Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
__Sannne schreef:Janine1990 schreef:Wat is een Fitbit preciesIk lees het vaker...
Een soort horloge die vanalles bij houdt. Zoals je slaap, aantal stappen, verbrande kcal en nog veel meer! Kijk maar eens op de site van fitbit, daar kan je ze allemaal zien.
secricible schreef:God mijn handen begonnen al te kriebelen, maar gelukkig legt mijn bijna-collega dietist het goed uitVoor je bloedsuikerspiegel kun je het beste kijken naar de glycemische lading van een product (en niet de glycemische index)
Hoe je bloedsuiker schommelt is echt van heel veel factoren afhankelijk. Een appel die gepureerd is, of appelsap van 1 appel (ook als daar geen suiker aan toegevoegd is) zal de bloedsuiker meer doen stijgen dan een volledige appel die je zo weghapt.
En een zakje M&M's met pinda's en veel kristalsuiker zal je bloedsuiker minder snel doen stijgen dan een lepel suiker uit de suikerpot, ook al neem je net zoveel suiker als in die M&M's zitten. De reden daarvoor is dat de hoeveelheid vetten in de M&M's zorgen dat de suiker minder snel afgegeven wordt aan de darmen en dus opgenomen kan worden.
Veel factoren dus, waar je als dietist 4 jaar studie voor volgt om die goed in te kunnen schatten. Simpelweg "fructose" en "glucose" met elkaar vergelijken heeft geen zin, je zal de overige factoren mee moeten nemen daarin. Bovendien bestaat tafelsuiker niet uit "glucose" maar uit sacherose, wat weer een combinatie is van fructose en glucose.
secricible schreef:Vandaar dat ik zeg, kijk naar het volledige product. Helemaal zeker te zeggen is het natuurlijk niet, maar in avocado en lijnzaad zitten veel vetten, ik zie veel producten die veel vezels bevatten, wat langzame koolhydraten van je havermout en wat eiwitten uit de havermout en de groente
Uit de informatie die je hier geeft zou ik dus kunnen bedenken dat de smoothie lang in je maag blijft zitten en daardoor lang verzadigd. Vetten en eiwitten zorgen dat voeding minder snel uit je maag verdwijnt, het wordt langzamer aan je darmen gegeven. Daarnaast heb je al een hoop langzame koolhydraten uit de havermout en de groentes (inclusief avocado).
Dus ik denk niet dat het toeval is. De hoeveelheid snelle suikers uit je fruit wegen gewoon niet op tegen de langzame suikers, vetten en eiwitten uit de rest van je smoothie. Daardoor zul je langer verzadigd zijn en minder snel weer dalende bloedsuikers hebt. Bovendien gebruik je een blender, daardoor zullen de vezels beter heel blijven dan wanneer je een juicer zou gebruiken. Verder is spinazie moeilijk te verteren in een smoothie, doordat het vooral verteerd moet worden door te kauwen en speeksel aan te maken. Dat mis je. Ik las ooit eens de tip om te spugen in je smoothie een half uur voor je hem op gaat eten. Niet echt aan te raden qua hygiëne maar wel goed voor de vertering van de koolhydraten![]()
Overigens ter nuance: wanneer er geen sprake is van diabetes kan je lichaam die bloedsuikers best wel prima zelf reguleren. Ik denk dus dat je vooral veel profijt hebt van het feit dat het relatief lang in je maag blijft zitten en je daardoor verzadigd
Dan kan ik het toch niet laten, w.b. Jelmer de Boer. Een man die m.i. best verstandige dingen zegt maar voor iemand die weinig kennis heeft is hij veel te ongenuanceerd. En als je terugkijkt naar zijn blogs 3 jaar geleden zie je ook dat hij niet de wijsheid in pacht heeft, maar nog steeds bijleert. Er is veel onbekend over voeding en de kennis is ontzettend in ontwikkeling. Niemand heeft 100% zekerheid.
In dat opzicht ben ik het met Emma eens dat het belangrijk is dat diëtisten zich laten bijscholen.
linoleum schreef:mikky19 schreef:MirjamB,
het dieet wat ik volg is echt gezond! Google eerst eens straight away ( in overleg met mijn dokter dit gekozen) voordat je je mening klaar hebt.
Leuk ook dat je 1 persoon noemt die op je gereageerd heeft en voor de rest volledig alles negeert..
linoleum schreef:mikky19 schreef:MirjamB,
het dieet wat ik volg is echt gezond! Google eerst eens straight away ( in overleg met mijn dokter dit gekozen) voordat je je mening klaar hebt.
Leuk ook dat je 1 persoon noemt die op je gereageerd heeft en voor de rest volledig alles negeert..
linoleum schreef:Wat een flink geklets hier vandaag! Heb even snel alles doorgelezen, ga niet overal op reageren
Wat betreft shakediëten, totaal geen fan van. Je eet bijna altijd veel te weinig, leert jezelf geen nieuwe goede eetgewoonten aan en je hoort meer dan eens dat erna alles naar de knoppen is intern wat betreft stoelgang etc. Daarbovenop komt ook nog het bekende jojo-effect.
Dit topic schrijft niet voor hoe je moet diëten/afvallen, maar de focus ligt hier toch echt wel op verantwoord, gezond en blijvend afvallen en elkaar hierin motiveren en ook waar mogelijk adviseren. Een shakedieet zoals Straight-Away vind ik daar niet onder vallen. Het is volledig je eigen keuze, maar de meningen hierover in dit topic zijn niet voor niets zo fel tegen!
mikky19 schreef:linoleum schreef:Wat een flink geklets hier vandaag! Heb even snel alles doorgelezen, ga niet overal op reageren
Wat betreft shakediëten, totaal geen fan van. Je eet bijna altijd veel te weinig, leert jezelf geen nieuwe goede eetgewoonten aan en je hoort meer dan eens dat erna alles naar de knoppen is intern wat betreft stoelgang etc. Daarbovenop komt ook nog het bekende jojo-effect.
Dit topic schrijft niet voor hoe je moet diëten/afvallen, maar de focus ligt hier toch echt wel op verantwoord, gezond en blijvend afvallen en elkaar hierin motiveren en ook waar mogelijk adviseren. Een shakedieet zoals Straight-Away vind ik daar niet onder vallen. Het is volledig je eigen keuze, maar de meningen hierover in dit topic zijn niet voor niets zo fel tegen!
Oh ik mag dus niet mee doen?
Vind het jammer dat iedereen zijn mening al klaar heeft zonder verdieping te zoeken. Maar goed ik zal dan vanaf nu niet meer reageren.
Citaat:mikky, 3(!!) producten per dag? Dat is 600kcal per dag eten... Jeetje, hoe kom je erbij dat je daarmee de nodige voedingsstoffen binnen kan krijgen? Daarmee maak je je lijf gewoon kapot.... Tuurlijk wil je snel afvallen, dat wil iedereen. Maar ik neem aan dat je vooral blijvend wil afvallen. Dat doe je niet zo... Je breekt je spiermassa af en vernielt je hormoonsysteem, waardoor je straks maanden nodig hebt om je lichaam weer gezond te krijgen. Is je lichaam kapot maken echt minder belangrijk dan een slanker uiterlijk?
mikky19 schreef:Oh ik mag dus niet mee doen?
Vind het jammer dat iedereen zijn mening al klaar heeft zonder verdieping te zoeken. Maar goed ik zal dan vanaf nu niet meer reageren.