Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:30

Ik heb een maag-darmstelsel van staal geloof ik, die is nooit ergens van onder de indruk. Wat een geluk!

Helaas was de nieuwe blender er nog niet ;( Dus heb ik de smoothies die ik gisteren niet heb opgedronken maar in de mini-blender gegooid (dat ding werkt ook stukken beter zeg!) en voor extra een paar mandarijntjes meegenomen.

Als ik echt trek heb, mag ik tussen de middag een soepje halen in de kantine.

En vanavond maar weer een nieuwe maken!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:31

k_m schreef:
Hoe kijken jullie tegenover de calorieën van fruit? Ik schrik er altijd van hoeveel er in bv een stukje meloen zit. Ik ging er altijd vanuit dat je gewoon fruit enz kon eten zoveel je wou.

Mijn coach zei overlaatst heel gevat: ik ben nog nooit iemand tegengekomen waar ik tegen moest zeggen dat hij moest stoppen met fruit eten omdat hij daar dik van werd :o

Fruit is gezond, je hebt de vitamines nodig. Je kan beter producten schrappen met toegevoegde suikers dan fruit

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:33

Lijstje van vandaag :D

O: Optimel griekse stijl framboos
T: 2 mandarijnen
L: 2 volkoren boterhammen met rosbief
T: snacktomaatjes en rijstwafel met slankie
A: kabeljauwfilet met doperwtjes
T: 3 speculaasjes

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 09:39

Kcal alleen is niet leidend. Iets kan wel wat meer Kcal bevatten, maar alsnog gezond zijn. Ik probeer dagelijks 2 stuks fruit en 200 gram groenten te eten, om zo aan mijn vitaminen te komen. Ben daar best gevoelig voor, zeker nu in de winter.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:44

Ik eet vitaminepillen, aangezien ik koolhydraatarm eet. Best wel bizar dat je lijf enorm went aan geen brood, heb namelijk met kerst brood gegeten met salades enz en ik heb er de hele nacht last van gehad omdat alles helemaal opblies van binnen.

Mijn lijstje van gisteren:

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:44

The_Cat schreef:
k_m schreef:
Hoe kijken jullie tegenover de calorieën van fruit? Ik schrik er altijd van hoeveel er in bv een stukje meloen zit. Ik ging er altijd vanuit dat je gewoon fruit enz kon eten zoveel je wou.

Mijn coach zei overlaatst heel gevat: ik ben nog nooit iemand tegengekomen waar ik tegen moest zeggen dat hij moest stoppen met fruit eten omdat hij daar dik van werd :o

Fruit is gezond, je hebt de vitamines nodig. Je kan beter producten schrappen met toegevoegde suikers dan fruit

Klopt het dat je van fruit minder schommelingen in je suikerspiegel krijgt dan van de producten met toegevoegde suikers? Dat gevoel heb ik een beetje met m'n smoothies die voor de helft fruit zijn.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:59

Volgens de dietiste die ik tijdens mn zwangerschap had ivm zwangerschapsdiabetes, geeft fruit minder sterke schommelingen in het bloedsuiker. Ik merkte dat zelf ook aan mn bloedsuiker, al hing het bij mij ook erg van het tijdstip af, raar oets die diabetes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:02

Laura82 schreef:
Volgens de dietiste die ik tijdens mn zwangerschap had ivm zwangerschapsdiabetes, geeft fruit minder sterke schommelingen in het bloedsuiker. Ik merkte dat zelf ook aan mn bloedsuiker, al hing het bij mij ook erg van het tijdstip af, raar oets die diabetes.

Op google zie ik wisselende verhalen, maar leuk om te lezen! Ik merk namelijk zelf ook dat ik niet zo take a snickers ben als wanneer ik anders erge trek heb.
Gistermiddag natuurlijk behoorlijk trek gehad, normaal zit ik dan gewoon te huilen zodra iemand me aanspreekt. Nu totaal niet.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:08

Ik merk dat smoothies als ontbijt echt super fijn werkt voor mij! Jammer dat ik dit niet eerder geprobeerd heb :D Helaas vanochtend wel super opgeblazen wakker geworden geen idee waar van..

Mijn lijstje voor vandaag:
O: smoothie van 75 gr. mango, 20 gr. havermout, 25 gr. spinazie en 100 ml 100% sinaasappelsap
T/O2: 150 ml skyr + 30 gr. jordans
L: tosti van meergranen brood met jong belegen kaas en kipfilet en 15 gr. truffelmayonaise :P
T: 3 rijstwafels met kipfilet en 30+ komijn kaas + 2 eierkoeken
A: boerenkool
T: 200 gr. skyr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:12

Nee, glucose doet hetzelfde met je lijf als fructose. Te dik worden alleen door fruit zal niet zo snel gebeuren, maar het is wel een valkuil dat mensen als ze willen afvallen heel veel fruit gaan eten en verder niets aanpassen. Dan eet je gewoon alsnog veel te veel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:14

Emmaa_ schreef:
Nee, glucose doet hetzelfde met je lijf als fructose. Te dik worden alleen door fruit zal niet zo snel gebeuren, maar het is wel een valkuil dat mensen als ze willen afvallen heel veel fruit gaan eten en verder niets aanpassen. Dan eet je gewoon alsnog veel te veel.

Suikerspiegel bedoel je met wat het met je lijf doet?
Want daar doel ik specifiek op en dan zou de diëtiste van Laura82 er wel erg naast zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:15

Janine1990 schreef:
Emmaa_ schreef:

Want daar doel ik specifiek op en dan zou de diëtiste van Laura82 er wel erg naast zitten...

Jep. Het zou je verbazen hoe veel diëtisten niet zo heel veel over voeding weten. Suikers zijn suikers, en 50 gram suiker uit fruit doet hetzelfde met je als 50 gram toegevoegde suiker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:22

Emmaa_ schreef:
Jep. Het zou je verbazen hoe veel diëtisten niet zo heel veel over voeding weten. Suikers zijn suikers, en 50 gram suiker uit fruit doet hetzelfde met je als 50 gram toegevoegde suiker.

Als je googlet, vind je dat er in bepaalde vruchten voornamelijk 'langzame koolhydraten' zitten. Dit wordt langzamer afgegeven aan het bloed, waardoor je spiegel minder zou moeten pieken.
Hier is dus niets van waar?

Hoe komen die diëtisten dan aan hun diploma?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:26

Hoe diëtisten aan hun diploma komen lijkt me logisch. Maar kennis en onderzoek verandert en iemand die 20 jaar geleden is opgeleid heeft misschien kennis die niet meer helemaal up to date is.

Ik zou eens wat rondsnuffelen op de site van Jelmer de boer, of even zoeken naar wetenschappelijke stukken hierover. Ik heb nu even geen tijd om dat voor je op te zoeken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:31

Emmaa_ schreef:
Hoe diëtisten aan hun diploma komen lijkt me logisch. Maar kennis en onderzoek verandert en iemand die 20 jaar geleden is opgeleid heeft misschien kennis die niet meer helemaal up to date is.

Ik zou eens wat rondsnuffelen op de site van Jelmer de boer, of even zoeken naar wetenschappelijke stukken hierover. Ik heb nu even geen tijd om dat voor je op te zoeken.

Ik volg hem, maar hij schrijft alleen over al die achterlijke afvalmethoden en mensen die van iets ongezonds iets gezonds maken en zich vervolgens afvragen waarom ze maar niet afvallen.
Maar ik heb hem nog nooit zien schrijven over bloedsuiker.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:34

En wat voor opleiding/achtergrond heb jij dan dat je het zoveel beter weet dan dietisten?

Hetgene ze mij vertelde is ook precies wat ik terug zag in mijn bloeddukker, da's dan ook toevallig zeg! Overigens volgen dietisten ook gewoon bijscholing, lezen wetenschappelijke onderzoeken etc. Maar he, als Jelmer t zegt, dan zal t wel waar zijn :7

Overigens doet het in die zin wel hetzelfde met je lichaam, dat je er even dik van wordt als van toegevoegde suikers, dat klopt. Maar het heeft wel degelijk een ander effect op je bloedsuiker, iig bij zwangerschapsdiabetes heb ik persoonlijk ondervonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:37

Laura82 schreef:
En wat voor opleiding/achtergrond heb jij dan dat je het zoveel beter weet dan dietisten?

Hetgene ze mij vertelde is ook precies wat ik terug zag in mijn bloeddukker, da's dan ook toevallig zeg! Overigens volgen dietisten ook gewoon bijscholing, lezen wetenschappelijke onderzoeken etc. Maar he, als Jelmer t zegt, dan zal t wel waar zijn :7

Overigens doet het in die zin wel hetzelfde met je lichaam, dat je er even dik van wordt als van toegevoegde suikers, dat klopt. Maar het heeft wel degelijk een ander effect op je bloedsuiker, iig bij zwangerschapsdiabetes heb ik persoonlijk ondervonden.

Gut, voel je niet zo aangevallen zeg. Ik heb geen achtergrond in voeding maar ik heb hier toevallig wel wetenschappelijke stukken over gelezen.

Bij een gezond persoon zou het geen andere invloed op je bloedsuiker moeten hebben, hoe het zit bij mensen met (zwangerschaps)diabetes zou ik echt niet weten.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:39

Ik vergeet vaak fruit te eten, ik probeer het wel maar het schiet er vaak bij in.

Ik heb vroeger eens een diëtiste gehad die mij vooral geleerd heeft gevarieerd te eten en niet iedere dag alleen maar brood met kaas. Ik heb hier dus veel aan gehad.
En ik vind het jammer dat nu alle diëtisten 'afgebrand' worden, en ik ben het dan ook niet eens met de dingen die hier gezegd worden.

Afgelopen 2 dagen (en nu nog steeds) flink last van mijn buik gehad. Ongeveer binnen mn calorieën doel gebleven afgelopen 2 dagen. Veel op de wc gezeten en vanmorgen 1.4 kilo lichter vergeleken met 2 dagen geleden _O-
Ach het begin gaat altijd hard he haha!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:42

Ik heb het er wel met mijn diëtiste over gehad aangezien ik nu koolhydraatarm eet en dus ook geen fruit. Ik merk zelf een heel groot verschil in mijn energielevel, die is veel constanter. Waar ik eerder instortte na een uur of 10 op het werk en rond een uur of 2 heb ik daar nu helemaal geen last meer van. Ook merk ik dat ik veel meer zin heb om s avonds nog op pad te gaan dan eerder. Ook zij gaf aan dat er weinig verschil zit tussen de suikers, suikers zijn suikers, welke oorsprong het ook heeft.

Anoniem

Ik brand totaal niet alle diëtisten af, ik denk in ieder geval dat het een enorm fijn hulpmiddel kan zijn. Ik zeg ook helemaal niet dat alle diëtisten achterlijk en achterhaald zijn. Wat ik wel probeer te zeggen is dat de wetenschap enorm snel gaat en dat niet alle diëtisten die kennis bijhouden.

Bente_11

Janine1990 schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik studeer voeding en diëtetiek (DE-diëtiste opleiding) en wij leren op school dat fructose in zekere zin hetzelfde met je lichaam doet als glucose, suiker is suiker waar het ook vandaan komt, maar door de vitamines, mineralen en vooral door de vezels reageert je bloedsuiker spiegel niet zo extreem op fructose als op glucose. Dus fruit kan door de vezels inderdaad je suikerspiegel stabiliseren omdat het door de vezels langzamer opgenomen wordt dan glucose :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:46

Emmaa_ schreef:
Laura82 schreef:

Gut, voel je niet zo aangevallen zeg. Ik heb geen achtergrond in voeding maar ik heb hier toevallig wel wetenschappelijke stukken over gelezen.

Bij een gezond persoon zou het geen andere invloed op je bloedsuiker moeten hebben, hoe het zit bij mensen met (zwangerschaps)diabetes zou ik echt niet weten.

Mag ik vinden waar jij die artikelen vind? Ik hheb al eens eerder gezocht, maar de echt wetenschappelijke artikelen kan ik niet goed vinden online, via google kom ik vooral op onzin onderzoeken die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Sorry dat ik zo aangebrand reageer, maar kan dr slecht tegen dat iemands expertise zo te grabbel wordt gegooid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:47

bente12 schreef:
Ik studeer voeding en diëtetiek (DE-diëtiste opleiding) en wij leren op school dat fructose in zekere zin hetzelfde met je lichaam doet als glucose, suiker is suiker waar het ook vandaan komt, maar door de vitamines, mineralen en vooral door de vezels reageert je bloedsuiker spiegel niet zo extreem op fructose als op glucose. Dus fruit kan door de vezels inderdaad je suikerspiegel stabiliseren omdat het door de vezels langzamer opgenomen wordt dan glucose :)

*\o/*

iemand die het gewoon duidelijk uitlegt in Jip en Janneketaal!

Dankjewel! Nu is het me helder!

Edit: Dat suiker suiker is wist ik overigens al wel, vroeg me alleen af of mijn gevoel kloppend was. Ja dus!

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:49

Ik breek even in }:0

Ik heb al een aantal maanden een fitbit die ook mijn slaap bijhoud en het valt me erg op dat als ik 's avonds (of misschien ook wel gedurende de dag) geen slechte dingen eet, ik een stuk beter slaap en ik me ook veel uitgeruster voel. Gisteravond wel behoorlijk 'honger' gehad, maar mocht er van mezelf niet aan toegeven.

Mijn lijstje vandaag:
O: 2 bruine bolletjes met 2 gekookte eieren en een klein beetje yoghurtmayo
T: hoop thee
L: 3 volkoren knackebrod met tonijn
T: peer en een kiwi
A: gebakken aardappels met ui en champignon, boontjes en een stukje vlees
T: kwark

Hier sinds ik ben begonnen 1.5 kilo eraf (in 3 dagen.. uhu) zal wel een hoop vocht zijn ;)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:49

bente12 schreef:
Janine1990 schreef:

Dat is idd wat mijn dietiste ook vertelde, was kwijt wat de factor ook alweer was waar het verschil lag, maar idd de vezels :)*