Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:56

_Caitlinnn schreef:
Er loopt hier iemand bij een collega van mij (die geeft PT).
En daar ben ik erg van geschrokken.
Zij heeft voor ongeveer een half jaar shake dieet gedaan.
En een periode later nog een keer.
Nu is ze toen ook goed afgevallen maar daarna helaas toch weer aangekomen.

Doordat ze zo'n lange tijd shakes heeft gedaan en dus heeft geleefd op zo weinig kcal en verschillende voedingstoffen. Is heel haar metabolisme nu in de war. Ze sport als een malle en houd zich super netjes aan haar dieet maar valt dus gewoon niet af. Heel zielig en vooral frustrerend voor haar. Maar is voor mij wel een eye-opener geweest dat het dus meer is dan een tijdelijke manier van afvallen...

M'n zusje had een klasgenootje die Cambridge deed, viel inderdaad enorm af... Viel alleen ook regelmatig flauw... :+
En uiteindelijk zat het er in no time weer bij natuurlijk.

Nog een eye-opener erbij hoop ik :)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:57

Janine1990 schreef:
_Caitlinnn schreef:
Er loopt hier iemand bij een collega van mij (die geeft PT).
En daar ben ik erg van geschrokken.
Zij heeft voor ongeveer een half jaar shake dieet gedaan.
En een periode later nog een keer.
Nu is ze toen ook goed afgevallen maar daarna helaas toch weer aangekomen.

Doordat ze zo'n lange tijd shakes heeft gedaan en dus heeft geleefd op zo weinig kcal en verschillende voedingstoffen. Is heel haar metabolisme nu in de war. Ze sport als een malle en houd zich super netjes aan haar dieet maar valt dus gewoon niet af. Heel zielig en vooral frustrerend voor haar. Maar is voor mij wel een eye-opener geweest dat het dus meer is dan een tijdelijke manier van afvallen...

M'n zusje had een klasgenootje die Cambridge deed, viel inderdaad enorm af... Viel alleen ook regelmatig flauw... :+
En uiteindelijk zat het er in no time weer bij natuurlijk.

Nog een eye-opener erbij hoop ik :)

Ik ben ook niet van plan om te doen gelukkig :P
Onze diëtisten adviseren het ook nooit.
Gezonde voeding en de juiste porties, dat is alles :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:57

mikky19 schreef:
sorry MarjanB foutje met je naam.

Je mening is duidelijk. Maar een mening is niet altijd de waarheid , misschien jouw waarheid maar dit dieet is echt niet slecht voor je. Waar baseer jij je mening op ?

Zie de argumenten van de anderen, daar sluit ik me bij aan. T is in feite een crash dieet en die zijn gewoonweg niet gezond voor je lijf, hoe naar ook om te horen. Afvallen is gewoon moeilijk dus hoe vervelend ook geef jezelf een schop onder de kont en doe het goed, ook al duurt het via een andere weg wat langer. Op de lange termijn heb je er veel meer aan.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:05

Iedereen mag op zijn eigen manier afvallen toch? Daar gaat dit topic over.
Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! Of dit nou is met een crashdieet of met gezond eten. Laat iedereen in zijn waarde. Een gezonde discussie is altijd prima, maar met zijn allen tegen een iemand ingaan vind ik niet nodig. Dat is haar manier, haar lichaam, dus laat haar het zelf proberen/uitvinden!
Iedereen die wil afvallen mag hier mee praten toch, welke manier dan ook.

Ik kwam weer in dit topic mee praten om gemotiveerd te blijven, maar op deze manier helpt het mij niet echt met de motivatie.
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 04-01-17 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:06

_Caitlinnn schreef:
Ik ben ook niet van plan om te doen gelukkig :P
Onze diëtisten adviseren het ook nooit.
Gezonde voeding en de juiste porties, dat is alles :D

Was ook meer een aanvulling op jou, voor mensen die zoiets wel overwegen voor de korte termijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:06

Britt_Sisi schreef:
Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! Of dit nou is met een crashdieet of met gezond eten. Laat iedereen in zijn waarde. Een gezonde discussie is altijd prima, maar met zijn allen tegen een iemand ingaan vind ik niet nodig. Dat is haar manier, haar lichaam, dus laat iedereen het zelf proberen!

Ik kwam weer in dit topic mee praten om gemotiveerd te blijven, maar op deze manier helpt het mij niet echt met de motivatie.

Ik denk dat het meer uitingen van bezorgdheid zijn en goed bedoelde opmerkingen die er af en toe wat beroerder uit komen dan ze bedoeld zijn.

MarjanB

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:08

Ik bedoel het ook echt goed! Het is gewoon lastig om af te vallen.. en dan is het helemaal vervelend om dan iemand over een half jaar weer terug te begroeten die weer helemaal opnieuw moet beginnen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:26

Wat een interessante informatie over die suikers, heb ik nog niet vaak bij stil gestaan.

Mijn lijstje voor vandaag (1490 kcal):
O: Breaker High Protein banaan bosbes
L: tosti ham kaas
T: vier Oreo koekjes, een kleine appel
A: klein beetje boerenkoolstamppot, cordon bleu en sperziebonen
T: 4 lychees

Morgen komt er een vriendin Harry Potter kijken, en we maken er een snackdag van haha. Dus vandaag even wat minder kcal om te compenseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:02

Britt_Sisi schreef:
Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! Of dit nou is met een crashdieet of met gezond eten. Laat iedereen in zijn waarde. Een gezonde discussie is altijd prima, maar met zijn allen tegen een iemand ingaan vind ik niet nodig. Dat is haar manier, haar lichaam, dus laat haar het zelf proberen/uitvinden!

Ja, maar vanuit bokt zijn er bepaalde richtlijnen over crashdieten en het plaatsen van lijstjes die erg karig zijn. Omdat het een openbaar forum is en ook voor minderjarigen is het imo niet ok om een dieet aan te prijzen waarin je maar 600 kcal per dag binnen krijgt, omdat het gewoon bizar ongezond is.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:10

secricible schreef:
Mikky, waarop baseer jij dat het dieet dat je volgt gezond is? Op de informatie die op hun site staat? Bijzonder dat je huisarts zegt dat het verstandig is... Maar een huisarts is ook geen dietist en heeft er niet voor gestudeerd.

Janine, nee niet om het weg te laten. Maar het kan wel bijdragen aan het feit dat je je vol voelt. Als je er geen last van hebt dan zou ik niets veranderen. Zelf voelt bij mij een groene smoothie altijd als een blok beton op mijn maag, dus ik zorg dat ik de smoothie wat langer in mijn mond houdt waardoor het kan mengen met speeksel en de enzymen die daar in zitten.

Laura, normaal gesproken wordt iig in loondienst van een dietist verwacht dat ze ingeschreven staan in het kwaliteitsregister. Diëtisten met afspraken met de zorgverzekeraar (dat zijn de meeste diëtisten in zelfstandige praktijken) hebben die eis ook. Het kwaliteitsregister eist dat je een x-aantal punten per 5 jaar haalt aan nascholing als dietist. Dan kun je nog zien wat voor nascholing dat is, ik werk in de ouderenzorg en kan die punten ook halen met nascholing over babyvoeding bij wijze van spreken. Dit is iets waar nog aan gewerkt wordt om dit te verbeteren, maar dat geldt voor veel beroepen natuurlijk.
Ik ben van mening dat er echt een hoop diëtisten zijn die ouderwetse gedachtes er op na houden, maar dat is in iedere professie. Hoeveel cliënten ik wel niet krijg waarbij de arts in het ziekenhuis geadviseerd heeft nog maar 2 eieren per week te eten ivm hoog cholesterol. Een advies dat minstens 15 jaar oud is en totaal onjuist blijkt te zijn.

Ik val met mijn beroep ook onder het kwaliteitsregister paramedici, en inderdaad, er schort zeker wat aan.
En ik geloof ook absoluut dat er genoeg beroepsbeoefenaars zijn die er ouderwetse gedachten op nahouden.
Toch ga ik er vanuit dat de meeste mensen wél gewoon de juiste bijscholing volgen, hoewel ik best een kritische blik heb, probeer ik ook vertrouwen te hebben. Ik vind het dan ook storend dat mensen zonder echte kennis die eens een artikeltje hebben gelezen het beter denken te weten dan de professionals.

Maargoed, terug ontopic. Shake dieten... ik heb er alleen maar ellende van gezien/ondervonden eerlijk gezegd. Ondanks dat iemand uiteraard zelf mag weten wat ie doet, vind ik ook dat anderen mogen waarschuwen voor de mogelijke gevaren, zeker als diegene de ogen lijkt te sluiten daarvoor. Zolang het netjes gebeurt geen probleem toch?

Ik heb beetje gekke dag vandaag omdat ik me niet lekker voel:

O: half bakje havermout met halfvolle melk
L: half blikje doperwtjes (had rare trek)
T: bakje vla
A: hopelijk een bordje pasta met tomatensaus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:13

Laura, ik vind dit echt nergens voor nodig. Ten eerste baseer ik mijn mening op meer dan 'een artikeltje', en ten tweede zeg ik nergens dat ik het beter weet dan een professional := Ik ben geen dietist, heb totaal geen verlangens om er eentje te zijn. Ik geef alleen aan dat ik het onzin vind als er gezegd word dat je best tien stuks fruit op een dag kan eten om maaltijden te vervangen en dat die suikers niet verschillen van andere suikers.

Over het bloedsuikerspiegel had ik het inderdaad fout, en daar neem ik met liefde de schuld van. Ik ging er vanuit dat bloedsuikers hetzelfde zouden pieken, en dat klopt inderdaad niet.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:14

Citaat:
Ik heb beetje gekke dag vandaag omdat ik me niet lekker voel:

O: half bakje havermout met halfvolle melk
L: half blikje doperwtjes (had rare trek)
T: bakje vla
A: hopelijk een bordje pasta met tomatensaus

Haha 'laat ik eens een blik doperwten opentrekken', hoe verzin je het :+

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:16

Emmaa_ schreef:
Britt_Sisi schreef:

Ja, maar vanuit bokt zijn er bepaalde richtlijnen over crashdieten en het plaatsen van lijstjes die erg karig zijn. Omdat het een openbaar forum is en ook voor minderjarigen is het imo niet ok om een dieet aan te prijzen waarin je maar 600 kcal per dag binnen krijgt, omdat het gewoon bizar ongezond is.

Maar waarom moet er dan zo'n discussie gevoerd worden? zeg dat dit op bokt niet mag, TEM en laat het met rust. Ik vind persoonlijk dat het de sfeer in dit topic er niet beter op maakt namelijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:19

Shake diëten zijn wat mij betreft alleen maar goed voor de economie, echt gezond of nuttig is het niet. Maar iedereen moet het lekker zelf weten. Mara consequent te weinig voedingsstoffen eten is net zo ongezond als ongezond en vet eten vind ik. :j

Ik had gister een baalmoment, had nog super erge honger na een halve meloen. Dus toen at ik opeens een hele zak chips op. :x

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:23

mikky19 schreef:
MirjamB,

het dieet wat ik volg is echt gezond! Google eerst eens straight away ( in overleg met mijn dokter dit gekozen) voordat je je mening klaar hebt.

Ik lees hier al langer mee, maar nog niet de moed gehad om hier te reageren.
Een kleine 4 jaar geleden was ik zo ong 25 kilo lichter, toen ook behoorlijk afgevallen met shakes.
En ja met straight away, en geloof mij.... het is niet gezond!!

Ik heb mijn lichaam daar echt kapot mee gemaakt.
En dan bedoel ik haaruitval, problemen met mijn huid, serieuze problemen met mijn stoelgang.
Echt geloof me stop nu het nog kan.
Ik wuifde toen ook alle kritieken weg, maar helaas had iedereen gelijk.

En nu zijn mijn goede voornemens om gewoon normaal gezond te eten en bewegen.
Kijken of ik daarmee weer de kilo's kwijt kan raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:29

En ja over de sfeer hier. Elk jaar na oud en nieuw (maar op verschillende momenten, ook vlak voor de zomer en vlak erna) stroomt dit topic vol met mensen die heel snel heel veel gewicht willen verliezen. Dan is het ineens laaiend druk, maar wordt er ook veel kritiek geleverd ja. Dat komt omdat er in oa de openingspost maar ook verspreid door het topic (oa van sec, die al vanaf het begin zeer waardevolle posts plaatst) zo veel informatie staat over gezond afvallen en wat vooral niet heel handig is. Als er dan weer iemand binnen komt vallen die met 600 kcal per dag wel even denkt af te vallen is de kritiek inderdaad elke keer een stukje feller, omdat die reacties al 100 keer geplaatst zijn. Ik vind/vond de sfeer in dit topic juist altijd erg leuk maar vooral enorm leerzaam. Een groot deel druipt weer af en dan is die sfeer ook weer terug. No offense naar mensen die zich net melden in het topic hoor, want alleen maar leuk en goed, maar het loont wel om de openingspost op z'n minst even te lezen en om misschien eens wat te scannen door de pagina's.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:34

Emma je hebt gelijk, zal erover ophouden :) zou overigens zelf ook nooit 10 stuks fruit oid aanraden, zeker niet bij afvallen. Ben een groot voorstander van alles met mate.

MariekeTV goed dat je je verhaal hier deelt! Straight away zelf ken ik niet als product, maar heb vroeger behoorlijk wat (shake)dieten gevolgd uit onwetendheid, en zou willen dat iemand me gewaarschuwd had. Alhoewel, misschien moet je het ondervinden om het te geloven?

Annikoe haha ja geen idee hoe ik daar nou weer op kwam :+ ging door de kasten om te kijken wat er nog was, en dat was het enige waar ik beetje trek in had :')

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:51

Mijn lijstje van vandaag:

O: schaaltje magere yoghurt met havermoutmuesli (2 eetlepels)
T: komkommer
L: 2 bruine boterhammen (1 met komijnenkaas en 1 met pate), schaaltje magere kwark met handje ongebrande notenmix
T: mandarijn en appel
A: gekookte aardappels, rode bietjes en spekjes

B: paardrijden (+// 45 minuten trainen)

Vrijdag trouwens een afspraak met een voedingsconsulente om te kijken of ik nu een goede start heb gemaakt en waar ik op moet letten etc.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:59

Janine1990 schreef:
The_Cat schreef:
Mijn coach zei overlaatst heel gevat: ik ben nog nooit iemand tegengekomen waar ik tegen moest zeggen dat hij moest stoppen met fruit eten omdat hij daar dik van werd :o

Fruit is gezond, je hebt de vitamines nodig. Je kan beter producten schrappen met toegevoegde suikers dan fruit

Klopt het dat je van fruit minder schommelingen in je suikerspiegel krijgt dan van de producten met toegevoegde suikers? Dat gevoel heb ik een beetje met m'n smoothies die voor de helft fruit zijn.

Klopt, heeft met de glycemische index te maken :). Van fruit krijg je inderdaad minder schommelingen. Heeft met de snelheid te maken waarmee de suikers/koolhydraten worden opgenomen. Vet en eiwitten vertragen de opname van glucose en zorgen dat je bloedsuikergehalte minder snel en hoog stijgt. Maar: van een schommellinkje wordt je niet dik, van teveel kcal wel. Een gezond persoon met een gevarieerd dieet zal niet zo veel last hebben van schommelingen. Dus ja, ook van fruit kan je dik worden als je dit extreem veel eet. kcal = kcal en suiker = suiker. Maar dan nog, 'met mate' geldt voor alles: fruit en groenten zijn gezond vanwege de vitamines en mineralen enzo, dus het is af te raden die uit je dieet te schrappen. Gewoon een normale hoeveelheid eten: voedingscentrum raad 2 stuks fruit en 2 ons groente aan per dag. Volgens mij nu zelfs 300 gram groente per dag, als ik me niet vergis.

Overigens, over Fitbit: aantal verbrande kcal is een leuk dingetje, maar absoluut niet betrouwbaar. Ga je eten dus niet op het precieze verbrande kcal aanpassen want dan gaat het mis ;).

Wbt shakedieten: afgezien dat je vaak te weinig kcal binnen krijgt, is het ook gewoon letterlijk ongezond. Omdat je geen vast voedsel erbij eet, gaat je darmperistaltiek eraan. Dus als je gezond wil blijven moet je geen shakedieten gaan volgen ;).

Verder met Emma eens over de sfeer enzo.

Zoo, helemaal bijgelezen :D.
Heb vanmorgen een pagina in mn bullet journal gemaakt voor m'n afvallen, ga alles heel mooi bijhouden nu :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:09

IMANDRA schreef:
Klopt, heeft met de glycemische index te maken :). Van fruit krijg je inderdaad minder schommelingen. Heeft met de snelheid te maken waarmee de suikers/koolhydraten worden opgenomen. Vet en eiwitten vertragen de opname van glucose en zorgen dat je bloedsuikergehalte minder snel en hoog stijgt. Maar: van een schommellinkje wordt je niet dik, van teveel kcal wel. Een gezond persoon met een gevarieerd dieet zal niet zo veel last hebben van schommelingen. Dus ja, ook van fruit kan je dik worden als je dit extreem veel eet. kcal = kcal en suiker = suiker. Maar dan nog, 'met mate' geldt voor alles: fruit en groenten zijn gezond vanwege de vitamines en mineralen enzo, dus het is af te raden die uit je dieet te schrappen. Gewoon een normale hoeveelheid eten: voedingscentrum raad 2 stuks fruit en 2 ons groente aan per dag. Volgens mij nu zelfs 300 gram groente per dag, als ik me niet vergis.

Overigens, over Fitbit: aantal verbrande kcal is een leuk dingetje, maar absoluut niet betrouwbaar. Ga je eten dus niet op het precieze verbrande kcal aanpassen want dan gaat het mis ;).

Wbt shakedieten: afgezien dat je vaak te weinig kcal binnen krijgt, is het ook gewoon letterlijk ongezond. Omdat je geen vast voedsel erbij eet, gaat je darmperistaltiek eraan. Dus als je gezond wil blijven moet je geen shakedieten gaan volgen ;).

Verder met Emma eens over de sfeer enzo.

Zoo, helemaal bijgelezen :D.
Heb vanmorgen een pagina in mn bullet journal gemaakt voor m'n afvallen, ga alles heel mooi bijhouden nu :D

Ook jij bedankt voor de uitleg :)

Voor de duidelijkheid, ik heb nooit gedacht dat suikers in fruit niet dikmaken hoor... Ik was puur nieuwsgierig naar het effect op de suikerspiegel. En in combinatie met andere ingrediënten in mijn smoothie blijkt dit gunstig te zijn. Ik dacht dat dit een misleidend gevoel was, maar dat blijkt het dus niet te zijn.

Wat ik op dit moment doe, ga ik ook maar een week doen. Hoewel, misschien volgende week ook nog, maar dat is omdat ik dan vrij ben. Dan zal ik misschien tussen de middag ook wel gewoon havermoutpannekoeken en gevulde omelets maken, omdat ik vakantie heb.
Maar daarna wil ik weer wat anders eten tussen de middag. De vraag ik nog even: "Wat?"
Het moet makkelijk klaar te maken zijn (5 minuten werk) en makkelijk mee kunnen in de broodtrommel. Dan kom je al snel weer op brood uit.

Ook een tijdlang bananenbrood gegeten, was ook erg lekker en voedzaam!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:37

Ik kom ook weer meepraten! Door niet bijhouden / feestdagen / batterij van de weegschaal die leeg was ( :+ ) ben ik een dik biggetje geworden. Tijd om streng te zijn want ik wil mijn zomerlijf terug!

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:41

Simoonzel schreef:
Ik kom ook weer meepraten! Door niet bijhouden / feestdagen / batterij van de weegschaal die leeg was ( :+ ) ben ik een dik biggetje geworden. Tijd om streng te zijn want ik wil mijn zomerlijf terug!

Ik mocht willen dat de batterij van mijn weegschaal leeg was, dan wist ik niet hoeveel ik ben aangekomen door de feestdagen :') 1,5 kilo weer erbij helaas..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:42

@Janine: een week is al genoeg voor problemen met je darmen he. Shakes an zich is niet erg, maar zorg dat je ook iets vasts erbij eet, waar voldoende vezels in zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:32

Emmaa_ schreef:
Laura, ik vind dit echt nergens voor nodig. Ten eerste baseer ik mijn mening op meer dan 'een artikeltje', en ten tweede zeg ik nergens dat ik het beter weet dan een professional := Ik ben geen dietist, heb totaal geen verlangens om er eentje te zijn. Ik geef alleen aan dat ik het onzin vind als er gezegd word dat je best tien stuks fruit op een dag kan eten om maaltijden te vervangen en dat die suikers niet verschillen van andere suikers.

Over het bloedsuikerspiegel had ik het inderdaad fout, en daar neem ik met liefde de schuld van. Ik ging er vanuit dat bloedsuikers hetzelfde zouden pieken, en dat klopt inderdaad niet.

Maar dat is ook absoluut waar, maar dan heb je het over de kcal in suikers. En dat is wat anders dan de invloed die het op je lijf heeft.
Daarom vind ik Jelmer soms ook echt problematisch. Ja, wat hij zegt is (grotendeels) juist, aar de waarheid is zoveel meer genuanceerd. Een kcal is een kcal en in=uit, maar wat er allemaal gebeurt in het lichaam maakt dat zoveel complexer. Alleen al dat je onbewust minder gaat bewegen als je minder gaat eten om iets te noemen. Vooral hoeveel je verbrand is echt bijna niet te meten. En bij vrouwen zorgen hormonen er voor dat het echt nog veel complexer wordt.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:36

Nachocheese schreef:
O: halve 'dubbel op' peijpenburg koek + 2 bruine boterhammen met kaas en pindakaas
L: 220 gram magere kwark met 40 gram Cruesli
T: appel + groene smoothie
A: kabeljauwfilet met aardappels uit de oven, groente nog geen idee.

Beweging; paardrijden

Volgens lifesum 1250 kcal, dus nog even wat erbij.

Avondeten is shoarma geworden doordat ik was vergeten kabeljauw uit de vriezer te halen |o

Dus avondeten : 1 pitabroodje met shoarma en een paar gebakken aardappeltjes

Kom nu dan volgens lifesum op 1450 kcal.