Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katharinaa

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:16

Ik ben de enige Belg denk ik. Moeilijk om uit te zoeken! Het is al een mooie groep!

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:59

Als ik me ook aanmeld niet meer Katharinaa :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:11

Hier nog n Belg die n verzoek ingediend heeft.

Trouwens dit jaar nog niet bijgelezen, wat is iedereen super goed bezig zeg! En het nieuwe jaar werkt ook wel wat motiverend.

Ik ben pas half december na een stop van 2 maand herstart doordat ik één en ander gebroken had na van mijn paard te vallen, maar intussen gaat het best goed. Ik heb zelfs eind december al een wedstrijdje meegepikt, en het ging beter dan verwacht, ik had er zelfs spijt van dat ik niet wat meer tot het uiterste gegaan was, want er zat misschien een podiumplaatsje in. Maar beter niks forceren, zei de fysio.

Intussen voelt het lopen al bijna hetzelfde als vroeger, al is mijn hartslag nog ietsje hoger, maar ik loop alweer mijn gewone snelheden en afstanden. Vandaag wel erg traag gelopen, maar dat was omdat ik gezellig in gesprek was met enkele rustige joggers.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:29

Hee je bent back on track! Wat fijn zeg!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:35

Fijn hwn dat het lopen alweer zo goed aanvoelt!

Ik had een beetje ruzie met mijn horloge, kreeg mijn intervallen niet zo geprogrammeerd als ik wilde. Toch nog wel redelijk fijn gelopen, ondanks dat ik zware benen had.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:58

Klopt het dat de Strava Bkt club maar 14 leden heeft? Dan heb ik me bij de juiste aangemeld :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:57

Fijn dat je weer terug bent hwn!

Ik heb vanmiddag eindelijk nieuwe schoenen gekocht. Gezien mijn schoenen al 2,5 jaar oud zijn en ik er rond de 900 km op gelopen had, begon ik toch te twijfelen of ze nog wel goed waren. Vandaag na het werk schoenen meegenomen en langs de speciaalzaak gereden. Ondanks dat mijn schoenen er op het eerste gezicht ongeveer als nieuw uitzagen bleek dat er van binnen geen demping meer in zat. Dus ik mocht nieuwe uitzoeken! Door middel van filmopnames is gekeken hoe ik loop en aan de hand daarvan een schoen uitgekozen. Het zijn de Brooks Ghost 12 geworden. Ze zijn ook nog veel mooier dan mijn oude paar :D verder heb ik er nog compressiekousen bijgekocht. Ik heb op verschillende plekken gelezen dat dit goed helpt als je shin splints hebt gehad. In de speciaalzaak nog een complete uitleg gekregen en verschillende tips gekregen. Ik heb al helemaal zin om ze zondag uit te proberen. Binnenkort toch proberen als ik tijd heb om 2 keer in de week te gaan.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:54

hwn wat goed dat het direct al zo goed gaat!
Lauraaa, veel plezier met je nieuwe schoenen, ben benieuwd hoe het zondag gaat!

Ontherun, jij hebt ook een polar vantage m? Ik stel mijn intervallen altijd in op de pc. Je kan ook verschillende looptrainingen als favoriet aanduiden en dan kan je die gewoon op je horloge selecteren als je gaat lopen.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:07

Fijn dat het weer goed voelt hwn! :j

Verstandig dat je even je schoenen hebt na laten kijken _lauraaa_hopelijk kun je het weer lekker oppakken, jij had toch een poos voor je blessure je eerste 10km gelopen? *\o/* En ik kan niet meer zonder compressiekousen, als ik ze niet aanheb dan voelt het niet meer fijn. :P Brooks zijn fijne schoenen. :j

Leuk om iedereen zo te kunnen volgen op strava. :D

Bij mij gaat het lopen ook weer lekker, loop nu 3 keer per week en ernaast doe ik nog krachttraining 3 keer per week, dus een drukke week altijd wel met sport. :D
Ik ben weer mijn afstanden aan het opbouwen, want in maart ga ik voor mijn derde halve tijdens de cpc in Den Haag, heb er weer zin in hoor! *\o/* Ik las wat over spanning tijdens wedstrijden, ik heb daar ook best veel last van daarom loop ik er ook niet zoveel. Maar aan de andere kant kan ik er ook weer erg naar uitkijken, maar erg spannend vind ik het ook wel.. en voel ook altijd wel een soort van "druk" slaat natuurlijk nergens op, want je loopt voor jezelf maar ach dat komt wel goed. :P

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:17

Leuk om al jullie verhalen en ervaringen te lezen. Dat is ook zo leuk aan hardlopen, bijna iedereen kan het. Of je nu opbouwt voor de 5 km, de marathon of zelfs een ultra, of je kun gaat voor gezellig kletsend uitlopen of voor een toptijd gaat, alles kan. En iedereen zit ook hier in het topic en dat vind ik mooi om te lezen.

Ik wil hier ook graag een vraag stellen. Ik ben bezig met trainen om evt een halve marathon te lopen in maart. Die extra trainingen doe ik bij mijn loopvereniging. Elke week een km langer en ik zit in een tempogroep die voor mij erg makkelijk is. Hoor eigenlijk in een groep hoger maar heb al voor een groep lager gekozen. 9.8km/h ipv 10.2km/h terwijl de testen die ik gedaan heb 10.3 of 10.4 aangeven.
Maar ik denk steeds dat ik het niet kan. En dan kan ik het tempo amper volgen en lijkt het wel alsof ik in stroop loop terwijl mijn hartslag gewoon heel laag is, ik makkelijk kan praten, niet zweet enz. Laatste rondje over de baan kan ik dan ineens wel iedereen inhalen.
Maar het zit tussen mijn oren dat ik het niet kan. De afgelopen 2 keren dat ik 16 km liep (wel tijdens wedstrijd) is het niet goed afgelopen en lag ik in het ziekenhuis ivm uitputting.
Nu natuurlijk geen wedstrijd maar heel rustig tempo maar toch de angst dat ik het niet kan.

Zijn er hier mensen die dit herkennen en ook werden tegengehouden door hun eigen gedachtes terwijl ze het gewoon moeten kunnen?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:42

Fleury wat bedoel je met dat de testen 10,3 of 10,4km/hr aangaven. Je bedoelt als richtlijn voor je rustige duurlooptempo? Want ik neem toch aan dat je op verschillende tempo's traint. Of zou 10,3-10,4 je wedstrijd zijn voor een bepaalde afstand (en zo ja welke afstand). In dat geval neem ik aan de de duurlopen in de betreffende groepen een stuk rustiger gaan. Maar vaak zie je dat veel lopers toch de neiging hebben de rustige duurloop te snel te lopen. Misschien dat je dan tegen dat laatste aanloopt.

Ik herken het niet zoals jij omschrijft. Maar door hartproblemen heb ik in het verleden wel veel incidenten gehad waarbij ik mij daarna echt moest herpakken om gewoon in mijn eentje te gaan lopen. Misschien speelt dat een rol met je twee slechte ervaringen. Het is natuurlijk wel verstandig na twee keer toe een dergelijk incident een uitgebreide sportkeuring te laten doen. Geeft je misschien ook weer vertrouwen.
Zelf kwam ik er steeds overheen door het vooral gewoon te doen en de gevolgen van de angst voor wat er zou kunnen gebeuren niet hetgeen er zou kunnen gebeuren laten overstijgen. Maar dat schrijf ik ook gemakkelijker hier neer dan dat het toen voelde.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:22

Fleury schreef:
Leuk om al jullie verhalen en ervaringen te lezen. Dat is ook zo leuk aan hardlopen, bijna iedereen kan het. Of je nu opbouwt voor de 5 km, de marathon of zelfs een ultra, of je kun gaat voor gezellig kletsend uitlopen of voor een toptijd gaat, alles kan. En iedereen zit ook hier in het topic en dat vind ik mooi om te lezen.

Ik wil hier ook graag een vraag stellen. Ik ben bezig met trainen om evt een halve marathon te lopen in maart. Die extra trainingen doe ik bij mijn loopvereniging. Elke week een km langer en ik zit in een tempogroep die voor mij erg makkelijk is. Hoor eigenlijk in een groep hoger maar heb al voor een groep lager gekozen. 9.8km/h ipv 10.2km/h terwijl de testen die ik gedaan heb 10.3 of 10.4 aangeven.
Maar ik denk steeds dat ik het niet kan. En dan kan ik het tempo amper volgen en lijkt het wel alsof ik in stroop loop terwijl mijn hartslag gewoon heel laag is, ik makkelijk kan praten, niet zweet enz. Laatste rondje over de baan kan ik dan ineens wel iedereen inhalen.
Maar het zit tussen mijn oren dat ik het niet kan. De afgelopen 2 keren dat ik 16 km liep (wel tijdens wedstrijd) is het niet goed afgelopen en lag ik in het ziekenhuis ivm uitputting.
Nu natuurlijk geen wedstrijd maar heel rustig tempo maar toch de angst dat ik het niet kan.

Zijn er hier mensen die dit herkennen en ook werden tegengehouden door hun eigen gedachtes terwijl ze het gewoon moeten kunnen?

Ik had het meer met de afstand, dacht heel lang dat ik er niet meer inzat voor mij dan een halve marathon. Totdat ik een paar keer verder liep zonder dat ik mezelf gek maakte in mijn hoofd. En toen ging het bijna vanzelf.
Gewoon nuchter denken helpt. Waarom moet je perse dat tempo lopen? Dat je het kunt, wil toch niet perse zeggen dat het ook moet? Vertrouw op je lijf.
Probeer het los te laten.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:30

Katharina klopt ik heb de vantage M. Hij had eerst wel intervallen maar tegelijk met een timer die ik niet wilde en daarna kreeg ik de intervallen niet meer _O- wilde idd al eens via mijn laptop proberen ze erin te zetten, goede tip!

Ik herken het niet Fleury, maar het lijkt me slim om tempo’s dan even los te laten en gewoon te lopen. Aantal minuten dat je wilt/moet trainen en dan zie je wel hoe snel en hoe ver dat is.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:06

De tempo's die ik noem zijn tempo's die ik in de langzameduurloop D1 mag lopen. Ik moet het dus makkelijk kunnen maar de angst zit me gewoon in de weg.
Volgende week ga ik een weekje weg en dan helemaal voor mezelf lopen, misschien geeft dat meer vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:11

@nozidia: ja klopt! Dat je dat onthouden hebt :D ik heb toen mijn eerste 10 km wedstrijd gelopen en we moesten een flinke berg op. Daar heb ik de blessure opgelopen. Fijn dat bij jou het trainen zo goed gaat!
Wedstrijdspanning had ik niet. Mijn enige doel was: uitlopen! Ik wist dat mijn conditie toen niet optimaal was dus ik liep ook niet voor een goede tijd.

@fleury: dat denken dat je het niet kan herken ik. Heb toen een flinke tijd met iemand samen gelopen did zijn tempo iets boven mijn had liggen. En hij heeft mij er vaak doorheen getrokken. Ik zou gewoon eens een keer met de hogere groep meelopen als dat mogelijk is. Merk je vanzelf of het kan. En zo niet, geen probleem toch ;)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:06

Sluit mij bij ontherun aan , bij een rustige duurloop is het tempo van ondergeschikt belang. het gaat dan om de duur op het voor gevoel lekker tempo. Dus dat voor jezelf lopen is in deze denk ik wel goed. En als je met anderen loopt dan passen ze zich maar aan aan jouw tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:55

Goedemorgen!
Vanochtend mijn nieuwe schoenen en compressiekousen uitgeprobeerd! 4km gelopen en ze lopen echt fijn! Helaas was last gekregen van mijn ademhaling waardoor ik helaas een extra wandelpauze moest inlassen. Nu even afwachten hoe mijn benen morgen aanvoelen.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:14

Fleury,misschien geen slecht idee om eens een paar keer op je eentje (of met 1 iemand ofzo terwijl jij het tempo bepaalt) te gaan en niet naar je snelheid te kijken, maar zoals de rest zegt, gewoon op je gevoel lopen.

Laura, wandelpauzes zijn helemaal niet erg! Gewoon rustig terug opbouwen. Hopelijk inderdaad geen last morgen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:43

Fijn dat ze bevallen Laura! Ik heb nog nooit compressiekousen geprobeerd, maakt het nou echt veel verschil?

Ik heb vanochtend lekker ruim 15km gelopen :) Ik ging de deur uit toen het net licht begon te worden en merkte dat de fietspaden wel behoorlijk glad waren, heb op sommige stukken heel voorzichtig gelopen. Al dat vocht van afgelopen tijd was een beetje opgevroren..

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:03

Ik ben net weer thuis van een geweldig mooie trail in Velp. Mijn horloge zegt 18 km maar dat van de rest zegt 19. 398 hoogmeters, mijn benen hadden het heel zwaar :D Maar wat was het mooi en fijn dat ik lekker in een comfortabel tempo door kon kachelen. Ik heb me geen enkele keer druk gemaakt om het tempo en daardoor kon ik nu nog meer genieten van dit prachtige stukje Nederland.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:16

Leuk om te lezen dames
Hier klein rondje 6:33 gem op 4km voor mij snel naar loopt gewoon niet lekker ben echt aan het werk

Was ook hier glad dacht dat wel mee viel tot ik ging glijden en toen liep ik dus ook voorzichtiger

Vervolgens naar de Efteling is park dicht voor abonnementhouders :(

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:28

Lekkere loopjes en afstanden hier! Ik heb niks gemerkt van gladheid, maar ook pas rond de middag gelopen

Hier 8,5 km in 54 minuten gelopen. Heerlijk weer was het!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:20

Lekkere loopjes weer.
Fijn dat het goed ging Lisitano! Heb je de route van de klein Zwitserlandtrail gevolgd of had je zelf wat bedacht?

Ik heb ongepland meegedaan met een bosloop hier in de buurt.
Twee rondjes van bijna 5km, onverhard, met 145 hoogtemeters.
Totaal 9.6km, als het 10km was geweest, had ik mijn snelste 10km gelopen! En dat onverhard met hoogtemeters.
Dik dik tevreden. Tijd was 49.59, 5.13 per km.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:41

Zo, lekker gelopen iedereen! Top tijd SV, en dat met de ‘omstandigheden’ +:)+

Hier genoten van het héérlijke weer en ook lekker het bos in gegaan. Kon m’n route niet vinden, bleek dat ik in het verkeerde bos liep, oeps :+ Aardig wat lopen dwalen maar uiteindelijk weer op een bekend pad uitgekomen, iets meer dan 10 km met 180 hm. Voelde hartstikke goed ondanks dat ik gister ook nog 25 km heb paargereden :)

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:46

Mooie foto!