[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:58

heb even een vraagje .
ik heb op bijna einde van me strip gekotst net toen ik pil in nam (sochtends) , heb savonds voor zekerheid 1tje genomen .
en ben ik dus 1 dag te vroeg gestopt ben gewoon ongesteld.

en ga gewoon 7 dagen er tussen laten tot ik ben gestopt en dan beginnen .

is het dan nog veilig ?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:54

Als je stopweek gewoon 7 dagen duurt wel. Maar je mag je stopweek niet langer maken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:07

Volgens mij niet omdat je periode ervoor maar 20 dagen was i.p.v. 21 dagen maar ik weet het niet zeker.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:53

De pil is zowiesoo dan 7 dagen nadat je weer gestart bent niet meer veilig. (staat ook in de bijsluiter)
Als je in de laatste week voor je oficieele stop week 1 pil/dag mist is de pil 14 dagen niet meer veilig.
Dus tot 7 dagen na je stopweek.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:59

Zijn er hier toevallig ook dames die de prikpil gebruiken? Of daar iig meer over weten? Ik word namelijk helemaal kriegel van de pil, vergeet m te vaak, geen 'zin' ;) enz., wil dus liever overstappen op wat anders. Spiraaltje durf k eigenlijk niet aan (zit waarschijnlijk tussen mn oren maargoed..) en k wil het liefst iets waar k zo min mogelijk aan hoef te denken, zodat ik het ook niet kan vergeten :P

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:01

Je kan dan ook aan een nuvaring denken.
Met de prikpil heb ik geen ervaring.
Overgens heb ik ook heel lang getwijfeld over een spiraaltje opmdat ik het eng vondt enz maar ik heb nu toch besloten om het te doen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:04

ik doe een gewone stopweek :) van 7 dagen en dan begin ik weer.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:10

Ja nuvaring is ook wel een optie, maar ik hou al niet van een weekje tampons laat staan 3 weken iets :P Dus dat liever niet..
Ik ga denk k sowieso nog een afspraak bij de huisarts maken (leuke binnenkomer, ben nog nooit bij die man geweest omdat ik hier pas een jaar woon en dan kom k meteen voor zoiets :P ), maar wat info vooraf is altijd fijn.
K ken eigenlijk niemand die de prikpil gebruikt dus ik had gehoopt hier wat mensen te vinden die er wat over weten :)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:16

Van de nuvaring merk je niks.
Ken je die ongesteldheidskapjes?
Die je erin plaatst en die dan alles opvangt en je er later weer uithaalt?
Nuvaring is hetzelfde idee alleen dan zonder vliesje erin.
Ik heb ook een hekel aan tampons maar van de nuvaring mer ik helemaal niks.

Wat ik trouwes heb gelezen over de prikpil is dat het een van de minst betrouwbare opties is en ook erg slecht voor je en dat het daarom weinig voorkomt.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:20

Ja die ken ik, die beppie dingen (lijkt me trouwens echt smerig :P ).

Ik las dus op www.anticonceptie.nl dat het in principe net zo veilig is als de pil. Maar waar t mij vooral om gaat is de hoeveelheid hormonen, want geloof dat t daar bij mij fout gaat.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:24

De hoeveelheid hormonen is veel hoger!
Als je daar slecht tegen kan moet je niet voor de prikpil gaan.
Dan wordt het de nuvaring of het mirena spiraaltje (of koper maar die is minder betrwouwbaar)
Die dingen zijn overgens juistem absoluut niet smerig je stopt hem er in net als een tampon hij glijdt vanzelf op zijn plek en met het eruit haalen vouwt hij dicht zodat je niks aan je handen krijg en een mooi klein pakketje hebt.
Overgens kun je door de prikpil ook slecht tot niet vruchtbaar worden

Dus de nadelen:
- Onregelmatig bloedverlies
- Geen menstruaties meer als je de injecties langer gebruikt
- Sommige vrouwen hebben minder zin in seks
- Sommige vrouwen zijn elke dag ongesteld
- De prikpil wordt afgeraden voor jonge vrouwen bij wie de cyclus nog onregelmatig is
- Als je borstvoeding geeft, mag je de 1e injectie pas 6 weken na de bevalling krijgen
- Het duurt heel lang (18 maanden) voordat je weer vruchtbaar bent, zeker als je de prikpil al langer gebruikt
- Veel bijwerkingen
- Je moet er elke keer voor langs de huisarts
- Hij beschermt niet direct
- Veel hormonen
- Kan onvruchtbaarheid als gevolg heben
- Wordt niet snel voorgeschreven. (er zal eerst naar een andere mogelijkheid zoals het spriraaltje worden gekeken)
Laatst bijgewerkt door ris op 24-06-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:26

De hoeveelheid hormonen is wel lager en omdat het plaatselijk wordt uitgestoten is er niet zoveel nodig.
En dat is echt te merken ik ben nog nooit zo melig en vrolijk geweest terwijl ik aan de pil was en een heel stuk minder chagrijnig.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:30

zonnebloem18 schreef:
De hoeveelheid hormonen is wel lager en omdat het plaatselijk wordt uitgestoten is er niet zoveel nodig.
En dat is echt te merken ik ben nog nooit zo melig en vrolijk geweest terwijl ik aan de pil was en een heel stuk minder chagrijnig.

Het zijn voornamelijk een ander soort hormonen waardoor je er vaak geen last van hebt.
De prikpil is namelijk anders samengesteld dan de gewoone pil.
En daarnaast zijn er tegewoordig nog nauwlijks huisartsen die het uitschrijven.
Ik heb er zelf eerst ook aan gedacht maar het is mij door 3 huisartsten geweigert allemaal om dezelfde redenen.
Even een tip: http://www.anticonceptietest.nl

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:43

2 maanden geleden ben ik nog een keer voor controle van mn koper spiraal bij de gyn geweest. Toen zat er een kleine cyste in mijn linker eierstok. Dinsdag moet ik voor controle terug en ik HOOP toch zo dat hij weg is ;( ik moet er niet aan denken wat voor gevolgen het kan hebben en een kijkoperatie zie ik ook niet zitten

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:00

Ik heb een probleempje...

De eerste drie maanden toen ik de Nuva ring gebruikte, haalde ik hem er op maandag uit en de maandag erop deed ik hem weer in.

Toen heb ik een nieuw stel ringen gehaald bij de HA. De ring na de ongesteldheid weer ingedaan. Maar vergeten de nuvatime melder te zetten. Vandaag werd ik ongesteld, dus snel de ring uitgehaald.

Maar wat nu...

gewoon een stopweek houden en dan weer beginnen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:25

Ik zou meteen een nieuwe indoen :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:57

Shahazai schreef:
2 maanden geleden ben ik nog een keer voor controle van mn koper spiraal bij de gyn geweest. Toen zat er een kleine cyste in mijn linker eierstok. Dinsdag moet ik voor controle terug en ik HOOP toch zo dat hij weg is ;( ik moet er niet aan denken wat voor gevolgen het kan hebben en een kijkoperatie zie ik ook niet zitten

Wat schrikken zeg, veel sterkte morgen. :(:)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:21

_janet_ schreef:
Ik heb een probleempje...

De eerste drie maanden toen ik de Nuva ring gebruikte, haalde ik hem er op maandag uit en de maandag erop deed ik hem weer in.

Toen heb ik een nieuw stel ringen gehaald bij de HA. De ring na de ongesteldheid weer ingedaan. Maar vergeten de nuvatime melder te zetten. Vandaag werd ik ongesteld, dus snel de ring uitgehaald.

Maar wat nu...

gewoon een stopweek houden en dan weer beginnen?

Hoe lang heb je deze ring nu in gehad? Ik zou als het 3-4 weken is nu gewoon je stopweek houden en na een week weer een nieuwe ring in doen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:55

ik ben gister ook bij de huisarts geweest en kan nu 3 nuvaringen ophalen en dus uitproberen...... ik ben heel erg benieuwd of ik beter in mijn vel ga zitten en of ik de ring niet blijf voelen. ik draag nooit geen tampon's want die blijft ik dus voelen tot irritatie toe... maar goed denk gewoon een kwestie van zelf uitproberen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:48

Ik kwam er achter dat ik hem iets te vroeg uitgehaald heb. Dus hou nu gewoon mijn stopweek en begin dan met de volgende.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:53

Ik heb ook even een vraag..

Ben in m'n 3e week de pil vergeten (eenaarlaatste pil), maar nu staat in de bijsluiter wel wat je moet doen, maar verder niet of het nog veilig is of niet. Ik neem dus eigenlijk aan dat het nog allemaal veilig is (zolang ik de aanwijzingen in de bijsluiter volg), maar wilde het voor de zekerheid toch even navragen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:35

Als je in de derde week een pil vergeet kun je deze alsnog slikken en dan na de 3e week direct met de volgende strip verder gaan, of die pil niet meer innemen en direct een stopweek (max 7 dagen als altijd) houden. In beide gevallen blijft 'ie gewoon veilig :j
(tenminste de MG30 en diane35 en alle verwanten ervan :) )

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 07:05

Zo stond het inderdaad op de bijsluiter :) Ik heb hem nu meteen nog ingenomen, dus slik de volgende strip een keertje door.

Bedankt!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 01:42

Inmiddels heb ik al 2 dagen last van tussenbloedingen. Het is niet echt super rood, eerder wat roze/bruin achtig.

Ik ben 1,5 week geleden ongesteld geweest. Had toen een stopweek, daarna weer begonnen met de pil slikken. Ondertussen wel seks gehad met vriend, gaat altijd 'gesmeerd' :+

Sindsdien heb ik 's ochtend overgegeven in de trein (voelde me onwijs slecht) en toen ik in de avond voor de zekerheid 2 pillen had geslikt, kreeg ik een dag later die tussenbloedingen. Het viel me ook op dat de seks de laatste tijd pijnlijk is, vooral wanneer hij diep stoot. Schimmel is niet mogelijk want dan zou de vaginawand jeuken en zou ik vieze afscheiding hebben.

Ik heb ook last van een spastische darmkolom dus wellicht veroorzaakt dat rotgevoel.

Ik had vroeger altijd microgenon, dat overging in een nieuwe soort. Die heb ik nu.
Normaal heb ik nooit last van tussenbloedingen, pas sinds 1,5 jaar eigenlijk dat ik er mee geconfronteerd wordt.

Ik vind het allemaal wat raar en gezien het ongestelde chagrijnige gevoel van mij denk ik dan mijn hele hormoonhuishouding van slag is.
Bovendien heb ik bijna een jaar geleden een niersteen gehad en de angst is groot dat deze terug komt. Ik plas de laatste tijd ook steeds meer en vooral als ik wakker wordt sta ik bijna op knappen.

Wat een klachten he? Iemand raad? Ik zit er sowieso aan te denken nog even naar de dokter te gaan.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:30

Te denken om naar een dokter te gaan..... JE MOET!!!

Maar om twee maal de pil te slikken dat werkt echt niet hoor ;)
Misschien het het wel alleen een tussen bloeding. Heb ik af en toe ook wel gehad niks aan de hand.

Misschien ben je wel zwanger :P