[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anseltje

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:15

Bij de nuvaring moet je eerst een afspraak maken met de dokter en recept meekrijgen, vanaf dan kun je 'm gewoon elke keer - zonder recept - bij de apotheek ophalen. :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:48

Is dat zo? Ik ben nl zo gewend om voor de diane een recept te moeten halen :+

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:39

Ik dacht dat dat was omdat de Diane onder medicijnen viel en niet onder de 'normale' anticonceptie.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:09

Hee allemaal, even een vraagje!

Ik wil graag een spiraaltje laten zetten, simpelweg omdat ik het makkelijker vind. Ik vind de pil zo'n gedoe.

Nou had ik gehoord dat je een goede reden moet hebben om het spiraaltje vergoed te krijgen, wat zijn dan goede redenen?

Ik ben trouwens 18 jaar, is dat een probleem?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:11

Rachel_x schreef:

Ik wil graag een spiraaltje laten zetten, simpelweg omdat ik het makkelijker vind. Ik vind de pil zo'n gedoe.

Nou had ik gehoord dat je een goede reden moet hebben om het spiraaltje vergoed te krijgen, wat zijn dan goede redenen?

uh...dat je niet zwanger wil worden? vind ik namelijk wel een goede reden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:12

In België zetten ze spiraaltjes niet graag bij jonge vrouwen, geen idee hoe dat in Nederland zit, maar hier heeft men liever dat je 30 oid bent en het zou helemaal mooi zijn als je al een kind gehad hebt. Maar dat is niet "bindend". :) Ken nl ook iemand van 17 die al eentje heeft. Ik denk dat je gewoon naar je gyne moet gaan en moet zeggen dat jij het spiraaltje wil en dan kijken wat zij zegt. Als zij het niet wil zetten is ze volgens mij verplicht om je door te verwijzen naar iemand anders.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-07-10 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:13

lammie2701 schreef:
Rachel_x schreef:

Is inderdaad ook een goede reden, maar ik las dat je bv last moet hebben van hevige bloedingen ofzo, maar daar heb ik dan weer geen last van.. :o

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:15

ik wilde zelf ook van de pil af en wilde lange periode nergens aan hoeven denken...toen kreeg ik van de huisarts 2 mogelijkheden: spiraaltje of implanon...en ik koos voor de implanon...
en ik ben echt nog geen 30...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:16

Ayasha schreef:
In België zetten ze spiraaltjes niet graag bij jonge vrouwen, geen idee hoe dat in Nederland zit, maar hier heeft men liever dat je 30 oid bent en het zou helemaal mooi zijn als je al een kind gehad hebt. Maar dat is niet "bindend". :) Ken nl ook iemand van 17 die al eentje heeft. Ik denk dat je gewoon naar je gyne moet gaan en moet zeggen dat jij het spiraaltje wil en dan kijken wat zij zegt. Als zij het niet wil zetten is ze volgens mij verplicht om je door te verwijzen naar iemand anders.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:18

Rachel_x schreef:
lammie2701 schreef:

Is inderdaad ook een goede reden, maar ik las dat je bv last moet hebben van hevige bloedingen ofzo, maar daar heb ik dan weer geen last van.. :o

ok...dat heeft mijn huisarts niet gezegd tegen mij...
maar ik was ook al vrij zeker van mijn zaak, na veel zoekwerk op internet...en de huisarts stond achter mijn keus, als hij het echt niks had gevonden en het niet vertrouwde plaatste hij het zelf niet en schreef hij het ook echt niet voor...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:49

Tja wat heet vergoed krijgen, hij gaat gewoon van je eigen risico af dus is dat nog niet op betaal je alsnog zelf.

Ik heb trouwens afgelopen weekend iets heeelll doms gedaan wat ik in jaaarren pilgebruik nog nooit heb gehad! Kennelijk ben ik vrijdag door de hitte mijn pil vergeten in te nemen. Ik kwam hier alleen pas zondag ochtend achter toen ik de strip in mijn toilettas deed en mijn oog er toevallig op viel! Pil van zaterdag zat er nog in terwijl ik die 100% zeker weten wel in heb genomen. DOM!!! gelukkig heb ik doorgeslikt dus nu alsnog maar gewoon een stopweek gedaan (de 4 witte pilletjes van de 24+4) Schrok me werkelijkwaar het apezuur! En tja omdat ik nu dan op een andere dag gestopt ben is mijn super fijne schema ook aardig in de war! Grrr... Gelukkig is hij nog wel betrouwbaar haha Maar ik vond het wel weer een verbeterpunt voor mezelf... ik begin te merken dat ik pilmoe ben en er slordiger in word! Vriendlief zei meteen heel lief: Als we straks in ons huisje zitten mag je van mij met die ellende stoppen. Hahaha Daar moet ik dan nog eens goed over nadenken! haha

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:18

Rachel_x schreef:

in je profiel staat 17, ben je net 18? dan heb je grote kans dat ze je afwijzen, ze zetten spiraal liever niet bij te jonge dames.
zoveel makkelijker is t niet, zetten kan een hel zijn, en ook daarna kan dat ding je lichaam nog aardig verwoesten van binnen.

je hoeft geen goede reden te hebben, spiraaltje zit gewoon in t basis pakket, maar je hebt eigen risico dus je betaald hem gewoon uiteindelijk toch zelf mits je eigen risico al vol is.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:23

Rachel_x schreef:

Ga liever aan de nuvaring, ook hartstikke makkelijk :)

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:52

Ik heb een beetje een rare vraag of de nuvaring, weet zelf niet helemaal hoe ik het moet formuleren, dus ik probeer het zo duidelijk mogelijk te stellen.

Maar is het erg als je ene keer maar 2 dagen ongesteld wilt zijn en andere gewoon hele week stopweek houdt?
En dus daarom op verschillende dagen de ring in'neemt' en verwisseld? Want volgens het boekje staat het liefst op die en die dag en die en die tijdstip dan, zodat dat gelijk blijft.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:22

Anseltje schreef:
Bij de nuvaring moet je eerst een afspraak maken met de dokter en recept meekrijgen, vanaf dan kun je 'm gewoon elke keer - zonder recept - bij de apotheek ophalen. :)

ik hoefde helemaal geen afspraak te maken ik heb gewoon gebeld en ze hebben het recept naar de apotheek gestuurd en daar kon ik hem ophalen.
maar ben nog niet echt blij met de nuva ring tot nu ben overdreven moe sinds ik hem gebruik en heb weinig zin meer in seks.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:32

Ik wil graag stoppen met de pil, maar 'vrees' een beetje dat de menstruatieklachten daardoor heviger zijn (nu heb ik in mijn stopweek gegarandeerd buik- en rugpijn)

Ik ben wel benieuwd of er meerdere gestopt zijn met de pil (en dus niet op een andere manier die hormonen binnen krijgen) en wat de ervaringen zijn wbt de menstruatieklachten?

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:45

Ik heb op het moment helemaal geen anticonceptiemiddel. Maar mijn menstruatieklachten zijn er niet erger door geworden. Ik bloedt ook niet meer of minder dan voorheen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:34

ook ik ben "schoon", Ik knapte juist heel erg op toen ik stopte met de pil!

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:17

Anseltje schreef:
Ik heb een beetje een rare vraag of de nuvaring, weet zelf niet helemaal hoe ik het moet formuleren, dus ik probeer het zo duidelijk mogelijk te stellen.

Maar is het erg als je ene keer maar 2 dagen ongesteld wilt zijn en andere gewoon hele week stopweek houdt?
En dus daarom op verschillende dagen de ring in'neemt' en verwisseld? Want volgens het boekje staat het liefst op die en die dag en die en die tijdstip dan, zodat dat gelijk blijft.

En ik maak me wel lichtelijk zorgen hierover. want ik wil niet dat 't fout gaat. :o

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:26

Als je niet wil dat het fout gaat moet je je aan het schema houden, das simpel.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:57

Zolang je de stopweek niet langer maakt dan 7 dagen en het inhouden van een ring niet korter dan 21 dagen. Maar als je maar 2 dagen ongesteld wilt zijn, kun je dan niet beter een keertje door gebruiken zonder stopweek?

Het boekje zegt dat je het beste op een vaste dag en vast tijdstip de ring erin en eruit kan halen omdat de kans op vergeten natuurlijk erg groot is als je iets maar 1x in de 3 weken hoeft te vervangen. De kans op vergeten is natuurlijk een stuk groter dan de pil die je dagelijks inneemt.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:47

Iemand hier ervaring met mirena's die niet meer goed zitten..?

Ik heb nl al een aantal weken last van (inmiddels vrijwel iedere dag) ineens hele heftige steken (dubbelklappen zeg maar). Heb mn spiraal nu 3,5 jaar en was echt super tevreden, maar dit hou ik niet echt vol. Meestal duurt de pijn niet echt lang (paar minuten heftig en dan evt nog een uurtje wat zeuren). Nu was ik bij de HA voor iets anders en toen vroeg ik terloops of dat kwam doordat ik het spiraaltje nu al wat langer heb en toen zij mn HA dat dit eigenlijk niet zou moeten en dat ik het beste even een echo kon laten maken om te kijken of alles nog goed zat. Dus afspraak gemaakt in het ZH, maar dat duurt natuurlijk nog weken voor ik daar terecht kan. Ik moet zeggen dat ik me nogal moeilijk voor kan stellen dat het t ding 'aan de wandel gaat' of zo... maar iemand ervaring?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:25

Heej Ronne! Tja het kan altijd natuurlijk.... zeker even laten nakijken!

Tja hier is de bloeding uitgebleven, vanavond weer beginnen met slikken, ik hou het maar op de warmte in combinatie met stress. Volgende maand beter! Maar jammer is het wel, de bevestiging is toch altijd wel fijn!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:27

ja, ronne, mijn mirena is aan de wandel gegaan, maar ik had er zo;'n last van dat ik met spoed een echo moest maken, als ik zelf belde duurde t weken, mijn dokter belde en kon de dag erna gelijk terecht, maar goed ook, mijn spiraal hing namelijk ergens gewoon schuin tegen mijn baarmoedermond wand aan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:17

ik heb een vraagje :)
ik ben aan de pil (eentje met een moeilijke naam, geen fasenpil) en zou volgende week ongesteld zijn..
Nu willen we dan naar de camping vertrekken in de ardennen, voor max 2 weken. Kan ik doorslikken? Wat zijn dan de gevolgen?(veiligheid en lichamelijk?)
Ik moet heel eerlijk zeggen.. In die 5 jaar dat ik slik, heb ik dat nog nooit gedaan :))