Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:57

Nee, om 4 uur vandaag heeft ze de uitslag. Wil er wel bij zeggen dat ik niet ga vertellen waar ze woont (iig niet bij mij in de buurt.)
Gelukkig gaat het al veel beter met haar, sprak haar gisteren op msn. Zelf denkt ze dat dat door de tamiflu komt die goed helpt.

daffodil

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:45

Ik ben gisteravond door mijn man bij de hap gebracht, was vrijdag al niet helemaal lekker en kwam gistermiddag beroerd thuis. Gisteravond 40 graden koorts en kon niet meer ademen, slikken of eten vanwege de keelpijn. Toch werd er erg laconiek gereageerd, zal wel griepje zijn want mijn longen klonken goed....best een aparte redenatie??

Heb belachelijke poeders meegekregen om de pijn te verminderen, ze werken voor geen centimeter, ben wanhopig op zoek naar dingen die wel helpen want ik ben te beroerd voor woorden en de pijn is echt heftig......dus ik denk dat ik morgen naar de huisarts ga.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:49

daffodil schreef:
Ik ben gisteravond door mijn man bij de hap gebracht, was vrijdag al niet helemaal lekker en kwam gistermiddag beroerd thuis. Gisteravond 40 graden koorts en kon niet meer ademen, slikken of eten vanwege de keelpijn. Toch werd er erg laconiek gereageerd, zal wel griepje zijn want mijn longen klonken goed....best een aparte redenatie??

Heb belachelijke poeders meegekregen om de pijn te verminderen, ze werken voor geen centimeter, ben wanhopig op zoek naar dingen die wel helpen want ik ben te beroerd voor woorden en de pijn is echt heftig......dus ik denk dat ik morgen naar de huisarts ga.

Waarom neem je niet het zekere voor het onzekere.
En bel je vandaag nog een arts.
Misschien heb je wel tamiflu nodig en dat moet toch binnen 48 uur worden ingenomen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:51

Kan alleen naar dezelfde hap, ga morgenochtend naar mijn eigen huisarts, ik vind het niet normaal dat ik hier stuk loop te gaan van de pijn.....niks helpt ook die rotpoeders niet en ik heb inmiddels voor een olifant aan diclofenac ingenomen maar ook dat helpt niet.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:02

Dat is echt geen pretje.
Ik hoop dat je snel weer opknapt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:55

Lees net weer dit topic na lange tijd en volgens mij heb ik op een hutje op de hei gezeten...

Ik kijk toch wel regelmatig het journaal en lees bijna elke dag het nieuws op nu.nl maar heb de laaste paar weken echt niets meer over de mexicaanse griep gehoord...

Ik maak mij echt geen zorgen. Het komt zoals het komt.

En een percentage van 0,57% dat aan de ziekte overlijdt is heel erg laag.

De kans dat je overlijdt tijdens deelname (lopen, fietsen, autorijden) aan het verkeer is hoger.
Mensen gaan toch ook niet massaal niet meer het verkeer in, terwijl er elke dag weer, dag in dag uit, verkeersslachtoffers vallen?
Denk daar eens over na. Hoe veel mensen er alleen al in Nederland per dag overlijden in het verkeer! Niemand raakt daarvan in paniek. En bijna niemand is zo bang dat hij binnen blijft en de deur niet meer uitkomt.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom veel mensen in paniek zijn?

@daffodil: heel veel beterschap gewenst!

hier een lijstje:

Jaarlijkse kans op overlijden

Risico Kans op overlijden per jaar

[*]Getroffen worden door neerstortend vliegtuig 1 op 10 miljoen
[*]Verdrinking door dijkdoorbraak 1 op 10 miljoen
[*]Sterven door een bijensteek 1 op 5,5 miljoen
[*]Door bliksem getroffen worden 1 op 2 miljoen
[*]Risicovol bedrijf 1 op 1 miljoen
[*]Vliegen 1 op 814.000
[*]Werk in een gemiddeld bedrijf 1 op 77.000
[*]Lopen in het verkeer 1 op 54.000
[*]Fietsen 1 op 26.000
[*]Autorijden 1 op 5.700
[*]Bromfietsen 1 op 5.000
[*]Griep 1 op 5.000
[*]Motorrijden 1 op 1.000
[*]Sigaretten roken (pakje per dag) 1 op 200

Bron: CBS, Vademecum gezondheidsstatistiek en Arbeidsinspectie

PS: de griep in deze lijst is de "gewone" griep.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:07

Laetitia, er is een aantal weken geleden een geval in Loosdrecht geweest. ;)
Door zeer adequaat optreden van de ouders, is de 21-jarige jongen op zolder in quarantaine gehouden. Toen de jongen met verschijnselen bij de huisarts is geweest, werd hij niet serieus genomen. Ook bij de GG&GD in Bussum werd laconiek gereageerd. Reden: hij was niet in Mexico of de VS geweest. Echt waar!!!

De vader vertrouwde het niet en heeft er toch voor gezorgd dat de jongen een uitstrijkje van zijn neus liet maken. Hij heeft het testje zelf naar het lab gebracht. En wat denk je? Hij bleek positief. Erg he?
Ik hoorde het laatst en las het in de de lokale krantjes. De jongen is gelukkig weer helemaal beter en mag weer naar buiten.

Het komt dus toch dichtbij. Ik maak me ook geen zorgen over mezelf, wel een beetje over mijn dochter. Ze is gezond en er zijn al hele gezonde kinderen aan dood gegaan. Het zal haar maar overkomen. Ze is toch nog zo jong en kwetsbaar........

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:27

mijn nichtje is vorige week terug gekomen uit Griekenland en daar heeft ze dus de mexicaanse griep gekregen.. De hele week heeft ze veel paracetamol geslikt, zodat haar ouders wel gewoon op vakantie konden naar Kroatie.. ( ze dacht dat ze een gewoon griepje te pakken had). Nu ligt ze doodziek bij haar vriend in huis ( die heeft het ondertussen ook) en dankzij haar astma kan ze nauwelijks ademhalen. Ze heeft hoge koorts en heeft al een week niets gegeten en gedronken ;( . Medicijnen slaan niet aan omdat ze dan meteen overgeeft en ze heel erg aan de diaree is. |( Haar vader en moeder kunnen niet naar haar toe want die zijn opgenomen in het ziekenhuis in Kroatie. Mijn opa en oma durven er niet naartoe. Niet om het feit dat ze zelf besmet raken, maar dat ze mijn ouders en mijn broer en mij ook besmetten en dat wij het dan ook weer doorgeven.

Ik ben echt ongerust over mijn nichtje en weet echt niet goed hoe ik met dit moet omgaan |(

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:12

Happy_Liz schreef:
mijn nichtje is vorige week terug gekomen uit Griekenland en daar heeft ze dus de mexicaanse griep gekregen.. De hele week heeft ze veel paracetamol geslikt, zodat haar ouders wel gewoon op vakantie konden naar Kroatie.. ( ze dacht dat ze een gewoon griepje te pakken had). Nu ligt ze doodziek bij haar vriend in huis ( die heeft het ondertussen ook) en dankzij haar astma kan ze nauwelijks ademhalen. Ze heeft hoge koorts en heeft al een week niets gegeten en gedronken ;( . Medicijnen slaan niet aan omdat ze dan meteen overgeeft en ze heel erg aan de diaree is. |( Haar vader en moeder kunnen niet naar haar toe want die zijn opgenomen in het ziekenhuis in Kroatie. Mijn opa en oma durven er niet naartoe. Niet om het feit dat ze zelf besmet raken, maar dat ze mijn ouders en mijn broer en mij ook besmetten en dat wij het dan ook weer doorgeven.

Ik ben echt ongerust over mijn nichtje en weet echt niet goed hoe ik met dit moet omgaan |(

Ach meid, heel erg veel sterkte! Ik blijf voor je hopen en natuurlijk duimen! :(:)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:20

@twiggy:

Dan heb ik echt in een hutje op de hei gezeten! Niets van gehoord!

Maar hij is toch weer beter geworden?
Bijna iedereen wordt weer beter, een heel heel klein deel overlijdt er helaas aan...

Voor mij is het nog een beetje 'ver van mijn bed', maar ik zit dan ook in een hutje op de hei :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:24

Happy_Liz schreef:

Wat erg ;( ...... Kinderen zijn zo kwetsbaar..... Zeker ook nog eens met astma erbij. Ik zal heel erg voor jullie duimen, hoor!!! Hoe oud is ze?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:26

laetitia schreef:
@twiggy:

Dan heb ik echt in een hutje op de hei gezeten! Niets van gehoord!

Maar hij is toch weer beter geworden?
Bijna iedereen wordt weer beter, een heel heel klein deel overlijdt er helaas aan...

Voor mij is het nog een beetje 'ver van mijn bed', maar ik zit dan ook in een hutje op de hei :P

Het stond afgelopen week in de Gooi & Eemlander een heeft daarvoor in ons lokale huis-aan-huis blaadje gestaan. Hier in Loosdrecht hoor je het nog vrij snel (dorp, he ;) ).

Hij is 21 jaar, die jongen. In Hilversum zijn ook al een paar gevallen bekend, dus het komt wel dichtbij. Maar ik moet er niet aan denken (zeker als ik bovenstaand verhaal lees) dat het mijn kleine meid overkomt. :n

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:45

Natuurlijk, niemand wilt dat hun dierbaren aan de gevolgen van deze pandemie overlijden.

Net als je weleens bezorgd kan zijn als een dierbare veel op de weg zit, wetende dat er elke dag weer dodelijke ongevallen gebeuren.

Het % mensen dat daadwerkelijk overlijdt aan deze griep is op dit moment echt niet hoog.

Volgens wikipedia vandaag voor het laatst bijgewerkt 0,45%, terwijl een gewone griep op 2% zit.
Echter bij gewone griep is er geen sprake van een pandemie, maar meestal van een epedimie, waardoor het werkelijk aantal doden wel hoger zal uitvallen bij de mexicaanse griep.

daban

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:49

De symtomen die hier door jullie worden beschreven had mijn man dus ook en die had dus wel de varkensgriep/mexicaanse griep. Zou als ik jullie was toch proberen tamiflu te krijgen zelf kopen aangezien dat het enigste is wat echt help om binnen 3 dagen van de klachten af te zijn. Waar ik woon zijn in een week tijd 55000 gevallen bij gekomen en word dus bij elk griepgeval al tamiflu voorgeschreven

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:33

Laatst bijgewerkt door Mars op 24-07-09 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bron

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:35

ik ga in 1 slaapkamer ruimte maken om daar zo nodig matrassen voor ons allemaal neer te leggen,
zodat we op 1 kamer liggen als we hier in huis besmet raken.
ik haal ook een hoeveelheid flessen water, houdbaar voedsel zoals crackers, zet emmers neer, en washandjes, etc., dat zet ik dan allemaal alvast daar neer.
kortom, ik denk dat ik er goed aan doe ons erop voor te bereiden, zodat we wanneer het ineens aan de orde lijkt te zijn niet worden verrast.
en zodat ik, terwijl ik dan waarsch zelf ook ziek ben, toch dicht bij de kids (die dan neem ik aan ook zijn zijn) ben en voor ze kan zorgen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:41

Ik maak me er helemaal geen zorgen over maar vind wel dat er behoorlijk laconiek met klachten omgesprongen wordt. Dat lees ik dus hier bij meerdere mensen en maak het nu zelf mee.

Vanmorgen bij de huisarts geweest, ben er door mijn man heen gebracht want ik kon niet meer vanmorgen, koorts bleef ook maar elke keer weer oplaaien. Heb jankend aan de balie gestaan om alsjeblieft geholpen te worden, daar schrok mijn huisarts toch wel erg van (ga normaal niet of nauwelijks, of er moet echt iets aan de hand zijn). Ook hij hield t bij de vraag of ik in het buitenland geweest was, niet oke, dan zal t wel niet......blijft heel apart!
Heb gelukkig wel antibiotica meegekregen en zwaardere pijnstillers, daar ik inmiddels al drie dagen niet gegeten heb, drinken ging vanaf gistermiddag ook niet meer en geslapen, ach voor t laatst zaterdagmiddag een uurtje.....

Nu heb ik wel het idee dat de antibiotica aanslaat, maar hoest me lens en ben nog steeds niet koortsvrij. Manlief begint inmiddels ook klachten te krijgen.....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:12

daffodil schreef:
.

Nu heb ik wel het idee dat de antibiotica aanslaat, maar hoest me lens en ben nog steeds niet koortsvrij. Manlief begint inmiddels ook klachten te krijgen.....

Als de AB aanslaat heb je grote kans dat het wat anders is. Behalve de Mexicaanse griep waren er, net als anders, vele andere virussen rond. Heb zelf net ook een dag hondsberoerd met 39+ op bed gelegen, maar dat was gewoon zo'n zomergriepje.
Zoals eerder gezegd is het sterftepercentage relatief laag ivm de "gewone" griep en daar is ook niet zo'n paniek over. Ik maak me er dus ook nog niet zo druk over.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:06

ik heb net via sms de uitslag gehoord. Mn vriendin heeft volgens de test geen mexicaanse griep, maar dat komt wss omdat ze er al zo vroeg bij waren. Haar vriend heeft wél mexicaanse griep.Gelukkig zijn het beide sterke mensen, dus ik hoef me niet zo'n zorgen te maken. Maar ik denk uberhaubt wel dat veel mensen dit gaan krijgen. Vriendin zei heel laconiek "ach dan ben ik in het najaar iig immuun er voor."

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:10

Huisartsen zijn inderdaad erg laconiek...Mijn collega was vorige week ziek en heeft 2 dagen met 41 graden koorts (!) op bed gelegen.
Huisarts wilde niet komen, heeft haar alleen telefonisch te woord gestaan.

Maar goed, ze is gewoon weer beter na een week griep.

In ieder geval heel veel beterschap gewenst daffodil! Hoop dat jullie snel opknappen.
En dwaallicht: Veel beterschap voor je vriendin en haar vriend! Heeft hij tamiflu gekregen? En hoe lang duurt de mexicaanse griep over het algemeen?

PS: zat mij net te denken dat de meeste mensen niet eens meer op of om kijken als er melding wordt gemaakt van een verkeersslachtoffer. Het is blijkbaar zo gewoon geworden voor ons dat we het risico van deelname aan het verkeer niet door hebben...

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:31

Twiggy2008 schreef:
Happy_Liz schreef:

Wat erg ;( ...... Kinderen zijn zo kwetsbaar..... Zeker ook nog eens met astma erbij. Ik zal heel erg voor jullie duimen, hoor!!! Hoe oud is ze?

Ze is al 19 jaar, maar ze is altijd zo ziek geweest en kan weinig hebben en daardoor maak ik me nog meer zorgen

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:04

Ik heb het waarschijnlijk al gehad. Ben niet getest, maar ik had alle symptomen. Werd 1 keer midden in de nacht wakker van de benauwdheid, kon amper meer ademen. Dat was echt wel heel eng. Was ook flink aan de diarree, koorts, keelpijn, etc. Bij mij is het vanzelf over gegaan, als ik het tenminste echt heb gehad. ;) Ik heb het trouwens opgelopen tijdens de laatste 2 dagen van mijn vakantie in Lloret de Mar, vorige maand.. Daar ging het nog wel, maar toen ik net thuis was werd ik pas echt goed ziek.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:13

NIJMEGEN - Bij een Britse vrouwelijke militair die deelneemt aan de Nijmeegse Vierdaagse is Mexicaanse griep geconstateerd. De Vierdaagse gaat gewoon door. Er worden geen aanvullende maatregelen genomen.

Volgens de GGD en het RIVM is de kans op verdere verspreiding mininaal.

De patiënte meldde zich woensdag met griepklachten op Kamp Heumensoord. Ze ligt in quarantaine in het ziekenhuis en krijgt Tamiflu. De medemilitairen in haar slaapbarak worden gecontroleerd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:17

Vorige week woensdagavond laat werd ik ineens doodziek, koorts, alle vingers compleet gevoelloos en spierwit/koud en vreselijk aan de diarree. Donderdagmorgen 40,7 graden koorts en inmiddels ook overgeven. Zelfs een slok water niet binnen kunnen houden.
Manlief dokter gebeld: Paracetemolletje nemen en uitzieken. :D
Vrijdag is de dokter nog even langs geweest (wilde dat ik langskwam maar dat was dus echt onmogelijk) koorts was zelfs gestegen en ik kon nog steeds niets binnenhouden) en heeft me aangeraden zakjes ORS te halen en die te drinken tegen uitdroging.
Tot zover hoe de dokters omgaan met mensen met griepverschijnselen.

Nu nog steeds koorts en diarree maar kan gelukkig wel weer kleine beetjes eten sinds gisteren.
Of het iets met de Mexicaanse griep te maken heeft of niet: het is wel goed voor de lijn. :+

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:19

Hier iemand die zaterdag evt meewil naar huize maas en waar ik dan kan slapen? Nee zeker? :')