[Centraal] Diëten en afvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: [Centraal] Diëten en afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:50

@Peppert: vind dit wel heeeeeeeeeel kort door de bocht....

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:55

Ik bedoel t ook niet kort door de bocht.. Ik vind t alleen zo zonde voor de mens, al dat bloed zweet en tranen voor een dieet die uiteindelijk toch niet werkt.. Want als je stopt met een dieet, ben je zo weer op je oude gewicht, soms nog wel meer.. Daarom zei k, je tekent een contract voor t leven als t ware.. Mijn moeder bijv. jaren lang dieeten, nooit blijvende resultaten.. maar nu ze gewoon vertikt om ongezond te doen, gaat t veel beter bij dr.

Sorry als t een beetje bot overkwam dames Y;(

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:56

De meeste mensen die hier meepraten proberen ook zo gezond mogelijk te eten en af te vallen door te bewegen... (t is mij aardig gelukt).

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:32

Hoi,

ik had vaak last van (vr)eetbuien maar nu eet ik om de drie uur kleine porties en dat werkt super. Ik drink dan ook een glas thee of water, zo kom je gemakkelijk aan 2l per dag. Forest Fruit van Pickwick is een echte aanrader, het is een hele zoete thee zonder toegevoegde suikers. Ik drink ook de groene thee van Pickwick.

Verder begin ik de dag met cardio oefeningen: 100 sit ups, 100 push ups, 100 "jumping jacks" en 100 "leg lifts" (geen idee wat de Nederlandse benamingen zijn maar je kan ze even googlen). Ik doe ze in sets van 10 (dus 10 sit ups, 10 push ups, ...), zo lijkt het minder. Vlak na de oefeningen neem ik een ontbijt. Ik eet meestal een groot bord havermout met melk en bruine suiker, en stukjes banaan.

Als tussendoortjes eet ik fruit (aardbeien, banaan, appel, kiwi, pruimen, meloen, nectarine) - soms met kwark en groenten (komkommer, kerstomaatjes of wortels). Ik eet tot ik een vol gevoel heb.

's Middags eet ik eieren met ontbijtspek, tomaatjes en worteltjes. Ik gebruik veel kruiden. Als ik nog honger heb eet ik nog een appel.

's Avonds eet ik aardappelen of bruine pasta/rijst met groenten en vlees of vis. Je legt de helft van het bord vol met groenten. Dan een kwart aardappelen of pasta en een kwart vlees of vis. Dat zou een gezonde verhouding zijn.

Als sport ga ik elke dag 10 minuten op de crosstrainer. Als ik een slechte dag heb doe ik er 's avonds nog eens 10-20 minuten bij.

Ik heb op het einde van de dag weinig zin in zoet omdat ik mijn bloedsuikerspiegel op peil houd door veel kleine porties te eten. Kortom, je moet gewoon gezond eten, genoeg slapen en veel bewegen. En vergeet niet, bruin is beter! Bruin brood, bruine suiker, bruine pasta, ... Gun jezelf ook af en toe iets, bijvoorbeeld tijdens een verjaardag eet je toch gewoon lekker die taart op maar 's avonds ga je een uurtje wandelen of zo. Door jezelf te verbieden om bepaalde dingen niet meer te eten, ga je het nog méér willen (ik spreek uit ervaring :oo ) .

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:20

@Horseswoman: 1 boterham is inderdaad erg weinig, hoewel ik moet toegeven dat ik zelf amper 1 hele wegkrijg. Ik ben nooit echt een broodeter geweest, als ik een hele opeet ben ik erg trots op mezelf :+
Ik heb het brood in de ochtend nu dus vervangen door andere dingen die ik wel goed wegkrijg en lekker vind, zodat ik wel genoeg binnenkrijg.
Bijv. 3 volkoren crackers ipv brood, 2 gekookte of gebakken eieren zonder brood, yoghurt met fruit en suikervrije musli, of een soort van wrap. Die besmeer je dan lichtjes met philadelphia of andere kruidenkaas, 2 pllakjes kipfilet of zalm en een klein beetje veldsla. Hardstikke lekker en het vult goed :)

@Lon; in principe ben ik ook voor non-food beloningen, vooral aangezien veel mensen dan voor een stuk taart/bossche bol ofzo gaan. Nou scheelt het bij mij; die leuke schoenen, dat vette shirtje en die geweldige broeken en tassen, koop ik toch wel, ook als ik niks te vieren heb :')
En die turkse pizza is echt even een beloningsmomentje en kan ook weinig kwaad, die vervangt dan zegmaar mijn lunch, dus komt er niet als extra bij ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:45

Nou, ik heb weer een punt bereikt waar ik Altijd blijf hangen..
62 kilo. Ik kom er maar niet onder.
Maakt niet uit wat ik eet of doe. toch gek he.
Op zich niet erg, 62 kilo is netjes en als ik erbij blijf sporten wordt alles vanzelf strakker. Maar ik vindt het toch gek dat dat altijd een drempel lijkt te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:28

Nee hoor, dan is dat gewoon je set point. Het gewicht wat je lichaam nodig heeft. Is prima dan toch.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:34

Ppeppert je hebt wel gelijk wat betreft crash dieeten, maar volgens mij hebben de meesten het hier over een verbetering van de leefwijze en eetpatroon oftewel je dieet veranderen. Niet een dieet volgen.

Na altijd mezelf schraaltjes gezet te hebben heb ik nu 6 weken geleden de koolhydraten uit mijn dieet gegooid.
Voel me fitter en vooral ik kan lekker veel eten en heb nooit honger.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:28

Hoi, ik kom me hier ook even melden.

Doordat ik een tijdje niet zo lekker in mijn vel zat, ben ik te weinig gaan sporten en te veel gaan eten. Ik zat maar een beetje voor de tv en uit verveling ging ik snacken... Hierdoor ben ik flink wat aangekomen. En eerlijk gezegd, ben ik er nu echt klaar mee. Ik wil weer actiever gaan leven en gezonder eten. Ik voel me niet meer prettig zoals ik er nu uitzie en wil dus heel graag een paar kilo afvallen. Ik ben nu 1,70m lang en weeg 66 kilo. Heel graag zou ik hier een kilo of 5/6 vanaf willen. Ik weet dat ik nog geen zwaar overgewichtheb, maar ik zie hoe snel het kan gaan en wil me gewoon weer prettig en zeker voelen. Heb ook een heel gevoelige huid, waardoor ik ook last heb gekregen van striae, voel me nu soms net een oude dame :=

Nu hoop ik dat ik hier wat hulp kan krijgen. Ik wil eigenlijk echt niet op een dieet, maar dus gewoon mijn eetpatroon aanpassen en meer bewegen, ik weet dat ik er dan kan komen, want zo is het er ook aangekomen. Alleen, ik weet gewoon even niet hoe ik moet beginnen. Ben wel al meer aan het sporten (ik tennis, rijd paard of, als ik weinig tijd heb, roei ik een tijdje op de roeimachine). Ook wil ik 2 a 3 keer per week op de fiets naar mijn stage (ong. 18 km fietsen). Maar het eten vind ik nog moeilijk. Wat is nu wel goed en wat niet, welke dingen móet je eten en wat niet... Ik vroeg me af, kan iemand mij hier misschien helpen om een soort van eetschema op te stellen? Nu doe ik maar wat en wil eigenlijk gewoon weten hoe ik op een goede manier wat kwijt kan raken :) Ik hoop dat iemand me kan helpen!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:15

Hoi Intervarno!

Ik kom eigenlijk ook voor het eerst in dit topic, maar jouw situatie lijkt wel wat op de mijne, dus reageer gelijk maar even op jou :)

Ook hier moet er ong 6-8 kilo af (minimaal 5, dan zit ik weer op m'n gewicht van een jaar terug). Ben in een jaar tijd 5 kilo aangekomen, waarschijnlijk door minder beweging en samenwonen (dus lekker koken en vooral veeeeeel lekkere dingen :D ). Ik wil ook niet (crash)-dieeten, maar bewuster naar m'n eten en gewoonten kijken. Ik ben van huis uit gezond eten gewend en lust eigenlijk alles, maar ben vooral een enorme zoetekauw en dat doet mij de das om :+

Om daarvan af te komen ben ik maandag begonnen met het schrappen van koolhydraten. Dit moet ik nu nog een week volhouden en daarna wil ik weer op gaan bouwen, maar dan met eten met goede koolhydraten. Als je googelt op koolhydraten en glycemische index krijg je heel veel info over wat dat nu eigenlijk met je doet :j

Ik heb afgelopen week heus wel m'n momentjes gehad dat ik wat lekkers wilde, vooral als vriendje dat wel mocht en ik niet :)) Maar het is eigenlijk enorm goed vol te houden, heb niet het idee dat ik op dieet ben en niks mag, ik mag juist heel veel wel en eet voor m'n gevoel onbeperkt, hoef geen honger te lijden :n

Als je wilt kan ik mijn weekmenu wel neerzetten, geeft een beetje een idee wat ik zoal gegeten heb en hoeveel variatie er eigenlijk nog in te verzinnen is :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:22

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:27

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:45

Leuk dat je reageert Mae! Ik ben wel benieuwd naar je weekmenu. Misschien heb ik er wat aan :j

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:37

Het was weer even graven haha, maar geloof dat het er zo uitgezien heeft:

maandag
o: gekookt ei, 2 plakjes seranoham, 3 blokjes kaas, 2 plakjes rookvlees (om 2 kwartjes ei gewikkeld)
t: 1/4 komkommer door de helft, zaadlijsten eruit met een theelepeltje en die holte gevuld met een reepje feta)
l: zelfgemaakte kippensoep (kippenbouillon, 1 kipfilet, soepgroenten), ijsbergsla met komkommer en magere dressing
d: sperzieboontjes met champignons in tuinkruiden en olijfolie gewokt, sla met dressing, gehaktballetje.
t: 3 blokjes kaas

dinsdag
o: gebakken ei met ham en kaas
t: 5 blokjes kaas
l: kippensoep, sla met 3 surumisticks, 50 gram gerookte zalm, huttenkäse
d: 2 geklutste eieren met provencaalse kruiden in een ovenschaaltje gegoten, in de oven op 180gr laten garen hierop vlug gewokte courgette, ui, champignons gelegd, daarover geraspte kaas en toen nog 20min in de oven
t: komkommer met feta en plakje kipfilet
t: 2 plakjes kipfilet, 2 asperges met ham

woensdag
o: gekookt ei met 2 plakjes rookvlees, 3 plakjes kaas, rolletje kipfilet, rolletje ham
t: 1/4 komkommer
l: 50 gr geruld gehakt met mais, op werk opgewarmd in magnetron, wat rucola erbij.
d: 2 filetlapjes, rucola&veldsla met feta, brie en uitgebakken spekjes

donderdag
o: gekookt ei met wat vleeswaren, plakjes kaas
t: 5 blokjes kaas
l: rucola met
d: omelet: gehakt geruld, courgette, ui en paprika meegebakken en daarna 2 geklutste eieren, op smaak gebracht met wat kruiden (kan van alles zijn, geloof dat 't cayennepoeder en oregano was) en plakjes kaas.
t: plakje kipfilet, blokje kaas

vrijdag
o: gebakken ei met ham en kaas
t: komkommer met beetje huttenkase
l: kippensoepje, rucolasalade met 50 gr gerookte zalm en 2 krabsticks
t: komkommer met krabstickje
d: ? ik zit al een half uur te denken, maar weet het écht niet meer :+

zaterdag
o: gekookt eitje met plakje kaas, rookvlees
l: sla met feta en brie
d: 3 plakjes kiprollade, gestoomde brocolli met 4kazensaus
t: 100 ml volle yoghurt
komkommer met aiolidip, blokjes kaas, 2 rolletjes ham met asperges, 3 plakjes brie (visite haha, dus ik wilde ook wel even snacken :Y) , maar heb t netjes gehouden )

zondag
o: roerei met geraspte kaas
l: rucola & veldsla fijngesneden, gemengd met 1 eetlepel gerookte zalmsalade van Johma, dit gemengd en bedekt met 3 plakjes brie
t: blokjes kaas
d: gehakt op bodem van ovenschaal fijngedrukt, in oven laten garen, vocht afgieten. Macaronigroenten gewokt, paprika bijgevoegd, 1 eetlepel pizzaquick over gehakt smeren, groenten erboven op leggen en dan 4 plakjes mozzarella en nog 15 min in oven op 200 graden. Groente die niet op gehaktbodem paste apart erbij gegeten met wat geraspte kaas eroverheen.

Deze week veel gehakt op (runder), toevallig vorige week groots ingeslagen dus meteen gebruikt. Verder kwamen donderdag de eieren m'n neus wel uit, maar ach, 't is voor een goed doel en ook best wel weer lekker :j Ik heb in ieder geval nog niet het idee dat ik streng aan het lijnen ben, mag nog een hoop wel en eet écht lekker, zit ook altijd vol na iedere maaltijd en dat duurt ook altijd minimaal 2/3 uur :j

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:11

Hoi, ik wil me hier ook graag melden.

Kort gezegd wil ik zo'n 10kg afvallen en daarbij vooral een gezond eetpatroon ontwikkelen. Ik eet erg onregelmatig en steeds vaker ongezond, maar hier voel ik me absoluut niet goed bij. Sinds vorig jaar zit ik namelijk op de universiteit en is er veel veranderd in m'n leefpatroon. Ik heb zo'n 6uur minder sport per week en beweeg in het algemeen ook veel minder.

Vanaf m'n 13e ben ik steeds molliger beginnen worden en dat is tot nu (19 jaar) niet meer gestopt. Ik heb al verschillende diëten geprobeerd -goede én slechte- maar wil het nu echt goed aanpakken. Het belangrijkste is dat ik haalbare doelen voor ogen kan stellen, en alles wat me daarbij kan helpen is welkom. Ik zou me ook graag melden bij een HK-topic, maar wist niet echt waar ik heen moest.. Als er dus iemand een goed dieet weet waar je een gezonde leefwijze aan overhoudt, hoor ik het graag! :D

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:16

Hallo nieuw mensen :)
Ziet er goed uit Mae :j

@Stienmasjien, voor mij persoonlijk heeft lowcarben goed gewerkt. Ik ben er na mijn zwangerschap heel wat kilo's mee afgevallen...en nog blijvend ook!
En er is iets veranderd in mijn denkwijze over eten, waar ik ook heel blij mee ben.
Maar het is belangrijk om its te zoeken waar je je zelf goed bij voelt. En dat kan voor jou zomaar iets heel anders zijn.

Mocht je dit willen proberen heb ik wel een lijstje voor je met een voorbeeld dagmenu en alle dingen die je wel of niet mocht hebben :)

@Rebecca, ja ik denk dat 62 dan mijn set point is. Prima zo :)
Merk in elk geval dat mijn riemen ineens strakker kunnen en de achterkant van mijn benen niet meer van die lelijke putjes hebben :) (ik denk door het hardlopen)

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:31

Blabla1980; Kan je me dat lijstje eventueel doorsturen in een pb? Ik ben bereid om me er eens in te verdiepen. :D

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:43

je hebt pb :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:37

hoihoi , ik kom even binnenvallen met mijn verhaaltje/vraag,
ik vind mezelf ook niet de dunste,
Ik ben 74KG en 1.74 lang (precies!!!)
Vooral mijn buik , maar ik wil gewoon een paar kilootjes afvallen , hoef geen 15 kilo aftevallen.
Maar hoe pak ik dit aan? Ik drink al minder limonade en in plaats daarvan meer water, ik eet perdag 5 boterhammen.
Wat is nou gezond om je ochtend mee te beginnen en tussen de middag te eten?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:55

Hoi :) .

Ik meld me hier ook eens. Ik ben nu 2,5 week bezig en wil er minimaal 6 kilo vanaf, dan zit ik op het gewicht van 2 jaar geleden. Ik ben 1.75m en weeg 79 kilo. Ik ben niet streng aan het dieten, maar wel low carb en geen suiker. Tot nu toe ben ik 1,8 kg kwijt. Het gaat langzaam maar ik doe het dan ook niet super streng. Ik zal even een dag eten van mij hier neer zetten.

Ontbijt: 1 snee koolhydraatarm roggebrood met kaas of suikervrije jam, hierbij 1 grapefruit
Tussendoor: 1 bakje yoghurt met wat frambozen
Lunch: 2 sneden koolhhydraat arm brood met roomkaas en kipfilet, daarbij 1 mandarij en 1 blikje cola light
Tussendoor: 1 gekookt ei en 1 kiwi
Diner: 1 gevulde kipfilet (gevuld met geitenkaas en tapenade) omwikkeld met spek uit de oven, daarbij een salade van sla, komkommer, tomaat en geraspte kaas
Tussendoor: 2 blokjes kaas en 2 plakjes chorizoworst
Verder drink ik minimaal 1 liter water, af en toe een bekertje cappucino (van 7 bekertjes naar 3 bekertjes gegaan :D ) en cola light.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:54

Op www.voedingscentrum.nl kun je de eetmeter invullen. Je houdt dan bij wat je eet en je krijgt te zien hoeveel calorieen, koolhydraten, vet enz. je hebt binnen gekregen op een dag en of je genoeg voedingsstoffen hebt binnen gekregen. Heel leerzaam om uit te vindenwat nu de calorie-bommen zijn. Op een gegeven moment krijg je vanzelf door wat je "moet" schrappen om niet aan te (blijven) komen of nog meer "moet" schrappen om af te vallen.
Op de site vind je ook verschillende recepten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:08

Via die site kwam ik er dus ook achter dat Evergreens eigenlijk helemaal niet zo goed zijn? Ik dacht altijd dat dat een redelijk goed tussendoortje was, maar niet dus? :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:06

Er zitten nogal wat suikers (echt suikers en ook snelle koolhydraten) in. Je krijgt dus een fikse rappe schommeling in je bloedsuikerspiegel en snel opnieuw een suikerdip.
Ontbijtkoek, evergreens, sultana, cornflakes en dat soort meuk impliceren heel gezond te zijn maar zijn het juist niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:31

Wat is dan een slim tussendoortje om mee naar school te nemen? Fruit eet ik niet op school, appels kan ik niet afhappen en de rest vind ik niet lekker als het al een dag in mn tas zit. Eet thuis wel fruit trouwens.. maar wat is dan wel goed + wat blijft lekker in je tas..?

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:37

Groentes :j Komkommertjes, paprikatjes.. worteltjes tomaatjes Jummmmiiee