Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:49

Wat is een Fitbit precies :o Ik lees het vaker...

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:55

Janine1990 schreef:

Een soort horloge die vanalles bij houdt. Zoals je slaap, aantal stappen, verbrande kcal en nog veel meer! Kijk maar eens op de site van fitbit, daar kan je ze allemaal zien. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:55

__Sannne schreef:
Janine1990 schreef:

Een soort horloge die vanalles bij houdt. Zoals je slaap, aantal stappen, verbrande kcal en nog veel meer! Kijk maar eens op de site van fitbit, daar kan je ze allemaal zien. :)

Hmmm, dat is best wel interessant! Dankje, ik ga eens kijken!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:27

God mijn handen begonnen al te kriebelen, maar gelukkig legt mijn bijna-collega dietist het goed uit ;) Voor je bloedsuikerspiegel kun je het beste kijken naar de glycemische lading van een product (en niet de glycemische index)
Hoe je bloedsuiker schommelt is echt van heel veel factoren afhankelijk. Een appel die gepureerd is, of appelsap van 1 appel (ook als daar geen suiker aan toegevoegd is) zal de bloedsuiker meer doen stijgen dan een volledige appel die je zo weghapt.
En een zakje M&M's met pinda's en veel kristalsuiker zal je bloedsuiker minder snel doen stijgen dan een lepel suiker uit de suikerpot, ook al neem je net zoveel suiker als in die M&M's zitten. De reden daarvoor is dat de hoeveelheid vetten in de M&M's zorgen dat de suiker minder snel afgegeven wordt aan de darmen en dus opgenomen kan worden.
Veel factoren dus, waar je als dietist 4 jaar studie voor volgt om die goed in te kunnen schatten. Simpelweg "fructose" en "glucose" met elkaar vergelijken heeft geen zin, je zal de overige factoren mee moeten nemen daarin. Bovendien bestaat tafelsuiker niet uit "glucose" maar uit sacherose, wat weer een combinatie is van fructose en glucose.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:35

secricible schreef:
God mijn handen begonnen al te kriebelen, maar gelukkig legt mijn bijna-collega dietist het goed uit ;) Voor je bloedsuikerspiegel kun je het beste kijken naar de glycemische lading van een product (en niet de glycemische index)
Hoe je bloedsuiker schommelt is echt van heel veel factoren afhankelijk. Een appel die gepureerd is, of appelsap van 1 appel (ook als daar geen suiker aan toegevoegd is) zal de bloedsuiker meer doen stijgen dan een volledige appel die je zo weghapt.
En een zakje M&M's met pinda's en veel kristalsuiker zal je bloedsuiker minder snel doen stijgen dan een lepel suiker uit de suikerpot, ook al neem je net zoveel suiker als in die M&M's zitten. De reden daarvoor is dat de hoeveelheid vetten in de M&M's zorgen dat de suiker minder snel afgegeven wordt aan de darmen en dus opgenomen kan worden.
Veel factoren dus, waar je als dietist 4 jaar studie voor volgt om die goed in te kunnen schatten. Simpelweg "fructose" en "glucose" met elkaar vergelijken heeft geen zin, je zal de overige factoren mee moeten nemen daarin. Bovendien bestaat tafelsuiker niet uit "glucose" maar uit sacherose, wat weer een combinatie is van fructose en glucose.

Ook jij bedankt voor je uitleg!

Als ik dit zo lees, zou het met mijn smoothies dus toch gewoon toeval moeten zijn? Want dat zijn ook gewoon gepureerde vruchten...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:37

Dank voor de nog wat uitgebreidere iitleg secricible, leuk om wat meer over de achtergrond te weten :)
Ik "mocht" idd mn fruit niet pureren of persen, weet ik ook weer waarom :D

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:38

O: halve 'dubbel op' peijpenburg koek + 2 bruine boterhammen met kaas en pindakaas
L: 220 gram magere kwark met 40 gram Cruesli
T: appel + groene smoothie
A: kabeljauwfilet met aardappels uit de oven, groente nog geen idee.

Beweging; paardrijden

Volgens lifesum 1250 kcal, dus nog even wat erbij.

secricible

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:49

Janine, waaruit bestaat de andere helft van je smoothie?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:50

secricible schreef:
Janine, waaruit bestaat de andere helft van je smoothie?

Spinazie, avocado (ik twijfel of dat fruit of groente is), havermout, lijnzaad, chiazaad (dat laatste maar een theelepeltje) en gember. Als ik nu niets vergis...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:02

Vandaar dat ik zeg, kijk naar het volledige product. Helemaal zeker te zeggen is het natuurlijk niet, maar in avocado en lijnzaad zitten veel vetten, ik zie veel producten die veel vezels bevatten, wat langzame koolhydraten van je havermout en wat eiwitten uit de havermout en de groente
Uit de informatie die je hier geeft zou ik dus kunnen bedenken dat de smoothie lang in je maag blijft zitten en daardoor lang verzadigd. Vetten en eiwitten zorgen dat voeding minder snel uit je maag verdwijnt, het wordt langzamer aan je darmen gegeven. Daarnaast heb je al een hoop langzame koolhydraten uit de havermout en de groentes (inclusief avocado).

Dus ik denk niet dat het toeval is. De hoeveelheid snelle suikers uit je fruit wegen gewoon niet op tegen de langzame suikers, vetten en eiwitten uit de rest van je smoothie. Daardoor zul je langer verzadigd zijn en minder snel weer dalende bloedsuikers hebt. Bovendien gebruik je een blender, daardoor zullen de vezels beter heel blijven dan wanneer je een juicer zou gebruiken. Verder is spinazie moeilijk te verteren in een smoothie, doordat het vooral verteerd moet worden door te kauwen en speeksel aan te maken. Dat mis je. Ik las ooit eens de tip om te spugen in je smoothie een half uur voor je hem op gaat eten. Niet echt aan te raden qua hygiëne maar wel goed voor de vertering van de koolhydraten ;)

Overigens ter nuance: wanneer er geen sprake is van diabetes kan je lichaam die bloedsuikers best wel prima zelf reguleren. Ik denk dus dat je vooral veel profijt hebt van het feit dat het relatief lang in je maag blijft zitten en je daardoor verzadigd :)

Dan kan ik het toch niet laten, w.b. Jelmer de Boer. Een man die m.i. best verstandige dingen zegt maar voor iemand die weinig kennis heeft is hij veel te ongenuanceerd. En als je terugkijkt naar zijn blogs 3 jaar geleden zie je ook dat hij niet de wijsheid in pacht heeft, maar nog steeds bijleert. Er is veel onbekend over voeding en de kennis is ontzettend in ontwikkeling. Niemand heeft 100% zekerheid.
In dat opzicht ben ik het met Emma eens dat het belangrijk is dat diëtisten zich laten bijscholen.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:44

MirjamB,

het dieet wat ik volg is echt gezond! Google eerst eens straight away ( in overleg met mijn dokter dit gekozen) voordat je je mening klaar hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:57

secricible schreef:
Vandaar dat ik zeg, kijk naar het volledige product. Helemaal zeker te zeggen is het natuurlijk niet, maar in avocado en lijnzaad zitten veel vetten, ik zie veel producten die veel vezels bevatten, wat langzame koolhydraten van je havermout en wat eiwitten uit de havermout en de groente
Uit de informatie die je hier geeft zou ik dus kunnen bedenken dat de smoothie lang in je maag blijft zitten en daardoor lang verzadigd. Vetten en eiwitten zorgen dat voeding minder snel uit je maag verdwijnt, het wordt langzamer aan je darmen gegeven. Daarnaast heb je al een hoop langzame koolhydraten uit de havermout en de groentes (inclusief avocado).

Dus ik denk niet dat het toeval is. De hoeveelheid snelle suikers uit je fruit wegen gewoon niet op tegen de langzame suikers, vetten en eiwitten uit de rest van je smoothie. Daardoor zul je langer verzadigd zijn en minder snel weer dalende bloedsuikers hebt. Bovendien gebruik je een blender, daardoor zullen de vezels beter heel blijven dan wanneer je een juicer zou gebruiken. Verder is spinazie moeilijk te verteren in een smoothie, doordat het vooral verteerd moet worden door te kauwen en speeksel aan te maken. Dat mis je. Ik las ooit eens de tip om te spugen in je smoothie een half uur voor je hem op gaat eten. Niet echt aan te raden qua hygiëne maar wel goed voor de vertering van de koolhydraten ;)

Overigens ter nuance: wanneer er geen sprake is van diabetes kan je lichaam die bloedsuikers best wel prima zelf reguleren. Ik denk dus dat je vooral veel profijt hebt van het feit dat het relatief lang in je maag blijft zitten en je daardoor verzadigd :)

Dan kan ik het toch niet laten, w.b. Jelmer de Boer. Een man die m.i. best verstandige dingen zegt maar voor iemand die weinig kennis heeft is hij veel te ongenuanceerd. En als je terugkijkt naar zijn blogs 3 jaar geleden zie je ook dat hij niet de wijsheid in pacht heeft, maar nog steeds bijleert. Er is veel onbekend over voeding en de kennis is ontzettend in ontwikkeling. Niemand heeft 100% zekerheid.
In dat opzicht ben ik het met Emma eens dat het belangrijk is dat diëtisten zich laten bijscholen.

Wederom bedankt voor je uitgebreide toelichting!

Ik kan de spinazie dus beter weglaten? Of begrijp ik dat verkeerd en bedoel je dat ik daar langer plezier van heb?

Ik heb vorig jaar wel mijn bloedsuiker mogen testen bij de apotheek, dat was prima in orde. Maar met veel inspanning heb ik last van het take a snickers gevoel. Ben dan echt niet te genieten.
Normaal ben ik ook erg flauw na de lunchwandeling, echter was dit vandaag ook al niet het geval, terwijl het enorm waait en ik daar anders wel last van heb. Echter ben ik dan niet de hele dag aan het smoothie drinken, maar eet ik 's ochtends rond 10en een ontbijtkoekreep.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:59

mikky19 schreef:
MirjamB,

het dieet wat ik volg is echt gezond! Google eerst eens straight away ( in overleg met mijn dokter dit gekozen) voordat je je mening klaar hebt.

Leuk ook dat je 1 persoon noemt die op je gereageerd heeft en voor de rest volledig alles negeert..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:07

Ik ben het er ook absoluut mee eens dat dietisten zich moeten laten bijscholen, net als alle mensen in andere (medische) beroepen. Ik vind het alleen wel bijzonder om aan te nemen dat dit niet gebeurt. Nou ken ik alleen dietisten die in het ziekenhuis werken en niet met bijv een eigen praktijk, maar weet dat ze een behoorlijk uitgebreid bij- en nascholingsprogramma volgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:13

linoleum schreef:
mikky19 schreef:
MirjamB,

Leuk ook dat je 1 persoon noemt die op je gereageerd heeft en voor de rest volledig alles negeert..

Ik gok dat het om mij gaat :o (of ik heb gemist dat er een MirjamB is) Tja ik lees je bericht en ik heb daar inderdaad een mening over. Het is gewoon niet goed voor je lijf, ook al staat het op die pagina dat het niet schadelijk is, zou slechte reclame zijn als ze hun eigen producten afkraken.

Verder wens ik je wel oprecht succes met het afvallen! Ik weet hoe lastig het is :)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:20

Mijn lijstje tot zover;
O; 2 volkoren boterhammen met hagelslag
L; cracker met gekookt ei en een volkoren broodje met plakje kipfilet en komkommer

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:33

Mikky, waarop baseer jij dat het dieet dat je volgt gezond is? Op de informatie die op hun site staat? Bijzonder dat je huisarts zegt dat het verstandig is... Maar een huisarts is ook geen dietist en heeft er niet voor gestudeerd.

Janine, nee niet om het weg te laten. Maar het kan wel bijdragen aan het feit dat je je vol voelt. Als je er geen last van hebt dan zou ik niets veranderen. Zelf voelt bij mij een groene smoothie altijd als een blok beton op mijn maag, dus ik zorg dat ik de smoothie wat langer in mijn mond houdt waardoor het kan mengen met speeksel en de enzymen die daar in zitten.

Laura, normaal gesproken wordt iig in loondienst van een dietist verwacht dat ze ingeschreven staan in het kwaliteitsregister. Diëtisten met afspraken met de zorgverzekeraar (dat zijn de meeste diëtisten in zelfstandige praktijken) hebben die eis ook. Het kwaliteitsregister eist dat je een x-aantal punten per 5 jaar haalt aan nascholing als dietist. Dan kun je nog zien wat voor nascholing dat is, ik werk in de ouderenzorg en kan die punten ook halen met nascholing over babyvoeding bij wijze van spreken. Dit is iets waar nog aan gewerkt wordt om dit te verbeteren, maar dat geldt voor veel beroepen natuurlijk.
Ik ben van mening dat er echt een hoop diëtisten zijn die ouderwetse gedachtes er op na houden, maar dat is in iedere professie. Hoeveel cliënten ik wel niet krijg waarbij de arts in het ziekenhuis geadviseerd heeft nog maar 2 eieren per week te eten ivm hoog cholesterol. Een advies dat minstens 15 jaar oud is en totaal onjuist blijkt te zijn.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:35

sorry MarjanB foutje met je naam.

Je mening is duidelijk. Maar een mening is niet altijd de waarheid , misschien jouw waarheid maar dit dieet is echt niet slecht voor je. Waar baseer jij je mening op ?

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:35

linoleum schreef:
mikky19 schreef:
MirjamB,

Daar heb ik dan overheen gelezen. Ik bedoel het ook niet aanvallend ofzo.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:36

mikky19 schreef:
sorry MarjanB foutje met je naam.

Je mening is duidelijk. Maar een mening is niet altijd de waarheid , misschien jouw waarheid maar dit dieet is echt niet slecht voor je. Waar baseer jij je mening op ?

Waarom reageer je niet op de rest?

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:39

linoleum schreef:
Wat een flink geklets hier vandaag! Heb even snel alles doorgelezen, ga niet overal op reageren :')

Wat betreft shakediëten, totaal geen fan van. Je eet bijna altijd veel te weinig, leert jezelf geen nieuwe goede eetgewoonten aan en je hoort meer dan eens dat erna alles naar de knoppen is intern wat betreft stoelgang etc. Daarbovenop komt ook nog het bekende jojo-effect.

Dit topic schrijft niet voor hoe je moet diëten/afvallen, maar de focus ligt hier toch echt wel op verantwoord, gezond en blijvend afvallen en elkaar hierin motiveren en ook waar mogelijk adviseren. Een shakedieet zoals Straight-Away vind ik daar niet onder vallen. Het is volledig je eigen keuze, maar de meningen hierover in dit topic zijn niet voor niets zo fel tegen!

Oh ik mag dus niet mee doen?

Vind het jammer dat iedereen zijn mening al klaar heeft zonder verdieping te zoeken. Maar goed ik zal dan vanaf nu niet meer reageren. -O-

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:40

Jeetje druk hier.
Wel super leuk om alle lijstjes te lezen van iedereen :)

De diëtisten hier op werk hebben me aangeraden 1490 kcal per dag te nemen.
Met een mooie verhouding in de macro's.

Doordat ik in de ochtend start met kwart met fruit moet ik wel op mn suikers letten.
Vandaag ga ik er doordat ik een beetje curry bij mn avondeten neem, en een appel tussendoor 7 gram overheen.. Maar ach die 7 gram maak ik me niet heel druk over.

Mijn lijstje verder vandaag wel netjes.

O: 250 gr magere kwark met aardbeien, frambozen en ananas uit de diepvries
T: Appel
L: 3 boterhammen met smeerkaas en komkommer
T: Skyr 200 gram vanille
A: Kipfilet uit de oven met cashewnoten, een paar aardappel wedges en sperziebonen, en een beetje curry
T: Crackers (zon pakje van LU)

Dan zit ik op 1492.
Met 45% khd 24% vet en 32% eiwit

Ook ga ik gelijk na mn werk even 30 min op de vario (scheelt als je in de sportschool werkt :P ), morgen ga ik een uur RPM (waar ik vreselijk tegen op zie :') ) en zaterdag ga ik bodypumpen. Van iemand die nooit sporte (alleen paardrijden) vind ik het al heel wat voor 1 week :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:44

mikky19 schreef:
linoleum schreef:
Wat een flink geklets hier vandaag! Heb even snel alles doorgelezen, ga niet overal op reageren :')

Wat betreft shakediëten, totaal geen fan van. Je eet bijna altijd veel te weinig, leert jezelf geen nieuwe goede eetgewoonten aan en je hoort meer dan eens dat erna alles naar de knoppen is intern wat betreft stoelgang etc. Daarbovenop komt ook nog het bekende jojo-effect.

Dit topic schrijft niet voor hoe je moet diëten/afvallen, maar de focus ligt hier toch echt wel op verantwoord, gezond en blijvend afvallen en elkaar hierin motiveren en ook waar mogelijk adviseren. Een shakedieet zoals Straight-Away vind ik daar niet onder vallen. Het is volledig je eigen keuze, maar de meningen hierover in dit topic zijn niet voor niets zo fel tegen!

Vind het jammer dat iedereen zijn mening al klaar heeft zonder verdieping te zoeken. Maar goed ik zal dan vanaf nu niet meer reageren. -O-

Ik heb verdieping gezocht, ik heb het dieet opgezocht, gezien dat het 600(!!) kcal per dag zijn. Zie mijn post even terug:

Citaat:
mikky, 3(!!) producten per dag? Dat is 600kcal per dag eten... Jeetje, hoe kom je erbij dat je daarmee de nodige voedingsstoffen binnen kan krijgen? Daarmee maak je je lijf gewoon kapot.... Tuurlijk wil je snel afvallen, dat wil iedereen. Maar ik neem aan dat je vooral blijvend wil afvallen. Dat doe je niet zo... Je breekt je spiermassa af en vernielt je hormoonsysteem, waardoor je straks maanden nodig hebt om je lichaam weer gezond te krijgen. Is je lichaam kapot maken echt minder belangrijk dan een slanker uiterlijk?

maar die berichten negeer je. Ik ben oprecht benieuwd hoe je voor jezelf kan verkopen dat je op 600kcal per dag echt kunt blijven leven en of je dat gewicht echt zoveel belangrijker vindt dan goed voor jezelf zorgen?
Want weet je, ergens maakt dit me zo verdrietig. Dat er mensen zijn die hun lijf kapot maken, ten gunste van een slank figuurtje. Er is zoveel meer dat 100.000x belangrijker is. Goed werkende hormonen, je lichaam voeden, sterk maken en sterk houden. Ik heb zelf PCOS waardoor mijn hormonen totaal overhoop liggen. De oorzaak weet niemand, maar mogelijk komt het mede door de stress die mijn lichaam gehad heeft van de 15kg die ik ben afgevallen. Niet met crashen, maar heel langzaam, met max 0.5kg per week. Toch kan ook dan je lichaam de boel al laten crashen. Ondertussen ben ik al een half jaar bezig mijn lijf weer op de rit te krijgen en de vraag is of dat ooit voor 100% lukt. Ik zou het liefst willen schreeuwen tegen mensen als jou om niet te beginnen aan 600kcal per dag en daarmee je lijf kapot te maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:52

Thanks secredible, nu begrijp ik het :)

mikky19 schreef:

Nu niet in de slachtofferrol kruipen, dat doet het topic (en de mensen hierin) echt tekort... Mensen zeggen het niet om je te pesten, maar omdat ze met je begaan zijn en hopen dat jij ook je doel blijvend behaalt! Daarbij heb je niemand zien zeggen dat je hier niet welkom bent :n

Ik geloof dat er voornamelijk kritische vragen worden gesteld over je dieet door een aantal mensen, maar beantwoord deze dan ook. Leg uit waarom dit dieet wél verantwoord is. Weerleg die argumenten eens. Dat kweekt een bult meer begrip dan deze opmerking.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:53

Er loopt hier iemand bij een collega van mij (die geeft PT).
En daar ben ik erg van geschrokken.
Zij heeft voor ongeveer een half jaar shake dieet gedaan.
En een periode later nog een keer.
Nu is ze toen ook goed afgevallen maar daarna helaas toch weer aangekomen.

Doordat ze zo'n lange tijd shakes heeft gedaan en dus heeft geleefd op zo weinig kcal en verschillende voedingstoffen. Is heel haar metabolisme nu in de war. Ze sport als een malle en houd zich super netjes aan haar dieet maar valt dus gewoon niet af. Heel zielig en vooral frustrerend voor haar. Maar is voor mij wel een eye-opener geweest dat het dus meer is dan een tijdelijke manier van afvallen...