Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:51

Huertecilla schreef:
Is die woontoren nog te koop?

Aaaah m'n droomhuis :+ Ja tegen een goed bod en als ik er bij mag wonen in het weekend ;) maar die staat dus niet in Wallonië. Gracht ligt er nog, die heb je maar uit te diepen. Die kanonnen dat wordt wel opletten dat je geen fruitboer van z'n ladder schiet.

Iets anders. Wij gaan hier weer insneeuwen de komende dagen :7

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:09

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:
Dat is echt Kafka zeg :(

Ga even zitten op een stoel met leuningen voor de volgende:

Onze activiteiten zijn toegestaan in een zone van de rivier, dus als het niet meer van ons is, wordt een verzoek daarvoor ingewilligd tegen betaling van pacht.

Dat geeft je dan tijd om te verkopen, maar dat wil je zo kort mogelijk ervaren.

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als grond 'van de rivier' zo weinig waard is als je zegt, betekent dat dan ook dat de pachtsom mee zal vallen?
Of geldt die lage grondwaarde alleen maar wanneer een eventueel benadeelde burger gecompenseerd zou moeten worden?

Is er dan überhaupt nog noodzaak om te verhuizen/verkopen, of is het nu mogelijk om je moeizaam opgebouwde systeem voort te zetten met gebruik van de pachtgrond?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:02

Het is een dermate onrechtvaardige situatie je eigen grond te moeten pachten dat zelfs een symbolische enkele euro mijn woongenot zou verzieken.

Het blijft diefstal en bovenstaande herinnert je daar continue aan.

Pacht is geen eigendom en kan opgezegd worden = onzekerheid.

Ook is het publiek domein en voor iedereen toegankelijk hetgeen inhoudt dat je enorm aansprakelijkheidsrisico loopt voor de paarden.

Ik wil kwali-tijd van leven, geen frustratie of zorg over zaken buiten mijn invloedssfeer. Daarom zijn we nu net geëmigreerd Oomens :)*

We strijden voor ons recht en als we dat niet krijgen gaan we weg. Hoe/wanneer/waarheen is dan een economisch plaatje.
Beter een keer door de zure appel heen bijten en opnieuw je eigen keuzes te maken, dan de rest van je leven moeten schipperen met wat je is overgelaten.
Wie weet meldt zich wel een sponsor die een stuk grond ter beschikking stelt voor onze innovatieve ethische benadering en manier van paardhouden en -rijden :D

Verspreidt het nieuws maar. ´HC is beschikbaar.´
Waar op de wereld is vrijwel onbelangrijk. Zijn maar weinig plaatsen waar ik écht niet heen zou gaan als ons een boerderij aangeboden zou worden. Dat geldt ook voor de klimatologische omstandigheden omdat onze paarden een relatief extreem klimaat gewoon zijn.
We nemen graag het managen van een groot wildpark in Namibië op ons bv.
Mijn email = huertecilla@hotmail.com
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 27-01-10 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:07

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:54

Jemig HC, het zit jullie niet mee.
Ironisch dat dit juist jullie die zo in harmonie met de natuur leven moet overkomen..
Mochten wij nou voor deze http://www.tunisie-annonce.com/DetailsA ... ann=102632 gaan mogen jullie best op een hoekje ervan komen wonen. Plek zat voor paarden...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:04

Huertecilla schreef:
Het is een dermate onrechtvaardige situatie je eigen grond te moeten pachten dat zelfs een symbolische enkele euro mijn woongenot zou verzieken.

Het blijft diefstal en bovenstaande herinnert je daar continue aan.

Pacht is geen eigendom en kan opgezegd worden = onzekerheid.

Dat het diefstal lijkt is in dit geval inderdaad vrij duidelijk, en anders is het op zijn minst een schimmige procedure.

Het land wordt niet van de overheid, maar van 'de rivier', dus is het geen onteigening (= geen compensatie en geen rechten).
Je kunt je eigen grond echter wel terugpachten. Aan wie moet je die pachtsom dan betalen? Moet je maandelijks x euro's in het water gooien ofzo? Dat geld gaat gewoon naar de overheid, die in een pachtsituatie dus wel degelijk doen alsof ze de eigenaar/verpachter zijn (= toch onteigening, dus eigenlijk wel een soort van recht op compensatie).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:08

lakshmi schreef:
Jemig HC, het zit jullie niet mee.
Ironisch dat dit juist jullie die zo in harmonie met de natuur leven moet overkomen..

...en daar zijn we kots van.

Wanneer de pief van het waterschap komt zal ik hem ´je krijgt wat je beloont´ eens uitleggen.

Wij hebben gratis en voor niets een perfect stuje beheer gedaan en de situatie is exáct weer als 54 jaar geleden. daar hebben we een luchtfoto van.
Ons stukje is echt een juweeltje.
We willen een belóning.

Citaat:

Pardon? Wát kost dat???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:17

oomens schreef:
Je kunt je eigen grond echter wel terugpachten. Aan wie moet je die pachtsom dan betalen? Moet je maandelijks x euro's in het water gooien ofzo? Dat geld gaat gewoon naar de overheid, die in een pachtsituatie dus wel degelijk doen alsof ze de eigenaar/verpachter zijn (= toch onteigening, dus eigenlijk wel een soort van recht op compensatie).

Het argument voor het inpikken is oneigenlijk gebruik en dus bedreiging van de rivieroevers.
Wat wij doen is geen bedreiging dus mogen we dat blijven doen.
Euh......

Richelle is ondertussen bezig met een briljant stuk juridisch onderzoek. Elke wetsartikel waar naar verwezen wordt en elke definitie zoekt ze uit. We hebben al een paar héél vage dingen gevonden.
De grens is bepaald op de maximum regenval van de afgelopen 10 jaar bij schone bedding.
In de afgelopen 10 jaar woonden we hier en die bedding is nooit onderhouden. Was in 2007 en 2008 totáál geblokkeerd en nog is bij de toen extreem maximale hoosbui het water niet bij de aangeven lijn gekomen.
Verder is de definitie voor de grens niet het maximum van de afgelopen 10 jaar, maar het gemidellede van de maxima van de afgelopen 10 jaar.
We hebben ook een paar jaar gehad dat dit zeg een derde van de bedding was!
Hoog + laag : 2 = halverwege de normale goot!
Tot slot staan de paaltjes op onze oever hóger dan aan de overkant....

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:21

Dat soort oneerlijkheid kan zo slopen he!
Ik hoop heel erg dat jullie onderzoek wat gaat oplossen, maar ik kan me je angst en frustratie goed voorstellen!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:42

HC, en de milieuvervuilers krijgen subsidie..
Dat is de prijs per hectare.. Valt dus buiten ons budget helaas, maar is toch niet duur, 2.500 euro per hectare..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:24

Huertecilla schreef:
We hebben al een paar héél vage dingen gevonden.
De grens is bepaald op de maximum regenval van de afgelopen 10 jaar bij schone bedding.
In de afgelopen 10 jaar woonden we hier en die bedding is nooit onderhouden. Was in 2007 en 2008 totáál geblokkeerd en nog is bij de toen extreem maximale hoosbui het water niet bij de aangeven lijn gekomen.
Verder is de definitie voor de grens niet het maximum van de afgelopen 10 jaar, maar het gemidellede van de maxima van de afgelopen 10 jaar.
We hebben ook een paar jaar gehad dat dit zeg een derde van de bedding was!
Hoog + laag : 2 = halverwege de normale goot!
Tot slot staan de paaltjes op onze oever hóger dan aan de overkant....

Nou, dat is zo vaag nog niet... Dit voorleggen bij diegene(n) die het onderzoek mbt de huidige afbakening heeft/hebben gedaan, lijkt me wel nuttig...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:27

Bandida schreef:
Iets anders. Wij gaan hier weer insneeuwen de komende dagen :7

Ook gezellig... :+ Hier is het alvast aan't stofsneeuwen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:06

Pfffffff. We zijn door 121 paginas verwarringsstrategie heen.
Waar het op neer komt is dat we tegen een computermodel gebaseerd op theorie aanboksen. Men stelt dat de gegevens van de laatste vijf jaar representatief zijn voor de wettelijke tien. Wat er uit komt is een theorethische deductie op basis van aannames.
Het volume wat per seconde door de rivier moet is oncontroleerbaar.
Wanneer dat niet uitkomt kunnen de experts in het terrein met hun intuitieve perceptie van de maximum breedte in het terrein dat maximum vaststellen.
De maximum breedte is de grootste waarde van die twee bovenste......
Etcetera.

Een aaneenschakeling van gepiepel waar je niets mee kan.
De belanghebbende is de opdrachtgever en het resultaat is de breedste waarde geconstateerd in het terrein. Nergens wordt erkend dat opstoppingen een overstroming kunnen veroorzaken want de opdrachtgever is ook degene verantwoordelijk voor dat onderhoud.
Kortom: de opdrachtgeven vangt straks pacht voor grond die overstroomd is wegens door hen zelf nagelaten onderhoud en je kan er níets tegen beginnen want het wetenschappelijke onderzoek is betaald door de belanghebbende.

Je kan naar de rechter.
Wel, we weten hoe dat hier 'werkt'. Dat is geld weggooien dus doen we niet. De paar spaarcenten steken we wel in verhuizen en in herstarten.

We gaan uiteraard alle stoppen open trekken. Hebben inmiddels rechtsbijstand van de provinciale afdeling van een landelijk verband van boeren wat al bij de minister heeft geprotesteerd over het gebrek aan onderhoud.
Wat er uit komt is van invloed op het financiële gevolg, op de erfenis van mijn zoon, dus we houden echt wel vol, maar we gaan hoe dan ook weg hier.
Een droomhuis met een hectare eigen grond en een hectare in goedkope pacht op een droomstek blijft een prachtobject. Alleen niet meer voor ons. We bijten wel door de zure appel heen.

Áls we hier weg zíjn gaan we ook zeker campagne voeren tegen het concept van een droom onder de zon in Spanje.
Erg vervelend voor de echt heel aardige mensen die hier óók wonen, maar het is hier geen rechtsstaat. Het is een stáát met rechten. Noorderlingen moeten er weg blijven óf accepteren dat hun investering onzekerder is dan in WallStreet.

Het is bevestigd dat in september een paar vriendinnen van Richelle uit de tv-wereld komen. Dan maken we zeker afspraken over een vervolg op de in 2001 op de NL uitgezonden droom onder de zon van ons.

Bor is top. Die '...ga wel nieuwe vriendjes maken als de paardjes dan kunnen racen op onze grond en mamá dan niet meer verdrietig is héh papá?
Oefff, dan heb je wel even natte ogen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:38

Hey ik wist niet dat jullie al eens op tv zijn geweest..

Ik vind wel dat de laatste tij de droom onder zon al veel realistischer belicht wordt op de tv. Wel leuk al die zon, maar het gaat natuurlijk allemaal niet vanzelf.

Ik heb zoiets van ´het hoeft niet daar, het kan ook hier´, zij het in een wat andere vorm.

Nog even iets anders:
Iik ben geslaagd! Mn studiepunten zijn binnen *\o/*
Nu werk zoeken (inclusief of exclusief baas ;) ) en op eigen benen staan..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:58

laura1986....Van Harte!!! +:)+ -:)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:01

laura1986 schreef:
Iik ben geslaagd! Mn studiepunten zijn binnen *\o/*
Nu werk zoeken (inclusief of exclusief baas ;) ) en op eigen benen staan..

Bravo!!! Ik kan exclusief baas aanraden en gelijk ook weer afraden :D Vrijheid en onafhankelijkheid zijn onbetaalbaar, maar alles wat je hoort over stress en miserie als zelfstandige is ook waar :P (vandaag gedichtendag, dus het moet rijmen).

@HC: gewoon :(:) en dikke kus!!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:50

Gefeliciteerd Laura!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 02:28

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:41

En ja hoor, weer ondergesneeuwd. Gisteren mocht ik 100 km verder les geven.. 2 uur door een soort sneeuwstorm geploeterd. Uiteraard kom je dan toe en is het op die plek zalig mooi en rustig weer.. 'sneeuwstorm?? jaja overslapen zeker' :P
Maar goed, allemaal goed gekomen en gezien het prachtige weer (sneeuw en zonnetje) hebben we daar nog de hele namiddag buiten door een bos gelopen.
Leuke dag, maar nu is er nog maar een weekenddag over om alle klussen te regelen. Ik ga me maar eens aan de schuilstal zetten (uitmesten), en dan zo veel mogelijk hout aandragen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:01

wij hebben intussen bijna onze boom weggewerkt. er was een boom van over de 50 jaar gevallen op een van de akkers van de boer waarvan ik een weide heb en hij had geen plaats meer om deze zelf nog te stapelen, dus we mochten hem hebben...
nu moeten we nog het onderste deel van de stam doen, maar daarvoor gaan we eerst een iets grotere kettingzaag moeten regelen :+ we moeten nl met twee handjes geven om net rond de stam te kunnen... de rest ligt nu netjes gestapeld. is ongeveer al 20 kuub geworden :wow:

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:52

Kreeg dit topic door van een vriendin en ben lekker aan het lezen geslagen. Nu pas op pagina 4 maar later lekker doorlezen, nu eerst slapen. In ieder geval héérlijk om te lezen over jullie slow-levens. Ga ik een hoop van leren!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 01:02

Welkom Faux!

Zo Kynshiri, da's voorlopig even zat, 20 kuub, daar kun je er weer een lekker poosje warmpjes van bij zitten.
Ik heb hier 't hout bijna op, ben al 'nieuw' hout aan't mee stoken als' ie goed heet is (vers eiken dus wil eigenlijk niet goed branden in dat kleine kacheltje van mij). Gelukkig ben ik er niet van afhankelijk maar ik stook met deze kou graag zo veel mogelijk de kachel, aangezien ik toch al voor de buitenlucht stook (letterlijk, ik heb een strook van zo'n 20 cm. om 't chalet waar geen sneeuw blijft liggen := )
Extra stimulans om te zorgen da'k dit jaar toch eindelijk een echt huis krijg! :P (of toch op zoek naar haardhout voor volgende winter)

HC, hoe is het met jullie? Trekken jullie 't nog een beetje?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:18

Wij hebben hier 4 kanjers van bomen die op half 10 staan... Ze zijn 17m hoog en er vallen takken groot als jonge bomen uit zonder dat het waait... Niet leuk wanneer daar 3 paarden onder vertoeven... ;) Die paarden hebben er trouwens al flink aan geknabbeld... benieuwd hoelang deze nog zullen blijven staan, 1 zo'n boom is toch wel goed voor enkele winters stookhout...

Francis schreef:
Gelukkig ben ik er niet van afhankelijk maar ik stook met deze kou graag zo veel mogelijk de kachel, aangezien ik toch al voor de buitenlucht stook (letterlijk, ik heb een strook van zo'n 20 cm. om 't chalet waar geen sneeuw blijft liggen := )

Haha, das hier ook het geval... Ik weet dus nog wat te doen komende lente... Buitenmuur afbreken, isoleren en terug buitenmuur opbouwen... hmm... :roll:

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 07:42

kynshiri schreef:
we moeten nl met twee handjes geven om net rond de stam te kunnen... de rest ligt nu netjes gestapeld. is ongeveer al 20 kuub geworden :wow:

Die zal wel ouder zijn als 50 dan ;) Wees voorzichtig met grote kettingzagen hoor, ik kan je eigenlijk aanraden om de boomzager er bij te lenen. :Y)

@Yole, daar zou ik gelijk de zaag in zetten.
Ik merk bij mijn paarden wel dat ze ergens nog een soort oer-instinct hebben zitten dat reageert op het geluid van een omvallende boom. Hier stuiven ze gelijk naar de andere kant van de wei als er iets omvalt in het bos, zelfs als dat niet echt in hun buurt is. Ze zijn goed en wel uit de weg voor de boom de grond raakt.

@stoken voor de buitenlucht.. ik heb hier een paar deuren waar iets aan gedaan moet worden, er ligt nu zo'n tochthond voor, maar een kier van een halve cm is eigenlijk te veel. Het lijkt wel of die deuren gekrompen zijn de laatste tijd.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 10:31

Tja Yole, zo'n renovatie is bij mij helaas niet aan de orde, ik woon in een chaletje... maar een ouder model die duidelijk minder geisoleerd zijn. M'n vloer bestaat uit een laag planken en meer niet. De loze ruimte er onder isoleert wel wat, maar niet meer als de temperaturen zo laag zijn als nu...
Kier heb ik idd ook.. 't lange deel van de 'L' van m'n chalet is licht verzakt, dus nu kan de schuifpui niet meer dicht, bovenaan ruim een cm. kier. 's Winters heb ik daar aan binnen en buitenkant ducttape overheen.
Hmm, 't wordt echt tijd voor een echt huis...