Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:15

Ik denk dat die zones idd niet klopte.

Ik had toen een workout gemaakt startend in zone één en oplopend naar zone twee maar als je niet in de juiste zone loopt trilt het horloge dus ga je opletten wanneer je in die zone komt. Dat was pas bij een tempo van 5:00 ongeveer. Daar bleef ik wel in na langzamer lopen. Naar zone 3 zat ik echt op een snelheid van 3: nog wat voordat ik daar inzat ;)

Ik loop zonder doel en heb verder nooit op die hartslag gelet. En omdat ik pas bij 5:00 in hartslag zone twee zat heb ik het gehouden op dat ik dan gewoon in hartslag één loop.

De kans dat ik daar iets verkeerd heb gesnapt is heel groot trouwens. Want ik heb dus echt nooit verder aandacht besteed aan hartslag en ook niet aan het begrijpen van het horloge schijnbaar.

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:26

En gister met de loopgroep. Ook stukjes heel kort hoor gewandeld. En loopscholing. Squaten enzo gedaan.
Maar was niet extreem zwaar eigenlijk en toch zone 5
En nergens zone één, terwijl ik hem aangezet heb tijdens het lopen nog
:)

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:41

Supervixen schreef:
Als je training zo zwaar gaat dan probeer ik altijd om te denken en mezelf aan te spreken in mijn hoofd. Bijvoorbeeld: je loopt nog, je kunt dit, dit is een goede mentale training, dat soort dingen. Dat helpt. Of de loop in blokjes in te delen in je hoofd.

Ik ben gelukkig heel berekenend :D En leid mezelf inderdaad op deze manier af. Maar dan loopt mijn man zo lekker soepel voor me en dan mopper ik weer even :=

Toch informatief dit topic BeFunny!

Alvast succes Ieris!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:05

Befunny dat komt omdat je conditie als hardloper gewoon nog niet zo goed is en je een lager tempo moet lopen om je hartslag laag te houden.

Eigenlijk moet het merendeel van je trainingen in de lage zones zijn.

Bijvoorbeeld als je 4 keer per week loopt:
- een lange rustige duurloop in zone 2 of 3.
- een tempoduurloop in zone 4.
- een korte duurloop in zone 3, of een iets langere duurloop in zone 3 met daarbij één of meerdere blokken laag in zone 4.
- intervallen waarbij je tijdens de intervallen in zone 5 komt.

Dit is maar een voorbeeld, maar wat ik daarmee aan wil geven is dat je dus maar ongeveer zo'n 10% van je trainingen in zone 5 hoeft te lopen. Als je elke keer lang in zone 5 loopt, kun je jezelf overbelasten en kan je conditie zelfs achteruit gaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:46

Dankjewel SV.
Ik weet wel dat met een te hoge hartslag lopen continu niet goed is.
Alleen ik wist niet dat ik dat deed.
Ik zal dus idd nog trager moeten gaan lopen op de langere stukken.
En nu ik weet dat ik die zones dus terug kan zien kan ik dat in de gaten houden ook.

Ik ga toch proberen dan om weer een oefening in hartslagzones te doen zoals ik hem gemaakt heb. En dan ga ik hartslagzones twee wel veranderen in 3 en daartussenin dus nog langzamer en dat zal dan wel al twee zijn _O-

Bedankt voor jullie uitleg en moeite hoor. Want ik wist dus echt niet dat ik hartslag 4 of 5 liep. Wat wel gek is, gister heb ik zon beetje de hele tijd met een andere dame uit de groep lopen ouwehoeren. Terwijl ik dan kennelijk met hartslag zone 5 liep.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:02

Be funny, fijn dat je nu ondekt hebt waar je kan kijken hoe het zit met je hartslagzone!
Ik denk ook dat het een soort indicatie is, als je echt een goede meting wilt, moet je met hartslagband lopen, of een meting laten doen.
Ik zie ook dat jij andere zone waardes hebt dan SV, weet niet hoe dat precies zit.
Die van mij hebben dezelfde zones als jou:
Afbeelding
Maar deze bijvoorbeeld zijn de zones van mijn moeder, en dan is de indeling weer heel laag.

Afbeelding

Ninus, dank je! En herkenbaar dat mentale stukje :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:23

Mijn zones zijn ook heel anders weer dan die van jullie. Vele malen hoger :')
Ik heb jaren geleden (dat wel) een inspanningstest gedaan en daarbij zijn mijn waarden bepaald.
Op basis daarvan heb ik die ingegeven bij Garmin Connect en zijn de zones berekend.

Waar jouw zone 5 begint, zit je middenin mijn zone 3 :=

Garmin berekent gewoon op basis van gemiddelden. Dus kijkt naar leeftijd en geslacht.
220-leeftijd is max hartslag en op basis daarvan berekent hij zones op zoveel procent daarvan.

Zone 1: 50-60%
Zone 2: 60-70%
Zone 3: 70-80%
Zone 4: 80-90%
Zone 5: 90-100%
Laatst bijgewerkt door MuSLi op 10-05-23 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:28

Maar jij loopt ook veel langer denk ik dus idd een betere conditie Iig dan mij. Dat kan eigenlijk ook niet anders.

Waar heb jij die meting laten doen?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:30

BeFunny schreef:
Maar jij loopt ook veel langer denk ik dus idd een betere conditie Iig dan mij. Dat kan eigenlijk ook niet anders.

Waar heb jij die meting laten doen?

Ik heb hem toen laten doen bij SportFocus. Maar er zijn veel meer locaties waar je het kunt laten doen.
Het geeft je wel veel inzicht :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:48

Ik heb er wel vaker over gehoord. Ik ben niet aanvullend verzekerd en mijn uhm eigen bijdrage is ook al verdwenen. Maar ik zie dat het rond de 150 kost dat is nog wel te overzien.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:49

Supervixen schreef:
Befunny tijden zijn heel wat anders dan hartslagzones.

Juist als je een beginnende hardloper bent of een minder goede conditie hebt zit je meteen in de hoge hartslagzones, dus ik begrijp niet helemaal hoe je maar in zone 1 of 2 zit? Als je tempo maakt knalt je hartslag toch omhoog?

Dit, ik loop bijna alles in 5. Nog wel haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:46

Ik loop ook nagenoeg alles in 5, soms wat in 4. Mijn hartslag is altijd flink hoog bij inspanning.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:01

Hartslagzones zijn inderdaad verschillend bij iedereen.
Ligt aan je leeftijd, maar ik krijg ook wel eens een melding van garmin dat hij een nieuwe maximale hartslag heeft gedetecteerd en dan past hij de hartslagzones aan.

Net een fijne, rustige trail van 15.5km gelopen op lage hartslag (132 gemiddeld). Bij mij dus in zone 3. Heuvelop moet ik dan ook soms even wandelen, want vanaf 140 zit ik in zone 4 en die wilde ik vermijden.
Heerlijk dat lichte groen in het bos! Ben ook geen mens tegengekomen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:48

De natuur is momenteel echt prachtig! <3

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:58

Die melding krijg ik idd ook weleens. Ik wil binnenkort ook een sport medische keuring laten doen, gewoon voor de zekerheid, en dan ook m'n zones laten bepalen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:23

Interessant om te lezen wb de verschillende hartslagzones.
BeFunny, ik vond het al heel erg knap dat je als beginnend hardloper alles in zone 1 kon rennen!

Ik merk nu pas dat mijn hartslag wat begint te dalen..

Welke gels gebruiken jullie tijdens het lopen? Er is zoveel op de markt..

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 06:45

Het is inderdaad prachtig buiten, al heb ik na het wandelen met de hond wel hele natte sokken :+

Ik ben echt de meest slechte raadgever qua eten en drinken Namiro := Ik ga niet zo goed op gels, dus ik loop op wat winegums en dextro. En water. Ik loop nuchter tot een kilometer of 20 en daarna eet ik vooraf wat Skyr of Griekse Yoghurt.
Voor de 30+ afstanden heb ik voor nood nog een proteïnereep bij mee, maar die gaat ook altijd weer mee naar huis :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 06:53

Namiro: geen. Gels zijn te zoet en plakkerig. Ik gebruik al een aantal jaar tailwind en ben daar nu ook ambassadeur van omdat het me enorm goed bevalt. Het is poeder dat je oplost in water, het wordt door veel ultrarunners gebruikt. Ik vind het fijn omdat het heel goed oplost, je het zo zoet kan maken als je zelf wilt door meer of minder aan water toe te voegen, het dempt het hongergevoel en ik krijg er geen problemen van met mijn maag of darmen. Ik heb eventueel proefzakjes die ik je kan sturen om het uit te proberen tegen verzendkosten, dan moet je me even een pb sturen. Sorry voor de reclame :+

Qua eten neem ik dan soms nog reepjes mee, net wat ik in de kast heb. Of zakjes gepureerd fruit van de decathlon, omdat eten minder goed lukt tijdens ultra's. Soms neem ik van isostar nog een soort zachte winegums mee, of van het decathlon merk.

Als ik de auto als vp gebruik neem ik vaak bananen en krentenbollen mee. Chips om zout aan te vullen is ook fijn.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 07:07

Haha Ninus! Ik sla jouw bericht even over hoor!
Ik doe momenteel mijn uiterste best om beter te eten want de kilo’s vliegen eraf hier en dat is eigenlijk niet de bedoeling..
dus ik ben al sinds onze vakantie bewust goed aan het ontbijten (dus geen beschuit met hagelslag meer maar Griekse yoghurt met fruit en noten).. en eet echt drie goede maaltijden per dag.

Ik stuur je een pb supervixen!
Gelletjes doen het voor mij ook niet.. wat een plakkerige zooi..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:26

Interessant om alles te lezen over hartslag en zones!
So much to learn nog haha.

Ik zie dat mijn zones ook anders zijn ingedeeld dan die van jullie:
Afbeelding
Dit was van een 9.3km loopje die voor mn gevoel heerlijk ging.

En deze van een 4.7km loopje die ruk ging:
Afbeelding

En deze 5.2km laatste keer ging mega ruk voor mn gevoel, veel moeten wandelen:
Afbeelding

Misschien toch ook maar eens een test doen om de baseline te bepalen :=

Ik gebruik niks van gels/poeders/gums enzo maar ik loop tot nu toe ook maar max 10km.

Ga zo rondje maken op Ibiza *\o/*

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:40

Afbeelding

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:46

Dat ziet er heerlijk uit Karin_deB

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:01

Oh wauw, gaaf!

Wij zijn onderweg naar Appelscha om daar een rondje te lopen. We vertrokken met droog weer maar het gaat steeds harder regenen. := Volgens de buienradar zou het rond elven droog zijn.

Over hartslagzones. Die van mij zijn door Garmin bepaald. Dit is van afgelopen dinsdag.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Puera op 11-05-23 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:03

Oh heerlijk Karin!! Geniet er van!

Duim voor je dat het droog wordt (en blijft Puera).

Hopelijk kan ik vanavond nog een rondje lopen met mijn vriend. Even mijn ouders lief aankijken of ze een uurtje willen oppassen O:)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:48

We hadden mazzel, het was net droog toen we van start gingen. Het was even zoeken naar de juiste route omdat we daar onbekend zijn maar uiteindelijk op zo’n 8 km uitgekomen. Heerlijk, alles lekker opgefrist door de regen. De vogels die luidkeels fluiten. Genieten!
Afbeelding