Stoppen met de pil, wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Re: Stoppen met de pil, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:16

dát dacht ik al Haha!
Maar dan ben ik benieuwd wat het 'slechte' hormoon is...
Lees: vocht vasthouden, laag libido en sneller depri.
Weet je dat misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:26

Volgens mij is dat in ieder geval niet levonorgestrel, want ik heb een spiraaltje en voel me (in tegenstelling tot alle andere dingen die ik heb geprobeerd) helemaal goed!

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:50

Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar, wat dan zorgt voor die depri gevoelens enz.
Ik denk die ethinylestradiol, want dat is oestrogeen en zorgt denk ik voor die emotionele reacties. Als je zwanger bent produceer je volgens mij ook heel veel oestrogeen en ben je vaak ook veel emotioneler en zo.
Levonorgestrel is een progestageen.

Zit er ook over te denken over te gaan naar de Nuvaring, maar zag dat een bijwerking van de ring acné kan zijn en ik slik juist al jaren de diane 35 omdat ik zo'n slechte huid heb Clown. Heb ook een tijdje Microgynon gehad en toen was mijn huid wel oke, maar voelde ik me nog steeds depri.
Eigenlijk zouden er gewoon aparte pillen moeten bestaan met cyproteronacetaat erin, maar zonder ethinylestradiol, want dat is het bestanddeel in de diane die de acné stopt volgens mij.

Edit:

Laat maar, ik vond net dit op een site over cyproteronacetaat (ook een progestageen):

De meest voorkomende bijwerkingen zijn gewichtstoename, verandering van de gemoedstoestand en soms leverfunctiestoornissen.

Daar gaat mijn theorie over ethinylestradiol als grote boosdoener Clown

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:24

Ik ben ook gestopt met de pil; voelde me er niet goed bij.
Alleen één probleem; van mijn dokter moet ik nu eerst 3 maanden zonder pil, om te kijken wat voor effect dat heeft & daarna krijg ik pas een nieuw anticonceptiemiddel. Tot die tijd moet ik het alleen met condoom doen maar ik ben DOODSBANG. Ik wil gewoon écht niet zwanger worden en heb met alleen condoom altijd het gevoel dat ik toch VEEL meer risico loop. (is misschien een rare hersenkronkel van mij, maargoed)

Ben benieuwd of ik me beter ga voelen.
Kun je die nuvaring ook zelf kopen of moet hij écht op doktersrecept?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:46

Ik heb ook acne, maar de huisarts heeft tegen mij niks gezegd over mogelijk meer problemen met mijn huid met de nuvaring.

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:25

En je huid is niet slechter geworden nu je de nuvaring gebruikt, Ymke?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:30

Dit is pas de 2e dag dat ik hem in heb, dus kan er nog niet echt veel overzeggen Haha!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:06

Ik wil hier even mijn ervaringen neerpennen met anti-conceptiemiddelen..

Ik ben begonnen met de pil rond mijn 18 jaar.
Heb nooit last gehad van zware maandstonden en of huiduitslag, dus er was doorvoor geen reden om met de pil te beginnen.
Na enkele maanden pilslikken kreeg ik zware hoofdpijnen in mijn pilloze week, dus kreeg ik van de dokter extra hormoonpleisters om het verschil iets kleiner te maken. Het verbeterde allemaal niet veel, en ik was er ook niet bepaald gelukkig van.. laag libido etc..

Dus naar de gynae gestapt en overgeschakeld op een spiraaltje (koper, niets hormonen), plaatsing was heel pijnlijk, maandstonden terug iets zwaarder, maar verder heel tevreden. Dus heb ik die na 3 jaar ofzo (?) laten vervangen door een ander spiraaltje, opnieuw geen probleem.

Enige jaren later had ik geen vriendje meer en spiraal moest eruit, dus ben even zonder verdergegaan..

Dan had ik terug een vaste vriend, pil zag ik niet zitten, dus dan maar kennis gemaakt met de NuvaRing. Mijn gynae was tegen een spiraal omdat ik nog geen kinderen heb gehad. Op zich is zo'n ring een heel handig ding, vriendje voelt er bijna niets van, alleen werd ik weer erg emo en oppervlakkig, een laag libido, etc..

Dus weer met alles gestopt en voelde me compleet een ander mens.. Ik dacht : zonder hormonen voel ik me ok, als ik nu mijn gynae probeer te overtuigen terug een spiraal te zetten..Ik was daar toen nog altijd het meest tevreden van.

Ze wou me eerst een Mirena zetten, maar ik wou echt geen hormonen. Plus Mirena wordt vooral aangeraden aan vrouwen die al eens zwanger zijn geweest.. Bovendien heb je de kans dat je maandstonden gewoon uitblijven, en dat vind ik raar. Ik had gehoord van vrouwen die door de mirena net terug meer migraine kregen, en dat zocht ik nu net te vermijden.

Dus terug een eenvoudig koperspiraal.. helaas bleven de bloedingen een maand duren. Voelde ik dat ding zitten en kreeg ik krampen waar ik ongeveer van dubbelklapte. Volgens de gynae zat het ding perfect, maar de pijn was echt niet vol te houden, en dan de bloedingen die bleven duren...
Spiraal er terug uit.

Ik wist het niet meer, had geen zin om met mijn vriend heel de tijd met condooms te moeten vrijen. Dus op aanraden van de gynae en sterk tegen mijn zin terug met Nuvaring gestart. Dat is nu al meer dan een jaar zo.
En ik voel me niet goed, ik heb 2 x per maand (1x bij maandstonden en 1 x bij de ovulatie) enorme migraine, waardoor ik vaak niet kan gaan werken.
Mijn libido is terug 0, en ik voel me ofwel enorm oppervlakkig ofwel overgevoelig. Mijn gynae zegt: pak de ring 3 maanden door.. maar dat zijn weeral meer hormonen.

Dus ik heb 't maar weer met mijn vriend besproken. Ik stop er terug mee.
Hij heeft liever een vriendin die gelukkig is, en ik wil mezelf terug zijn.
Wat we dan gaan doen.. och, we zien wel, we zullen wel een tijdje creatief bezig zijn. Ik wil echt geen kinderen, maar dan moeten we maar opletten.

Ik hoop dat ik het nu voor altijd tussen mijn oren heb geknoopt: ik ben mezelf niet met hormonen. Hormonen zijn vergif voor mijn lijf.

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:46

Ja Sin, dat ben ik wel met je eens...ik vind het ook rommel en voel me veel beter zonder, maar zonder pil is voor mij ook niet echt een optie. Ik heb een enorm slechte huid zonder pil en durf dan bijna de deur niet meer uit, omdat ik mezelf zo lelijk vind dan. Daar word ik ook ongelukkig van. Maar met pil voel ik me ook heel ongelukkig.
Er zijn wel dingen die je kunt slikken tegen acné, zoals antibioticakuren en Roaccutane en zo, maar dat is ook echt rommel en 1 van de bijwerkingen kan zijn dat je heel erg depressief wordt.
Ik ben een jaar geleden heel depressief geweest en nu weer een beetje, dus dat zie ik ook niet echt zitten.

Goed dat jij er in ieder geval mee gestopt bent!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:12

Nou, ik heb besloten dat ik tzt een spiraaltje ga laten zetten. Ben benieuwd!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:29

Jeetje, wat een verhaal Sin... kan me voorstellen dat je nu niks meer gebruikt.
Ik heb mijn laatste strip volgende week op... toch maar eens naar de dokter en zien wat ik doe. Of nog 3 strips of toch de nuva ring.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:07

Sannuh schreef:
Ja Sin, dat ben ik wel met je eens...ik vind het ook rommel en voel me veel beter zonder, maar zonder pil is voor mij ook niet echt een optie. Ik heb een enorm slechte huid zonder pil en durf dan bijna de deur niet meer uit, omdat ik mezelf zo lelijk vind dan. Daar word ik ook ongelukkig van. Maar met pil voel ik me ook heel ongelukkig.
Er zijn wel dingen die je kunt slikken tegen acné, zoals antibioticakuren en Roaccutane en zo, maar dat is ook echt rommel en 1 van de bijwerkingen kan zijn dat je heel erg depressief wordt.
Ik ben een jaar geleden heel depressief geweest en nu weer een beetje, dus dat zie ik ook niet echt zitten.

Goed dat jij er in ieder geval mee gestopt bent!

Nog 14 dagen en ik stop ermee, dus nu zit ik er nog ff aan.
Maar vandaag ben ik dus weeral niet kunnen gaan werken wegens migraine, dus mijn besluit staat vast.
Ik heb wel het geluk nog nooit last te hebben gehad van acné ofzo.. anders zou ik er mss weer anders over denken.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:08

rowo schreef:
Jeetje, wat een verhaal Sin... kan me voorstellen dat je nu niks meer gebruikt.
Ik heb mijn laatste strip volgende week op... toch maar eens naar de dokter en zien wat ik doe. Of nog 3 strips of toch de nuva ring.

Die nuvaring is op zich wel heel handig hoor, je hoeft namelijk niet alle dagen aan dat pilletje te denken.
Vraag er een gratis wekkertje bij (in België is dat toch zo) dat biebt namelijk als je ring eruit moet, en ook als hij er terug in moet.
Kan handig zijn Knipoog

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:31

Ik ben ook gestopt met de pil. Niet bewust eigenlijk, m'n pilstrips waren op en het is uit met m'n vriend en toen had ik geen zin meer om nieuwe te halen Haha! M'n moeder haalde ze namelijk altijd en ik woon sinds kort niet meer thuis, dus ja.

En het bevalt me prima moet ik zeggen! Niet meer elke dag aan die rottige pil denken en ik heb toch geen seks, dus waarom niet. Ik ben ook aan de pil gegaan vanwege puisjes (toen ik 15 was en ik ben nu 19) en de puistjes verdwenen idd als sneeuw voor de zon toen ik de pil slikte. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu wel ietsje puistgevoeliger ben, maar dat verschil merk je nu nauwelijks. Ben nu 19 en ben ook een keertje voor een maand gestopt toen ik 16/17 was en toen kreeg ik idd wél weer puisten. Nu is m'n huid een stuk rustiger.

Maar als ik een vriend krijg ga ik zeker weer aan de pil! Ben als de dood om zwanger te worden ivm scheuren van het condoom of als je het stiekem tóch zonder condoom doet...

Oja, en de bijwerkingen heb ik ook niet meer zonder pil natuurlijk. Libido is weer terug naar normaal. Depressiviteit heb ik nooit ervaren eigenlijk. Niet meer dan zonder pil bedoel ik dan. Maar verminderde libido merk je zeker wel mét pil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:27

(sorry als het al gevraagd is)
Als je wilt stoppen met de pil moet je dan eerst de strip afmaken of kan je midden in de strip stoppen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:34

Ik zou gewoon midden in stoppen Clown Maar geen idee of dat slecht is.
Ik zag net dat ik nog een strip meer heb. Die maak ik iig ook nog ff af.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:43

Voor de nuvaring gebruikers, hebben jullie ook meer last van emo-dagen? Dat je bewijs van spreke kan huilen om alles?

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 02:01

aukje91 schreef:
(sorry als het al gevraagd is)
Als je wilt stoppen met de pil moet je dan eerst de strip afmaken of kan je midden in de strip stoppen?

Ik ben midden in gestopt, ik ging uit huis en was vergeten mijn pilstrip mee te nemen. Ik wou toch al stoppen dus heb me er niet druk om gemaakt. Ik werd toen wel ineens anderhalve week ongesteld No Cheer

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:57

Als je in die eerste 2 weken van de strip nog seks hebt gehad, kun je beter de strip afmaken, omdat er anders volgens mij nog een kans is dat je zwanger raakt.
Als dat niet zo is, maakt het niet uit.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:49

Maar is het niet zo dat de zaadcellen maar 36 uur buiten het lichaam van de man verder kunnen leven en daarna dood gaan? Dan zou dat niet nodig moeten zijn, of zie ik dat verkeerd?

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:10

Ja ik vond het zelf ook heel onlogisch, maar ik heb het volgens mij ooit ergens gelezen en toen onthouden. Weet ook niet of het echt waar is Knipoog

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:05

#Ymke# schreef:
Voor de nuvaring gebruikers, hebben jullie ook meer last van emo-dagen? Dat je bewijs van spreke kan huilen om alles?

Hey,
Ik heb hier geen last van. Bij mooie films, boeken of andere aangrijpende verhalen/liedjes kan ik wel janken. Maar niet meer als toen ik geen nuvaring gebruikte.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:08

Emodagen? Hou op Huilen van het lachen
Zit momenteel zelf in emodagen,met de laatste strip van mijn pil.
Ik doe hem weg,bekijk het maar.Ik moet dat stomme ding niet meer.Elke maand anderhalve week zitten emo-mutsen,migraine hebben en al die andere narigheid...
Weg ermee,ik heb het helemaal gehad.

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:38

Haha ja wat een drama he die emodagen Clown. Kan dan ook om álles huilen. Moest net zelfs een beetje huilen bij de finale van popstars toen ze dat nummer draaiden van music was my first love, want die vind ik zo mooi..haha hoe maf is dat.
Maarja ik moet dan ook over een dag ongesteld worden Clown .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:50

ik ben ook alweer een jaar gestopt en man wat ben ik daar blij mee!! ik had het veeeel eerder moeten doen maar ja.... je wilt geen kinderen hè Scheve mond

vriendlief wilde zich wel laten steriliseren dus kon ik na 18 jaar eindelijk stoppen met die hormonenmeuk. ik had er echt weerstand tegen gekregen maar wist niet echt waarom. naarmate ik langer was gestopt werd het me steeds duidelijker. de voorsymptomen van het ongesteld worden werden steeds minder heftig, niet meer 2 weken lang zere borsten of in de eerste dagen een gevoel alsof je rug door midden breekt of dat je een baksteen in je onderbuik draagt. Misselijk
mijn libido ging met sprongen vooruit en ik heb het idee dat alle draadjes, verbindingen in mijn lijf en tussen mijn lijf en geest weer beter verbonden zijn. Go jij! Go jij! ik voel mij vrouwelijker, wat daarvoor een stuk minder was. ik ga me zelfs vrouwelijker kleden ROFL

dus ik zou zeggen tegen alle meiden van de wereld, zoek een andere anti conceptie want het is ware gif wat je in je lijf propt. als je begint ben je vaak jong en is alles nog niet uit ontwikkeld en ben je je minder bewust van je vrouwengevoel. als ik dit van te voren had geweten, was ik op zoek gegaan naar andere anti conceptie.