GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 10:35

Ik vind het sowieso knap dat mensen de zwarte markt weten te vinden, want ik zou met de beste bedoelingen echt niet weten hoe ik er terecht kom..... :')
Maar ik denk ook haast niet met alle nog opkomende medicaties dat het noodzakelijk is!
Obesitas zal altijd een melkkoe blijven, of het nu de personal trainers zijn, de fabrikanten van medicaties etc..

Ik heb wel even een heel ander bericht....

Afgelopen weekeind heb ik snachts zulke heftig maagzuur gehad, dat ik snachts tijdens mn slaap een behoorlijke oprisping heb gehad, waarbij er maagzuur mn luchtpijp is ingelopen.
De volgende ochtend was ik beroerd, hele dag in mn nest gelegen (leuk tijdens een weekeind weg vanwege 19 jarig jubileum met je man....)
En gisteren vanuit het huisje in drenthe meteen doorgereden naar de seh, want ik ben ernstig astma patiënt en was duizelig bij opstaan en lopen en gewoon echt benauwd.

Ik blijk dus een beginnende longontsteking te hebben. En zeer waarschijnlijk door het teruggelopen maagzuur.
En het maagzuur is ontstaan door de trage darmwerking van mounjaro. Want het loopt ondanks alle moeite slecht door :roll:

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:10

Oh jeetje dat is schrikken zeg!
Beterschap

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:30

oh bah, wat naar Ivy_power. Beterschap!

Ik heb dit juist gehad toen ik nog niet was begonnen met MJ. Net alsof ik moest overgeven, zoveel. Gelukkig niet in mijn luchtpijp. Vlak daarna ook een scopie gehad en heb ik een kuur omeprazole gehad. Paar weken daarna met MJ begonnen en nooit meer last gehad.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:35

Mijn HA denkt mee, de rest van de praktijk niet. Pfff dit is een taai traject. Ik dacht namelijk dat de kogel al door de kerk was, maar nee, het is in het praktijk overleg geweest. De een zegt Ja, de ander Nee. Wordt vervolgd.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:35

Ik slik standaard omeprazol ivm snel maagzuur maar op spuitdagen slik ik meer en 2 dagen erna ook, anders heb ik het ook heel erg

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:39

Ivypower beterschap! Ik heb toen ik ophoogde naar 5 mg ook behoorlijk last van maagzuur gehad en heb toen omeprazol genomen idd. Maar dat was gelukkig met een weekje weg en nu nooit meer ergens last van gehad.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:43

Ivy power, heb je iets van maagbeschermers?
Bij hoge doseringen prednison is dit aanbevolen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 14:49

Sterker nog.....
Ik slik vanwege mijn chronische prednison gebruik zelfs 2x daags maagbeschermers, rabeprazol (omdat ik echt serieus hoofdpijn kreeg van ommeprazol)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 14:53

:oo Wat heftig Ivy! Beterschap.

Setteli schreef:
Ik heb bij Wellis ook alleen een telefonisch gesprek gehad. Tja, je kunt de spuiten ook voor een ander bestellen. Alles kan zo wel. Ik weet van mezelf dat ik er verantwoord mee om ga en ik denk dat dat voor iedereen in dit topic wel geldt.

Vandaag mijn Belastingaangifte gedaan. Helaas wel een flinke deceptie... |( Voor het drempelbedrag wordt ook het loon van mijn vriend (fiscale partner) meegerekend en dan kom ik er bij lange na niet overheen. Zo jammer :( :( :(

Dat is dan dus wel een van de klinieken die ze nu in de gaten gaan houden, met zo een werkwijze.
En juist het puntje dat je het zo voor een ander kan bestellen, is waarom deze medicatie zoveel kritiek krijgt.
Ben benieuwd of bedrijven nu hun werkwijze gaat veranderen.

(En niks hiervan is gericht naar iemand persoonlijk in dit topic, dat dat even duidelijk is. Iedereen hier gaat er verantwoordelijk mee om en het ligt bij de klinieken)

Mariska_28 schreef:
Bij yazen moet je ook meerdere foto's van jezelf, zowel lichaam als gezicht, maken. En een foto van een identiteit bewijs waarop je pasfoto goed te zien is zodat ze kunnen checken of jij het bent.

Ik hoop toch echt niet dat ze bedrijven zoals yazen gaan verbieden, want dan jagen ze mensen zoals mij juist de zwarte markt op met de veel grotere risico's..

Yazen pakt het dan wel goed op. Die zullen ze niet pakken, hooguit controleren.

Zwarte markt is niet zo moeilijk. De TikTok shop is 2 klikken verder.
Er is een illegaal bedrijf dat pennen gebruikt waarop staat "niet voor humaan gebruik" en op die manier dekken ze zich in, mocht een klant klachten of bijwerkingen krijgen. En mensen gebruiken dat gewoon.. 8)7

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 15:00

ivy_power89 schreef:
Sterker nog.....
Ik slik vanwege mijn chronische prednison gebruik zelfs 2x daags maagbeschermers, rabeprazol (omdat ik echt serieus hoofdpijn kreeg van ommeprazol)

Wat goed.
Bij mij zijn ze het vergeten.
En toen de vpk spec aangaf het vergeten te zijn en het alsnog gong regelen bleek hij het recept te zijn vergeten.
Dus nu slik ik maar op eigen initiatief. Ik heb toch al snel afspraak met longarts

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 16:36

Ik had juist vaak last van oprispingen voordat ik begon met O. Meestal getriggerd door te past en te veel slechte eetbuien.

Ik heb er nu eigenlijk helemaal geen last meer van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 18:18

Ik heb nooit last gehad van maagzuur. Wel van darmkrampen na pittig eten. Dat trok ik wat slechter op de medicatie. Curry bijvoorbeeld kan ik minder goed tegen.

Ik duim dat Wellis blijft bestaan. Ik wil niet meer zonder.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 22:06

Ik heb dat ook met pittig en vet eten, daar heb ik echt wel een paar dagen last van. Maar geen overmatig maagzuur, ik slik esomeprazol dus dat scheelt ook.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 22:28

Klinkt heftig iveypower
Hopelijk knap je snel weer op van de longontsteking
Sterkte!

Ik heb sommige periodes in de maand ook meer last van maagzuur maar lijkt wel steeds wat minder te worden nu ik langer bezig ben. Hopelijk wordt het bij jou ook minder na verloop van tijd

Wel meer last van obstipatie sinds ozempic en daardoor soms buikpijn aanvallen, lijkt wel alsof mijn darmperistaltiek dan helemaal plat ligt :(

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 22:41

Herkenbaar. Ik kan nu ineens weer goed naar de wc terwijl dat de afgelopen tijd echt niet te doen was. Wel blijf ik last houden van een stomme menstruatie, tussendoor blijf ik bloeden. Er is geen touw aan vast te knopen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-26 22:49

Grappig hoe ieder lijf weer anders reageert.

Ik had gisterochtend iets aparts.cUur voordat de wekker ging werd ik half wakker met echt een soort schreeuwende honger.. en realiseerde me toen dat ik dit gevoel niet meer gehad heb sinds ik Mounjaro spuit. Gelukkig was het weg toen de wekker ging. Maar damn dat gevoel mis ik echt niet :=

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 22:55

Heb ik ook geregeld last van, echt een rommelende maag, geen fijn gevoel.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 23:34

Wat ik wel jammer vind soms is dat ik ook van heel veel eten niet meer kan genieten. Dat is natuurlijk de bijwerking en het mooie eraan, maar soms ook wel gewoon jammer ofzo.

Ik ging vanavond met wat vriendinnen chocoladefonduen, en daar ben ik normaal gesproken gek op. Maar ik heb 2 aardbeitjes gehad en 2 koekjes ofzo en het smaakt me ten eerste niet, en ik ben nu ook meteen misselijk :+

En nogmaals, je wil het natuurlijk ook wel hebben dat je minder eet, maar even een avondje genieten zit er zo weinig bij.

Zo dat was het even met zeuren :') (zeg ik vanaf de wc met meteen onrustige darmen van dit)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 23:43

Oh jester dat ervaar ik ook
Dat het me geen voldoening meer geeft. Ik heb adhd en dus dopamine tekort en eten gaf mij juist die dopamine (vandaar ook het overgewicht) en nu boeit het me heel weinig. Ik kan er niet meer van genieten, ik eet nu omdat het functioneel is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 23:53

Dat heb ik ook. Ik vind daarom koken moeilijk voor mezelf. Ik eet liever een luxe broodje. Als iemand eten voor me zou maken dan eet ik wel mee. Maar goed het is het een of het ander.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 00:05

Jaa het is natuurlijk ook gewoon heel veel voordeel eraan. Ik snack en snaai amper, of ik neem dan bijv 3 zoute stengels. Helemaal zoals je zou willen natuurlijk.

Maar een pauze knop voor een avond zou soms wel fijn zijn :+

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 01:25

Ik heb morgen een afspraak met de diëtist van het ziekenhuis en daar ben ik wel blij om.
Heb vanmorgen mn 2e injectie van 5mg mounjaro gezet en ben toch wel een beetje spoor bijster hoe ik nu moet eten...

Want vanavond had ik dus ook weer teveel gekookt terwijl dat al minder was dan ik voorheen deed. Overdag moest ik mijzelf al dwingen te eten. Maar sinds ik mounjaro gebruik zijn mn darmen wel van slag, maar loopt het dan schijnbaar niet genoeg door en zit ik verstopt.
Ik moet nu echt anders gaan eten, heb er wel echt vertrouwen in dat het gaat lukken wat betreft afvallen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 07:40

Ja dat herken ik wel. Eten is op de medicatie heel functioneel. Maar geniet daarvan. Het is een luxeprobleem. Ik merk nu ik weer wat verhoogd heb hoe geweldig dat is. Die honger mis je echt niet hoor. Als die weer terugkomt dan is dat echt afzien.
Vezels en vocht is echt key in je dieet, anders ga je last krijgen van je darmstelsel inderdaad.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 07:53

Doordat ik veel minder ben gaan eten ben ik wel beter gaan eten. Haal biologisch. Ga voor mijn favoriete kwark van de weerribben. Altijd brood van de warme bakker enz. Kleinere porties minder toevoegingen= minder bijwerkingen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 08:12

Extra magnesium kan goed helpen bij verstopping problemen, dat trekt wat meer vocht naar de darmen.