Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:18

Tempo training ervan gemaakt..
km 1: 5:30
Km 2: 5:24
Km 3: 5:18
Km 4: uitloop in 5:45

Toch blij dat ik weer gegaan ben en de douche erna was heerlijk :D

Uiteindelijk gelopen kn driekwart broek en dun shirtje met lange mouwen en dat was perfect..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:27

Hier met de loopgroep getraind vanavond. Wel wat regen maar weinig last van gehad. Voelde de sportschool van gisteren nog wel. We hadden vandaag een mooie route, dat verveelt nooit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:28

Yeeey je bent gegaan Namiro! Goed gedaan.
Ik liep gewoon in kort, kort net voor het eten. Lekker in de regen ook.

Mooie training Musli, ik hou ook van zulke leuke grafiekjes.

Ninus morgenochtend komt een vriendin bijkletsen en morgenmiddag wil ik eigenlijk nog trailen, maar als het erg hard regent ga ik op de weg lopen. Hoe ver weet ik nog niet precies, iets tussen 15 en 21km ofzo.
Tempo wordt sowieso laag, ik moet een beetje afbouwen richting ultra volgende week en ik mis wat aerobe belasting.

Als je training zo zwaar gaat dan probeer ik altijd om te denken en mezelf aan te spreken in mijn hoofd. Bijvoorbeeld: je loopt nog, je kunt dit, dit is een goede mentale training, dat soort dingen. Dat helpt. Of de loop in blokjes in te delen in je hoofd.

Klinkt fijn Puera. Mooie routes maken het altijd leuk.

IMAY1990

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:37

Ik ben vorige week van trainingsplan geswitcht omdat ik erg wispelturig ben momenteel omdat ik buiten mijn trainingsplan nog een track session heb elke week en dat samen met de speed repeats van dat andere plan te veel higher effort was en zowel de doeltijd als de doeldatum die ik eerst had willekeurig gekozen waren. Ben van een 10k plan van Jeff met goal time 1:05:00 op 1 juli geswitcht naar een HM plan van Amy met als doel uitlopen op 15 October. Tot nu toe lijkt het op een rustiger plan, minder intense belasting. Wel minder km per run en week dan ik eerst deed maar dat bouwt vanzelf wel weer op. Geeft de rust om ook fietsen er weer echt bij te gaan pakken want heb ik toch wel ernstig verwaarloosd met het minder fine weer deze lente

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:19

Bikkels hoor vandaag in de regen!
Bij mij is het er niet van gekomen :o

Morgen 4.50uur het wekkertje voor Ibiza.
Heb mn schoenen en kleding ingepakt *\o/*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:25

Supervixen schreef:
Hartslag zone 2 is een lage zone, in principe zou je dat heel lang vol moeten kunnen houden.

In zone 3 loop ik mijn lange duurlopen. Dan kun je meestal nog gesprekken voeren tijdens het lopen.

Probeer dit gewoon uit, dan kun je hem later aanpassen. Wat je nu hebt gemaakt is denk ik een hele relaxte training die je goed volhoudt.

Nou zo makkelijk zal dat voor mij niet zijn hoor. Dit waren van de week mijn ronde tijden. En die 8 km was op die manier echt alles wat ik er uit kon persen en dat zal hartslag zone 1 of 2 zijn :') Ik ben al blij dat ik weer kan lopen zeg maar :')

Afbeelding

Daar straks met het loopgroepje gelopen. Op de fiets erheen door de regen maar wel lekker gelopen

Afbeelding

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:01

Heel veel plezier Karin!! *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:41

Befunny tijden zijn heel wat anders dan hartslagzones.

Juist als je een beginnende hardloper bent of een minder goede conditie hebt zit je meteen in de hoge hartslagzones, dus ik begrijp niet helemaal hoe je maar in zone 1 of 2 zit? Als je tempo maakt knalt je hartslag toch omhoog?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:07

Supervixen schreef:
Befunny tijden zijn heel wat anders dan hartslagzones.

Juist als je een beginnende hardloper bent of een minder goede conditie hebt zit je meteen in de hoge hartslagzones, dus ik begrijp niet helemaal hoe je maar in zone 1 of 2 zit? Als je tempo maakt knalt je hartslag toch omhoog?

Als ik tempo maak knalt mijn hartslag omhoog. Maar mijn hartslag gaat pas in 2 bij best hard. Ik weet ook niet hoe dat kan.
En dat kan ik dus niet heel lang volhouden wel blijft mijn hartslag in twee als ik dan wat langzamer ga rennen tenzij ik ga lopen (dat zal jij ook wel bedoelen) alleen omdat ik dat nooit heb geprobeerd op die keer dat mijn training zo raar opgebouwd was na, weet ik echt niet hoe lang ik dat vol hou zeg maar.

Op 6:45 zit normaliter mijn hartslag nog in zone 1. Ik moet echt versnellen om de hartslag omhoog te krijgen. Ik kan dus heel lang in hartslag zone één lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:16

Ahh ok, duidelijk.
Hoe zijn jouw hartslagzones ingedeeld dan volgens garmin?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:40

Ik denk dat dan jouw hartslagzones in Garmin niet overeenstemmen met jouw daadwerkelijke zones @BeFunny. Ik zit alleen in zone 1 als ik wandel, zodra ik hardloop ga ik eigenlijk direct naar zone 2 en als ik ook maar enigszins wat tempo maak zit ik in zone 3. En volgens mij is dat heel normaal.

Als jij 8km in zone 1 kunt lopen en dan niet meer zou kunnen lopen dan dat, dan denk ik niet dat deze zones kloppen. Je zou eens zo'n inspanningstest kunnen laten doen. Dan worden de hartslagzones officieel bepaald en kun je daar veel beter mee trainen :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:00

Supervixen schreef:
Ahh ok, duidelijk.
Hoe zijn jouw hartslagzones ingedeeld dan volgens garmin?

Ik ga pas echt in hartslag zone twee bij echt versnellen. Dat was voor mijn operatie pas bij 5:00 ongeveer (toen liep ik ook net iets sneller)

Maar nu weet ik dat niet precies maar ik denk dat dat eigenlijk het zelfde is. En om in zone 3 te raken moet ik echt bijna alles geven en dan zit ik ergens op 3: nog wat. En als ik eenmaal in die zone zit kan ik wel weer langzamer lopen en blijf ik er lang in. Het gaat dan niet terug door heel langzaam hardlopen maar ik moet echt wandelen of even stil staan.

Maar ik heb ook nog nooit met een echte hartslagmeter gelopen ik doe echt maar wat zeg maar. Dus die zones zullen vast bij Garmin niet zo accuraat zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:09

Ik bedoel eigenlijk dit, dit is van mijn loopje van gisteren. Heb je hier een screenshot van?

Afbeelding

Wat Musli zegt inderdaad. Bij wandelen zit ik ook al in zone 1.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:10

Musli, dat dacht ik ook! Hier ook hetzelfde als wat jij beschrijft, alleen met wandelen en fietsen zit ik wel in zone 1, bij hardlopen vrijwel nooit, ook nauwelijks zone 2.
Maandag begon ik in zone 4, en daarna een half uur in zone 5, toen heb ik wel tempo gemaakt.

Be funny, wel goed dat je nog een ronje met je loopgroepje hebt gemaakt!
En je bent er even uit geweest met je enkel, goed dat je het dan weer rustig aan het op bouwen bent!

Karin de b, veel plezier op Ibiza!
En heb je je hardloop kleding nog ingepakt?

Imay leuk dat je nu voor een halve gaat in oktober! Heb je er al een op de planning?

Ninus, baalen van je zware benen, ja lopen in benauwd weer is niet zo fijn.
Volgende keer beter!

Puera, goed bezig in de regen met je loopgroepje weg geweest!

Namiro, goed dat je toch gegaan bent! En mooie tempo training ook!

Musli, ook mooie tempo's gelopen!

SV,bedankt voor de mental support tips voor zware training, die zal ik vanavond wel nodig hebben!

Vanavond om 19:30 is het 3km parcours de Cooper test.
Oftewel ren je longen uit je lijf, ga zo hard als je kan.
Vind dat altijd wel lastig inschatten om niet te hard van stapel te lopen, en dan halverwege in te kakken.
Ben benieuwd!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:26

Supervixen schreef:
Ik bedoel eigenlijk dit, dit is van mijn loopje van gisteren. Heb je hier een screenshot van?

[ [url=m/ae2rSf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat Musli zegt inderdaad. Bij wandelen zit ik ook al in zone 1.

Ik heb één keer echt zo'n oefening aangemaakt dus waarin ik met hartslagzones liep en weet niet meer wanneer :')

Zo'n kaartje krijg je niet als je niet in hartslagzones traint zeg maar.

Wel heb ik andere kaartjes

Daar zie ik dus wel dat de hartslag omhoog gaat maar niet welke zone. Ik geloof dus echt wel dat ik in hogere zone hardloop maar als ik zo'n hartslag workout doe dan geeft het horloge dus pas laat hartslag zone twee aan.

Ik denk dat jullie nu denken wat loopt die nou moeilijk te doen. Maar mij frustreerde dat echt waardoor die hartslag helemaal niet meer omlaag kreeg zeker niet na hartslag 3 en daardoor die oefening ook vroegtijdig gestopt uit pure frustratie

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 10-05-23 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:30

BeFunny schreef:
Ik heb één keer echt zo'n oefening aangemaakt dus waarin ik met hartslagzones liep en weet niet meer wanneer :')

Zo'n kaartje krijg je van Garmin bij elke training waarin hartslag gemeten wordt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:34

MuSLi schreef:
BeFunny schreef:

Zo'n kaartje krijg je van Garmin bij elke training waarin hartslag gemeten wordt.

Ja. Maar ik loop dus altijd zonder doel ;)

Dit heb ik dan wel

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:40

BeFunny schreef:

Dit heb ik dan wel

[ [url=m/qIrtok.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar zonder doel krijg je ook gewoon zo'n overzicht van de hartslagzones.
Als je in de app bij je training naar dat icoontje van hartslag gaat (de meest rechtse van de 4 die in het overzicht staat, op jouw foto hierboven de bovenste rij) en dan helemaal naar beneden scrollt, dan krijg je zo een kaartje.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:45

BeFunny schreef:
MuSLi schreef:

Dit heb ik dan wel

Ze staan in het 4e tabje als jehelemaal naar beneden scrollt als het goed is

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:46

MuSLi schreef:
BeFunny schreef:

Dit heb ik dan wel

Maar zonder doel krijg je ook gewoon zo'n overzicht van de hartslagzones.
Als je in de app bij je training naar dat icoontje van hartslag gaat (de meest rechtse van de 4 die in het overzicht staat, op jouw foto hierboven de bovenste rij) en dan helemaal naar beneden scrollt, dan krijg je zo een kaartje.

Ik loop ook geen training. Ik zet mijn horloge aan bij de start en stop als ik klaar ben ;) ik ga toch even zoeken naar de icoontje, misschien staat die er wel tussen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:51

Ok wacht even ik heb ze

Afbeelding

Maar dat zag er niet zo uit toen ik die hartslag training deed.
Als ik dit kaartje zo zie loop ik dus helemaal niet in 1

Bedankt voor de hulp bij het vinden van dit kaartje :')

En een heel ander kaartje van een duurloopje, ik kan dat nu dus terug kijken :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 10-05-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:02

BeFunny schreef:
Ok wacht even ik heb ze

[ [url=m/CRZNEm.jpg]Afbeelding[/url] ]

En verklaart dus ook waarom het zwaar is. Als je bijna alles in zone 4 en 5 loopt, ja dan is het een flink zware training :j Hoe kom je bij die zone 1 dan? Dat je daarin loopt, of denkt te lopen tijdens de training?

Welk horloge heb je eigenlijk?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:07

MuSLi schreef:
BeFunny schreef:
Ok wacht even ik heb ze

[ [url=m/CRZNEm.jpg]Afbeelding[/url] ]

En verklaart dus ook waarom het zwaar is. Als je bijna alles in zone 4 en 5 loopt, ja dan is het een flink zware training :j Hoe kom je bij die zone 1 dan? Dat je daarin loopt, of denkt te lopen tijdens de training?

Welk horloge heb je eigenlijk?

Omdat ik tijdens die hartslag workout zeg maar in hartslag 1 liep tot ongeveer 5:00 en toen besloten dat lopen op hartslag niet mijn ding was. Maar ik heb die kaartjes nooit ontdekt :')

Ik heb een forerunner 245.

Mijn duurloopjes loop ik ook rustiger. Had daar ook nog een kaartje van opgezocht. Maar die heb ik later na jou post toegevoegd ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 10-05-23 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:09

BeFunny schreef:
Omdat ik tijdens die hartslag workout zeg maar in hartslag 1 liep tot ongeveer 5:00

Maar waaraan heb je dat gezien tijdens de training? Misschien heb je iets niet juist geïnterpreteerd en geeft jouw horloge misschien helemaal de zones niet weer tijdens de training, maar een andere parameter.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:11

Hoe kwam je erbij dat je in zone 1 liep dan? Ben ik ook wel benieuwd naar.

Dit is inderdaad een zware training als je de helft in het rood loopt.