[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:19

Ik zou de strip afmaken en een stopweek houden. Mijn ervaring met doorbraakbloedingen is anders dat ik langduriger heel weinig bloed verlies, gewoon niet handig.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:27

Ben ik dan nog wel beschermd? In de bijsluiter stond of de overige pillen (in mijn geval nu nog 1) doorslikken met gelijk een andere strip erachteraan of een stopweek houden. Maar nu heb ik die vergeten pil al vanmiddag ingenomen :P

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:34

De pil vergeten in de derde week
Wanneer de pil wordt vergeten in de derde week van de pilstrip, kan dit grote gevolgen hebben. Er zijn meerdere dingen die je kunt doen wanneer je in de derde week de pil vergeet.

Je kunt er voor kiezen om de vergeten pil alsnog te nemen, en vervolgens nog een week langer de pil te slikken dan gewoonlijk. je breekt dus een nieuwe pilstrip aan, waar je er zeven van gebruikt. Na deze zeven dagen, las je de stopweek in. Wanneer je dit doet ben je beschermd tegen zwangerschap. Ook kun je ervoor kiezen om de gehele pilstrip gelijk door te sikken, en dus geen stopweek in te lassen.

Verder kun je ervoor kiezen om direct te stoppen met de pilstrip, wanneer je de pil bent vergeten in de derde week. Je zorgt er dan voor dat de menstruatie eerder op gang komt, en bent zodoende dus gewoon beschermd.

Bij twijfel dien je altijd de huisarts of apotheker te raadplegen!

Ik zou persoonlijk denk ik dit doen in jou situatie.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:41

Ow die optie kan ook inderdaad! Ik ga helaas dan op vakantie, dus dan kan ik een stopweek echt niet gebruiken. Kan ik alsnog een stopweek inlassen ondanks dat ik die vergeten pil alsnog heb geslikt?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:42

Je bent toch niet meer dan 24u te laat of maakt dat niet uit in de 3e week?

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:46

In dat geval zou ik hem toch de hele strip doorslikken Jatoby. En dan hopen dat de doorbraakbloeding snel stopt. Ik zou nu niet een stopweek inlassen. Misschien kan het wel, maar ik zou persoonlijk het risico niet nemen.

Polly het je kunt een vergeten pil toch tot 12 uur na de tijd innnemen?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:47

Binnen 12 of 24 uur kon je toch alsnog gewoon de vergeten pil in nemen, tenminste zoals ik begrijp uit mijn bijsluiter?

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:49

Nee, ik was niet meer dan 24 uur te laat. Of dat uit maakt geen idee, in de bijsluiter staat beschreven wat je kan doen als je meer dan 12 uur te laat bent in de derde week.

@BlondClowgirl ik ga dan denk ik na morgen beginnen aan een nieuwe strip inderdaad en hopen maar! Lijkt mij toch de meest veilige optie :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:53

Misschien dat het qua pil anders is? Weet ik niet hoor, anders heb ik het ook verkeerd gedaan toen ik er welleens eentje vergeten was!! :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:58

Ik slik inmiddels de pil al jaren niet meer maar ik weet nog dat als je binnen 24u te laat was dat er dan niet zoveel aan de hand was.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:44

Dat is geloof ik binnen 12 ipv 24 uur.

De nieuwe informatie zegt dat 1 pil vergeten uberhaupt niet erg is. Zie http://m.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ ... ten?mobile
Maar de bijsluiters zijn nog niet veranderd.
Ik doe voor de zekerheid altijd de oude informatie opvolgen, tenzij dat ongemakken geeft.

Mijn ervaring is dat als ik een doorbraakbloeding krijg, deze pas stopt als ik een stopweek inlas. Maar bloeden omdat je de pil een keer vergeet, gaat bij mij weer over als ik erna steeds de pil slik.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:58

Emmaa_ schreef:
Ook eentje om rekening mee te houden is dat een spiraal je kans op buitenbaarmoederlijke zwangerschap echt aanzienlijk verhoogt. Je wilt niet weten hoe vaak dat voorkomt, en als je er niet op tijd bent kan het echt hele heftige gezondheidsrisico's met zich mee brengen. Voor sommigen misschien niet zo boeiend, voor mij wel nog een rede om niet aan een spiraal te willen beginnen :)

Dat is niet helemaal correct. Je hebt bij een spiraal iets meer kans dat ALS je zwanger wordt, het een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is, vergelijken met vrouwen die zonder anticonceptie zwanger worden. Echter is de kans op zwangerschap uiteraard veel kleiner met spiraal dan zonder enige anticonceptie. De kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is met spiraal dus alsnog tig keer kleiner dan bij zwangerschap zonder anticonceptie of zwangerschap door fout gebruik van de pil.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:42

Hoe groot is dee kans op eventuele zwangerschap als je de pil gewoon normaal hebt ingenomen. En binnen 14 uur de MAP heb gebruikt? Mag ook eventueel via pb! :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:50

Eloya schreef:
Vraagje...

Ik twijfel eraan welke anticonceptie te gaan gebruiken. Ik twijfel tussen de pil en de implanon
Redenen om aan anticonceptie te beginnen: puur dat ik beveiligd ben voor zwangerschap, heb geen extreme menstruatie en vrij regelmatig.

de pil heeft in mijn famillie bij meerdere mensen gezorgd voor gewichtstoename, maar je kan het wel vrij veel zelf regelen.
De implanon heb je geen omkijken naar, echter blijft de menstruatie niet bij iedereen volledig weg en heb je geen zicht op wanneer je bloedingen zou kunnen krijgen

Mijn vraag, wie heeft er een implanon en zou zijn ervaringen met mij willen delen, mag ook in pb als dat prettiger is. Alvast bedankt

Ik heb sinds 2 maanden een implanon, bevalt tot nu toe onwijs goed!

ik was altijd heel heftig ongesteld en dat is zoooveel minder nu nog maar 3 dagen inplaats van 7.

je krijgt van het zetten wel een mega blauwe plek die bij mij 1,5 week bleef zitten maar ja ben er erg blij mee.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:02

xx_Lyzet schreef:
Hoe groot is dee kans op eventuele zwangerschap als je de pil gewoon normaal hebt ingenomen. En binnen 14 uur de MAP heb gebruikt? Mag ook eventueel via pb! :)

Als je je pil gewoon hebt genomen én je hebt de MAP genomen is de kans op zwangerschap erg klein.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:44

Hallo,

Ik kom mij hier ook maar eens melden. Ik twijfel nog of ik hier niet een apart topic voor kan/mag maken maar eerst hier zo is ook al wat. :P
Eerst klein beetje achtergrond info. Vroeger voor ik met de pil begon was ik altijd netjes regelmatig ongesteld. Je kon er de klok op gelijk zetten. Maar ik had altijd de 1e en soms ook nog de 2e dag erg veel buikpijn. Zo erg dat ik niet in staat was om wat te gaan doen of uberhaubt naar school ofzo te gaan.
Hierdoor ben ik toen met de pil begonnen. De Yaz pil. Dat werkte voor mij super. vond het een erg fijne pil tot ik 2,5 jaar geleden ongeveer denk ik steeds slechter ongesteld werd ook niet in mijn stopweek.
Dat liep uit op dat ik in mijn stopweek helemaal niet meer ongesteld werd. Toen ik dit aan gaf aan de huisarts was het antwoord. Dat is niet erg want de fabriek ligt gewoon stil. Geen reden om je zorgen te maken. Maar het zat mij toch niet lekker en toen het ook nog uit ging met mijn vriend ben ik gestopt met het slikken van de pil. Dat is nu anderhalf jaar geleden. Mijn menstruatie is echter nog steeds niet regelmatig geworden. Al begint het langzaam wel beter te worden. Maar toen ik mijn rug brak heeft het 10 weken geduurd eerdat ik weer ongesteld werd.
Nu schommel ik gelukkig de laatste 3 keer tussen de 4 en 5 weken dus dat word al weer heel aardig. Maar nu de laatste 2 keer word het zo onwijs hevig weer dat ik gewoon niet meer weer waar ik het zoeken moet.
vorige keer hielpen zelfs de aspirines niet tegen de buikpijn. en heb ik uuuren op de wc gezeten omdat mijn darmen er zelf van slag van raakte. gelukkig was het na een halve dag weer een beetje te doen.
Nu ben ik vannacht weer ongesteld geworden met gevolg dat ik dus zwetend van de pijn wakker werd. en mijn darmen weer helemaal van slag waren dus daar zat ik weer op de wc. enkel was het nu al zo erg dat ik van denk de pijn moest overgeven. daardoor begon ik helemaal te zweten als een otter natuurlijk. Gelukkig kwam ik toen wel weer van de wc af en heb ik me bibberend en half op de tast (werd zwart voor mijn ogen) mezelf naar de bank gesleept en ben ik op een hoopje gaan liggen. Gelukkig is het nu soort van uit te houden weer al heb ik nog steeds flinke buikpijn en voel ik me licht in mijn hoofd/duizelig en kotsmisselijk.
Nu wil ik eigenlijk echt echt nog niet weer terug aan de pil gaan. Die heeft immers al meer slecht gedaan dan goed. Maar om elke keer dat ik ongesteld word me zo te voelen dat is ook echt niet te doen.
Ik zat zelf te denken zijn er niet van die huis-tuin-en-keuken middeltjes hier tegen, kruiden en/of zo.

Hihi nu ik zie hoe lang mijn verhaal is geworden ga ik toch denken dat ik hier beter een topic voor kon/kan openen. majha misschien weten jullie hier mij ook al wat te vertellen. :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:47

Dit soort vragen horen niet thuis op forums vind ik zelf. Gynaecoloog even bellen denk :)*

Klinkt wel heel erg naar -O- sterkte, hopelijk komt er snel een oplossing!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:51

Maar welke nadelen heb je dan eigenlijk gehad door de pil? Je wed niet meer ongesteld in de stopweek, maar dat kan hoor, uiteindelijk heb je een vrij kunstmatige bloeding als je de pil slikt. (bij de een is dat anders dan bij de ander) dat je al 1,5 jaar niet regelmatig bent klopt ook want je kan er ruim een jaar voor rekenen voor je cyclus weer normaal is.

Niet dat ik pro pil ben hoor, integendeel, maar waarom doorlopen met hevige menstruatieklachten als er iets aan te doen is? Andere pil, andere vorm van hormonen?

Uiteindelijk is leven zonder hormonen denk ik altijd beter. Tis dus afwegen. Zonder hormonen maar enkele dagen per maand last van je lijf, of met hormonen, minder last van je lijf (maar andere lichamelijke gevolgen wellicht accepteren)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:03

xx_Lyzet schreef:

Ik snap de combi niet zo goed van pil goed gebruikt én map...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:11

Polly schreef:
xx_Lyzet schreef:

Ik snapte em ook al niet... :7

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:18

Polly schreef:
xx_Lyzet schreef:

Vraag was ook niet voor mezelf hoor. Vriendin van mij is nogal slordig wbm pil slikken. Nu heeft ze onveilig seks gehad. Toen zei ik van heb je de map ook al ingenomen als je het niet vertrouwt (was 2 dagen later), krijg ik als antwoord: "Nee want die moet je binnen 14 uur in nemen" ... Zover ik weet is het binnen 72 uur "de meeste werking" ...

Ik was er erg benieuwd naar dus vabdaar dat ik die vraag stelde. Sorry! :(

Maargoed vind het dan nog dom van haar dat ze geen condoom of iets hebben gebruikt.

* Ik zie nu dus ook mijn typfout in mijn vorige post. Bedoelde dus aan te geven bij: Niet normaal gebruik.

Telefoon en bokt is niet altijd even handig hahaha! :')

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:33

Hee ...
Ik zit weer met een probleempje.
Nuvaring gister een uurtje eruit gehad en tot mijn verbazing bloedde ik ineens van onder. Terwijl ik de nuvaring nog geen uur eruit had. Ik heb hem weer netjes afgespoeld en erin gedaan. Nu bloed ik ook niet meer. Maar, ben ik nu nog wel beschermd, en was ik dat op dat moment zelf ook? Ik heb voor de zekerheid een MAP genomen ... Ring zat er al 12 dagen in dus ik moest gewoon beschermd zijn als het goed is. Maar waarom bloedde ik dan zo snel - in de bijsluiter staat dat 'ie er drie uur uit mag en dat je dan nog gewoon beschermd bent.

Of is dit volkomen normaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:53

Hoihoi!

Ik heb een vraagje. Ik heb on-ge-lo-fe-lijk veel last van mijn menstruatie. Ik heb een week van tevoren al pijn als ik me inspan, tijdens de menstruatie dagelijks feminax en paracetamol-ibuprofen, maar als ik dat één keer vergeet lig ik weer te zweten, te huilen en een bonkend hoofd van de pijn. Ik kan dan gewoon helemaal niks.

Mijn zus die medisch student is vindt het ook niet goed om elke maand weer zo'n lading pijnstillers in te nemen (waar ik het overigens mee eens ben), en nu wil ik dus weer aan de pil. Klein probleempje: de laatste keer dat ik aan de pil was werd ik ontzettend labiel en liep ik de hele tijd te huilen om niks.

Welke pil suggereren jullie? Ik heb ook bijna een vriend, dus het zou ook wel fijn zijn dat hij ook tegen zwangerschap beschermd (ik weet niet of dat bij sommige pillen verschilt).

Wie heeft de oplossing voor mij? :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:11

.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-08-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:13

Resistance schreef:
Hoihoi!

Ik heb een vraagje. Ik heb on-ge-lo-fe-lijk veel last van mijn menstruatie. Ik heb een week van tevoren al pijn als ik me inspan, tijdens de menstruatie dagelijks feminax en paracetamol-ibuprofen, maar als ik dat één keer vergeet lig ik weer te zweten, te huilen en een bonkend hoofd van de pijn. Ik kan dan gewoon helemaal niks.

Mijn zus die medisch student is vindt het ook niet goed om elke maand weer zo'n lading pijnstillers in te nemen (waar ik het overigens mee eens ben), en nu wil ik dus weer aan de pil. Klein probleempje: de laatste keer dat ik aan de pil was werd ik ontzettend labiel en liep ik de hele tijd te huilen om niks.

Welke pil suggereren jullie? Ik heb ook bijna een vriend, dus het zou ook wel fijn zijn dat hij ook tegen zwangerschap beschermd (ik weet niet of dat bij sommige pillen verschilt).

Wie heeft de oplossing voor mij? :)

...even een andere dwarsstraat: nogal wat vrouwen hebben menstruatie klachten, omdat de lever minder goed in staat is om de wateroplosbare hormonen om te zetten in vetoplosbare hormonen.
Dit is relatief makkelijk uit te zoeken en - zou het aan de orde zijn - niet zo vreselijk moeilijk te verhelpen.

Het scheelt wel bakken pijnstillers en labiel gedoe!