Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bubsj

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:36

Blue_Eyes schreef:
@WCF:
Ja, maar ja, word jij nooit gefrustreerd uit een gevoel van onmacht? Gebeurt mij regelmatig hoor, en ik ben toch min of meer gezond...

Ik moet overigens zeggen dat ik de lichte lichamelijke handicap die ik heb niet had willen missen - ik heb er al veel van geleerd...

@Bubsj: okee, kan ik inkomen. Alleen is mijn instelling dat voor ieder probleem ook wel weer een oplossing zal komen.

En dat snap ik wel. En ik zeg ook steeds dat bij het grote gros van de ouders het wel goed komt. Maar dat kan je nooit van te voren zeggen, niet bij een normaal kind, en niet bij een gehandicapt kind. Alleen vind ik gewoon dat een gehandicapte daar nog meer last van ondervind.

Overigens is het ook wel handig te vermelden (aangezien ik hier al een tijdje meelul) dat ik absoluut geen kinderwens heb. Wat mij betreft is de wereld al vol genoeg.

Neemt niet weg dat ik andersmans kindjes wel heel leuk vind (voor een paar uurtjes) en mensen die wel kinderen willen ook absoluut begrijp.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:39

Maar de meeste mensen hier nemen dat wel mee in hun argumenten. Natuurlijk doe je dan alles wat je kan! Maar de mensen met het abortus idee denken waarschijnlijk 'beter voorkomen dan genezen' en inderdaad kan ik daar inkomen.

Alleen de mensen die zeggen 'dat kan ik niet'. Al geloof ik daar niets van, als jij 9 maand een kind in je buik hebt gehad en daar gaat iets mis mee tijdens de geboorte dan breng je het echt wel op hoor. Dat heet moederinstinct. Het gooit alleen wel je hele leven overhoop, en dat veranderd een mens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:41

Maar ik heb geen last van onmacht als ik wil duidelijk maken dat ik iets wil en ik kan begrijpen waarom ik vaak naar het ziekenhuis moet voor onderzoek. En dat laat ik allemaal wel over mij heenkomen.
Mijn lichamelijke handicap besef ik goed en ik kan er mee omgaan. Weet mijn beperkingen en dat ik veel medicijnen moet nemen.
Ik kan relativeren, een (ernstig) verstandelijk gehandicapte niet.

Probeer mijn bijna 40 jarige nicht met downsydnroom maar eens uit te leggen waarom iets niet kan of waarom ze onder een scan moet. Nee, dat lukt je niet.
En ze wordt enorm boos als wij niet begrijpen wat ze ons wil vertellen...
Hoe ouder ze wordt des te dwarser omdat haar gezondheidsproblemen toenemen.

Is dat leuk voor haar? nee absoluut niet. Arme kind begrijpt nog niet dat haar vader dood is en nooit meer terug komt. Ze vraagt vaak: wanneer komt papa weer thuis? mis hem! Ze kust zijn foto elke dag en brand een kaarsje.

Mijn tante heeft er enorm veel verdriet van....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:43

Beter voorkomen dan genezen; ok, maar wat als je een gezond kind op de wereld brengt en als die een paar jaar oud is of meer raakt hij/zij gehandicapt door een ongeluk ofzo? Waar blijf je dan met beter voorkomen dan genezen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:44

C_arola schreef:
Beter voorkomen dan genezen; ok, maar wat als je een gezond kind op de wereld brengt en als die een paar jaar oud is of meer raakt hij/zij gehandicapt door een ongeluk ofzo? Waar blijf je dan met beter voorkomen dan genezen?

Nergens, dan sta je even ver, maar dan zou ik wel het gevoel hebben dat ik het kindje een gezonde start meegeven heb, en teminste geprobeerd heb....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:47

Als een kind er eenmaal is kan er altijd van alles misgaan, dat weet je niet van te voren en dat kun je niet in calculeren.

Maar als je van te voren weet dat je een kind in je buik hebt die iets mankeert, daar kun je wel rekening mee houden

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:47

BraveSpots schreef:
C_arola schreef:

Nergens, dan sta je even ver, maar dan zou ik wel het gevoel hebben dat ik het kindje een gezonde start meegeven heb, en teminste geprobeerd heb....

Maar je staat dan even ver weg.
Zal dat gevoel van een gezonde start je veel brengen/opleveren?
Je kan het ook anders zien;
Een kind die niet veel ouders een kans zou geven, zo gelukkig mogelijk maken, maar dat is mijn mening.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:48

Welshcobfan schreef:
Als een kind er eenmaal is kan er altijd van alles misgaan, dat weet je niet van te voren en dat kun je niet in calculeren.

Maar als je van te voren weet dat je een kind in je buik hebt die iets mankeert, daar kun je wel rekening mee houden

Rekening houden= weghalen??
Of juist zo gelukkig mogelijk maken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:51

Die keuze is aan de mens zelf.
Gelukkig kun je een keuze maken Lachen
Voor mij zal het weghalen zijn (bij downsyndroom iig), voor de ander is het extra motivatie om het kindje te houden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:58

C_arola schreef:
Een kind die niet veel ouders een kans zou geven, zo gelukkig mogelijk maken, maar dat is mijn mening.

Voor mij zou dat alle verschil uitmaken, psychologisch gezien dan, dat ik het gevoel heb dat ik toch alles gedaan wat ik kon om hem zo gezond mogelijk te laten zijn. Het is dan meer een geval van 'overmacht'. (Dat klinkt erg zakelijk maar is niet zo bedoelt, weet even niet hoe het anders uit te drukken Lachen ).

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:32

BraveSpots schreef:
C_arola schreef:

Voor mij zou dat alle verschil uitmaken, psychologisch gezien dan, dat ik het gevoel heb dat ik toch alles gedaan wat ik kon om hem zo gezond mogelijk te laten zijn. Het is dan meer een geval van 'overmacht'. (Dat klinkt erg zakelijk maar is niet zo bedoelt, weet even niet hoe het anders uit te drukken Lachen ).

Ik begrijp je.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:37

Licht eraan hoe erg het is, ik denk niet dat ik een kindje met het syndroom van down zou houden. Maar een kindje met een lichamelijke afwijking (mist een teen enz). Dan zou ik het wel houden..

Ten eerste omdat ik denk dat een kind met het syndroom van down een erg moeilijk leven zal krijgen, en bovendien is je kind dan zijn hele leven afhankelijk van jou, ik zou er niet aan moeten denken dat mijzelf iets zou overkomen waardoor mijn kind dan ineens alleen komt te staan.

Conclusie: Ik laat het weghalen denk ik.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:39

Even een vraag voor iedereen hier, Vandaag had ik een gesprek met mijn moeder(we doen beide het zelfde werk, )

Zei vertelde dus, ze heeft vroeger(jaar of 20 geleden) Voor een meisje gezorgd dit meisje zou naar 2 vwo gaan(meid was meer dan hoogbegaafd) ze kreeg hersenvlies ontsteking en weg was deze meid. Ze was nog steeds slim, maar kon niet meer naar school. En was dus zwaar gehandicapt. En woonde in een instelling en immers woonde ze eerst thuis.

Voor de genen die brullen dat ze het direct weg zouden halen, wat zouden jullie met zo'n meisje dan doen?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:40

malih schreef:
Even een vraag voor iedereen hier, Vandaag had ik een gesprek met mijn moeder(we doen beide het zelfde werk, )

Zei vertelde dus, ze heeft vroeger(jaar of 20 geleden) Voor een meisje gezorgd dit meisje zou naar 2 vwo gaan(meid was meer dan hoogbegaafd) ze kreeg hersenvlies ontsteking en weg was deze meid. Ze was nog steeds slim, maar kon niet meer naar school. En was dus zwaar gehandicapt. En woonde in een instelling en immers woonde ze eerst thuis.

Voor de genen die brullen dat ze het direct weg zouden halen, wat zouden jullie met zo'n meisje dan doen?

Dat vraag ik me dus ook de hele tijd af...
Heb daar ook geen antwoord op gekregen behalve dat ze het dan wel moeten accepteren omdat het niet anders kan...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:45

Dat is toch een heel ander verhaal, dan is er geen keus meer. Ja de boel in de steek laten, maar dat zie ik niet als een keus.

We hebben het over het voorkomen van dingen, dit soort dingen voorkom je niet. Doormiddel van een abortus kan je ziektes die al voor de geboorte aanwezig zijn wel voorkomen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:47

malih schreef:

Je bedoelt fysiek gehandicapt dan? Geestelijk is ze volledig in orde dan? En hoe fysiek gehandicapt was dan dan precies, zoals een plant?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:49

Bubsj schreef:
Dat is toch een heel ander verhaal, dan is er geen keus meer. Ja de boel in de steek laten, maar dat zie ik niet als een keus.

We hebben het over het voorkomen van dingen, dit soort dingen voorkom je niet. Doormiddel van een abortus kan je ziektes die al voor de geboorte aanwezig zijn wel voorkomen.

Ik denk dat je de titel van deze topic ruim kan houden, dus ook zou je een gehandicapt kind houden als het gezond ter wereld kwam? Of ervoor zorgen dat de zorg door iemand anders op zich word genomen en je niet meer naar het kind omkijkt.
Ik bedoel hier geen ouders mee wiens kind in een instelling/woonvorm zit en het kind aandacht van de ouders krijgt.
Maar echt kinderen die ergens anders wonen omdat de ouders niks meer met de kind te maken wil hebben omdat het nu gehandicapt is.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:52

Ik zou abortus plegen. Maar goed ik zie het helemaal niet zitten om kinderen te krijgen, dus dat zou ik zoiezo doen mocht ik zwanger zijn! Maar als ik het wel zou willen en er was te zien dat het kindje gehandicapt is en dus geen goed leven zou krijgen.. en jezelf als ouders er ook geen makkelijk leven na houdt, dan is het niet zo moeilijk voor mij.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:53

Coentjuh schreef:
Ik zou abortus plegen. Maar goed ik zie het helemaal niet zitten om kinderen te krijgen, dus dat zou ik zoiezo doen mocht ik zwanger zijn! Maar als ik het wel zou willen en er was te zien dat het kindje gehandicapt is en dus geen goed leven zou krijgen.. en jezelf als ouders er ook geen makkelijk leven na houdt, dan is het niet zo moeilijk voor mij.

Hoezo hebben gehandicapte kinderen geen goed leven??
vind ik erg makkelijk be/veroordeeld.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:57

C_arola schreef:
Maar echt kinderen die ergens anders wonen omdat de ouders niks meer met de kind te maken wil hebben omdat het nu gehandicapt is.

Ik denk dat zulke ouders zoiezo uiteindelijk in problemen komen met hun kinderen, want dat toont dat je niet kan aanvaarden dat ze anders zijn (gehandicapt, of minder begaaft, of apart geloof,...).

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:00

C_arola schreef:
Bubsj schreef:

Ik denk dat je de titel van deze topic ruim kan houden, dus ook zou je een gehandicapt kind houden als het gezond ter wereld kwam? Of ervoor zorgen dat de zorg door iemand anders op zich word genomen en je niet meer naar het kind omkijkt.
Ik bedoel hier geen ouders mee wiens kind in een instelling/woonvorm zit en het kind aandacht van de ouders krijgt.

En ik vind dat je dat er niet bij kan betrekken Lachen Omdat er dan nogmaals geen sprake van keus is. Voor mij zou het niet meer dan logisch zijn dat je dan alles doet om je kindje te helpen. En lukt dat niet dan is er altijd de opvang nog. Maargoed dit is precies de reden waarom ik geen kinderen wil, ik wil daar geen rekening mee houden.

Maargoed, om het nog maar heel bruut te zeggen, ik begrijp van een ouder wiens kind plotsing gehandicapt beter als ze dat niet aankunnen, dan iemand die zich er al maanden tijdens de zwangerschap op voorbereid. Want diegene heeft de keuze.

Maar het blijft krom, want ik vind dat niemand zijn kind mag afstaan/naar een opvang brengen. En dan doel ik niet op de mensen die het gewoon niet redden met een gehandicapt kind thuis maar die wel dagelijks/wekelijks op bezoek gaan, maar de mensen die kun kind compleet laten stikken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:01

BraveSpots schreef:
C_arola schreef:

Ik denk dat zulke ouders zoiezo uiteindelijk in problemen komen met hun kinderen, want dat toont dat je niet kan aanvaarden dat ze anders zijn (gehandicapt, of minder begaaft, of apart geloof,...).

Maar zulke mensen zijn er wel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:07

Dit is een zeer moeilijk onderwerp. Ik denk, dat je de beslissing pas echt kunt nemen, als je ervoor staat, als je in verwachting bent van een gehandicapt kind. De beslissing....dat is persoonlijk. De één wil alles weten van de handicap, om zo goed mogelijk voorbereid te zijn als het kindje wordt geboren. De ander besluit de zwangerschap af te laten breken.
Het besluit dat je neemt na alle informatie die je kunt vinden, te hebben doorgenomen, na moeilijke gesprekken met artsen, familie, vrienden. Na verdriet, ongerustheid, onbeantwoorde vragen die in je hoofd blijven malen. Een soort rouwproces. Afscheid van het idee dat je een prachtig gezond kindje gaat krijgen of afscheid van het ongeboren kindje, het kindje waar je je zó op had verheugd, maar dat niet geboren mag worden.
Het besluit is persoonlijk. Het oordeel niet aan ons. Het verdriet is groot. Wat je ook moet besluiten. De ouders zijn niemand verantwoording schuldig, wat ze ook besluiten.

Ik heb zeer veel ervaring met gehandicapte kinderen én hun ouders. Beperkingen komen in alle soorten en maten voor. Wat de één ernstig vindt, vindt de ander "best te doen". Levenskwaliteit is een mooie term. Wie bepaalt voor wie wat kwaliteit is? Alle kinderen die ik in mijn handen heb mogen houden (en dat zijn er héél wat in 25 jaar gehandicaptenzorg) zijn/waren het waard om van het leven te proeven, te ontwikkelen, te spelen, te lachen, te huilen, tanden te wisselen, puber te zijn enzovoorts. Ja, sommigen zijn jong gestorven, zij waren vaak wijs en doorleefd, in korte tijd hadden zij alles "eruit gehaald wat erin zit".
Ja, de gezinnen hebben/hadden hun moeilijkheden, maar er was ook ondersteuning. Soms vanuit onverwachtte hoek. Ik geniet en heb genoten van de liefde en het geduld, de vreugde en de vrolijkheid in de gezinnen. Gewone gezinnen, maar met een kind met een beperking.
Tevens zie ik veel gezinnen, waar de kinderen gezond zijn, zonder beperkingen. Ook die gezinnen kennen hun problemen, die niet altijd minder ernstig en zorgelijk zijn.

Het besluit is persoonlijk. Het oordeel niet aan ons.
Ik wens iedereen veel wijsheid en liefde en hoop, dat je nooit een beslissing over leven of dood hoeft te nemen over je eigen kind.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:08

Houden !! Zeker weten Haha!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:09

Nog één ding: ik heb nooit een kind meegemaakt dat op een plant leek. Ik heb nog nooit een kind meegemaakt dat totaal niet in staat was om contact te maken. Zij zijn en waren stuk voor stuk menselijk. Aan ons de taak hen te leren verstaan, die een andere "taal" spreken.