Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:42

Nou, hier nog eentje... 't moet er maar eens van komen ;)
Ik heb zojuist mijn voeten laten scannen enz. bij sport2000 en heb schoenen gekocht (100euro).

Even een vraagje: Behalve jullie conditie die beter wordt / is geworden, vallen jullie ook af met hardlopen of wordt jullie lijf ook 'strakker'?

Ik doe 't tenslotte niet voor mijn lol haha! :+

Ik wil zo'n 2 x per week, als het bevalt 3 x per week gaan lopen/rennen.

shantal

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:35

Ik merk het niet al te veel aan gewicht,maar wel dat me buik en mijn benen platter en dunner worden.
Dus voor mij werkt het echt wel,maar sowieso hardlopen,touwtje springen en fietsen zijn de meeste sporten om aftevallen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:20

Bij mij zijn ook juist en vooral mijn benen en mijn buik echt veuls te dik.. dus hopelijk zie ik op die plekken resultaat.

Zou dat resultaat ook kunnen komen van 2 x per week te lopen?
En natuurlijk eten er op aanpassen enz enz ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:22

Ik loop soms hard voor mijn conditie,
maar dat doe ik dan wel met mijn verzorgshetlander (stappen en draven in de berm, en ik op het fietspad)
Gewoon met mijn joggingbroek, 1 minuut draven 2 minuten stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:23

Ik heb een tijdje hier mee gepraat maar ben gestopt met hardlopen omdat ik last had van m'n knie. :+ Ik heb nu nog één week training en wedstrijd (hockey) en dan wil ik het hardlopen weer op gaan pakken, als m'n knie het toelaat.. dus ik lees en praat weer mee! :D

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:20

Ik ben deze week best slecht bezig, maar 2x gelopen :o Maar had zo weinig tijd!
Zelf loop ik met aesics, ik liep eerst op mijn tennis schoenen maar ik kreeg onwijs last van mijn voeten! Je betaald er wel flink voor, ook omdat ik nogal naar binnen staande voeten heb, maar ik moet zeggen dat het onwijs scheelt!
Ik ben al wel 5 kilo afgevallen (hoewel, na deze week ook nog?) Maar merk wel dat mn buik wat strakker word! Leuke bijkomstigheid haha

Lopen er hier veel mensen die met hartslag meters werken? En is dat een beetje te doen?

En hebben jullie nog tips voor muziek waar jullie lekker op lopen? Ik heb zo mijn vaste nummers maar wil ook wel weer eens wat nieuwe haha!

En nog een vraagje, ik heb zo'n hardloop schema van de politie en dan moet ik ook interval training doen. Dus tussendoor stoppen, springen, sprintje trekken, grond aanraken enz. Maar er staat dus niet bij hoe vaak je dat moet doen. Om de 5 seconden/10 seconden/2 seconden? Ik weet het niet! Hebben jullie een idee?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:59

@saayer: ik ben begonnen met de podcast van evy gruyaard. Die kun je gewoon gratis downloaden. Die zijn echt super handig omdat je steeds weer hoort wanneer je moet rennen en wanneer je moet wandelen. Plus dat de muziek aangepast is aan wat je moet doen, dus tijdens het wandelen is de muziek wat rustiger. Ik vind het zelf erg leuk.

Ik heb vandaag mijn derde week afgerond en ben toch in die 3 weken 10 keer geweest. Ik heb vandaag voor de tweede keer les 8 gelopen want die vind ik toch wel zwaar (8x 2 minuten rennen en 1 minuut wandelen).

Zijn er hier ook mensen die puur voor de conditie zijn begonnen? Ik doe het namelijk puur om me fitter te voelen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 01:00

Saayer schreef:
En nog een vraagje, ik heb zo'n hardloop schema van de politie en dan moet ik ook interval training doen. Dus tussendoor stoppen, springen, sprintje trekken, grond aanraken enz. Maar er staat dus niet bij hoe vaak je dat moet doen. Om de 5 seconden/10 seconden/2 seconden? Ik weet het niet! Hebben jullie een idee?

Hoe kom je daar aan?

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:06

@ Manuela; Ja maar ik heb een schema, kan je gewoon zelf invullen wat je moet doen en dat de muziek zich dan aanpast? Ik ben ook begonnen voor mijn conditie, ben gestopt met tennis vanwege tijd tekort en had alleen Themba (mn paardje) nog waarvan mijn conditie niet echt meer vooruit gaat. Meer onderhoud zeg maar.
Ohja en even doorbijten met die 8x2 minuten, het word op den duur echt makkelijker!

@_RMHorse_ ; die heb ik van een vriend gekregen die is afgekeurd met de sporttest, hij kreeg die en ze zeiden als je dit hebt afgerond moet je een stuk meer kans maken! Als je hem wil heben kan ik je hem wel mailen?

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:19

@Manuela: Ik ben ook begonnen voor mijn conditie. Niet dat ik per se wilde hardlopen, maar vind het wel handig dat je gewoon kunt gaan wanneer je zelf tijd (en zin) hebt.

Ik ga nu weer aan de slag.
5x 2 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:17

ashley1: ik merk het wel aan mijn lijf hoor. Ik train 2x per week anderhalf uur en zie duidelijk verschil aan mijn benen met name.

Even een tip voor iedereen: de Hema tights die er nu zijn lopen echt super! Ik heb en lange gekocht en die is prima qua pasvorm en materiaal. Zeker voor het geld wat je betaald, ik ga er binnen kort nog één bij halen :j

Gisteren de Coopertest gelopen, toch wel zwaar hoor. Volgens onze trainers zouden we in 12 minuten de 1600 meter moeten halen. Ik heb uiteindelijk de 1900 gehaald dus ik was best tevreden :)

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:29

Ik merk het ook aan mijn lijf. Ben 4 kg afgevallen (zonder eetpatroon echt aan te passen) sinds januari. Mijn benen zijn strakker, heupen, mijn buik, noem maar op.

Las weer wat over schoenen voorbij komen. Lees even het topic door, er staat genoeg over het belang van goede schoenen. Onderschat het niet!

Bedankt voor de tip Mas, ik ga even naar die tights kijken!

Saayer, geen idee hoe vaak en op welke frequentie je dat moet doen! Kan die vriendje daar niet mee helpen? Hij heeft het toch ook gedaan? Hartslagmeter vind ik zelf erg fijn lopen. Loop alleen nog maar met hartslagmeter en niet meer met de app voor de iphone. Qua muziek heb/had ik altijd de 538 powermix podcasts. Gratis te downloaden via itunes!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:34

graag heb ik de mening van de iets meer ervaren lopers onder jullie.

op 16 september is er in mijn buurt een Energizer Nightrun die ik heel graag wil meelopen.
Vlak parcours in en rond een park van 10km ongeveer.

Nu is het zo dat mijn conditie nagenoeg onbestaande is
denken jullie dat het haalbaar is voor mij om het te kunnen uitlopen als ik dinsdag 31 mei begin?
(ik zou 3x per week gaan lopen, di do en dag ih weekend)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:37

Als ik het goed begrijp is het hele parcours 10 km wat je loopt?
Ik denk dat het te doen is :j Ik bouw nu zelf op naar 5 km in 13 weken, met 2x per week trainen. Als je 3x traint gaat het sneller en je hebt nog wel even de tijd.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:37

@saayer, in hoeveel tijd ben je 5 kg afgevallen? Toch altijd fijn he, als je toch wel resultaat ziet :P

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:00

@mas: zo is het inderdaad :j 10km voor het hele parcours
bedankt voor je reactie :)

ik heb 15,5 weken de tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:39

Ik lees trouwens dat iedereen hier zegt dat je niet elke dag mag lopen, maar in mijn geval, mag ik dan niet hardlopen omdat ik al 3x per week sport? Ik doe aan een team sport met vrij veel rennen, dus dan mag ik op die andere dagen niet rennen omdat ik dan m'n gewrichten geen rust geef? Of gaat het echt alleen om hardlopen dan?

Schamen jullie je trouwens nooit als je buiten hardloopt? Ik woon vlakbij mijn school en het centrum dus ik kom altijd bekenden tegen :+. Maar ik ga na de zomer vakantie om half 7 op staan en dan 's ochtends lopen voor schooltijd :).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:53

Rebeccaa, wat voor sport doe je dan nog meer?
Het is wel beter voor je spieren en gewrichten als ze een rustdag krijgen om te kunnen herstellen :j

Ik loop zelf bij een AV, dus lopen we met 20 man tegelijk en is de schaamte wat minder :D Als ik alleen zou lopen zou ik me denk ik wel opgelaten voelen ja, vooral als je dan nog van die mensen hebt die je na gaan roepen.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:00

ik schaam me wel, maar als je 's avonds gaat dan kom je gelukkig veel minder mensen tegen! :D

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:01

Ik voel me ook altijd erg ongemakkelijk als ik zwetend en met een rood hoofd bekenden tegenkom :') . In het begin durfde ik alleen maar door het bos, omdat ik daar minder mensen tegenkom. Ik begin er nu een beetje aan te wennen, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:06

Mas schreef:
Rebeccaa, wat voor sport doe je dan nog meer?
Het is wel beter voor je spieren en gewrichten als ze een rustdag krijgen om te kunnen herstellen :j

Ik loop zelf bij een AV, dus lopen we met 20 man tegelijk en is de schaamte wat minder :D Als ik alleen zou lopen zou ik me denk ik wel opgelaten voelen ja, vooral als je dan nog van die mensen hebt die je na gaan roepen.

Ik hockey. Dus op zich best een actieve sport en zeker de wedstrijden, omdat ik mid-mid ben.. Zou ik dan nog kunnen hardlopen op de dagen dat ik dan al hockey? Of is dat ook niet goed voor je?

Ah ja met zo veel dan valt het wel mee haha! Nouja ik verwacht niet veel mensen tegen te komen rond half 7 's ochtends en ik ben toch een redelijk ochtend mens in de zomer dus dan maar voor school! :))

Nouja ik woon vlakbij de hei, of ja op een kwartier fietsen. Maar goed ik vind het zonde om daar heen te fietsen als ik nog niet echt lang kan lopen :+ Op het moment dat ik een half uur kan lopen kan ik daar op zich wel heen fietsen en dan op de hei hardlopen. :)

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:55

Hoevaak wil je erbij gaan hardlopen dan? Ik denk dat het wel moet kunnen hoor, 2 of 3 keer per week. Maar ik zou persoonlijk dan niet gaan hardlopen als je op die dag al heb gehockyed, maar ik heb geen idee of dat niet goed voor je zou zijn. Gewoon zorgen voor een goede opbouw met een schema erbij.

In de hei rennen lijkt me ook wel fijn. Ik merk dat mijn rondjes door de wijk te kort worden, dus moet het binnenkort ook maar verder zoeken.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:11

Saayer schreef:
@ Manuela; Ja maar ik heb een schema, kan je gewoon zelf invullen wat je moet doen en dat de muziek zich dan aanpast? Ik ben ook begonnen voor mijn conditie, ben gestopt met tennis vanwege tijd tekort en had alleen Themba (mn paardje) nog waarvan mijn conditie niet echt meer vooruit gaat. Meer onderhoud zeg maar.
Ohja en even doorbijten met die 8x2 minuten, het word op den duur echt makkelijker!

@_RMHorse_ ; die heb ik van een vriend gekregen die is afgekeurd met de sporttest, hij kreeg die en ze zeiden als je dit hebt afgerond moet je een stuk meer kans maken! Als je hem wil heben kan ik je hem wel mailen?

Ja heel graag pb :D

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:14

Mas schreef:
Als ik alleen zou lopen zou ik me denk ik wel opgelaten voelen ja, vooral als je dan nog van die mensen hebt die je na gaan roepen.

Naroepen en schamen? Nergens voor nodig toch, je bent juist goed bezig :D

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:24

Ik heb eindelijk toch maar hardloopschoenen gekocht vandaag :D
En god, wat heb ik er lelijke tussen zien staan :Y)

Ik heb nu deze :

Afbeelding
Afbeelding

Nike Air Dictate
Ook niet echt prachtig, maar past toch beter bij me dan al die spinnewebschoentjes :o