hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:06

appiesjappie schreef:
ik heb vandaag last tussen mijn beide schouderbladen zeg maar. Elke dag is weer een verassing pfff.Herkennen jullie dat ook?

Sterkte;) denk niet dat het heel ernstig is.. Als het langer duurt kan je altijd even langs de huisarts oid. gaan!

joyce2

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:24

t is waarschijnlijk gewoon spanning, dan ga je onbewust verkrampen en dat ga je voelen tussen je schouderbladen. Lekker los laten masseren ;)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:44

appiesjappie schreef:
CRos95 schreef:
nee eigenlijk niet, geloof inmiddels wel dat ik het overleef :o + heb 1 iemand die me er toch altijd weer uittrekt!

en wie is dat?

een vrouw/vriendin (hoe noem je dat, zit 12 jaar tussen xd) die toen ik er een keer héél diep inzat (helemaal verkrampt, kon niks meer bewegen, etc) gewoon 3uur bij mij heeft gezeten en steeds maar zei: 'Ik blijf bij je, ik ben bij je, komt goed, rustig' etc. Het was op kamp en mijn vriendinnen gingen gewoon de dichtstbijzijnde leiding halen en dat was zij.
Later heb ik nog veel gesprekken gevoerd via hyves, en zij pept me gewoon elke keer weer op en daar ben ik haar ook heel dankbaar voor! _/-\o_
2weken terug heeft ze me er wéér doorheen gesleept en ik denk dat zij mij bijna beter in kan schatten dan ik (en wie dan ook).

Hoop dat het zo duidelijk is!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:27

oooh dat is wel heel fijn ls er zo iemand is! Ik zl beloven dt ik nooit meer zal googlen ook al zou het moeilijk worden dan kom ik eerst hier heen. Om te vragen. Ik wil ook niet elke keer naar de huisarts

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:00

Je kunt er zachtjes aan wellicht ook vanuit gaan dat bepaalde klachten simpelweg door je HV / spanning komen...en je er geen zorgen over maken omdat het op zich niks ernstigs is ? :P

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:40

dat zou kunnen ;) haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:34

Hihi , als je erom kan lachen is dat een heel goed begin in ieder geval , want angst gaat weg door lachen :j

Zou er immers echt een tijger voor je staan (zoals je je lichaam doet denken als je angstig bent) dan zou je niet gaan staan lachen :P

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:36

_O-, die vind ik slim!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:38

hha needaar heb je gelijk in. Ik ben vanmiddag flink aan het poetsen geweest in huis, heerlijk met de hond gewandeld, lekkere wasjes gedraid en het ging best lekker. Ik denk dt het spierpijn is. Ik heb namelijkopmn rug het plafond van de punt van deboot schoongemaakt met mn armen omhoog naar het plafond

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:50

Kijk , dat is een verklaring die een stuk logischer is dan dat je meteen iets levensbedreigends hebt :P

Meestal als je er een logische oorzaak voor kunt vinden haal je de angst voor hartaanvallen e.d. al een heel stuk weg :j

Je hebt iets inspannends gedaan , maakt je ergens zorgen over , hebt te weinig rust gehad...
er is eigenlijk altijd wel een simpele oorzaak te vinden waarom je ergens een raar gevoel hebt :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 18:41

eigenlijk wel :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:00

Probeer die oorzaak dan ook te vinden als je je "raar" voelt , dat scheelt al een heel stuk angst :j

Ik krijg het ook nog regelmatig ineens benauwd en dan voel ik de angst om mijn hart grijpen dat er weer zo'n enorm slechte avond aan komt of er nu echt iets mis is waarvoor ik de ambulance moet bellen nu het nog kan :=

Maar als ik dan denk : okee , dit is een typisch begin van een angstaanval / hyperventilatie.... wat heeft dit veroorzaakt ?

En dan denk ik even na en kan ik de oorzaak benoemen waarom mijn lichaam even uit evenwicht is , en denk ik : aha zie je wel , ik zit dus gewoon weer zelf adrenaline rond te pompen , er is helemaal niks aan de hand , het trekt vanzelf wel weer weg....pfieuw !

Ik maak me (bijna :P ) geen zorgen meer , ga verder met wat anders en inderdaad even later besef ik dat het weg is gegaan :)

Hoe vaker dat gebeurt hoe meer je jezelf aanleert dat het dus echt klopt allemaal :)

Je conditioneert jezelf om bij rare klachten niet meer bang te worden , maar de logische oorzaak aan te wijzen en daardoor je zorgen voor rampscenario's weg te nemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:26

Ik had van het weekend dat ik op het strand ineens me raar voelde worden (beetje last van pleinvrees) en toen dacht ik aan het verhaal van de tijger. Toen trok het weer weg en ben weer verder gelopen. Ik was net heel ver het strand op, zodat de 'uitgangen' heel ver lopen waren en dat maakte even dat ik 'wegtrok'. Toen ben ik maar stenen gaan zoeken in afwachting van het vertrek van de 'tijger' :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:30

Hihi , gaaf hè als het werkt !!!

Althans , ik neem aan dat je geen stenen meer aan het zoeken bent :P

Echt , even zoeken naar een logische reden voor je "kriebels" ....en dat geeft al wat meer rust :j

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 20:20

hahaa zie het al voor me

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:03

Hebben jullie ook last in rust? Dus als je gaat slapen of gewoon relaxed op de bank zit? Ik blijf een naar gevoel houden op m'n borstkast. Het gevoel dat het ademen moeilijker/zwaarder gaat net of je mega verkouden bent maar dan zonder verkoudheid.

Het zouden spieren kunnen zijn. Ik zit helemaal vast en heb altijd spierpijn. Dat komt door de hypermobiliteit. Alleen het gevoel wat ik nu heb is anders en heb ik nooit echt zo gevoeld. Ben trouwens vriendjes geworden met de tijger, is stiekem toch wel een lief beestje :P

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:05

Heb je echt altijd spierpijn? Ik krijg af en toe een 'aanval' die hele dag voel ik me belabberd maar niet ziek. volgende dag idd spierpijn..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:10

Ik ben een tijd lang elke ochtend rond een uur of 4 akelig wakker geworden.....gewoon vanuit slaap !!

Verschrikkelijk is dat als je zelfs niet meer veilig bent in je eigen bed :=

Is inderdaad gewoon van spanningen die in je spieren gaan zitten en waardoor je ademhaling verstoord raakt en je dus met een soort chronische hyperventilatie bezig bent i.p.v. een acute aanval zeg maar :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:13

Nouja zat pas op de fiets.. het waaide nogal en ik was te laat :+ Nou ja je weet wel. Ik keihard fietsen en toen begon het.. Nou het ging even niet goed meer. Mijn benen waren gewoon puddingen! Het was echt niet leuk.. Ik kon echt geen adem meer halen. Ben op een bankje gaan zitten! En ja ik kwam te laat!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:17

Jups, altijd spierpijn ook altijd gehad ;) Als ik echt een piekbelasting heb qua sporten etc. kan ik er zelfs goed ziek van worden omdat de verzuring eruit moet. Ik weet niet anders dus kan er goed mee omgaan en weet ook héél goed waar m'n grenzen liggen. En ja, soms ga ik er overheen en ben ik daarna paar dagen echt slecht maar dat is de afweging die ik dan van te voren heb gemaakt ;)

Heb zelf ook nooit het idee gehad dat ik een acute aanval heb gehad. Juist omdat het zo lang geduurt heeft en langzaam kwam opzetten en langzaam is weggetrokken. Maar mijn huisarts had het er over dat er maar 1 vorm van hyperventilatie was dus tja :) Wel krijg ik binnenkort nog een allergietest om te kijken of daar nog een trigger zit. Aangezien ik al ruim een jaar met vage klachten rondloop en de hyperventilatie is pas vanaf januari :)

@ Dancer is dat niet gewoon een vorm van buitenadem zijn? Want met zware tegenwind proberen te fietsen is nou niet echt aan te bevelen. Of trekt jou buitenademigheid zich door in een hyperventilatie aanval?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:19

heb het eigenlijk nog nooit gehad op de fiets! Dus wist eigenlijk niet precies wat het was.. Kan idd ook buitenadem zijn hoor. Was wel goed van slag maar hoeft echt niet daardoor te komen nee..

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:23

Ik hyperventileer als ik echt heel hard aan het stressen ben of me echt ergens ontzettend druk in maak.
Vroeger had ik dit vaak als ik als kleiner kindje hard begon te wenen, dan begon ik vreemd genoeg hard te hyperventileren.
Nu heb ik dat gelukkig niet meer zo hard, maar als laatste vorig schooljaar terug gehad toen een kind van mijn klas de hele klas tegen mij had opgezet en niemand van de leerkrachten geloofde mij omdat ze tegen de leerkrachten het 'perfecte leerlingetje' was _-:(
Ik moest naar de klastitelaris komen en toen kwam alles wat ik in mezelf had opgekropt er uit met als gevolg dat ik hyperventileerde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:24

Als ik terugkijk heb ik eigenlijk altijd wel last gehad van verkeerd ademen :o

Paar jaar terug werd ik ook ineens weer wagenziek , had ik vroeger als kind ook wel eens....

Maar het bleek na een tijd ellende vanwege die wagenziekte , dat ik toen ik op mijn ademhaling ging letten ineens niet meer naar en misselijk werd in de auto , het is echt zulke grote onzin wat je allemaal krijgt van verkeerd ademen :P

Als ik een paar nachten te weinig slaap heb gehad voel ik 's ochtends ook meteen dat mijn ademhaling niet goed is , het gaat niet automatisch maar zo moeizaam allemaal. Ik krijg het dan ook niet meer goed en moet echt slaap inhalen.....en dan maar hopen dat dat lukt :P

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:07

Ja, ademhalen lastig he :D Ik moet wel zeggen dat die van mij niet meer zo in de weg zit. Ben wel conditioneel gezien echt slecht nog. Werk nog niet fulltime (wel bijna ;) ) en heb vanmiddag na een drukke ochtend zelfs weer 4 uurtjes geslapen :oo had niet verwacht het zo hard nodig te hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:44

Oja hardlopen....... dat zou ik ook weer oppakken :o