Draagmoeder voor bevriend stel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re: Draagmoeder voor bevriend stel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 11:06

Begrijp me niet verkeerd, al had ik 2 jaar gebroken nachten, alles voor mijn kindjes!! Maar ik doe dit alles niet voor een eigen hummeltje maar het kindje van mijn vrienden.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:19

LCharlotte schreef:
Begrijp me niet verkeerd, al had ik 2 jaar gebroken nachten, alles voor mijn kindjes!! Maar ik doe dit alles niet voor een eigen hummeltje maar het kindje van mijn vrienden.

Nee snap ik hoor :D Ik sta ook nog bijna iedere nacht een keer op voor mijn dochter, leuk is anders, maar ik heb het er graag voor over!
Ik weet alleen nog wel van mijn kraamperiode dat ik de 4de/5de dag het ergste vond, slecht slapen, zwaar klowte voelen nog van de bevalling, zo'n hangbuik hebben van het overtollige vel en het idee hebben dat dat nooit meer goed komt en dan als klap op de vuurpijl, stuwing! Ik weet nog wel dat ik die dagen dan toch echt blij was dat er in ieder geval een ukkepuk in de buurt was om mijn gedachte ergens anders op te zetten.

Hoe gaat het nu trouwens met je vriend?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:30

Ja stuwing, vreselijk!! Ik had echt 2 watermeloenen en een pijn!!!! Maargoed, hoort erbij en ik weet dat die buik wel weer goed komt. Zit gewoon weer op mijn oude figuur en gewicht na 2 kinderen. Met mijn vriend gaat het wel aardig, hij maakt soms van die losse opmerkingen waar uit blijkt dat hij er nog wel mee bezig is. We gaan vrijdag avond maar eens de tijd uit trekken voor dat goede gesprek dat hij nog wilde voeren. Ik ben benieuwd!

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:08

LCharlotte schreef:
De wensouders hebben het mij gevraagd en ik voel dat als een eer, dat ze ons zo vertrouwen en zoveel waarde hechten aan onze band dat ze een verbintenis voor het leven met ons aan willen gaan.

Ben nu toch een beetje benieuwd wat jij precies voor ogen hebt als je spreekt over een verbintenis voor het leven t.o.v wensvaders en t.o.v het kindje.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:15

Hmmmmm inderdaad want ik zit er wat op te kauwen...In feite, stel dat het kindje geboren wordt, dan worden de wensouders de ouder. En jij in feite niks. Daarom misschien voelt het voor mij prikken adt je borstvoeding wilt geven en spreekt over een band? Amn zegt het maar ik dacht het.
Kun je het wel zo loslaten dat het niet je kind wordt? gewoon echt helemaal niks meer verlangt, verwacht of vraagt na de geboorte? Want dáár zit de clou, eer, eigenbelang enzovoorts, dat zou je volledig los moeten kunnen laten.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:01

Zo zien de wenspapa's het, zij willen dat zo en dat voelt voor mij ook goed. Ze willen dat ik een rol blijf spelen in het leven van het kindje. Meer als een speciale tante, niet als mama. Ik zal niks verlangen of eisen na de geboorte, ik weet dat het niet mijn kindje is. Maar uit mijn onderzoek is inmiddels wel gebleken dat het kindje en de draagmoeder een speciale band hebben en dat hoeft ook niet onder het tapijt geveegd te worden dat zal dus ook niet gebeuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:04

Is toch ook alleen maar mooi als er toch nog een soort van surrogaat-mamma's / tantes zijn , jij en die zus van het eitje :)

Maakt het geheel alleen maar completer en liefdevoller als iedereen gewoon fijn met elkaar om blijft gaan :)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:25

charlotte: wat ik me afvroeg heb je ook contact gehad met mensen/kinderen die op die manier verwekt en opgevoedt zijn en hoe die dat ervaren?

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:34

pmarena schreef:
Is toch ook alleen maar mooi als er toch nog een soort van surrogaat-mamma's / tantes zijn , jij en die zus van het eitje :)

Maakt het geheel alleen maar completer en liefdevoller als iedereen gewoon fijn met elkaar om blijft gaan :)

In theorie wel, maar de praktijk wil nog wel eens anders zijn.

Zelf sta ik aan de "wensende" kant dus ik probeer me een beetje in de schoenen van de wensvaders te plaatsen.
De draagmoeder is de barende moeder en dus volgens de wet gewoon moeder. Ook als ze het kindje direkt na de geboorte afstaat heeft ze nog 1 jaar de tijd om zich te bedenken.
Alleen om dat gegeven al stel ik me zo voor dat je als wensouders het gevoel krijgt van conceptie tot overdracht op de punten van je tenen te moeten lopen. Altijd maar aardig zijn, overal mee eens moeten zijn ... omdat je voelt dat je jezelf moet bewijzen en het de draagmoeder zo naar je toe moet winnen dat ze je het geluk ook blijft gunnen.

Als de draagmoeder het heeft of "een speciale band" met het kindje dan vraag ik me af wat die band dan precies volgens haar betekend. Nou ben ik een open boek en iedereen mag alles van me weten (als ze het maar netjes vragen) en stel dat iemand voor mij draagmoeder zou zijn ... dan ben je zo'n persoon natuurlijk eeuwig dankbaar. Toch komt er een dag dat je een keertje klaar bent met "dank je wel" zeggen en wil je op eigen krachten en naar eigen inzicht je koers verder varen.

Tuurlijk mag het kindje weten hoe het ontstaan is (zeker in het geval van 2 wensvaders kan het niet lang een geheim blijven dat er nog iemand anders in het spel was) maar als we het hebben over een 'speciale band' dus meer dan de geschiedenis van het ontstaan .... dan hebben we het over het onderhouden en bouwen van een relatie met het kind. Dat vind ik persoonlijk iets heel anders.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:39

Ik vind dat ook. Het zijn namelijk de ouders van de baby. Niet de draagmoeder, haar taak zit erop.
Dat de wenspapa's het zo denken te willen hmm..is dat zo of is dat de pleasende houding?
Ik zelf denk nee, de baby heeft twee ouders en zoals het nu klinkt klinkt het niet als los gaan laten.
Meer liefde ja, misschien maar misschien ook niet.
Ik kan het niet zo goed omschrijven maar het lijkt nu of de draagmoeder de controle heeft en wil behouden terwijl je eigenlijk juist imo een stap terug zou moeten kunnen doen na de geboorte.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:58

pmarena schreef:

:j dat lijkt mij ook

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 17:01

NoGo schreef:
charlotte: wat ik me afvroeg heb je ook contact gehad met mensen/kinderen die op die manier verwekt en opgevoedt zijn en hoe die dat ervaren?

Ik heb dagelijks contact met een kudde draagmoeders die reeds gedragen hebben, opnieuw gaan dragen of in een voorbereidende fase zitten. Er is dus zeker ervaring met kindjes die op deze manier ter wereld zijn gekomen. Dat gaat allemaal heel goed!! Er is 1 draagmama, dat gaat wat minder, zoals al eerder vermeld. Maar die kende de wensouders niet alvorens ze voor hen ging dragen. Ze zijn om het draagmoederschap met elkaar in contact gekomen, hebben een paar maanden kennis gemaakt en zijn toen gestart. Nu blijkt dat er hier en daar dingen mislopen omdat ze heel andere verwachtingen van elkaar hebben en elkaar niet goed aanvoelen. Ik zou ook nooit voor een onbekende willen dragen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 17:06

Asjemenauw schreef:
pmarena schreef:

In theorie wel, maar de praktijk wil nog wel eens anders zijn.

Zelf sta ik aan de "wensende" kant dus ik probeer me een beetje in de schoenen van de wensvaders te plaatsen.
De draagmoeder is de barende moeder en dus volgens de wet gewoon moeder. Ook als ze het kindje direkt na de geboorte afstaat heeft ze nog 1 jaar de tijd om zich te bedenken.
Alleen om dat gegeven al stel ik me zo voor dat je als wensouders het gevoel krijgt van conceptie tot overdracht op de punten van je tenen te moeten lopen. Altijd maar aardig zijn, overal mee eens moeten zijn ... omdat je voelt dat je jezelf moet bewijzen en het de draagmoeder zo naar je toe moet winnen dat ze je het geluk ook blijft gunnen.

Als de draagmoeder het heeft of "een speciale band" met het kindje dan vraag ik me af wat die band dan precies volgens haar betekend. Nou ben ik een open boek en iedereen mag alles van me weten (als ze het maar netjes vragen) en stel dat iemand voor mij draagmoeder zou zijn ... dan ben je zo'n persoon natuurlijk eeuwig dankbaar. Toch komt er een dag dat je een keertje klaar bent met "dank je wel" zeggen en wil je op eigen krachten en naar eigen inzicht je koers verder varen.

Tuurlijk mag het kindje weten hoe het ontstaan is (zeker in het geval van 2 wensvaders kan het niet lang een geheim blijven dat er nog iemand anders in het spel was) maar als we het hebben over een 'speciale band' dus meer dan de geschiedenis van het ontstaan .... dan hebben we het over het onderhouden en bouwen van een relatie met het kind. Dat vind ik persoonlijk iets heel anders.

Onze vriendschap is puur, wij zeggen wat we vinden en wat we kwijtwillen of dat nu hard is of niet, wij zijn altijd open en eerlijk. Als ik het gevoel zou hebben dat ze mijn voeten zouden moeten kussen om alles gedaan te krijgen van mij dan had ik er helemaal geen fijn gevoel bij. Die speciale band, dat is iets ongrijpbaars, een kindje dat in jou ontstaan is en dat je 9 maanden gedragen hebt, daar heb je gewoon een sterke band mee opgebouwd. Hoe dat zich gaat ontwikkelen, dat zou ik niet weten, ik ga ervan uit dat dat gevoel wel zou slijten, daar de ouders uiteraard hun eigen leventje gaan hebben met het kindje. De draagmoeder krijgt een plekje in het leven, in mijn geval als tante en dat is dan ook heel mooi.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 17:08

Pauline schreef:
Ik vind dat ook. Het zijn namelijk de ouders van de baby. Niet de draagmoeder, haar taak zit erop.
Dat de wenspapa's het zo denken te willen hmm..is dat zo of is dat de pleasende houding?
Ik zelf denk nee, de baby heeft twee ouders en zoals het nu klinkt klinkt het niet als los gaan laten.
Meer liefde ja, misschien maar misschien ook niet.
Ik kan het niet zo goed omschrijven maar het lijkt nu of de draagmoeder de controle heeft en wil behouden terwijl je eigenlijk juist imo een stap terug zou moeten kunnen doen na de geboorte.

Zo zag ik het precies in eerste instantie, je draagt het kindje, je geeft het aan de ouders, klaar. Maar de jongens kwamen hier zelf mee aanzetten, zonder dat we het er ooit over hadden gehad wat de verwachtingen waren of dergelijke. Ze willen niet dat ik 'afscheid' neem van het kindje, ze willen dat ik een rol blijf spelen in het leven, als tante dus, om leuke en keertje bij te logeren of iets leuks mee te doen. Niet als moederpersoon, niet als iemand die zich bemoeid met de opvoeding of met het reilen en zeilen om het kindje heen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:24

Charlotte ik bedoelde eigelijk hoe de verwekte kinderen het ervaren om opgevoed te worden door wensouders en te zijn afgestaan door de moeder.
En of dat iets is waar je je ook in verdiept hebt.
sorry had me duidelijk niet goed geformuleerd :o

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:30

Oh ik had je vraag wel begrepen maar blijkbaar niet goed beantwoord haha! Nee ik ken geen kinderen die zo zijn verwekt en die oud genoeg zijn om daar over te vertellen. Het is apart, maar ik denk dat het voor het kindje zal schelen dat alle schakels gewoon aanwezig zijn. Het is niet zo dat het kindje van 2 ouders word geboren en dat het kindje word verscheept naar de andere kant van de wereld zonder de kans op contact. Dan zie je vaak dat die kinderen radeloos gaan zoeken naar dat ene missende stukje, en lijk ik op haar of op hem? Dat is in deze situatie allemaal niet van toepassing. De eicel donor is de zus van één van de wenspapa's dus dat stukje is voor altijd anwezig en zoals vermeld zal ik ook een rol blijven spelen. Het kindje heeft dus naast 2 liefhebbende ouders ook de draagmama en eiceldonor in zijn of haar leven.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:36

Ik heb toch het idee dat je het idealiseert :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:54

Ik denk dat dan menselijk is? Hoe zie jij het dan?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:00

Ik denk dat een kind er niet zozeer problemen mee zou hebben als het weet waar het vandaan komt.

Trouwens, nog wat betreft die band waar we het vanmiddag over hadden. Er zijn duidelijk 2 verschillende vormen van draagmoederschap. Er zijn mensen die samen komen óm een draagmoederschap uit te voeren, in dat geval is het vaak een vrouw die graag nog een maal een zwangerschap wil ervaren maar geen kinderen meer wil hebben. De wensouders hebben in dat geval een zeer oppervlakkige band met de draagmoeder, na het draagmoederschap is het ook echte en kwestie van kindje overdragen en tot ziens.

In het andere geval van het draagmoederschap, zoals onze vorm zou zijn, zie je een stel dat zelf geen kinderen kan krijgen, zij zoeken binnen hun vrienden of familiekring de persoon die ze graag zouden zien als draagmoeder van hun kind, die keuze is vooral gemaakt op basis van emotie en vertrouwen en niet puur en alleen maar om een kind te kunnen ontvangen zoals bij het bovenstaande draagmoederschap. Omdat ze een draagmoeder kiezen die ze zelf lief hebben, weten ze dat deze hechte band zou blijven en waarschijnlijk zelfs verstrekt zou worden door het draagmoederschap, je deelt tenslotte een prachtig iets. Dit is een heel andere insteek en dus ook een heel andere afloop.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:09

Ik denk dat het gewoon veel ingrijpender is dan het lijkt.
Dat kindje straks heeft 2 moeders (eicel, draagmoeder) en twee vaders. Die ene speciale tante is dan uiteindelijk dus degene die je gebaard heeft maar niet wiens echte genetische kind je bent. Van een van je vaders is het eigenlijk niet je vader.
Ik bedoel, een kind dat geadopteerd is, heeft 2 biologische ouders en 2 adoptiefouders. En ook dat geeft vaak veel gedoe.
Dit kind krijgt een heel ingewikkeld verhaal in feite mee. Wat nu als je geen afscheid kunt nemen? Dan heb je een kind dat je wel gebaard hebt maar genetisch niet het jouwe is.
Hoe moet het zijn voor de wensvaders als ze toch jouw blikken voelen? Als je het hormonaal gewoon niet trekt om je kind los te laten ook al woont het niet bij jou?
Kortom, ik zie een hoop mitsen en maren die nu glimlachend worden weggewoven. Je man staat er nog niet volledig achter dus gelukkig geeft dat jullie ook nog tijd om na te denken.
Maar probeer ook oprecht naar de keerzijdes te kijken zonder ze met de mantel der liefde en goedwillendheid te bedekken. Want dat is wel wat er nu gebeurd.

Maakt niet dat ik je geen goede potentiele draagmoeder vind hoor. Maar ik chargeer wel even omdat ik het gevoel heb dat dit nodig is. Wat gaat jullie keuzes betekenen voor het kind? Daar draait het om uiteindelijk.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:10

Over: je deelt iets prachtigs. Néé je maakt in feite geen deel uit van het ouderschap. Want de ouder, dat ben je niet. Dde ouders zijn de mensen die het kind overnemen en voor zorgen, geven wat het nodig heeft.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:36

Hee ik kom even binnenvallen na globaal het topic gelezen te hebben
Charlotte wat ontzettend sterk en ongelovelijk lief van je dat je zo iets voor je vrienden over hebt zeg!
Heb er echt respect voor.
En asjemenou.. Ongelovelijk veel sterkte met alles wat er komen gaat! En ik kan uit je verhaal opmaken dat je een hele sterke relatie hebt, en dat is super natuurlijk!

Pauline: ik denk dat ze met: Je deelt iets prachtigs. De zwangerschap bedoeld, en die deel je wel degelijk.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:37

Dat ben ik met je eens eva. :j De zwangerschap deel je.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:39

Problemen zal je hoe dan ook wel krijgen denk ik...
Idiaal zou het nooit zijn omdat het een ongewone situatie is.
Maar dat hoeft absuloot niet te betekenen dat je het niet moet doen,
maar er over na denken is inderdaad goed!
En ook heel goed dat mensen hier elkaar scherp houden wat dat betreft.

Edit: Ik heb er trouwens natuurlijk door dit topic over na gedacht of ik dit zou doen. EN ik krijg een heel duidelijk sterk NEE gevoel erbij. Nu ben ik goed gaan nadenken waarom niet. En dat komt voor een groot deel omdat ik zelf nog niet zwanger ben geweest (ik ben nu dan ook pas 20 haha) Maar de stap om zwanger te worden voelt als een heel groot iets, zo groot dat ik dat alleen voor mezelf zou doen. Ik heb nu geen kinderwens, maar ik denk dat ik alleen draagmoeder zou kunnen worden als ik zelf al een kindje zou hebben, en dan voor iemand die ik het echt zou gunnen. Maar dat word ook aangeraden natuurlijk! Ik zou zelf nu eerder een nier af staan dan dat ik zwanger zou worden voor iemand.
Wel geef ik bloed af, en vind ik het fijn deze dingen te doen. Maar eicellen afstaan lijkt me dan ook weer nix, omdat er dan toch een kindje met een stukje van jou rondloopt. Dan vind ik het idee van draagmoeder fijner, omdat het genetisch ook echt iemand anders kindje is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 21:47

Het afstaan van het kindje dat hebben wel al lang en breed besproken in dit topic. Ik ben absoluut in staat om het kindje aan de ouders 'af te dragen' als ik dacht dat ik at niet op zou kunnen brengen dan zou ik er nooit aan beginnen. Ik wil geen kindje dat niet van en voor ons is. We hebben zelf 2 prachtige kids en als we een derde willen, dan maken we die zelf ;) Het zal echt niet gemakkelijk zijn, ik win zelf ook vrijwel niks aan de situatie, behalve het feit dat ik 2 dierbare vrienden dolgelukkig kan maken. De jongens weten dat het moeilijk zal zijn, dat bespreek ik allemaal open en eerlijk en zij geven aan daar alle begrip voor te willen tonen.

Ja het is inderdaad een ingewikkeld pakket, voor het kindje. Maar ik vind het aller belangrijkste dat het kindje 2 liefdevolle papa's heeft. Ik en eicel donor zijn gewoon een extratje. Ik bedoel ook niet dat wij tot de ouders behoren. Maar het kan wel zijn dat een kindje ooit behoefte heeft aan een moederpersoon (zoals je ook wel eens ziet als bijvoorbeeld een mama is overleden) en in dat geval kan een kindje ook altijd bij mij terecht. Ik denk dat mijn rol ook gewoon te vergelijken is met die van een tante.

Hallo Eva, bedankt voor het globaal doorlezen en je posts! Mooi dat je er ook voor jezelf al over na hebt gedacht, maar ik denk inderdaad dat het erg ongrijpbaar is als je het nog niet voor jezelf hebt meegemaakt. Ik hecht inderdaad ook veel waarde aan genetische banden, een ander hecht daar weer totaal geen waarde aan en hecht enkel waarde aan de emotionele banden. Het blijft interessant om die verschillen te zien..