Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:12

Jullie spreken voornamelijk over depressies. Nu heb ik ze zelf gehad dus ik weet wel degelijk wat een depressie is, maar ik heb altijd iets kunnen vinden dat het waard was om voor te leven. Altijd, wat er ook gebeurd probeer ik het glas half vol te zien, ipv half leeg. Niet altijd eenvoudig geef ik toe.
Is zelfdoding egoïstisch?
Ja, zo zie ik het wel. Ik ken verschillende mensen die zelfmoord gepleegd hebben, met allemaal een verschillende achtergrond. Als ik zie wat voor problemen sommige mensen daar aan overgehouden hebben, dat is bijzonder egoïstisch, wat denk je namelijk van de financiële kant bij volwassen mensen. Alles leuk en aardig, degene die zelfmoord pleegt is er inderdaad vanaf, maar zijn vrouw en kinderen niet, die hebben de grootste zorg van hun leven gekregen. Waar gaan we wonen, hoe komen we aan geld, wat gaat er gebeuren? Dat vind ik egoïstisch. Een kind dat beslist om voor een trein te gaan zitten en ervoor zorgt dat een machinist nooit meer durft te rijden vanwege de horror die hij niet heeft kunnen voorkomen. Ja, dat is egoïstisch.
Maar aan de andere kant degene die voor de trein gaat zitten, denkt niet aan die machinist, die denkt niet aan ouders die denkt alleen aan zichzelf en heeft nog maar 1 doel voor ogen, eruit stappen. Jammer dat het zover moet komen, maar voor een ieder.... had je het kunnen voorkomen? Ik denk het niet, als iemand echt wil gaan, dan vinden ze wel een weg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:14

Je moet dus aan een ander denken,en het niet doen? Dus in die hel blijven leven.

Charlie_P

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:24

Je kunt nooit zeggen dat zelfdoding egoïstisch is. Hoe afschuwelijk moet iemand zich voelen om uit het leven te willen stappen. Zo erg, dat je zelfs niet meer aan je naasten kunt denken. Vaak willen mensen ook niet dood, ze willen dat een gevoel (of juist geen gevoel) stopt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:29

Ayasha schreef:
maar ben nog niet veel mensen tegen gekomen die een soortgelijke visie er op na houden. (eigenlijk nog maar eentje irl en dat is dan ook meteen mijn beste maatje ondanks alles)
Ik moet altijd denken aan "in the end" van linkin park..

*schudt hand* :D
(zie mijn een na laatste post, moest ook aan LP denken idd :=)

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:31

marleen_usar schreef:
Je moet dus aan een ander denken,en het niet doen? Dus in die hel blijven leven.

Je hebt dus niets begrepen van wat ik geschreven heb. Want dit heb ik niet gezegd, dit maak jij ervan.
Lees mijn laatste zin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:32

Heino schreef:
Ayasha schreef:
maar ben nog niet veel mensen tegen gekomen die een soortgelijke visie er op na houden. (eigenlijk nog maar eentje irl en dat is dan ook meteen mijn beste maatje ondanks alles)
Ik moet altijd denken aan "in the end" van linkin park..

*schudt hand* :D
(zie mijn een na laatste post, moest ook aan LP denken idd :=)

:D Ik ben sowieso een enorme fan van ze maar In the end is zo'n lied, als ik het hoor kan ik echt stoppen met wat ik bezig ben en me volledig concentreren op de tekst en het liedje...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:33

Ik vind Linkin Park normaal juist verschrikkelijk := Maar dat ene zinnetje beschrijft wel hoe ik over het leven denk. Zonder dus depressief te zijn :)

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:42

Een vriendin haar moeder heeft zelfmoord gepleegt, ze liet haar 2 kinderen achter bij haar vreselijke man. Natuurlijk kan je daar wel boos om worden, dat ze hun alleen liet, maar ze had borderline, ze is vaak misbruikt geweest, is haar zoontje verloren, ze was diep ongelukkig. Wat is leven als je geen geluk kent, ik heb de afscheidsbrief gelezen, ik heb die hele vrouw nooit gekend maar toch vielen de tranen over mijn wangen. Ze beschreef dat ze het echt niet meer kon, door haar man waar ze mee in scheiding lag, ze had het gevoel dat ze hier niet hoorde, dat ze haar zoontje ongelovelijk erg miste en dat ze zich schuldig voelde. Ik weet de reden wel waarom ze zich schuldig voelt, maar mijn vriendin niet, ik ga het haar ook nooit vertellen, omdat het heel erg hard is.
Het is moeilijk om te oordelen over zelfmoord. Ik heb twee vriendinnen die een poging hebben gedaan, ik zelf ook. Op dat moment toen ik wakker werd in het ziekenhuis was ik boos dat het niet gelukt was. Maar wat was ik, ik was zwaar depressief, ik zag niets meer positief. Nu ik uit mijn depressie ben kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Stel er zou nu een vriendin nu overlijden aan zelfmoord, zou ik natuurlijk heel verdrietig zijn, maar eigenlijk ook wel een beetje boos. Ik snap wel de reden waarom ze het doen, maar toch, je laat iedereen achter en ik weet hoeveel verdriet het bij iemand doet om op zo'n manier iemand te verliezen. Mensen die een poging willen doen moeten eigenlijk er alleen maar aan denken dat alles goed komt, dat aan alles een eind komt, als je blijft vechten tegen bijvoorbeeld een depressie, dan kom je er ook wel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:53

Heino en Ayasha, jullie begrijpen precies wat ik bedoel. :j En ook ik ken weinig mensen met dezelfde visie. ;) Ik vertel het ook niet vaak, want dat krijg ik dus meteen het stempeltje depressief/zwartgallig/pessimistisch.

Pluizebolpum schreef:
Tja, is dat niet ergens ook licht depressief? Je teveel focussen op de dingen die pijn doen en daardoor het leven als nutteloos of op z'n minst onprettig zien?

Maar dat doe ik niet. :) Als ik dat zou doen was ik er wel allang uitgestapt denk ik. Ik probeer me juist altijd te focussen op wat ik wèl heb en leuk vind. Maar dan blijft over dat ik het leven nutteloos en de meeste mensen niet leuk vind.

Ik kan me trouwens wel helemaal in je post vinden, ik ben er alleen nog niet uit of dat licht depressief of gewoon realistisch is. ;) :(:)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:28

Heino schreef:
Hier nog zo een RedPassion. Ik zal niet besluiten actief zelfmoord te plegen, maar zou het ook niet erg vinden wanneer ik morgen door een hartstilstand getroffen word en er niet meer ben. Niet omdat ik depressief ben, maar meer omdat ik het leven niet zo zinvol vind. Ik heb genoeg vrienden en vriendinnen, lieve vriend, leuke dieren, een leuke opleiding, leuk huisje etc. en ben gelukkig, maar "in the end it doesn't even matter". Wat is het voordeel dan van 80 willen worden? Wil nogmaals even benadrukken dat ik níet depressief ben, maar wel heel erg realistisch.

Heino wij hebben in een ander topic regelmatig elkaar in de haren gevlogen, maar op dit gebied ben ik het dus helemaal met jou eens. En ik ben ook absoluut niet (meer) depressief, maar ik vraag me gewoon regelmatig af wat ik hier op deze aarde te zoeken heb.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:33

Verafjord schreef:
Heino schreef:
Hier nog zo een RedPassion. Ik zal niet besluiten actief zelfmoord te plegen, maar zou het ook niet erg vinden wanneer ik morgen door een hartstilstand getroffen word en er niet meer ben. Niet omdat ik depressief ben, maar meer omdat ik het leven niet zo zinvol vind. Ik heb genoeg vrienden en vriendinnen, lieve vriend, leuke dieren, een leuke opleiding, leuk huisje etc. en ben gelukkig, maar "in the end it doesn't even matter". Wat is het voordeel dan van 80 willen worden? Wil nogmaals even benadrukken dat ik níet depressief ben, maar wel heel erg realistisch.

Heino wij hebben in een ander topic regelmatig elkaar in de haren gevlogen, maar op dit gebied ben ik het dus helemaal met jou eens. En ik ben ook absoluut niet (meer) depressief, maar ik vraag me gewoon regelmatig af wat ik hier op deze aarde te zoeken heb.

Serieus, dat je je dat afvraagt begrijp ik niet... Dat is gewoon het leven, je bent er nu eenmaal en maak er dan maar het beste van. Zulke vragen daar kun je toch niets mee? Waar komt dat vandaan? Tegenwoordig wil iedereen van alles weten en uitpluizen. Ik geloof dat er niet op en voor alles een antwoord is...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:37

amanda2 schreef:
Ik reageerde met een voorbeeld wanneer je voor een trein springt zonder depressief te zijn.
Iemand met psychoses denkt niet helder tijdens zo'n psychose maar hoeft niet depressief te zijn.
:)

En kan zomaar zijn dat diegene niet de intentie had om voor de trein te springen...

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:53

Hoewel het ontzettend verdrietig is voor nabestaanden, heb ik er wel begrip voor. Het is, in het geval van een depressie, een vreselijke plek om te zijn. Je hebt het gevoel dat je continu in een donkere kamer loopt op zoek naar een lichtknopje maar deze niet kunt vinden.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:02

MamboBeach schreef:
Heino schreef:

Serieus, dat je je dat afvraagt begrijp ik niet... Dat is gewoon het leven, je bent er nu eenmaal en maak er dan maar het beste van. Zulke vragen daar kun je toch niets mee? Waar komt dat vandaan? Tegenwoordig wil iedereen van alles weten en uitpluizen. Ik geloof dat er niet op en voor alles een antwoord is...

Heino, Ik dacht vroeger ook zo (oké nog steeds een beetje). Maar ik heb nu geleerd dat juist omdat het (uiteindelijk) misschien nergens om gaat, je er gewoon alles uit moet halen en alles moet doen wat je graag wilt! Want júist omdat het nergens om gaat maakt het niet uit wat je doet, geniet er gewoon van en doe je ding!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:50

MamboBeach schreef:

Het is geen kwestie van willen weten en uitpluizen, het is gewoon het besef dat het leven eigenlijk zinloos is. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:12

Ayasha schreef:
MamboBeach schreef:

Het is geen kwestie van willen weten en uitpluizen, het is gewoon het besef dat het leven eigenlijk zinloos is. :)

Ja, maar dat is de dood ook, waarom dan dood willen of je het niets schelen? :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:18

Een ex-collega van mij heeft 2wkn geleden zelfmoord gepleegd. Zij had al lagere tijd een relatie met een (thans ook ex-collega, ik doe projecten dus we komen elkaar regelmatig tegen)

Kan ik het begrijpen ? ergens wel- maar ook weer niet. Ze heeft haar leven genomen in het huis van haar vriend (of ze inmiddels samenwoonden weet ik op dit moment niet) Maar ik kan me voorstellen dat haar vriend, ook niet meer in dat huis wil zijn. Ook kan ik me voorstellen dat zij juist daar - dood wilde gaan. Er waren geen eerdere psychische klachten voor zover ik- of andere collega's weten. Alles leek goed te gaan van de buitenkant.

Ik beschouw mezelf zeker niet als "depressief " maar ik heb genoeg meegemaakt en dat gevoel van "Is dit alles ?" heb ik ook regelmatig. Ik zou geen 90 jaar willen worden, kan me niet voorstellen wat het nut daarvan is. Toch zou ik nooit zelfmoord plegen omdat ik mijn dieren never-nooit- niet aan hun lot over zou laten- 95% is niet herplaatsbaar of in het geval van de paarden- niet verkoopbaar (de gedachte alleen al) En juist die paarden ( 1 in het bijzonder) is juist de reden dat toen ik jong was geen drastische maatregelen heb genomen ( heb dit paard nu bijna 26jr) zij heeft mij letterlijk in leven gehouden destijds.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:10

Bij mij waren het mijn kinderen,de gedachte hun alleen achter te laten was sterker dan mijn steeds terug kerende gedachte aan de eeuwige rust.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:12

gohya schreef:
Bij mij waren het mijn kinderen,de gedachte hun alleen achter te laten was sterker dan mijn steeds terug kerende gedachte aan de eeuwige rust.

Dat kan ik me heel goed voorstellen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:14

MamboBeach schreef:
gohya schreef:

Door mijn kinderen ben ik niet gesprongen.
En daar ben ik nu nog dankbaar voor.
Ik leef en geniet weer!veel meer als voor de depressie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:16

MamboBeach schreef:

Als ik dood wilde dan zou'k er allang een end aan gemaakt hebben. :D
De dood is misschien nutteloos maar then again: daar merk je niets meer van dan he? ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:20

gohya schreef:
MamboBeach schreef:

Door mijn kinderen ben ik niet gesprongen.
En daar ben ik nu nog dankbaar voor.
Ik leef en geniet weer!veel meer als voor de depressie.

Dat vind ik fijn om te horen! :j Goed dat je weer van het leven geniet!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:21

Ayasha schreef:
MamboBeach schreef:

Als ik dood wilde dan zou'k er allang een end aan gemaakt hebben. :D
De dood is misschien nutteloos maar then again: daar merk je niets meer van dan he? ;)

Druiloor! ;)

Maar dood zijn is dan toch ook maar saai?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:23

Ik heb geen probleem met saai, zolang ik er maar niet te veel van moet merken. :)
Ik ga er vanuit dat wat er ook volgt na het leven, het beslist niet slechter kan zijn. :) Dus neen, ik zou het geen ramp vinden moest ik een keer dood vallen. :) En tot dan doe ik wel aan een beetje bezigheidstherapie.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:36

Duidelijk! :j
Ik vraag me ook wel eens af wat het leven inhoudt maar dan op een 'lichte' manier. Begrijp je wat ik bedoel?
Heb best wel veel dingen meegemaakt maar ik vind het leven toch wel fijn en mooi!