de hele nacht in heb gehad (wat ik braaf elke nacht doe, nog geen enkele overgeslagen) passen mijn kiezen en tanden in de ochtend netjes op elkaar. Maar gedurende de dag wordt dit steeds moeilijker. Eten gaat ook niet altijd even makkelijk, omdat mijn ondertanden, mijn boventanden eerder raken dan dat mijn kiezen op elkaar staan.

Nu ben ik in het begin een paar keer terug geweest (oa voor een kroon en een nieuwe retainer) en heb dit aangegeven (in het begin was het trouwens andersom, kreeg ik mijn kiezen in de ochtend niet op elkaar, nu dus in de loop van de dag niet meer). De tandarts zei toen dat de standsverandering nog tijd nodig had om definitief te worden en dat ik geduld moest hebben. Maar zijn er meer mensen die hier last van hebben?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:52

Lijkt mij toch dat de stand Van je gebit goed zou moeten zijn? Bij mij past het nu ook compleet niet maar ik moet ook nog erg lang.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:02

Ja, lijkt mij ook. Tijdens de laatste paar maanden met beugel was dat ook het geval. Heb destijds wel een poosje gehad dat het niet zo was, maar aan het einde paste het goed. blijkbaar heb ik een flexibel gebit ofzo

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:59

Was dat maar waar, dan waren mijn tanden nu nog mooi recht zoals na mijn beugelperiode.

Heb je misschien de mogelijkheid om hem overdag ook af en toe te dragen?

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:56

Ooh lijkt mij echt vreselijk als de boel zo schuift... Daar heb je dan al die tijd een beugel voor.

Hier nog steeds pijn, ik heb momenteel een vla dieet

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:46

Misschien moet ik hem inderdaad overdag ook maar weer gaan dragen. Heb ik in het begin ook een maand of twee moeten doen. Heb er niet echt last van, je ziet het nauwelijks.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:45

Als ik zo klaar ben dan krijg ik een retainer die ik gewoon 22 uur per dag dragen moet voor minstens een half jaar. Dan kunnen je tanden settelen op hun nieuwe plek. Daarna krijg ik pas een draadje er achter.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:49

Collega van mij moet haar hoesje ook uren overdag in doen.