Burnout / Overspannen deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Burnout / Overspannen deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:33

Ik ben altijd maar door gegaan en door een schop door een goede vriend van me heb ik me ziek gemeld.
Ik ben in totaal 4 maanden thuis geweest.
De 1e 2 weken heb ik opnieuw leren ontspannen. Alles stond strak, letterlijk. Mijn spieren moesten weer leren los te laten.
Daarna heb ik 2 weken vooral geslapen en uitgerust. En daarna ben ik pas gaan kijken hoe het zover heeft kunnen komen.
Ik heb liters tranen gehuild, veel gepraat (wat ik echt moest leren, in het begin zei ik niks), veel geslapen, uitgerust, nagedacht.
Ik dacht dat het wel meeviel, maar uiteindelijk heeft het wel een half jaar gekost voor ik weer redelijk 100 was. Met nog regelmatig mindere dagen. Maar goede dagen overheersen :)

Wanneer ben je overspannen? Als jij zelf realiseert dat je overspannen bent en niet meer zo verder kan.
Heb je al eens met een huisarts gepraat?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:29

Hoi mensen, het gaat hier echt slecht, super slecht!!! Heb net een gesprek gehad met mijn tante, en dat is echt niet goed afgelopen, dit gesprek was na aanleiding van de mail die ik mijn moeder heb gestuurd, ik raak alles en iedereen kwijt, en weet ff niet meer wat ik met mezelf aanmoet! ben aan het
hyperventileren... Ben mezelf kwijt!! En mijn familie... Wat moet ik toch... Mijn moeder respectreert mijn mening niet, wat ik vertel over haar en der vriend, heb gezegd wat mij dwars zit, en dat vroeg ze en nu ben ik de kwaaie pier... Help??

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:34

Blijven ademhalen en kalmeren.

Ik heb geen idee wat je over je moeder en haar vriend hebt gezegd, maar ik denk dat je nu eerst eens even naar jezelf moet kijken en niet naar mensen om je heen.
Plaats de mensen om je heen in cirkels. Jij staat in de binnenste cirkel. In de cirkel daarbuiten staan 1 of 2 mensen die je heel lief zijn (je vriend? Beste vriendin?), in de cirkel daarbuiten de mensen om wie je geeft maar van wie je wel iets meer afstand hebt (familie, vrienden) en daarbuiten de mensen die je kent maar vooral oppervlakkig (collega's bijvoorbeeld).
Je moet even terugkeren naar de binnenste cirkel, naar jezelf.
Eventueel met hulp van de mensen in de 2e cirkel. En pas als daar rust is kun je je concentreren op de anderen.
Misschien is het wel even goed om tijdelijk afstand te nemen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:40

amanda: ik heb juist een tijd geen contact gehad met mijn moeder ( een maand) Ik heb zojuist mijn zusje aan de lijn gehad, en die heeft me weten te kalmeren...Gelukkig, als ik over mijn toeren ben dan ga ik hyperventileren, en kom moeilijk bij. Maar had daarvoor mijn tante aan de lijn ( 2ling zus van mijn moeder) en die begon te flippen tegen mij, en daar kan ik niet tegen...Kzo tean momenteel niks hebben, vooral niet als ze zo tegen me uitvallen....

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:43

Hallo :wave:

Ik weet niet echt of ik hier op de goede plek zit. En weet ook niet of ik me aan mag sluiten maar word gek van mezelf. En kan ook even niet meer met mezelf door 1 deur heen. Ben moe en moe en nog eens moe en me erover heen zetten lukt me gewoon niet zit het liefst thuis op de bank of in bed.
Ben klaar met alles, met mezelf, me relatie. Nou heb ik een voorgeschieden met ernstige hyperventilatie en paniekaanvallen. En toen heb ik ook 2,5 maand thuis gezeten. Alleen nu kamp ik al poosje met me gezondheid waardoor ik steeds meer blubber overal in ga zien. Ik wil gewoon niet weer terug vallen in dezelfde situatie als die ik 2 jaar geleden heb gehad.

Nou hoop ik hier natuurlijk de TIP te vinden maarja denk dat we daar allemaal na zoeken!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:55

Beauty :(:) Je mag altijd pb-en!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:24

hoi nieuwe meiden? jammer maar jullie zijn hier wat mij betreft ook helemaal welkom

hier heb ik alles flink op slot gezet, heb deze week een rustige week op het werk maar 2 daagjes werken, dus ga alleen dingen doen die ik echt leuk vind en waar ik iets voor terug krijg qua energie inbreng.

beauty denk echt aan jezelf, het is voor iemand niet makkelijk als je een spiegel voorgehouden wordt.
ik weet niet waar je verhaal met jemoeder en vriend over gaat, maar het zal vast niet fijn zijn, niet voor jou om het mee te maken, en te schrijven, maar ook voor je moeder niet om te lezen.
voor mensen is het het allermoeilijkste om naar zichzelf te kijken, fouten toe te geven en te verbeteren.

groetjes, knuffels voor iedereen die het kunnen gebruiken!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:56

crazyshar: Wat ik heb gezegd tegen mijn moeder kort samen gevat: begon een maand geleden... Toen hadden we een akkefietje en heb gezegd dat ik een maandje voor mezelf wilde, en dat vond ze al wel moeilijk, maar oke... Via mijn zusje hoorde ik dat ze het er erg moeilijk mee had. Nou een maand later, heb ik der een mail gedaan... Waarin ik heb gezet wat mij dwars zat,en wat ik vond...En mijn mening over de situatie zoals die is. Waar ze ook om had gevraagd... Nou is ze bang dat ze mij kwijt raakt, en der klein kinderen niet te zien krijgt (die zijn er nog niet, en ook niet op komst maar oke) En dat ze niet welkom is op mijn bruiloft etc etc, waarop ik al tegen mijn zusje heb gezegd dat ze altijd welkom is, op mijn bruiloft en als er ooit kleinkinderen komen dat ze die altijd mag zien. En dat ik best met haar wil praten, maar der vriend gewoon ff niet hoef te zien. Hij zelf is wel oke, maar hij heeft geen respect voor mijn moeder. ( dit is een heeeeele korte samen vatting)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:03

Hallo meiden, klinkt een beetje tegenstrijdig na al die minder positieve posts misschien, maar ik heb het gevoel dat het wel goed met mij gaat.. Vooralsnog dan, maar nu is nu :)

Allereerst Babsiej, welkom :(:) Mijn ervaring is dat als je je begint te realiseren dat het je allemaal teveel is, ben je al veel te ver over je grenzen heen gegaan. Zo ervaar jij het nu denk ik ook. En dat betekent voor nu dus een grote pas terug en langzaam aan weer in stapjes leren waar je grenzen eigenlijk liggen. En dat gaat niet vanzelf, dat kost ook tijd. Heb je naast medicatie ook nog gesprekken bij een psycholoog oid? :)

Crazyshar, een rustig weekje. Fijn! Dat heeft een mens nodig op zijn tijd hé, veel plezier met leuke dingen *\o/*

Deeday, jij ook welkom! Valt me op dat je gelijk begint met je angst voor het terugvallen naar een eerdere situatie. Probeer dat een beetje los te laten en probeer het positief te bekijken. Je bent eerder ook alweer wat opgeklommen, hoe heb je dat gedaan? Evt. hulpverlening? Probeer je te richten op de manier waar je vorige keer succes mee hebt geboekt. Waarom zou dat deze keer niet nog eens lukken? :)

Beauty.. Heftig allemaal zeg :(:) Ik kan het zelf niet zo verwoorden, maar ik heb eens een stukje gelezen wat je misschien beter inzicht geeft. Ik vrees alleen dat ik het niet meer kan vinden. Eigenlijk komt het erop neer dat je als je in een soort van depressie zit impulsieve acties moet voorkomen. Je kijkt door een negatief gekleurde bril en het is niet het moment om grote keuzes als je werk opzeggen, verhuizen, relatie beeïndigen e.d. door te zetten. Het is goed dat je voor jezelf op kwam richting familie, alleen heb je zelf gemerkt dat niet alleen jij een mening hebt, maar ook anderen hun mening graag terug laten weten. Maar het is niet erg, goed van je dat je het geprobeerd hebt en blijkbaar is nu niet het moment om de discussie met je moeder uit te praten. Probeer het even te laten rusten en probeer het later nog eens of er voor dat onderwerp dan een beter moment is :j

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:08

Bienotje : bedankt voor je reactie, ik weet dat ik niet de enige ben met een mening, en iedereen ( dus ook mijn moeder en tante etc etc) hebben recht op een mening, maar laat ze dit dan rustig zeggen, mijn moeder heb ik nog geen eens gesproken, alleen mijn tante...En die begon te flippen toen we halverwege het gesprek waren.. Dus toen heb ik mezelf heel rustig weten te houden ( vraag me niet hoe, maar ik vind het wel knap van mezelf :D) en gezegd: ik ga nu ophangen... Want ik merkte al dat ze zichzelf boos aan het maken was, en ik daar toch echt voor paste...

Ik vind het ook erg knap van mezelf dat ik mijn mening heb durven laten weten, aangezien ik vaak iets heb van laat maar zitten... Of dat ik maar ja en amen zeg... om de lieve vrede te bewaren...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:11

haha ik begrijp dat het heel kort is.
maar ik denk wel dat je even voor jezelf sterk moet zijn, en je moeder duidelijk maken dat jij jou eigen leven hebt, en dat jij moeite hebt met haar nieuwe vriend. als zij dat niet begrijpt of jou niet in jou waarde laat, dan moet ze het helaas maar voelen door dat jij afstand gaat nemen, anders komt het ook niet goed.
mocht je willen kun je altijd pb'en.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:25

Iedereen heeft helaas zijn bagage en juist anderen kunnen juist irreeël reageren, alleen is dat zo lastig om mee om te gaan als je zelf al in de knoop zit. Maar complimenten, want het is ook heel knap dat jij jezelf rustig hebt weten te houden :j Doe waar jij jezelf in kan vinden :)

p.s. en nog een overweging voor de volgende keer ;) Het is een grotere drempel maar waarschijnlijk als je je moeder zelf belt en het haar verteld (desnoods voorbereid op papier) heb je voor de rest van de familie geen woorden op schrift die ze doorgestuurd krijgen om op te reageren.. :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:53

Vorige week zei me bedrijfsarts, je kan over 2 weken misschien wel weer wat uurtjes aan het werk, daar schrok ik zo van dat ik in tranen was, Ben net 3 weken thuis en slaap heel veel, veel moe en heel veel huilen. Nu moet ik volgende week naar een andere bedrijfsarts en ik niet dat deze ook gaat zeggen , van hup, paar uurtjes kan wel. IK ben nog zo alles aan het verwerken, op een rijtje zetten, lukt nog niet allemaal omdat ik steeds zoo moe ben. Hoe pak ik dat gesprek aan volgende week. Ben al helemaal zenuwachtig

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:34

Ik ben hier al een aantal malen voor naar de huisarts geweest.
Slik vooralsnog alleen medicatie.

Het is nu 10.30 en het liefst zou ik gewoon gaan slapen... Ik ben ZO moe...
Voel me nu al 2 jaar ellendig en er komt geen verbetering in... Ofwel ik ben chronisch moe en daardoor voel ik me kl*te om het zo maar even te noemen, of ik voel me gewoon enorm kl*te en daardoor ben ik ook moe...

Op een gegeven moment draai je ook in een circel, als ik nu boodschappen heb gedaan ben ik gewoon kapot. Voel me vaak ook lekker "zielig" om het zo maar even te noemen, en zie het soms gewoon even niet meer zitten...

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:48

@ bienotje ja dat is ook wel zo maar volgens mij ben ik er nooit helemaal perfect uit gekomen er is altijd wat blijven hangen. En op het moment dat ik op eieren ga lopen is het funest voor mij. Dan raak ik in de stress met gevolgen van dien.

Babsiej ik herken het heel duidelijk ! Ik heb daar ook ontzettend last van op het moment dat ik me 9 uur rust heb gehad en uit bed kom kan ik wel zo weer terug in bed om te slapen. Als ik ga liggen slaap ik overigens ook zo weer. En dat terwijl ik eerder op de truck nergens geen last van had maakte dagen van 14 uur en daarom vind ik het ook zo vreemd dat ik zo moe ben.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:00

Die moeheid herken ik (gelukkig) niet. Dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Babsiej, voor wat betreft die cirkel is helemaal waar. :j En die doorbreken is knap lastig! Maar ieder is het zichzelf verschuldigd om zich te verzetten tegen die cirkel en te proberen uit te breken, dat is een ieder waard :)

Sandeman, ik snap dat de gedachte aan werk eng is. Maar probeer vanuit je rationele kant je situatie en feiten eens te bekijken (zonder die emoties die de overhand nemen). Thuiszitten ga je niet beter van worden, voor je het weet zak je ongemerkt dieper en dieper en wordt het nog lastiger later weer terug omhoog te krabbelen. Misschien kun je eens voor jezelf bedenken hoe en wanneer je dan zelf wel beter gevoel krijgt bij het idee aan werk. Doe een tegenvoorstel, dan heb je zelf de touwtjes in handen en voelt het minder alsof je nergens grip op hebt. Denk ook aan mogelijkheden op aan andere afdeling of héél beperkt takenpakket of iets. Denk er maar rustig over na :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:47

Ik had zelf bedacht, per 1 sept weer aan het wertk, dan heb ik nog even de tijd om alles in banen te sturen, en te verwerken. Ik werk als leidinggevende in een giga drukke winkel, andere afdeling of takenpakket lukt niet, hebben we het al over gehad.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:58

hoi dames,

hoe is het hier?
hier gaat het redelijk, moet heel streng mijn grenzen bewaken, ga er heeeeeel snel overheen.
maar dit is volgens mij wel herkenbaar.
verder een paar dilema's met een zadel (meer info over pb, wil nog niet alles open en bloot gooien)
en heel veel lol met de knollen en de andere meiden op stal.
we zijn afgelopen week een keer gaan zwemmen in 's-hertogenbosch geweldig leuke dag gehad.
ook flink vermoeiend, moest daarna nog met de nacht werken maar het was het 10x waard!

voor iedereen een dikke knuffel!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:39

Hier een mega dip. Kreeg een hele rare, beetje boze app van vriendin en vervolgens geeft ze geen sjoege om uitleg. Dit is niet de eerste x dat ze zoiets doet. kan ik nu echt niet hebben.
Me ontspanningstherapeute heeft me doorverwezen naar psycholoog..... eindelijk moed verzameld om te bellen, zit die helmaal vol de komen de maanden.

Volgende week ga ik wel even koffie drinken op me werk. Maar ik heb nu steeds van die stomme huilbuien

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:52

He wat vervelend Sandeman, kan me voorstellen dat je dit er nu niet bij kan hebben...Kan je der niet uitleggen hoe en wat, en dat je dit van haar der nu niet bij kunt hebben? Sterkte!!

Hier gaat het ondertussen zo zo... Was vanmiddag op weg naar mijn werk, knapt mijn fietsketting... Voor de rest gaat het wel, erg moe nog en prikkelbaar, ene dag beter dan de ander... Maar ik doe mijn best.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:15

Ze weet hoe ik me voel nu en we hebben gister een hele leuke avond gehad, dus geen idee waar dit ineens vandaan komt, maar ze heeft dit dus eerder gedaan en dan neemt ze de vlg dag de tel niet op en reageert niet en laat mij met een rotgevoel zitten. Nu neem ik een paar de dagen de tel niet op en over een paar dagen zal ik duidelijk uitleggen dat ik dit errug vervelend vind.

|heb inmiddels al een afspraak met een andere psychotherapeut... is een grote praktijk en op de site kan je kijken welke therapeut je het meest aanspreekt en bij je past... ben benieuwd

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:39

Lekker zo'n vriendin Sandeman.... :(:)
Fijn dat je iemand krijgt die je gaat helpen met de lastige stukken.

Crazyshar: Rustig aan hoor, al valt dat niet mee en grenzen bewaken is een vak apart volgens mij.
Klinkt wel erg gezellig met de paarden en de meiden van stal.
Gaat werk nog goed?

Beauty: rustig aan meis! Als ik wat voor je kan doen, dan mag je ook pb-en!

En hier?
Ik zeg even niets :+ . Moeite om niet in oude valkuilen te vallen en over bepaalde zaken weer ernstig verbitterd te raken.
Maar goed.
Eens verzinnen wat ik ga doen vandaag ;).

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:21

Ik moet me appartement eens schoonmaken, maar kan me er niet echt toe zetten. De wasmachine staat wel al aan en heb de stofzuiger klaargezet. Tis weer zo een blijf opm bed lig dag...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:59

Sandeman, rare reactie van die vriendin. Misschien toch eens bedenken hoe goede vriendin zo iemand dan voor je is.. En je bent al begonnen met de was, goed bezig! :) Je hoeft toch ook zeker niet je hele huis van onder tot boven en elk plekje vandaag gehad te hebben. Stofzuigen en dan morgen weer ander klusje, zo doe ik het vaak ;)

Nektosha, je bent je er in ieder geval van bewust dat je weer bij je valkuilen in de buurt komt dus, nu dus proberen het juiste pad er langs te gaan :)

Hier heb ik lekker vakantie trouwens, fijn gevoel.. Zou SGW gaan rijden in Ermelo, maar dat gaat helaas niet door. Maar nu maar extra lange rit met vriendin gepland. Hopelijk houden we het droog 8-)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:14

Ja Bienotje, heb dit al paar x eerder met haar meegemaakt. Ze is heel erg claimerig. Ik laat het nu even rusten,want ik ben altijd degen die gaat bellen, maar dat mag ze nu eens zelf doen.
Heb igg al vast afgestoft. Wil alleen nog ff stofzuigen en me keuken schoonmaken. Maar in etappes, ben allergisch voor stof, dus ben nu al benauwd.