Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:14

Ik vind het bij mensen die ik vertrouw juist heeeel fijn om even tegenaan te kruipen.. (mijn vriend, en mijn manege-mama (vrouw die voor mij echt voelt als een tweede mama))
Terwijl ik bij sommige andere mensen inderdaad direct mijn stekels opzet als ze me maar een centimeter te dichtbij komen...
Ook ik kan als het ware door mensen heen kijken... Ik kan me soms onbewust helemaal afzonderen van de buitenwereld, terwijl ik op andere momenten elk kleine geluidje oppik.
Zo werd ik in mijn kamer in engeland straal gek als iemand 's avonds laat de wasmachine aanzetten. Die stond in de kelder, ik sliep op de bovenverdieping, het verst van dat ding vandaan, maar ik hoorde hem constant draaien. Daar word ik dus ook heeel gestresst van.
Oh, en mijn ouders die in de kamer onder mij liggen te snurken, dan kan ik ook niet slapen he:P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:14

Muds schreef:
Niet tegen aanraken kunnen herken ik niet, ik vind het zelfs erg fijn, even een hand op je schouder of zo :)
Maar verder is het erg herkenbaar :j

Ik kan best tegen aanraken, maar mensen die me ineens van achteren vastpakken/hand op mijn schouder leggen... ligt er heel erg aan wie deze mensen zijn, maar ik kan daar zo kriegel van worden. Van sommigen kan ik het gewoon beter hebben, maar van anderen...
Verder ben ik heel knuffelig ook naar vrienden toe, geen problemen mee.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:17

haha ja dat ken ik. Elk geluidje horen en nagaan wat het is. Slapen doe je dan niet echt.

Ik heb zo nog eens problemen gehad met een autistische jongen, hij begreep niet waarom hij niet bijna tegen me kon staan als hij tegen me prate. Ik werd er gek van dat hij zo in mijn Ik bubbel zat zeg maar.
En hij bleef het maar doen en ik werd steeds kwader. Hebben we uitgepraat, dat ik het gewoon niet graag had en geen andere reden had dan dat ik persoonlijke ruimte nodig had. Sinds dien wou hij er wel op letten.

Daisyree

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:26

Ik struikel toevallig over dit topic en heb na het doorlezen eens de test gedaan. Niet dat ik nu heel veel waarde hecht aan internettestjes, maar mensen in mijn omgeving (meestal collega's) hadden al eens aangegeven dat ik wel een een HSPer zou kunnen zijn.
Ik herken dan ook ontzettend veel in jullie verhalen.
Ik ben overgevoelig voor emoties en kan letterlijk voelen wat andere voelen. Helemaal bij mijn 2 jongere zusters. Dan voel ik wat zij voelen zelfs als er kilometers tussen zitten.
Vroeger werd ik gek van drukte of plaatsen waar heel veel mensen waren. Ondertussen kan ik dat van mij afzetten, ik weet dat het tijdelijk is en thuis is lekker stil.
Ik kan ook helemaal op gaan in een tekening, boek of film en hier bij lachen en huilen. Bambi? Black Beauty? Tranen!
Ik ben ook een echte pleaser en probeer mensen altijd te helpen. Helaas is hier al vaak misbruik van gemaakt. Doordat Daisyree altijd JA zei werd ik natuurlijk als eerste gebeld als er iets moest gebeuren. Doordat ik ook een deel (het voelen van emoties) moeilijk kon uiten en delen resulteerde dit in een burn-out.
Gelukkig ben ik nu sterker en kan ik ermee omgaan. Als mensen me uitlachen of raar vinden dan kan ik heel makkelijk mijn schouders optrekken. Ook heb ik geleerd NEE te zeggen en ervoor te zorgen dat ik altijd een rustpunt heb.
Nu ik in verwachting ben is het soms wat moeilijker om alle emoties te leiden, maar ik heb goede hoop.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:31

Ik vind het zo knap om te lezen dat sommigen van jullie het zo'n mooi plaatsje hebben gegeven :j Echt petje af. Want zo zou het wel moeten zijn, volgens mij, dat je het kan accepteren en het je helemaal eigen kunt maken.

En ik vind het 'grappig' om te zien dat er vaak teruggekomen wordt op autisme. Ik werk met mensen met ASS en vind het een fijne doelgroep om mee te werken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:32

Afhankelijk van de persoon die naast me ligt, kan ik over het algemeen niet slapen in de buurt van een ander hoogsensitief persoon die "warmte" afgeeft. En die warmte heeft niet alleen te maken met gewone lichaamstemperatuur, maar ook met de mate waarin ik me "verbonden" voel met die ander/ een connectie heb.
Ik had dat ook al tijdens de sessies met de haptonoom, 12 jaar geleden alweer! Als ik mensen aan raak die zelf hoogsensitief zijn, is het alsof er een warme stroom op gang komt die door beiden heen gaat.

Die warmte, daar kan ik niet goed tegen. Evenals hitte en benauwdheid in de zomer trouwens. Ik kan gewoon niet tegen hitte. Krijg het daar benauwd van. Overigens is zij de eerste geweest die aangaf dat ik een "gave" had.
De tweede persoon was een hulpverlener uit Limburg, waar ik verbleef voor behandeling van mij burn out. Zij noemde het als volgt: "jij staat in zeer nauw contact met de elementen".

Verder heb ik gemerkt dat ik vooral de laatste tijd, nu ik mijn hoogsensitiviteit meer ervaar doordat ik het niet meer verdoof of uit de weg ga, steeds sterker emoties, temperatuur, etc over neem. Ik legde een hand op de schouder van een meisje dat zich niet lekker voelde, en begon exact op het moment dat ik haar aanraakte te huilen. Terwijl ik niet emotioneel was. Zij wel. Zij begon vervolgens te huilen. Om dezelfde reden heb ik een tijd lang mijn moeder niet willen omhelzen.

Maar goed, nu wordt het wat zweverig... ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:33

Ik denk dat dat van autisme gewoon te maken heeft met de sterke neiging van een HSPer om op zichzelf te zijn en zich niet betrokken te voelen bij een groep. En als je dan opzoek gaat naar een reden waarom, stoot je ook op autisme, wat over het algemeen beter bekend is denk ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:40

Ik kan ook heel goed omgaan met mensen met ASS, omdat ik zelf ook veel behoefte heb aan structuur. Dat niet kunnen slapen met iemand naast me heb ik alleen last van als mijn man niet kan slapen. Zodra hij wakker ligt, word ik ook gelijk wakker :+ gelukkig komt dat niet zo vaak voor. Wasmachine kan hier ook niet aan als ik slaap. Toen mijn dochtertje net geboren was en het wiegje langs mijn hoofdeind stond deed ik ook geen oog dicht. Elk geluidje zat ik rechtop in bed. Ze is dus heel snel naar haar eigen kamertje gegaan omdat ik nachten wakker lag en gesloopt was. De babyfoon heb ik ook snel van onze kamer verbannen. Als er echt wat is weet ik het toch gelijk en sta ik in no time naast haar bedje als het nodig is.

Wbt het aanraken, is vooral als ik al aan mijn taks zit dat ik het niet kan hebben. Bijvoorbeeld na mijn werk, of als ik op een andere manier met veel mensen in aanraking ben geweest.

Gummie: dat zweverige vind ik niet erg hoor.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:24

Om het dan allemaal nog zweveriger te maken.
Vorige week schrok ik wakker uit een droom dat mijn zwager tekeer ging tegen mijn zusje (haar man dus). Ze liggen in scheiding dus het gaat er daar niet echt leuk aan toe.
Ik hoorde mijn nichtjes op de achtergrond huilen en voelde mijn zusje haar angst en woede.
Ik belde vrijwel direct om te controleren hoe het met haar ging.

Het blijkt dat exact dat gebeurde wat ik in mijn droom zag en voelde. Heeft dat ook met HSP te maken?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:29

Ja, dat heeft er zeker mee te maken. Tenminste, heb er net gisteren over gelezen in 'Leven met hooggevoeligheid' ;)

Ik droomde enkele dagen geleden dat m'n paard kreupel was. Toevallig de volgende dag zag ik tijdens een ordinaire borstelbeurt dat ze een hoornkloof heeft. Vond dat ook wel even bijzonder :o Niet zo spectaculair misschien, maar voor m'n gevoel erg toevallig. :j
Nu hopen dat die droom over marsmannetjes van eergisteren nergens op sloeg :+

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:40

Hier ook :j
Mijn diagnose is eigenlijk paniek- en angst aanvallen, neem hier ook Sipralexa 10 mg voor, maar kan ook veel dingen herkennen. Vooral het nodig hebben aan tijd voor mezelf en het snel opjagen e.d.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:01

Ik droomde laatst ook van eenden in bomen Muds, die heb ik ook nog nergens gezien dus ga ervan uit dat niet alle dromen uitkomen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:07

ik ook., heb al een paar maanden terug in het topic gereageerd.
Ik heb nu wel meer het gevoel of ik wat minder gevoeliger ben geworden in vergelijking met een jaar geleden.
Jezelf gronden en je aura beschermen doet al een hoop.
Ik heb echt een soort van muur om me gebouwd om dingen niet te voelen, een soort bescherming, anders kan ik niet fijn leven.
ik pik dingen van mensen op, gevoelens, gedachten. Hoor heel goed, zie alle kleine dingen, en een extreem gevoel, vooral bij pijn.
Al bij een snee in mijn vinger voel ik dat ik niet helemaal 'gezond' ben. Er zit ergens een pijn, en mijn hele energie raakt erdoor van slag.
Mensen maar zeggen dat ik me aanstel, soms vind ik mezelf ook aanstellen. Maar waarom moet het dan zo'n pijn?

Op school leer ik nu over autisme, Asperger, etc.. En soms heb ik gewoon het idee dat ik autistisch ben?
Maar, als ik dan naar de meesten kenmerken kijk, kan ik het gewoon niet zijn?
Vaak is wel dat personen met een stoornis als add, adhd etc , hooggevoelig zijn, en veekl meer oppikken.

Met dromen heb ik nooit wat? Ik droom vaak rare dingen, ik schrijf bijna al mijn dromen op, maar een patroon is er ook totaal niet in te vinden? In smooige dromen weet ik precies wat het mij wil zeggen, in andere totaal niet. Nog nooit is een dorom bij mij uit gekomen?

gummie, ik weet een beetje wat je bedoeld met slapen naast iemand hsp.
Ik denk dat als je zelf heel gevoelig bent, je precies de mensen er tussen uit pikt die ook hsp zijn. Dat heb ik wel in ieder geval.
ik weet zeker dat mijn vriend hsp is, een vriendin van me.
Als ik naast iemand slaap, wel of geen hsp, merk ik dat ik niet in mezelf zit, maar bij de gene naast me. Hierdoor kom ik moeilijk in slaap en is mijn slaap niet diep.

ik heb me eens heel erg verbonden gevoeld met een vriendin, dat is nu wel minder, maar als ze bij me slaapt, heb ik er niet echt last van. Misschien toen in de tijd dat ik het heftig voelde, het wel anders geweest zou zijn?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:14

Ben net als mijn mams en broer ook HSP. Word af en toe knettergek van mezelf. Maak me o.a. zorgen om gezondheid en andermans gezondheid en kan het maar moeilijk loslaten. Hoe doen jullie dat???? :')

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:23

daar kan ik je niet mee helpen.
Ik ben ook heeel erg bezig altijd met zorgen voor anderen, en iedereen komt ook altijd met problemen naar mij toe. Tot ik op een gegeven moment alleen nog maar voor anderen leef, en ik er zelf aan onderdoor ga.
Ik heb dan soms zo ineens in mijn hoofd dat ik nu voor mezelf MOET kiezen, en ik ga me dan aan alles wat de ander doet lopen ergeren. En dan, besluit ik dat ik een hekel aan die ander heb, en dat diegene me alleen maar energie kost, en weinig oplevert, en als de emmer dan overloopt, maar ik hele erge stampij en wil ik diegene noooooit meer zien.
Alleen beeetje jammer dat ik nu dus al met 2 van die mensen toch spijt heb van mijn impulsieve acties.

Hebben jullie ook dat je soms niet meer weet of iets nu jouw eigen mening/gevoel is, of dat je dat van een ander hebt overgenomen als het ware? Ik ben zo makkelijk te beinvloeden door anderen, puur door op mijn geweten in te spelen. daar baal ik erg van, en probeer ik op te letten, maar dat is zo lastig soms.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:36

Miss_Caroo schreef:
Jezelf gronden en je aura beschermen doet al een hoop.

Ik zou graag willen weten en leren hoe je je aura moet beschermen. Gronden heb ik wel geleerd.

Citaat:
gummie, ik weet een beetje wat je bedoeld met slapen naast iemand hsp.
Ik denk dat als je zelf heel gevoelig bent, je precies de mensen er tussen uit pikt die ook hsp zijn. Dat heb ik wel in ieder geval.
ik weet zeker dat mijn vriend hsp is, een vriendin van me.
Als ik naast iemand slaap, wel of geen hsp, merk ik dat ik niet in mezelf zit, maar bij de gene naast me. Hierdoor kom ik moeilijk in slaap en is mijn slaap niet diep.

Ik heb exact datzelfde wel eens omschreven bij een hulpverlener. Die interpreteerde het als: "je denkt dat je de ander bent bent en kruipt in haar rol", wat niet eens lijkt op hoe ik het heb gevoeld, maar het paste wel binnen haar foutje diagnose (borderline). Typisch voobeeld van hoe mensen gaan redeneren aan de hand van een uitkomst, en dus alles wat je zegt in dat plaatje gaan passen. Een plaatje wat onjuist bleek te zijn. Wel fijn om te lezen dat iemand anders datzelfde ervaart.

Citaat:
ik heb me eens heel erg verbonden gevoeld met een vriendin, dat is nu wel minder, maar als ze bij me slaapt, heb ik er niet echt last van. Misschien toen in de tijd dat ik het heftig voelde, het wel anders geweest zou zijn?

Die verbondenheid herken ik. Verbondenheid op een ander niveau dan op basis van "leren kennen". Een verbondenheid die voelt alsof die vanuit de natuur is ontstaan. Weet niet hoe ik dat moet omschrijven. Heb er lang over nagedacht, maar heb er nog steeds niet de juiste woorden voor.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:37

gea_thora schreef:
Hebben jullie ook dat je soms niet meer weet of iets nu jouw eigen mening/gevoel is, of dat je dat van een ander hebt overgenomen als het ware?

Als het gaat om gevoel: ja! :j Alleen begin ik steeds meer te herkennen wat van mij is, en wat niet van mij is. Erg prettig!!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:02

gummie. Ik heb van een vrouw geleerd die mijn healings gaf, dat mijn aura te groot was.
Ik denk dat veel hsp dit hebben. Niet bij jezelf kunnen blijven, dingen van anderen oppikken omdat je haast bij ze op schoot zit met je geest.
Geen bescherming in je aura, te open dus.
Hiervoor ga je bescherming visualiseren. Je bedenkt je dat er een doek om jouw aura heen wordt gelegd, of een ander soort stof. Waar je je prettig bij voelde. Ik vond zijde erg fijn. Of je bedenkt glas, niks komt in een glazenbol, maar als je in de glazen bol zit, kan je nog wel alles van buiten in de gaten houden.
Dat visualiseer je dan, voordat je ergens binnen stapt. Dus bijv. net als je wakker bent, stap je de dag in, beschermd door jouw beschrming. of als je school/werk binnen gaat..

Ook heb ik geleerd hoe je je aura kun voelen, dus hoe ver hij om je heen staat. Door gewoon elk stukje verder van je lichaam af te gaan, dus 1 m van mijn lichaam, voel ik mijn aura nog? en zo steeds verder.. Tot je op een gegeven moment geen energie meer voelt. Alleen vind ik het wel lastig om dat te voelen, meestal doe ik het in bed voor ik ga slapen, dan ben ik het meest rustig.

Wat ook nog een goede tip is, komt me zomaar te binnen schieten, was hem helemaal vergeten.
Stel je staat in de supermarkt, of ergens anders waar veel prikkels zijn. gevoelige mensen raken dan al snel overprikkeld door alle geluiden, beelden, emoties van anderen en zichzelf door elkaar gemend.
Met je hand op je zonnevlecht chakra. Dus op je buik. En terug naar jezelf gaan. Waar ben ik, wat voel ik. Is dit van mij? Nee, dan mag het weg.
is iets van mij of van een ander, vind ik zelf wel lastig om te voelen, maar heb echt uitzonderingen gehad dat ik duidelijk wist dat sommige gevoelens niet van mij konden zijn.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:17

Interessante methode :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:06

mm dat van die gevoelens die niet van jou zijn herken ik ook heel erg. Meestal weet ik van iemand wel hoe die zich voelt, maar soms sla ik het ook op in mezelf en denk dat het van mij is. Zoals bij mijn vriend die gesloten is en niet verteld hoe het echt zit. Dan voel ik toch wat hij voelt en wordt zo moe omdat hij het niet zegt, niet uit, waardoor die energie niet weg kan. Als dat een beetje verstaanbaar is :p

Susan, ik denk dat mensen gewoon een bepaald beeld hebben van autisme, maar natuurlijk is dat niet noodzakelijk juist

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:38

Wat ben ik blij met al die herkenbare dingen hierzo...
Gronden en mediteren, wat ik nu een maand of 4 doe, helpt me echt om vol te houden. Anders zou ik helemaal gek worden, zeker door het overprikkeld raken. Ik raak echt heel snel overprikkeld, aan het eind van de dag ben ik meestal op :=.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:59

Toevallig op dit topic gestuit, ik weet niet of ik hsp heb(nooit vastgesteld), maar er komen dingen bekend voor, mijn zoontje van 5 heeft het wel, door een kinderpsycholoog in Bladel eens gezegd, toen hij niet wilde slapen als baby zijnde en veel huilde. Hij bleek spanningen en gevoelens heel sterk op te pikken van mensen/ en later werd duidelijk ook van dieren om hem heen. In die tijd bleek onze nog jonge hond heel erg ziek te zijn en kwam plots te overlijden, het huilen van mijn zoontje verdween en hij sliep voortaan als een roos. Wij hebben het altijd als toeval gezien.Hij heeft meer dingen die ik herken in jullie verhalen, dus ik ga eens wat lezen over hoe ik het beste met hem om kan gaan. Tips zijn ook welkom hoor, maar let op hij is 5.
@Eskegirl, mijn zoontje heeft precies hetzelfde, hij valt aan het einde van de dag als een blok inslaap.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:02

Miss_Caroo schreef:
gummie. Ik heb van een vrouw geleerd die mijn healings gaf, dat mijn aura te groot was.
Ik denk dat veel hsp dit hebben. Niet bij jezelf kunnen blijven, dingen van anderen oppikken omdat je haast bij ze op schoot zit met je geest.
Geen bescherming in je aura, te open dus.
Hiervoor ga je bescherming visualiseren. Je bedenkt je dat er een doek om jouw aura heen wordt gelegd, of een ander soort stof. Waar je je prettig bij voelde. Ik vond zijde erg fijn. Of je bedenkt glas, niks komt in een glazenbol, maar als je in de glazen bol zit, kan je nog wel alles van buiten in de gaten houden.
Dat visualiseer je dan, voordat je ergens binnen stapt. Dus bijv. net als je wakker bent, stap je de dag in, beschermd door jouw beschrming. of als je school/werk binnen gaat..

Ook heb ik geleerd hoe je je aura kun voelen, dus hoe ver hij om je heen staat. Door gewoon elk stukje verder van je lichaam af te gaan, dus 1 m van mijn lichaam, voel ik mijn aura nog? en zo steeds verder.. Tot je op een gegeven moment geen energie meer voelt. Alleen vind ik het wel lastig om dat te voelen, meestal doe ik het in bed voor ik ga slapen, dan ben ik het meest rustig.

Wat ook nog een goede tip is, komt me zomaar te binnen schieten, was hem helemaal vergeten.
Stel je staat in de supermarkt, of ergens anders waar veel prikkels zijn. gevoelige mensen raken dan al snel overprikkeld door alle geluiden, beelden, emoties van anderen en zichzelf door elkaar gemend.
Met je hand op je zonnevlecht chakra. Dus op je buik. En terug naar jezelf gaan. Waar ben ik, wat voel ik. Is dit van mij? Nee, dan mag het weg.
is iets van mij of van een ander, vind ik zelf wel lastig om te voelen, maar heb echt uitzonderingen gehad dat ik duidelijk wist dat sommige gevoelens niet van mij konden zijn.

Thanx voor de tips!! Ik weet zeker dat ik te open ben/ sta. Glazenbol komt me bekend voor, daar heeft de haptonoom het destijds wel over gehad. Maar tis zo lang geleden dat ik dat niet meer exact had onthouden :)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:55

@ Kismetje: in dat boek waar ik het een paar posts terug over had, 'Leven met hooggevoeligheid', gaat een heel hoofdstuk over hoe om te gaan met hooggevoelige kinderen :) Ben daar nu net mee bezig, dus kan je nog geen tips geven, maar misschien wel een tip om dat boek eens te lezen?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:31

Nu het zo over aanraken en naast mensen slapen gaat wil ik toch ook even reageren, ik herken veel dingen van HSP maar wil me zoals wel meer hier geen plakkertje op plakken. Ik ben zoals ik ben en dat hoeft geen andere naam te hebben dan mijn eigen naam :Y) Maar ik voel me altijd een beetje onbegrepen als ik me enorm erger aan bepaalde aanrakingen. Er loopt bijvoorbeeld iemand rond op mijn werk, die je constant aan blijft raken. We werken met zijn allen met 1 kassa en lopen op een klein stukje. Dan kan het gebeuren dat je elkaar aan raakt, geen probleem. Maar zij is zo iemand die je dan constant even bij je heupen moet pakken of als ze je per ongeluk aanraakt je nog even ergens anders aan te raken als ze sorry zegt en ik wordt er echt helemaal debiel van :\

Verder herken ik veel andere dingen ook, snel emotioneel worden en gevoelens van anderen haarscherp aanvoelen en overnemen, ik voel me ongemakkelijk in groepen waar mensen in voorkomen waar ik me niet helemaal lekker bij voel en wat ik ook erg herken is een voorgevoel hebben bij iemand. Bij die mensen voel ik me bij voorbaat al niet zo fijn en dat uit zich bij mij in erg verlegen worden. Ik heb me altijd, onbewust, redelijk veel aangetrokken van andermans mening en de mensen waarbij ik verlegen wordt blijken achteraf erg vaak mensen te zijn die snel hun oordeel klaar hebben staan en dit graag laten weten aan iedereen die ze kennen. Bij mensen waar ik me wel fijn voel kan ik juist weer erg extravert zijn, al kijk ik wel altijd eerst even de kat uit de boom. Verder kan ik enorm snel in de stress schieten en kan ik absoluut niet iets doen waar ik het niet mee eens ben. Ook kan ik absoluut niet tegen oneerlijkheid en dan kan je ook nog best een moeilijke aan me hebben :o

Verder heb ik ook vaak momenten voor mezelf nodig, even rust en ik kan dan ook niet wachten tot ik eindelijk naar Australie kan, hele dagen lopen zonder iemand om me heen.

Nogmaals, of het HSP is weet ik niet, dat wil ik ook niet weten, maar ik vind het fijn om hier dingen te lezen die ik herken en om even mijn verhaal te doen O:)