Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:42

Komt niet zo over hoor. Maar de overheid, RIVM etc hameren maar op die regels. En als een man als van Dissel dan nog olie op het vuur gooit door dingen die hij zegt, en de vaccinaties lopen nu al vertraging op. Ja dat bij elkaar zorgt dat ik boos wordt als vanuit de overheid alleen maar gehamerd wordt op de regeltjes en het feit dat we die strenger moeten naleven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:42

Winged schreef:
Ik ben best nieuwsgierig of mensen met nog een paar extra weken lockdown in de ankers gaan of niet. Ik hoop dat het gross zich aan die verlenging gaat houden.

Men gaat constant in de ankers. Mondkapjes helpen ( bewezen) geen reet en die lockdown op deze manier zet nu ook niet bepaald zoden aan de dijk!

Het is echt een kwelling aan het worden voor velen en je moet wel sterk in je schoenen staan wil je kunnen zeggen ach, die 3 weken kunnen er ook nog wel weer bij...
Sommigen lopen echt tegen de muren op van eenzaamheid.
Het word een beetje uitzichtloos he met al die niet bepaald rustgevende berichten over dat we ons moeten op maken voor een 3e golf e.d. Waar stopt het?

Ik heb zelf de mazzel ik wel gewoon met mijn alledaagse dingen door kan gaan hier op mijn eigen erf maar moet zeggen ik het sociale contact enkel nog maar via social media..appen.. ook wel zat word plus ik de uitdagingen in mijn sport mis. De clinics, shows...met elkaar eten, feesten... alles wat mijn leven leuk maakt.

Ja ik word het ook flink beu.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:44

Popstra schreef:
Winged schreef:
Ik ben best nieuwsgierig of mensen met nog een paar extra weken lockdown in de ankers gaan of niet. Ik hoop dat het gross zich aan die verlenging gaat houden.

Men gaat constant in de ankers. Mondkapjes helpen ( bewezen) geen reet en die lockdown op deze manier zet nu ook niet bepaald zoden aan de dijk!

Het is echt een kwelling aan het worden voor velen en je moet wel sterk in je schoenen staan wil je kunnen zeggen ach, die 3 weken kunnen er ook nog wel weer bij...
Sommigen lopen echt tegen de muren op van eenzaamheid.
Het word een beetje uitzichtloos he met al die niet bepaald rustgevende berichten over dat we ons moeten op maken voor een 3e golf e.d. Waar stopt het?

Ik heb zelf de mazzel ik wel gewoon met mijn alledaagse dingen door kan gaan hier op mijn eigen erf maar moet zeggen ik het sociale contact enkel nog maar via social media..appen.. ook wel zat word plus ik de uitdagingen in mijn sport mis. De clinics, shows...met elkaar eten, feesten... alles wat mijn leven leuk maakt.

Ja ik word het ook flink beu.

Hier eenzelfde gevoel, ken de muren nu wel en het uitzicht
Maar als afhaal restaurant en coffeebars open zijn en .mensen staan daar in rijen te wachten enz loop je ook achter feiten aan..

Weet niet wat de oplossing zou zijn maar men vermijdt volgens mij niet alles..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:47

IMANDRA schreef:
Winged schreef:

Het gros zal zich niet netjes aan de regels van de lockdown hebben gehouden, anders was verlenging ook niet nodig zijn geweest lijkt me? Dus of mensen zich aan de verlenging gaan houden.. denk het niet.

Ik vrees soms wel eens voor meer agressie, opstanden, rellen e.d. Ik begrijp enorm goed dat de lock down verlengd moet gaan worden. Ik ben daar ook voor. Hoe erg en schadelijk ik het ook vind voor mijn kinderen zelf dat ze niet naar school mogen (jongste uitgezonderd, die mag 3 dagen omdat ik in de zorg werk), ik denk wel dat het erg verstandig is om de cijfers niet fors terug op te laten lopen.

Waar ik wel op tegen zou zijn, is dat er nog meer beperkt zou gaan worden in het ontvangen van bezoek. Ik vind 2 personen > 12 jaar per dag ontvangen te doen en ik vind uit sociaal oogpunt en mentale gezondheid dat dit mogelijk moet blijven. Mensen verbieden om nog andere mensen te mogen zien vind ik onaanvaardbaar.

Ik heb zelf het idee hoe strenger de regels worden, hoe meer de mensen die anti corona maatregelen zijn er tegenaan gaan schoppen. Dat zorgt, denk ik, bij mensen die zich wel (grotendeels) aan de maatregelen willen houden voor frustratie en boosheid waardoor zij misschien ook eerder geneigd zijn zich (eens een keer) niet aan de regels te houden.

Daarbij worden er telkens strengere regels opgelegd tot in ieder geval datum XX-XX-XX. Maar telkens kan er op die datum niet versoepeld worden en wordt het verlengd of nog strenger. Ik denk dat mensen daarin ook een beetje het vertrouwen verliezen dat er binnen afzienbare tijd weer iets meer mag.
Ik denk dat mensen bereid zijn om iets meer risico te nemen, omdat ze hun leven niet stil willen zetten en toch een beetje willen kunnen genieten.

Ik zie het om me heen in alle leeftijdscategorieën. Van jeugd tot hoog bejaard en alles ertussen. Geen buitensporig gedrag, maar toch zo af en toe eens buiten de lijntjes kleuren. Ik denk dat een nog strengere lock down er gewoon voor gaat zorgen dat er nog meer buiten de lijntjes gekleurd gaat worden.

Bezoek ontvangen of bij mensen op bezoek gaan helemaal verbieden, dat zou ik niet trekken. Wel zou ik er mee kunnen leven dat je om de dag bezoek mag ontvangen of max. 3 keer per week.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:49

Ik vraag mij af of mensen momenteel vol in de ankers zijn gegaan tijdens deze lockdown. Ik had de indruk dat het in maart veel meer vol in de ankers was namelijk.

Niet dat ik behoefte heb aan nog langer op 55m2 te zitten in mijn uppie. Maar ik heb wel de vertwijfeling of we nog steeds zo streng zijn als in maart (nee).

Vayo: Dat zit ik mij dus ook af te vragen. Nu is het hier (Drenthe) aardig oke qua gedrag. Maar: Hier is ook de ruimte om naar buiten te gaan zonder dat je constant rekening moet houden met 1,5m

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:51

SusanH schreef:
Komt niet zo over hoor. Maar de overheid, RIVM etc hameren maar op die regels. En als een man als van Dissel dan nog olie op het vuur gooit door dingen die hij zegt, en de vaccinaties lopen nu al vertraging op. Ja dat bij elkaar zorgt dat ik boos wordt als vanuit de overheid alleen maar gehamerd wordt op de regeltjes en het feit dat we die strenger moeten naleven.

Maar de regels móéten ook beter nageleefd worden, door een groot deel van de Nederlanders. Ik ga er hierbij vanuit dat ze zich baseren op cijfers, en dat die cijfers dus laten zien dat het de laksheid is waardoor de besmettingen niet snel genoeg dalen, ipv een besmettelijkere variant. Dat van dissel onhandige uitspraken heeft of de levering van vaccins niet soepel gaat waardoor er vertraging oploopt heeft daar niet zoveel mee van doen (met de verspeiding van het virus bedoel ik).

@Vayo: meer beperken heeft ook niet zoveel zin denk ik, om de redenen die jij noemt. Betere handhaving zou een betere oplossing zijn denk ik. En ook: de frustratie zoals die van SusanH snap ik volkomen. Anderen verpesten het voor je... En die zorgen dus dat de overheid eigenlijk verplicht wordt de lockdown weer te verlengen. Bij nu versoepelen zou het weer de spuigaten uit gaan lopen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:53

Citaat:
Ik zie het om me heen in alle leeftijdscategorieën. Van jeugd tot hoog bejaard en alles ertussen. Geen buitensporig gedrag, maar toch zo af en toe eens buiten de lijntjes kleuren. Ik denk dat een nog strengere lock down er gewoon voor gaat zorgen dat er nog meer buiten de lijntjes gekleurd gaat worden

Hier in 55+ appartementen is het ook deze lockdown enorm stil en rustig weinig bezoek enz
Van het voorjaar genoot iedereen voor de deur nog wel van het zonnetje, nu zie je echt en hoor je niemand

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:54

Anderen verpesten het zeer zeker. Neem die dame die ik zaterdag haar neus zag snuiten boven de kaas vitrine...

Begin steeds meer te snappen hoe je een virusje op loopt sinds we zo bezig zijn met extra hygiëne en zie wat sommigen voor vieze gewoontes hebben.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:56

Popstra schreef:
Anderen verpesten het zeer zeker. Neem die dame die ik zaterdag haar neus zag snuiten boven de kaas vitrine...

Begin steeds meer te snappen hoe je een virusje op loopt sinds we zo bezig zijn met extra hygiëne en zie wat sommigen voor vieze gewoontes hebben.

Oh voor mij mag het handen schudden en sociale gezoen wegblijven hoor.
Ook niet meer te dichtbij prima

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:56

Winged, ik denk inderdaad dat er toen meer schrik in zat. Dat toen meer het gevoel heerste van ''even met zijn allen op de tanden bijten en dan kunnen we snel weer versoepelen''. En dat dat gevoel nu bij de meeste totaal weg is. Want elke persconferentie wordt het erger.

friezenfan2 schreef:
Als je elke dag 2 man bezoek heb en 1 van die personen is besmet. Dan heb je aan het einde van de week dus wel snel veel mensen besmet. En als meerdere mensen dit doen. Iets met dweilen met de kraan open.

Dit kan, maar hoeft echt niet zo te zijn!!! Ik ben samen met mijn dochter op bezoek geweest bij een vriendin. Ruim 3 uur ben ik daar geweest. 12 uur na ons laatste contact werd ze ineens ziek. Koorts en griepgevoel. De andere dag kon ze zich laten testen en ze bleek positief. Uiteindelijk werd haar man de andere dag ook ''ziek'' (spierpijn en wat verhoging en daar is het bij gebleven). Heel het gezin op de jongste na getest en iedereen bleek positief.

Ik ben uiteraard gebeld door de GGD. Maar ik heb me bij haar echt aan alle regels gehouden. We hebben al die tijd 1,5 meter of meer afstand gehouden. Hierdoor heeft de GGD mij van nauw contact naar overig contact gezet. Ik heb uiteraard 14 dagen lang mijn gezondheid extra in de gaten gehouden en mij in die tijd dagelijks getempt. Zowel ik als mijn dochter zijn gezond gebleven.

Overigens had zij het opgelopen bij de kapper. Alle andere mensen die ik ken die corona hebben gehad, hebben dit allemaal op hun werk opgelopen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:03

Kijk als je die anderhalve meter aan houdt is de kans zeer klein geloof ik.
Maar veel mensen laten die anderhalve meter varen zodra ze op bezoek gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:04

Abiola schreef:
lenaa_tje schreef:
Gewoon overleggen met school is ook een optie hé :j

Daar heb je gelijk in. Maar dan moet je dus overleggen met zo'n school dat je je kind alleen naar school wil laten gaan voor essentieel onderwijs. Dan zegt school dat ze dat uiteraard niet voor niets doen, en dan staat je kind waterige brownies te bakken en een vinger te verbinden. Ik kies dan voor de makkelijke weg en zeg dat ie lichte verhoging heeft of ikzelf ofzo.

Hij moet elke week -O-

Voor essentieel onderwijs vind ik het iets anders, als wiskunde dusdanig slecht gaat, dat men een bijspijkerles geeft ook zo, ala.
Maar vind dit echt onzin inderdaad, de brownies waren niet lekker trouwens :o :D

Ik meld school dat hij voor dit soort dingen niet naar school komt in de lockdown. Hij doet de mavo, dus ook geen praktijkopleiding.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:04

Dat is ook zo.. het is niet perse zo dat 1 iemand echt veel mensen besmet.. want binnen een gezin wordt ook niet iedereen ziek als er iemand met Covid in datzelfde huis woont.

Ik vind zelf dat we alle kanten op best een beetje begrip kunnen tonen.. Niet iedereen die ziek wordt heeft zich misdragen, niet 'alle' mensen lappen regels aan hun laars.. net zoals sommige mensen de 5G de schuld geven om een schuldige aan te kunnen wijzen is het ook makkelijk om schuld bij anderen neer te leggen: "omdat jullie je niet aan de regels houden, moet ik langer thuis blijven"... ja 'jullie' wie dan?

Er zijn echt wel dingen die beter geregeld hadden kunnen worden ondertussen, vwb procedures en andere zaken, maar goed, het is niet anders.. het zal nog even moeten duren. maar de financiele impact van nog langere lockdown gaat ook niet heel goed vallen denk.. ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:05

friezenfan2 schreef:
Als je elke dag 2 man bezoek heb en 1 van die personen is besmet. Dan heb je aan het einde van de week dus wel snel veel mensen besmet. En als meerdere mensen dit doen. Iets met dweilen met de kraan open.

Dat idd. Dsan houd je je aan de maatregelen, maar daar aan houden is niet heilig. Beperk je contacten. Als ik met mensen binnen afspreek heb ik minimaal enkele dagen daarna geen binnen afspraken. Hoe vaak ik niet heb gehoord dat zo achteraf weer berg besmettingen zijn geweest. Als ik nu na 2 dagen wordt gebeld, sorry we zijn ziek geworden en hebben corona... Dan ben ik iig niet weer bij anderen geweest en stopt het (hopelijk) bij mij. Buiten is ook niet heilig, maar wel stukken minder kans op besmettingen.

Als iedereen dat nou deed, maar dat is best lastig. Ik kan het prima handelen zo, maar dat is niet voor iedereen het geval. Vandaar okk geen geheel verbod, dat is niet te doen. Met de maatregelen beperk je dat het virus als een enorme olievlek rond gaat. Maar voorkom je het niet mee.

En die 1.5 meter. Als je paar uur in een ruimte zit met afstand maar zonder ventilatie, is de kans op besmetting nog steeds aanzienlijk aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:06

tienus63 schreef:
Momenteel gaat corona in mijn regio, grens Drenthe/Overijssel als een lopend vuurtje via de jeugd, via de keten, misschien ook wel de kleine groepjes die toch carbid gingen schieten.
Ook tieners en thuiswonende twintigers die het op het werk in de zorg ophalen (of misschien juist wel verspreiden).
Hoor wel veel besmettingen maar gelukkig nog niet dat mensen ernstig ziek zijn geworden van deze golf. (Is dit nu de derde golf officieel?)

Hoorde de wel dat buurtgenoot die in oktober covid heeft gekregen, dat hij nog niks kan.
Beiden konden het wel thuis uitzieken.
Met haar gaat het redelijk goed.

Oh bah, regio Steenwijk e.d??

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:06

Echwel schreef:
Citaat:
Ik zie het om me heen in alle leeftijdscategorieën. Van jeugd tot hoog bejaard en alles ertussen. Geen buitensporig gedrag, maar toch zo af en toe eens buiten de lijntjes kleuren. Ik denk dat een nog strengere lock down er gewoon voor gaat zorgen dat er nog meer buiten de lijntjes gekleurd gaat worden

Hier in 55+ appartementen is het ook deze lockdown enorm stil en rustig weinig bezoek enz
Van het voorjaar genoot iedereen voor de deur nog wel van het zonnetje, nu zie je echt en hoor je niemand

Ik moest laatst invallen voor een collega en kwam bij een oudere cliënt die ''gezellig'' 3 zussen en een zwager op de koffie had. Een andere cliënt is samen met haar zus en zwager naar de verjaardag van hun kleindochter geweest. In de supermarkt ouderen die samen met 1 karretje boodschappen doen. Ik zie het echt in iedere leeftijdsgroep terug, dat mensen zich niet meer aan de regels (kunnen) houden.

Ik denk zelf ook dat er vooral beter gehandhaafd moet worden. Voor feestjes en dat soort dingen mogen er echt flinke straffen komen en kom maar weer terug met dat strafblad.

En ik vind dat er via de wet iets geregeld moet worden zodat demonstraties en geloofsdiensten (uitgezonderd uitvaart volgens de regels) nu tijdelijk niet meer mogen in deze hoedanigheid (dus tijdelijk gaan naar online/petities e.d.). Ik weet niet hoe het nu in de treinen is nu iedereen zoveel mogelijk thuis moet werken en scholen dicht zijn, maar ik heb foto's voorbij zien komen van overvolle treinen waar iedereen hutje mutje op elkaar zat.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:10

friezenfan2 schreef:
Kijk als je die anderhalve meter aan houdt is de kans zeer klein geloof ik.
Maar veel mensen laten die anderhalve meter varen zodra ze op bezoek gaan.

Die anderhalve meter is maar een gemiddelde. Niemand zegt dat je niet besmet kan worden op grotere afstand, en in een binnenruimte al helemaal niet (aerosolen).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:12

Winged schreef:
Ik vraag mij af of mensen momenteel vol in de ankers zijn gegaan tijdens deze lockdown. Ik had de indruk dat het in maart veel meer vol in de ankers was namelijk.

Niet dat ik behoefte heb aan nog langer op 55m2 te zitten in mijn uppie. Maar ik heb wel de vertwijfeling of we nog steeds zo streng zijn als in maart (nee).

Vayo: Dat zit ik mij dus ook af te vragen. Nu is het hier (Drenthe) aardig oke qua gedrag. Maar: Hier is ook de ruimte om naar buiten te gaan zonder dat je constant rekening moet houden met 1,5m

In maart was er geen kip op straat. Alleen kinderen. Iedereen bleef thuis en binnen. Nu rij ik sochtends als ik naar stal ga om te voeren in een mega stoet auto's. En die gaan niet allemaal paard voeren ;). Het leven gaat nu voor velen gewoon door. Gelukkig voor hen, maar daaraan zie je al minder draagkracht /bereidheid/mogelijkheden

Ik ben er ook klaar mee. En moet er niet teveel bij stilstaan dat het dus na de 19e nog 3 weken is. En ik inmiddels bijna een jaar in m'n up thuis zit. Ik merkte het vooral in m'n vakantie met kerst. Door het slechte weer zat ik veel binnen. Maar echt een ander gevoel ff dat niet want door thuiswerk en werken I. Woonkamer zat ik daar al weken/maanden. Door niet op kantoor te werken is de scheiding tussen privé en werk er bijna niet meer. Heeft z'n voordelen. Maar ook nadelen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:13

Maar als je die anderhalve meter al niet aanhoudt.
Dan is het einde zoek toch

Sclimpre

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:27

Daar heb je gelijk in.
De anderhalve meter moet je zien als het absolute minimum, het is niet zo dat je niet kan besmet raken als je verder van elkaar bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:30

Meeste besmettingen vinden blijkbaar toch achter de voordeur plaats, familie of vrienden worden toch vertrouwd en in geval van een virus kun je zelfs je partner niet volledig vertrouwen. Maar dan moet het kabinet voor de komende drie weken alle visite maar verbieden, drie weken gewoon niemand binnen de muren van je huis of keet of kerk of weet ik veel. Pas dan kun je zeggen dat het toch aan de onvoorzichtigheid of beter, aan het toch te naief zijn van mensen heeft gelegen. Feit is wel dat er nu in verpleeghuizen vijftig huizen meer zijn waar corona is gevonden dan in de eerste golf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:36

En ik denk dat een verpleeghuis, een school (was er pas niet weer een cluster op een school?) enzo best aantikt in de cijfers?

Dus een school heeft 30 besmettingen.... die 30kinderen gaan naar 30 huizen.. Stel, ze steken allemaal minimaal 1 ouder aan.. Dan zijn het dus 30 besmettingen in de 'thuis situatie' .. worden die 30 besmettingen dan op de stapel "oh al die mensen hebben thuis teveel visite gehad" gegooid?
Want het zijn er 30 op school, en die besmetten er 30 thuis (dus thuissituatie)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:37

Gelukkig woon ik alleen en single. En mezelf kan ik vertrouwen.
En daarnaast zie ik weinig mensen. Het is alleen dat ik voor mijn werk wel mensen moet zien.
Maar ik geloof dat ik hun redelijk kan vertrouwen. Zijn al op leeftijd en snappen de risico's en beperken die dus ook. Zie alleen mijn familie zelden. Mijn schoonzus zei eerste kerstdag super nonchalant daar ze de dag daarvoor bij haar zus was geweest die een paar dagen daarvoor nog met koorts op bed lag en die 2 weken voor kerst positief getest werd op corona. Dat snap ik dan niet echt. We hebben in de familie iemand die nu echt geen corona kan gebruiken maar dan doet die schoonzus alsof het niets is. Gelukkig behalve allemaal extra zorgen aan mijn hoofd niets aan overgehouden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:39

Wij hebben 0 visite gehad. 0 met kerst. 0 met oud-en-nieuw en toch Corona in huis. Mijn dochter is flink ziek. De rest van ons gezin is vandaag getest. Dochter is vandaag weer getest.
Ik had het hier nog niet vermeld, wist niet of mijn dochter dat wel op Bokt wilde hebben staan, maar zag dat ze vannacht ook op Bokt gepost had dat ze ziek was.
Ik; Verhip, dat lijkt precies op het verloop van de Covid van mijn dochter. Oh, Uberpony is mijn dochter. Tja.
Ik heb al een paar dagen met vlagen (als de paracetamol uitgewerkt is) barstende, stekende koppijn aan de rechter achterzijde van mijn hoofd. Ben benieuwd naar de uitkomst van mijn test.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:44

Broer van een goede kennis, docent. Gezonde, vitale man van zevenveertig. Sinds de scholen dicht gingen, op 11? December, niemand gezien, alleen zijn vrouw. Dd hond uitlaten en een keer naar de supermarkt is het enige wat hij deed. Na kerst opeens besmet. Ligt zwaar ziek met Covid, longontsteking en embolie in het zh.. Hoe besmet?