Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:30

suusje26 schreef:
Heb je nog goede tips om mijn vriend te overtuigen voor nog een hond, Ninus? Die krijg ik nog niet zo enthousiast.

Voetenverhaal ken ik, nu vind ik voeten sowieso niet snel mooi, vooral heel functioneel, maar sinds het hardlopen zijn ze nog minder fraai.

Mijn benen zijn ook niet "mooi" maar ik heb daar juist geen moeite mee. Ik train ze, zijn gespierd, brengen mij van a naar b en zorgen dat ik kan hardlopen. Mijn flubberbuik daarentegen doet vrij weinig voor me -O-

Ben je niet nat van het zweet dan wel van de regen Musli. Haha, maar wel lekker dat je nog een rondje kon doen. Ja heerlijk toch als kinderen zo lekker bezig kunnen zijn. Ik kan daar echt van genieten.

Het is het één of het ander. Ik liep overigens wel nog steeds in een korte broek en een top. Dat was fris, maar niet koud. Was in ieder geval lekkerder dan die plak van gisteren ;)

Ik vind het altijd leuk om te zien als ouders hun kinderen op een spelende manier proberen uit te dagen om te bewegen en dingen te proberen... Je ziet toch erg veel schermpjes tegenwoordig. Mijn zoon kijkt ook echt wel tv hoor. Maar die probeer ik ook zoveel mogelijk te prikkelen om lekker te bewegen en spelen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:43

Suusje vaseline smeren helpt tegen schuurplekken. Bij een ultra of marathon smeer ik uitgebreid op alle plekken waar ik ooit een schuurplek had. Werkt goed.
Die eerste foto is echt geweldig, mooie actiefoto. De anderen zijn ook leuk.

Je zou ook voor een sleeveless top kunnen gaan, dat is net iets minder heftig dan zo'n racerback topje.
En die bedekt de schouderbladen, wat weer fijn is als je een rugzak om hebt ivm schuurplekken.

Jij doet altijd leuke dingen met je zoon Musli.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:24

Gave foto’s, Suusje!

Hoe is het met je ruin, Ninus? Knapt ie al wat op?

Als ik een langere afstand in een hemdje ga lopen, doe ik deo uit zo’n stick op de plekken waar ik een schuurplek zou (kunnen) krijgen. Werkt prima.

Ninus

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:13

Helaas Suusje, mijn man is hier de dierenverzamelaar, dus ik ben beter in afremmen dan in overtuigen := :D

Mijn zusje gebruikt inderdaad ook een stick Puera, werkt ook prima.

Ik vind het ook leuk dat jullie zo met de kinderen op pad gaan, lekker buiten en samen op avontuur :j

Ruin is beter hoor Puera! We hebben gisteren voor het eerst een rondje buiten gestapt, hij lag om 8 uur gisteren al te slapen :=

Hier een drukke week, hoop morgen na het werk nog een rondje te lopen, vanavond wordt het (te) laat. Over 2 weken zit de marathon er alweer op, de oppas is rond, dus we kunnen met een gerust hart er een lekker lang weekend van maken :j

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:26

Suusje, superleuk die foto's van jou en Elmo en de kids! En wat leuk die prijzen, jullie zijn echt hard gegaan!
Een leenhond lijkt mij ook wel leuk, maar heb niet echt running honden hier in de buurt.

Be funny, mooi rondje gemaakt!
Ja die schapen zijn leuk!
Wij hadden tot vorige week ook schapen, maar ze begonnen te ontsnappen door de dikke vacht.
Liepen ze zomaar op de oprit, de tuin en zelfs in de rijbak! Had gewoon het idee dat ik in een Shauwn the sheep filmpje zat :D
Afbeelding

Musli, goed bezig, gewoon gelopen in die plensbui, ging flink tekeer ja, hier ook nog gerommel erbij. Kan me voorstellen dat je flink doorweekt was.

Ninus, gaaf zeg over 2 weken je marathon! Je hebt er hard voor getraind.
Fijn dat je ruin weer beter is!

Wel een beetje vreemd gevoel om aan een evenement mee te doen wat pas zo laat begint. Om 19:30 is de start, dat is de hele week dezelfde tijd. Heb zelf nog nooit zo laat gelopen, ben benieuwd hoe het gaat.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:58

Ik vind regen ook altijd wel lekker verkoelend in de warme dagen. Zolang ik droog weg kan gaan heb ik er niet zo'n probleem mee. Gisteren hadden we ook een stuk door het water tot heuphoogte, er was alleen een kuil in het water waardoor ik helemaal languit ging. Dus kon samen met Elmo verder zwemmen. Als je dan weer uit het water loopt en weer gaat rennen voelt wel heel gek.

Mijn kinderen zijn ook gek op lekker buiten spelen. Als het regent willen ze graag de laarzen aan om modder te maken en in plassen te stampen :Y) Tv kijken ze hier ook wel, maar vaak zijn ze er ook zo weer klaar mee en zetten ze hem zelf ook weer uit.

Goede tips voor het voorkomen van schuurplekken. Heb er naast mijn benen verder gelukkig nog geen last van gehad.

Haha, Ninus... hoeveel dieren hebben jullie nu? Marathon komt mooi dichtbij nu, fijn dat jullie er dan ook een lang weekend weg van kunnen maken. Je man heeft geen last meer van zijn blessure?

Leuke foto van je leenschapen Iris. Veel plezier deze week met alle loopjes.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:32

Gaaf Suusje! Canicross wil ik ook nog een keer doen, maar hier wordt onze herder ook al ouder.. dus niet te lang mee wachten.
Hebben de kids ook echt met de hond gerend??
Worden ze dan niet gelanceerd? :oo

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:43

Ja de kinderen zitten ook vast maar ik heb Elmo nog vast met een extra lijn. Die van mij komt eerder op spanning dan die van de kinderen en Elmo is goed te sturen. Het is nu dus nog meer soort van rennen met je hond dan dat ze echt voortgesleept worden. Gisteren liep er ook een leuk klein hondje mee die wel echt power had met een 9 jarig kind. Zij liepen wel alleen maar dat ging prima. Ze liepen een rondje van 950 meter dus dat is nog prima te overzien.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:37

Dat schaap op die band, geweldig!

Ik loop ook vrij snel kort/kort. Gisteren was ik echt doorweekt ondanks korte broek en top. Ik heb geen sportfiguur, maar ach.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:12

Ieris, waren die schapen van jullie? Of stonden ze op jullie terrein?
Wel heel leuk die foto en dat schaap op die band. Ik vind het brutale dieren maar toch leuk <3

Ik vind regen eigenlijk ook wel lekker Tijdens het lopen, zo lang het geen plensbui is en ik een petje op heb, anders kan ik al snel niks zien door mijn bril.

Ik heb de trailrunning broekjes van Evadict van Decathlon. Daar kun je ook kleine softflaks in kwijt en een grote smartphone en sleutels etc. Ik vind ze heel fijn.

@Ninus leuk dat je die marathon gaat lopen :j

En Suusje, gaaf Canicross. Dat lijkt me zo leuk. Maarja Chihuahuas hier en dat doen we maar niet. Met het reutje doen we Hoopers en daar is hij serieus goed in ook nog. Nooit verwacht en dat doen we nu ook al 3 jaar.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:39

suusje26 schreef:
Ja de kinderen zitten ook vast maar ik heb Elmo nog vast met een extra lijn. Die van mij komt eerder op spanning dan die van de kinderen en Elmo is goed te sturen. Het is nu dus nog meer soort van rennen met je hond dan dat ze echt voortgesleept worden. Gisteren liep er ook een leuk klein hondje mee die wel echt power had met een 9 jarig kind. Zij liepen wel alleen maar dat ging prima. Ze liepen een rondje van 950 meter dus dat is nog prima te overzien.

Ah Okay! Duidelijk! Ik had al beeld van kinderen die meegesleept werden achter de hond aan :+

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 06:48

Ik heb daar ook wel beeld bij Namiro :)) Maar dat doet Elmo niet natuurlijk :+: Met onze hond zou dat wel zo gaan, dus die heeft hardloop-vrijstelling.

Wij hebben op dit moment niet zoveel dieren hoor Suusje. We hadden eerst 4 paarden (en ja, daar was een gezelschapsmini voor de gezelschapsmini bij :+ ), nu nog maar 2. En verder hebben we nog maar 1 kat en een hond. Er komen wel eens wat opvangers voorbij en er is ook altijd ruimte voor een kat die nergens plaatsbaar is, dat is meestal hoe onze dieren bij ons komen.

En mijn man lijkt weer op de rit, dus we gaan in ieder geval samen van start en dan zien we het wel. Het is geen snel parcours dus we doen sowieso rustig aan.

Ik vind in de regen lopen ook helemaal prima, ik vertrek bij voorkeur ook als het droog is, maar onderweg maakt het me niet zoveel uit. Beter dan hitte :=

Hier weer onderweg, maar als het goed is ben ik vandaag op tijd thuis en kan ik de 75 minuten duurloop nog even doen voor het eten. Ik begin wel wat nerveuzig te worden merk ik, ik vind afbouwen wat spannend, dat was de vorige keer ook zo. Wel leuk, een collega heeft op de route een tweede huis en hij gaat ons aanmoedigen, volgens mij is het ergens halverwege, dus leuk om naar uit te kijken.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 06:53

Be funny, de schapen zijn van een boer in de buurt, hij had ze een paar maanden terug op ons weiland gezet, dan eten ze alles mooi kaal, ook het onkruid, en het is goed tegen worm besmetting. Ze kregen steeds minder respect voor de stroomdraad, en werden met de dag brutaler, ze zijn nu opgehaald, maar mis de levendigheid wel een beetje!

De kop is er af! De eerste etappe zit er op, jeemig wat was het heftig weer zeg.
Stortbuien zo hard, dat het echt een regen gordijn vormde, en de lopers 50 meter voor je nauwelijks meer zag.
Het parcour was 3 rondes in het bos, met veel vals plat, en een echte flinke klim omhoog.
Bij de start waren de paden nog redelijk begaanbaar, maar tijdens die hoosbui liep alles vol, we ploegde voort in steeds drassiger wordende ondergrond, met veel plassen.
Mijn schoenen, sokken, onderbroek, alles was zijknat en zwaar geworden.
Mijn conditie liet het me ook behoorlijk in de steek, ik had het na het eerste rondje al vrij zwaar, maar ik bleef steady doorlopen naast een kennis van mijn moeder. Die als een trein liep!
Bij het derde rondje waren de paden echt waterstromen naar beneden geworden.
De laatste kilometer ging Josien, de kennis voorop, en hield ik haar niet meer bij, ik ben 1 minuut na haar gefinisht in 52 minuten.
Mijn moeder heeft het ook super gedaan, zij had ook nog eens de langste route, omdat ze ergens verkeerd was gelopen.
Er waren gele pijlen op de grond gespoten, maar door de regen helemaal vervaagd, dus de 3e ronde nam ze nog een extra lus van bijna 1km!
Op naar woensdagavond, coopertest van 3km!

Moest nog aan je denken SV, dat jullie 42km of meer in dit soort weer hebben gelopen, met de trail in Groesbeek, nou petje af hoor!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:07

Ja bij de 7heuvelentrail was dat. Kei en keiharde regen, heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik kon mijn vriend niet eens verstaan als hij iets zei, zoveel herrie maakte de regen.

Maar goed gedaan hoor!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:55

Dank je! Jeemig dat was echt wel heel extreem dan, ik dacht nog blij dat het maar 10km is en niet meer.
In het begin begon het ook nog flink te rommelen, maar de onweer heeft gelukkig niet doorgezet, dat zou ik echt doodeng vinden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:59

Dat is niet fijn nee.
Heb tijdens de prison trail, twee jaar geleden, gehad dat het bijna op het eind ging onweren, hagelen en regenen. Niet heel prettig als je in het bos loopt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:20

Nee onweer vind ik echt niet fijn ook en hagel ook niet. Dat doet gewoon pijn.

Goed gedaan hoor Ieris en ook snel +:)+

Eventjes over een workout.
Ik dacht ik ga er dan toch eentje aanmaken maar ik weet dus niet of het een goede opbouw is. Ik doe namelijk maar wat. Deze is wel simpeler dan die ik toen had gedaan en een paar stukjes op hartslag en daarna ruime stukken zondet doel daar kan ik dus zonder gepiep hoop ik de hartslag naar beneden krijgen zonder ergernis. Ik had hem eerst met rust stukjes gemaakt maar bedacht me dat zonder doel ook geen trilling moet geven want met welke hartslag ik dan ook loop is het goed. En een cool down van 10 min.

Maar deze wil ik dan gaan proberen maar is misschien nog teveel wissels?

Afbeelding

Mogelijk gaat met de loopgroep niet door vandaag. We moesten de app in de gaten houden omdat ze het als het regent aflossen. Dikke kans dat het regent. Maar dan ga ik zelf of anders morgen en dan ga ik dus de workout proberen. In de hoop dat ik dus niet de ergernis krijg van het trillende horloge waardoor mijn hartslag dus echt niet meer omlaag gaat ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:22

Ik zou iets langere blokken nemen. Hier zitten erg veel wissels in inderdaad.

Voorbeeldje uit mijn workouts geplukt:

Afbeelding

In plaats van tempo kun je dan hartslagzone nemen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:34

Supervixen schreef:
Ik zou iets langere blokken nemen. Hier zitten erg veel wissels in inderdaad.

Voorbeeldje uit mijn workouts geplukt:

[ [url=m/EbToDh.jpg]Afbeelding[/url] ]

In plaats van tempo kun je dan hartslagzone nemen.

Ja. Punt is dat ik lang niet op hartslagzones heb gelopen en niet precies weet hoe lang ik welke hartslag volhou.
Daarom dat ik dat op heb gevolgd met hardlopen zonder doel.

Die hartslag zone één na de cooldown is eigenlijk nog de cooldown. Die heb ik graag een minuut of 10 maar kan dan 3 minuten al iets versnellen naar de tweede hartslagzones toe. Nouja. Ik ga er wel even aan sleutelen weer want waarschijnlijk gaat de loopgroep wel door vanavond dus dan ga ik hem pas donderdag uitproberen weer.

O en bij jou staat 5x dat kan bij die van mij niet geloof ik.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:48

Ik heb hem dus gelijk iets aangepast. De hartslag zone 3 weg gehaald en de blokken met hartslag zone 2 over 1 km zeg maar.

Totale afstand 6,3 km
Afbeelding

Zo is die nog iets simpeler.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:19

Hartslag zone 2 is een lage zone, in principe zou je dat heel lang vol moeten kunnen houden.

In zone 3 loop ik mijn lange duurlopen. Dan kun je meestal nog gesprekken voeren tijdens het lopen.

Probeer dit gewoon uit, dan kun je hem later aanpassen. Wat je nu hebt gemaakt is denk ik een hele relaxte training die je goed volhoudt.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:55

Ben benieuwd wat je ervan vindt @BeFunny om zo'n training te volgen...

Ik heb vandaag een rondje van 5km gedaan met elke laatste 100m versnellen. Altijd leuk om dan achteraf die grafiekjes te zien :P ze geven altijd héél goed weer waar de versnellingen waren. Haha.

Afbeelding

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:57

Pfff.. ik zit hier een potje moed te verzamelen om een rondje te gaan lopen maar het regent hier echt al vanaf 12.00 uur vanmiddag.. en volgens buienradar komt er geen einde aan..

Geen idee ook welke kleren ik dan aan moet..

Pfff.. zeurmodus..

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:04

Hier een stevige miezer, weinig wind, maar heb gewoon zomers gelopen. Hier in het hoge noorden is het benauwd vond ik. Heb zelden zo ruk gelopen, 12km, iedere kilometer heb ik afgeteld. Het was alsof mijn benen eraf zouden vallen := Ben blij dat dit heel zelden voorkomt, anders zocht ik een andere hobby :D

Afzien Ieris, maar toch heel netjes! En je moeder is ook echt een badass, lekker door de modder rennen, verdwalen en gewoon weer door!

Lekker MuSLi!

Heb je voor morgen nog plannen SV?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:05

-Namiro- schreef:
Pfff.. ik zit hier een potje moed te verzamelen om een rondje te gaan lopen maar het regent hier echt al vanaf 12.00 uur vanmiddag.. en volgens buienradar komt er geen einde aan..

Geen idee ook welke kleren ik dan aan moet..

Pfff.. zeurmodus..

Dat is ruk. Hier was het alleen nog wat aan het spetteren. Dus dat viel gelukkig alles mee. Ik droeg een korte broek en een t shirt. Was prima :j