Helaas was de nieuwe blender er nog niet

Als ik echt trek heb, mag ik tussen de middag een soepje halen in de kantine.
En vanavond maar weer een nieuwe maken!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
k_m schreef:Hoe kijken jullie tegenover de calorieën van fruit? Ik schrik er altijd van hoeveel er in bv een stukje meloen zit. Ik ging er altijd vanuit dat je gewoon fruit enz kon eten zoveel je wou.
The_Cat schreef:k_m schreef:Hoe kijken jullie tegenover de calorieën van fruit? Ik schrik er altijd van hoeveel er in bv een stukje meloen zit. Ik ging er altijd vanuit dat je gewoon fruit enz kon eten zoveel je wou.
Mijn coach zei overlaatst heel gevat: ik ben nog nooit iemand tegengekomen waar ik tegen moest zeggen dat hij moest stoppen met fruit eten omdat hij daar dik van werd![]()
Fruit is gezond, je hebt de vitamines nodig. Je kan beter producten schrappen met toegevoegde suikers dan fruit
Laura82 schreef:Volgens de dietiste die ik tijdens mn zwangerschap had ivm zwangerschapsdiabetes, geeft fruit minder sterke schommelingen in het bloedsuiker. Ik merkte dat zelf ook aan mn bloedsuiker, al hing het bij mij ook erg van het tijdstip af, raar oets die diabetes.
Emmaa_ schreef:Nee, glucose doet hetzelfde met je lijf als fructose. Te dik worden alleen door fruit zal niet zo snel gebeuren, maar het is wel een valkuil dat mensen als ze willen afvallen heel veel fruit gaan eten en verder niets aanpassen. Dan eet je gewoon alsnog veel te veel.
Janine1990 schreef:Emmaa_ schreef:Nee, glucose doet hetzelfde met je lijf als fructose. Te dik worden alleen door fruit zal niet zo snel gebeuren, maar het is wel een valkuil dat mensen als ze willen afvallen heel veel fruit gaan eten en verder niets aanpassen. Dan eet je gewoon alsnog veel te veel.
Suikerspiegel bedoel je met wat het met je lijf doet?
Want daar doel ik specifiek op en dan zou de diëtiste van Laura82 er wel erg naast zitten...
Emmaa_ schreef:Jep. Het zou je verbazen hoe veel diëtisten niet zo heel veel over voeding weten. Suikers zijn suikers, en 50 gram suiker uit fruit doet hetzelfde met je als 50 gram toegevoegde suiker.
Emmaa_ schreef:Hoe diëtisten aan hun diploma komen lijkt me logisch. Maar kennis en onderzoek verandert en iemand die 20 jaar geleden is opgeleid heeft misschien kennis die niet meer helemaal up to date is.
Ik zou eens wat rondsnuffelen op de site van Jelmer de boer, of even zoeken naar wetenschappelijke stukken hierover. Ik heb nu even geen tijd om dat voor je op te zoeken.
Laura82 schreef:En wat voor opleiding/achtergrond heb jij dan dat je het zoveel beter weet dan dietisten?
Hetgene ze mij vertelde is ook precies wat ik terug zag in mijn bloeddukker, da's dan ook toevallig zeg! Overigens volgen dietisten ook gewoon bijscholing, lezen wetenschappelijke onderzoeken etc. Maar he, als Jelmer t zegt, dan zal t wel waar zijn![]()
Overigens doet het in die zin wel hetzelfde met je lichaam, dat je er even dik van wordt als van toegevoegde suikers, dat klopt. Maar het heeft wel degelijk een ander effect op je bloedsuiker, iig bij zwangerschapsdiabetes heb ik persoonlijk ondervonden.
Janine1990 schreef:Emmaa_ schreef:Nee, glucose doet hetzelfde met je lijf als fructose. Te dik worden alleen door fruit zal niet zo snel gebeuren, maar het is wel een valkuil dat mensen als ze willen afvallen heel veel fruit gaan eten en verder niets aanpassen. Dan eet je gewoon alsnog veel te veel.
Want daar doel ik specifiek op en dan zou de diëtiste van Laura82 er wel erg naast zitten...
Emmaa_ schreef:Laura82 schreef:En wat voor opleiding/achtergrond heb jij dan dat je het zoveel beter weet dan dietisten?
Hetgene ze mij vertelde is ook precies wat ik terug zag in mijn bloeddukker, da's dan ook toevallig zeg! Overigens volgen dietisten ook gewoon bijscholing, lezen wetenschappelijke onderzoeken etc. Maar he, als Jelmer t zegt, dan zal t wel waar zijn![]()
Overigens doet het in die zin wel hetzelfde met je lichaam, dat je er even dik van wordt als van toegevoegde suikers, dat klopt. Maar het heeft wel degelijk een ander effect op je bloedsuiker, iig bij zwangerschapsdiabetes heb ik persoonlijk ondervonden.
Gut, voel je niet zo aangevallen zeg. Ik heb geen achtergrond in voeding maar ik heb hier toevallig wel wetenschappelijke stukken over gelezen.
Bij een gezond persoon zou het geen andere invloed op je bloedsuiker moeten hebben, hoe het zit bij mensen met (zwangerschaps)diabetes zou ik echt niet weten.
bente12 schreef:Ik studeer voeding en diëtetiek (DE-diëtiste opleiding) en wij leren op school dat fructose in zekere zin hetzelfde met je lichaam doet als glucose, suiker is suiker waar het ook vandaan komt, maar door de vitamines, mineralen en vooral door de vezels reageert je bloedsuiker spiegel niet zo extreem op fructose als op glucose. Dus fruit kan door de vezels inderdaad je suikerspiegel stabiliseren omdat het door de vezels langzamer opgenomen wordt dan glucose
bente12 schreef:Janine1990 schreef:
Ik studeer voeding en diëtetiek (DE-diëtiste opleiding) en wij leren op school dat fructose in zekere zin hetzelfde met je lichaam doet als glucose, suiker is suiker waar het ook vandaan komt, maar door de vitamines, mineralen en vooral door de vezels reageert je bloedsuiker spiegel niet zo extreem op fructose als op glucose. Dus fruit kan door de vezels inderdaad je suikerspiegel stabiliseren omdat het door de vezels langzamer opgenomen wordt dan glucose