[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:20

Janneke2 schreef:
Resistance schreef:
Hoihoi!

Ik heb een vraagje. Ik heb on-ge-lo-fe-lijk veel last van mijn menstruatie. Ik heb een week van tevoren al pijn als ik me inspan, tijdens de menstruatie dagelijks feminax en paracetamol-ibuprofen, maar als ik dat één keer vergeet lig ik weer te zweten, te huilen en een bonkend hoofd van de pijn. Ik kan dan gewoon helemaal niks.

Mijn zus die medisch student is vindt het ook niet goed om elke maand weer zo'n lading pijnstillers in te nemen (waar ik het overigens mee eens ben), en nu wil ik dus weer aan de pil. Klein probleempje: de laatste keer dat ik aan de pil was werd ik ontzettend labiel en liep ik de hele tijd te huilen om niks.

Welke pil suggereren jullie? Ik heb ook bijna een vriend, dus het zou ook wel fijn zijn dat hij ook tegen zwangerschap beschermd (ik weet niet of dat bij sommige pillen verschilt).

Wie heeft de oplossing voor mij? :)

...even een andere dwarsstraat: nogal wat vrouwen hebben menstruatie klachten, omdat de lever minder goed in staat is om de wateroplosbare hormonen om te zetten in vetoplosbare hormonen.
Dit is relatief makkelijk uit te zoeken en - zou het aan de orde zijn - niet zo vreselijk moeilijk te verhelpen.

Het scheelt wel bakken pijnstillers en labiel gedoe!

En komt dit ook bij meisjes van 18 voor? :D

En mijn lever werkt goed... als ik geen vetoplosbare hormonen zou hebben zou ik denk ik geen 49 kilo wegen... (ik heb er verder niks over opgezocht, dus ik kan ook totaal fout zitten)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:46

Citaat:
...even een andere dwarsstraat: nogal wat vrouwen hebben menstruatie klachten, omdat de lever minder goed in staat is om de wateroplosbare hormonen om te zetten in vetoplosbare hormonen.
Dit is relatief makkelijk uit te zoeken en - zou het aan de orde zijn - niet zo vreselijk moeilijk te verhelpen.

Het scheelt wel bakken pijnstillers en labiel gedoe!

En komt dit ook bij meisjes van 18 voor? :D

En mijn lever werkt goed... als ik geen vetoplosbare hormonen zou hebben zou ik denk ik geen 49 kilo wegen... (ik heb er verder niks over opgezocht, dus ik kan ook totaal fout zitten)[/quote]

Eh, even een paar puntjes op de i.

Je lever moet bij je geboorte al in staat zijn om vetoplosbare stoffen (bijvoorbeeld hormonen) om te zetten in wateroplosbare stoffen, al dan niet hormonen - en vice versa, afhankelijk van de situatie. (Uiteraard speelt de vrouwelijke cyclus pas vanaf het moment dat je begint te menstrueren, maar dit vermogen van de lever is zogezegd ruimer.)

En het oliebol aspect is, dat je dus soms giga problemen kunt hebben rond menstruatie, maar (... op zich: gelukkig maar!) geen leverklachten (het arme ding kan ontsteken en wat al niet, maar daar gaat dit niet over).

Elin_

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 01:14

Ik heb inmiddels mijn spiraaltje. ik vond het zetten erg heftig em nu al twee dagen heel veel pijn

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:21

kan ik iemand pb sturen met vraag over spiraal?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:46

Ja hoor

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 00:51

Mij ook wel

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:42

ja hoor je mag pb sturen

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:19

Ik heb een vraag voor de oudjes onder ons ( 45 plus) die de pil slikken...hoelang slikken jullie door? Tot aan de overgang? Of gaan jullie over op wat anders>
Ben benieuwd of ik reacties krijg..hihi..volgens mij is iedereen op Bokt jong.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:21

Mijn moeder is de pil weer opnieuw gaan slikken toen de eerste tekenen van de overgang zich aankondigden! Volgens de huisarts (en volgens mijn moeder) kunnen de extra hormonen heel goed helpen om de boel wat soepeler over te laten gaan.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:49

Mijn moeder heeft altijd de pil geslikt en zit nu tegen het begin van de overgang aan en slikt hem nog steeds!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:14

Ik heb een spiraaltje genomen 2 jaar geleden die verminderen ook de overgangsklachten en ik heb idd nergens last van.
Ben trouwens 48.
Maar omdat ik in de ochtend en in de avond al medicatie heb was een pil geen optie.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:06

Ok tjaaa ik twijfel.... volgens mijn gyneacoloog kan ik rustig doorslikken tot aan de overgang en dan eens stoppen kijken hoe de vlag erbij hangt :D Vooral omdat ik vrij laat met de pil ben begonnen. Mijn HA is hier zeer op tegen ivm hoger risico op kanker en hart/vaatziekten en wil dat ik stop met hormonen......wat ik persoonlijk wel wat drastisch vind. Daarom wel eens benieuwd hoe jullie dat aanpakken.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:30

Je huisarts heeft een goed punt. Leeftijd icm anticonceptie is een risico voor hart en vaatziekten die hartproblemen kunnen veroorzaken. Dat die hormonen juist tijdens de overgang fijn kunnen zijn om alles fijner te kunnen laten verlopen is ook waar maar er zit dus een risico aan. Voor beide valt iets te zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:40

mamendt schreef:
Ok tjaaa ik twijfel.... volgens mijn gyneacoloog kan ik rustig doorslikken tot aan de overgang en dan eens stoppen kijken hoe de vlag erbij hangt :D Vooral omdat ik vrij laat met de pil ben begonnen. Mijn HA is hier zeer op tegen ivm hoger risico op kanker en hart/vaatziekten en wil dat ik stop met hormonen......wat ik persoonlijk wel wat drastisch vind. Daarom wel eens benieuwd hoe jullie dat aanpakken.

Kun je ook kijken voor een lichtere pil :)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:38

Ik heb een vrij lichte pil de Microgynon 30.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:41

Of anders een 1 hormoon pil?

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:10

Zoals welke vuurneon? En het blijft dan mischien toch een hormoon anticonceptie...of zijn die met maar een hormoon minder schadelijk? Mijn HA heeft er in ieder geval niets over gezegt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:33

Cerazette bv, mogen vrouwen die borstvoeding geven namelijk ook gebruiken; zit geen oestrogeen in . Geen idee hoor of het wat uitmaakt moet ik zeggen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:39

Mijn HA vond die onbetrouwbaar........hij wil mij het liefste van de hormonen af...tjjaaaa blijft alleen zo weinig over condoom, zaaddodende pasta.........koperspiraal..maar daar voel ik me weer niet lekker bij ..hoor ook veel minder fijne dingen over de koperspiraal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:40

Niets zo romantisch als met die pasta in de weer te zijn :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:57

als spiraal in stopweek gezet is ben je direct veilig toch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:08

Elin_ schreef:
als spiraal in stopweek gezet is ben je direct veilig toch?

Haal "in stopweek" weg en je zin klopt ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:10

Okee maar moet toch tijdens (of in ieder geval iets met in die 7 dagen) gezet worden

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:15

Klopt vuurneon :+ heel romantisch..hihi

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:20

Elin_ schreef:
Okee maar moet toch tijdens (of in ieder geval iets met in die 7 dagen) gezet worden

Hoeft niet, maar is wel beter. In je menstruatie (of stopweek) is de baarmoedermond zachter en is het zetten minder pijnlijk.
Als je het echt zou willen kan het best ook buiten die 7 dagen hoor :j Bijvoorbeeld als je de MAP zou gaan halen, kan je in plaats daarvan ook een spiraaltje laten plaatsen zodat de eventuele vrucht zich niet in kan nestelen.