Het corona vaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:49

Kunnen we gele koorts niet even negeren? Dat is zooo niet vergelijkbaar. Gele koorts staat kwa sterfte meer gelijk aan Ebola. Daarnaast is de locale bevolking amper ingeent.
Het gele koorts vaccin is in feite een luxe vaccin voor mensen met geld die willen reizen in een gebied met een zeer gevaarlijke ziekte, puur om zichzelf te beschermen. Dat het verplicht is, is omdat zulke landen niet steeds dode toeristen in een koelvliegtuig willen terug sturen.
Dat heeft niets te maken met elkaar beschermen of ziekte terugdringen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-04-21 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:49

elnienjo schreef:
sureido schreef:
Maar de hele discussie gaat hier over het wel of niet nemen van AZ, niemand hier heeft nog iets gezegd over Pfizer en dan begin jij opeens over alle vaccinaties.. dat is nogal verwarrend.

Vind het ook een beetje gek om ‘om het zo gevaarlijk is’ tussen haakjes te zetten want naar mijn weten beland niet 1 op de 25000 jonge vrouwen op de IC met covid.

@elnienjo: door alles wat nog niet gevaccineerd is vanaf nu met AZ te gaan vaccineren.

Die 65-plussers en al helemaal de 70-plussers is Pfizer/Moderna toegezegd, dus die zullen niet staan trappelen voor AZ denk ik.

Die toezegging kan elk moment veranderen aangezien het hele vaccinatiebeleid al veel toezeggingen veranderd zijn. Maar als er geen andere keuze is zal je je toch moeten aan passen en dat lijkt mij ook heel logisch, aangezien AZ niet voor 60 - is, en wel gewoon veilig aan 60 + kan worden gegeven. Dadelijk is er niks meer over voor 60 -. En dan?

purny

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:50

Ik ben benieuwd waar de Jonge mee gaat komen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:56

sureido schreef:
Maar de hele discussie gaat hier over het wel of niet nemen van AZ, niemand hier heeft nog iets gezegd over Pfizer en dan begin jij opeens over alle vaccinaties.. dat is nogal verwarrend.

Vind het ook een beetje gek om ‘om het zo gevaarlijk is’ tussen haakjes te zetten want naar mijn weten beland niet 1 op de 25000 jonge vrouwen op de IC met covid.

@elnienjo: door alles wat nog niet gevaccineerd is vanaf nu met AZ te gaan vaccineren.

De discussie heet: "het coronavaccin", daar vallen ze allemaal onder. Maar sorry dat ik niet duidelijk ben geweest over dat ik niet alleen AZ bedoelde. Er zijn nu eenmaal veel mensen die helemaal geen prik willen, geen az, geen pfizer en ook geen andere. Ik dat licht past ook mijn opmerking " omdat het zo gevaarlijk zou zijn".

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:58

Ann schreef:
CharleyT schreef:
Sorry hoor, maar ik vind jou toon ook belerend, politiek correct gedoe. En purny's reactie vind ik dan weer begrijpelijk.

En jouw reacties zijn het toonbeeld van diplomatie... :')
Maar goed, ik begrijp purny nu beter & ga daar meer rekening mee houden.

:D :D :D

1-0 voor jou, mensen die me kennen zullen in een deuk liggen, of je het nu vrolijk of sarcastisch bedoelt .
Leven en laten leven en een dag niet gelachen is een dag niet geleefd zijn mijn motto's.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 14-04-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:10

nynke55 schreef:
sureido schreef:

De discussie heet: "het coronavaccin", daar vallen ze allemaal onder. Maar sorry dat ik niet duidelijk ben geweest over dat ik niet alleen AZ bedoelde. Er zijn nu eenmaal veel mensen die helemaal geen prik willen, geen az, geen pfizer en ook geen andere. Ik dat licht past ook mijn opmerking " omdat het zo gevaarlijk zou zijn".

Nee, het topic heet ''het corona vaccin'' de discussie ontstond na een opmerking van Marlinderooz dat zij als fitte, 25 jarige, het AZ vaccin niet zou nemen. Daar bouwde de discussie op voort. Het lijkt me dus vrij duidelijk dat de hele discussie op de laatste pagina's om dat vaccin ging :)

Lijkt me vanzelfsprekend dat bij een andere vaccin, met minder/geen kans op trombose, andere afwegingen worden gemaakt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:11

@Sureido,er is toch geen sprake van dat Pfizer zou kunnen opraken want vaccins worden steeds bijgeproduceerd. Dan moeten de beste vaccins worden ingekocht,die voor iedereen het veiligst en meest werkzaam zijn.En de minder goede niet meer inkopen.Vantevoren wist men dat allemaal niet omdat het nieuw is maar langzamerhand wordt er meer duidelijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:14

anjali schreef:
@Sureido,er is toch geen sprake van dat Pfizer zou kunnen opraken want vaccins worden steeds bijgeproduceerd. Dan moeten de beste vaccins worden ingekocht,die voor iedereen het veiligst en meest werkzaam zijn.En de minder goede niet meer inkopen.Vantevoren wist men dat allemaal niet omdat het nieuw is maar langzamerhand wordt er meer duidelijk.

Er zit natuurlijk een max aan de hoeveelheid die geproduceerd kan worden. Als alle landen enkel nog Pfizer willen, ontstaat er wel degelijk een tekort.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:15

996981 schreef:
Ik ben heel benieuwd waar je die info vandaan hebt. Ik google al een paar dagen op 'kans op complicaties Corona' maar kan niets vinden dat mij duidelijkheid geeft :n Daarnaast; wat schaar jij onder ernstige complicaties?

Jij hebt mensen in je omgeving, waarbij de besemetting ernstig verliep. Dat kleurt je beeld natuurlijk ook

Ik werk in de huisartsenpraktijk..
Ik zie en hoor nu dus veel ex-corona patienten. Mn zij die nu voor longfunctie willen komen omdat ze na maanden nog steeds niet kunnen sporten zoals ze voorheen deden.
Dan heb ik het dus niet over de mensen die op de ic gelegen hebben, dat werd een lang revalidatieproces

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:18

IMJ schreef:
996981 schreef:
Ik ben heel benieuwd waar je die info vandaan hebt. Ik google al een paar dagen op 'kans op complicaties Corona' maar kan niets vinden dat mij duidelijkheid geeft :n Daarnaast; wat schaar jij onder ernstige complicaties?

Jij hebt mensen in je omgeving, waarbij de besemetting ernstig verliep. Dat kleurt je beeld natuurlijk ook

Ik werk in de huisartsenpraktijk..
Ik zie en hoor nu dus veel ex-corona patienten. Mn zij die nu voor longfunctie willen komen omdat ze na maanden nog steeds niet kunnen sporten zoals ze voorheen deden.
Dan heb ik het dus niet over de mensen die op de ic gelegen hebben, dat werd een lang revalidatieproces

Maar dan heb je statistisch dus gewoon heel veel kans om zieke mensen tegen te komen, gezien je bij de huisarts werkt. Daar komen geen gezonde mensen...

Dat betekent niet automatisch, dat ik meer kans heb op ernstige complicaties van Corona, dan op ernstige complicaties van het vaccin en dat is wat je wel beweert.

IMJ

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:26

Dat weet je dus niet. De overleden persoon zit niet bij ons in de praktijk, hij zat in mijn kenissenkring.. Hij zou ook niet meer risico hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:27

In het Einhovens Dagblad van vandaag stond dat je bij de Vectorvaccins AZ en Janssen een verzwakt chimpanseevirus ingespoten krijgt. Niet waar ik op zit te wachten,ik schrok daar wel van.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:29

IMJ schreef:
Dat weet je dus niet. De overleden persoon zit niet bij ons in de praktijk, hij zat in mijn kenissenkring.. Hij zou ook niet meer risico hebben.

Nee, dat weet je inderdaad niet. Daarom is het niet correct dat jij dat als feit presenteerde want; je weet het niet ;)

Statistisch gezien is met de informatie die ik kan vinden, de kans op ernstige complicaties door Corona (gebaseerd op mijn leeftijd, gezondheid, leefstijl etc.) kleiner dan de kans op ernstige complicaties door AZ.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:30

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:33

996981 schreef:
IMJ schreef:

Nee, dat weet je inderdaad niet. Daarom is het niet correct dat jij dat als feit presenteerde want; je weet het niet ;)

Statistisch gezien is met de informatie die ik kan vinden, de kans op ernstige complicaties door Corona (gebaseerd op mijn leeftijd, gezondheid, leefstijl etc.) kleiner dan de kans op ernstige complicaties door AZ.

Dit is wat mijn huisartsen onze patiënten mededelen, de kans op corona waarbij je trombose ontwikkelt is groter dan de kans op trombose door het vaccin.
https://www.trombosestichting.nl/nieuws ... -trombose/
Maar nogmaals, je bent baas in eigen buik..
Doe wat je wil en wat goed voelt. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:34

IMJ schreef:
kijk eens hier naar:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Daar zie je bijvoorbeeld dat er in de leeftijdscategorie 25-25 jaar 5 mannen en 1 vrouw aan corona overleden is (je moet echt even je muis op de balk zetten).

Precies, 1 vrouw overleden. 5 vrouwen ernstige complicaties na AZ.
Welke kans is dus groter?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:34

anjali schreef:
In het Einhovens Dagblad van vandaag stond dat je bij de Vectorvaccins AZ en Janssen een verzwakt chimpanseevirus ingespoten krijgt. Niet waar ik op zit te wachten,ik schrok daar wel van.

Goh, ik was mijn man kwijt vanochtend, bleek hij in de kersenboom te slingeren.
Grapje natuurlijk, gisteren vaccin gehad, wij, en vier buren van verderop, behalve beetje zere arm geen bijwerkingen, alle zes niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:36

IMJ schreef:
996981 schreef:

Dit is wat mijn huisartsen onze patiënten mededelen, de kans op corona waarbij je trombose ontwikkelt is groter dan de kans op trombose door het vaccin.

lees de eerste alinea: ''De helft van de COVID-19 patiënten op de IC ontwikkelt trombose'' De kans dat ik op die IC beland, als ik al besmet wordt, is nihil. Vervolgens heb ik als ik die pech heb, 50% kans op trombose. En dat is dan ook nog een mildere vorm, dan die na enting met AZ wordt waargenomen...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:38

IMJ schreef:

Maar is dat dezelfde soort trombose? De trombose na vaccinatie is een zeer zeldzame autoimmuun reactie en anders dan de klassieke trombose. Je kan die kans ook helemaal niet zo algemeen zeggen, het verschil in risico tussen verschillende groepen mensen is te daar voor te groot.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:43

996981 eerlijk gezegd begrijp ik het probleem niet . Je hoeft toch geen vaccin te nemen. Je MAG een vaccin nemen en als je jong bent dan zal het wel pfizer of moderna mogen zijn. Simpel zat.
Iedereen heeft zijn eigen referentie kader en kent wel of geen jonge mensen met covid die wel of niet langdurige klachten hebben.
Dat maakt jouw verhaal of het verhaal van diegene die in de praktijk werkt niet minder waar. Het is gewoon wat het is. IEdereen heeft risico op het ontwikkelen van covid. En de jonge mensen hebben aanzienlijk minder kans om er echt ziek van te worden en de echte kleintjes al vrijwel nihil om er ziek van te worden.
Dus als jij je niet wilt laten inenten dan is dat toch goed.
En mijn dochter zou ik in ieder geval AZ ontraden. Gewoon niet willen denk ik , want er is ook nog pfizer en moderna. En als ze helemaal niet wil laten enten even goede vrienden. Mijn zoon , jong, die laat zich wel inenten alleen al omdat hij gewoon zijn vader kan blijven bezoeken die tot de hoge risico groep hoort. Is ook een keuze. Iedereen maakt die naargelang eigen situatie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:49

pien_2010 schreef:
996981 eerlijk gezegd begrijp ik het probleem niet . Je hoeft toch geen vaccin te nemen. Je MAG een vaccin nemen en als je jong bent dan zal het wel pfizer of moderna mogen zijn. Simpel zat.
Iedereen heeft zijn eigen referentie kader en kent wel of geen jonge mensen met covid die wel of niet langdurige klachten hebben.
Dat maakt jouw verhaal of het verhaal van diegene die in de praktijk werkt niet minder waar. Het is gewoon wat het is. IEdereen heeft risico op het ontwikkelen van covid. En de jonge mensen hebben aanzienlijk minder kans om er echt ziek van te worden en de echte kleintjes al vrijwel nihil om er ziek van te worden.
Dus als jij je niet wilt laten inenten dan is dat toch goed.
En mijn dochter zou ik in ieder geval AZ ontraden. Gewoon niet willen denk ik , want er is ook nog pfizer en moderna. En als ze helemaal niet wil laten enten even goede vrienden. Mijn zoon , jong, die laat zich wel inenten alleen al omdat hij gewoon zijn vader kan blijven bezoeken die tot de hoge risico groep hoort. Is ook een keuze. Iedereen maakt die naargelang eigen situatie.

Er is ook geen probleem :) Behalve dat anderen denken te moeten oordelen over anderen en risicoanalyses moeten doen voor mensen die geen vaccin willen. Dat vind ik storend. Helemaal als er dan allerlei argumenten en statistieken bij worden gehaald die niet kloppen.

Mensen die een bepaald vaccin wel of niet willen nemen, hebben daar allemaal hun eigen beweegredenen voor. Het is niet aan een andere daar een mening over te hebben. Zeker niet zolang niet bewezen is of vaccineren wel of niet bijdraagt aan het besmetten van anderen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:50

Echwel schreef:
Weet iemand hoe het zit als.je bv bij huisarts oproep hebt gehad en.je bent niet.komen opdagen
Kun je daarna wel naar ggd
En Pfizer eisen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:56

996981 schreef:
Helemaal als er dan allerlei argumenten en statistieken bij worden gehaald die niet kloppen.

Kijk en hier ging mijn post over. Want jij interpreetert ze naar jouw kant.

Als jij het risico van allerlei mutanten te verwaarlozen vind vanwege het woordje "kan" , dan vind ik dat prima. Dan redeneer je in mijn ogen naar je eigen kant. Ik lees de enorme bezorgdheid van de virologen over dit fenomeen die de wereld geen paniek schop willen geven, maar die er totaal niet gerust op zijn.
Dan ben ik het ook niet en dan begrijp ik je post, maar denk dat je te positief redeneert naar je eigen kant.

Ik begrijp het ook nog. Ik heb voor mezelf in ieder geval besloten dat ik verslag zal doen in dit topic over mijn ervaring met 2x vaccinatie en dat ik na 2 weken 2de vaccin alle topics over covid ga wegklikken en zoveel mogelijk ga proberen te leven (met bescherming van anderen die nog niet gevaccineerd zijn) en die dingen ga doen die ik afgelopen jaar niet heb kunnen doen waarbij boven aan staat zsm als het kan het bezoeken van mijn 3 schatjes (kleinkinderen) in Nl. Die keuze ga ik maken, daar ik verwacht, zonder bang makerij, dat we er nog lang niet mee klaar zijn en ik even voordat de mutaties welig gaan tieren lekker wil genieten van mijn leven zonder allerlei restricties. En het genieten voor mij zit dan voornamelijk in sociaal contact hier en in mijn geboorte land Nederland. En mocht ik het te ernstig zien, dan valt het alleen maar mee. Maar tot nu toe heb ik het gedoe rondom covid aardig goed ingeschat.

Wat ik hoop is, dat de vaccins wel wat doen als het gaat om al die mutaties daar ons lichaam de corona spike nog ietwat herkent en het immuunsysteem aan het werk zet, ook al is die corona spike verandert in de toekomst en weet toch weer binnen te dringen.

Echwel ik weet niet hoe strikt men in NL is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:02

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:10

996981 schreef:
IMJ schreef:

lees de eerste alinea: ''De helft van de COVID-19 patiënten op de IC ontwikkelt trombose'' De kans dat ik op die IC beland, als ik al besmet wordt, is nihil. Vervolgens heb ik als ik die pech heb, 50% kans op trombose. En dat is dan ook nog een mildere vorm, dan die na enting met AZ wordt waargenomen...

Hoe kom je op het idee dat de tromboses op IC milder zijn dan die na AZ?

Waarom denk je dat er zo veel mensen sterven op IC?