Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:59

Die voorrang van de topsport komt me langzaam wel mijn neus uit. Overal wordt gewaarschuwd met „pas op met risicosporten“ want o jee eerste hulp. Binnen 2 weken heb ik minimaal 4 berichten gelezen van zware ongelukken tot coma aan toe tijdens de skiwedstrijden, maar die geven blijkbaar niet.
Vervolgens is er in 1 gemeente een enorme uitbraak van de UK variant dus alles gaat dicht, scholen ook, maar de internationale wedstrijden in datzelfde dorp moeten vooral gewoon doorgaan 8)7

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:03

lenaa_tje schreef:
veerledec schreef:
Hier niet helaas lenaatje, half uur online 'les' en de zesjarige had z'n werkjes voor twee weken op één ochtendje af. Bij de vraag voor meer werk was het antwoord: google zelf maar even.

En ik vind dat hier dus ook een meldpunt voor moet zijn. Als de inspectie scholen kan aanspreken die zich druk kunnen maken om halve examenklassen lijkt mij dit ook een taak voor de inspectie

En dan krijg je heeeeeel normaal ouders in de weerstand. Bedrijven zoeken creatieve mogelijkheden. Dat horen leerkrachten hoe ingewikkeld ook ook te doen

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:03

veerledec schreef:
Hier niet helaas lenaatje, half uur online 'les' en de zesjarige had z'n werkjes voor twee weken op één ochtendje af. Bij de vraag voor meer werk was het antwoord: google zelf maar even.

Hier ook hoor, 45 munten klassikaal les in groep 8. Rest alles zelf inclusief ingewikkelde knuselopdrachten.
Ben er wel klaar mee, oudste van 19 maakt knutselwerkjes voor zijn broertje :D

Ik probeer het maar te relativeren en sfeer in huis goed te houden. Wij wonen nog buiten en voetbaltrainingen gaan ook door. Jongste is redelijk zelfstandig. Combi thuiswerk en thuisonderwijs is moeilijk, maar we hebben nog een baan.

Ik krijg echt wel buikpijn van kwetsbare kinderen die slecht in beeld zijn of (alleenstaande) ouders die het niet kunnen bolwerken. Hoop echt dat de schade voor die kinderen en ouders beperkt blijft, maar ik houd mijn hart vast..

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:09

Toch zie ik hier ook wel een andere interessante ontwikkeling bij sommige kinderen: een slachtofferrol. Ook aangepraat door maatschappij/ouders. Een deel van mijn eindexamenklas gaat er nu nog steeds vanuit dat ze geen eindexamen hoeven te doen, of dat het in ieder geval aangepast gaat worden. Gevolg is dat ze helemaal niks doen en super passief zijn. Ik zie dit ook in delen van mijn andere klassen. Er wordt zo vaak gezegd dat ze een achterstand oplopen en dat ze zo zielig zijn, dat ze zelf totaal geen verantwoordelijkheid meer nemen. Ik vind dat erg lastig.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:11

Jaaaaa klopt. Al zie ik dat al veel langer. Ontwikkeling moet geregeld worden door de leerkracht blijkbaar. Iets met eigen inzicht ??

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:13

@coby als ouders dus niet steigeren moet de inspectie dus inspringen.

@Sheran eens.. hele vreemde ontwikkeling.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:14

Sizzle schreef:
Die voorrang van de topsport komt me langzaam wel mijn neus uit. Overal wordt gewaarschuwd met „pas op met risicosporten“ want o jee eerste hulp. Binnen 2 weken heb ik minimaal 4 berichten gelezen van zware ongelukken tot coma aan toe tijdens de skiwedstrijden, maar die geven blijkbaar niet.
Vervolgens is er in 1 gemeente een enorme uitbraak van de UK variant dus alles gaat dicht, scholen ook, maar de internationale wedstrijden in datzelfde dorp moeten vooral gewoon doorgaan 8)7

Helemaal mee eens. En nu vinden de topsporter ook dat ze voorrang moeten krijgen op het vaccin. Idioterie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:17

Als verwacht wordt dat een kind (vanaf 8, 12, wanneer precies?) alles zelf wel regelt en zichzelf volledig motiveren kan met zelfstudie, waarom hebben we dan precies nog scholen nodig?
Indien de ouders dat maar moeten kunnen: waarom bestaat er dan een opleiding tot docent :o?
Ik heb echt geen flauw benul wat tegenwoordig zo op school geleerd moet worden. Dat kan ik wellicht allemaal op google vinden mits de leraar dan mijn werk even overneemt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:19

Sizzle schreef:
Als verwacht wordt dat een kind (vanaf 8, 12, wanneer precies?) alles zelf wel regelt en zichzelf volledig motiveren kan met zelfstudie, waarom hebben we dan precies nog scholen nodig?
Indien de ouders dat maar moeten kunnen: waarom bestaat er dan een opleiding tot docent :o?
Ik heb echt geen flauw benul wat tegenwoordig zo op school geleerd moet worden. Dat kan ik wellicht allemaal op google vinden mits de leraar dan mijn werk even overneemt.

Ik verwacht dus alleen van ouders dat ze hun uit bed halen en aan een tafel achter een computer laten zitten. Lijkt mij niet heel ingewikkeld gebeurd geregeld niet :)

Ik had afgelopen week een leerling die opnam onder de douche. Gelukkig zonder camera :D
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 10-01-21 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:20

lenaa_tje schreef:
Sizzle schreef:

Ik verwacht dus alleen van ouders dat ze hun uit bed halen en aan een tafel achter een computer laten zitten. Lijkt mij niet heel ingewikkeld gebeurd geregeld niet :)

Ik zou bijna hetzelfde schrijven ;)
Dat dus!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:21

En oja geen ouders die je op zondag stalken omdat ze het werk van maandag op zondag willen doen ,)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:21

Coby jou leerlingen zijn nog wat jonger dan die van mij toch? Dan zou ik dat dus ook zeker nog verwachten. Als dat niet zou lukken zou dat voor mij als juf best een signaal zijn dat het thuis, om welke reden dan ook, lastig is.

Vreselijk zeg :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:24

Ah, ok. Ja dat he als ouders gewoon strikt bent lijkt me logisch. Maar dat gaat wel uit van een gezonde gezinssituatie. Ik had wel iemand in mijn klas vroeger (badisschool) die bijna standaard zijn moeder moest wakker maken met een kater ;(

Ik had de post echter zo begrepen dat de kinderen die maar zo’n 30 min. online vermaakt of de morivatie niet meer hebben omdat het ze emotioneel te veel geworden is zelf maar even de motivatie moesten zoeken om meer te leren.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-01-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:24

Die van mij zijn 11 tm 13 maar wel SBO.
Gelukkig goed contact, soms pittig, maar wel contact. Gaat echt prima. Kost meer energie dan op school maar gaat echt heel goed.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:28

Sizzle schreef:
Ah, ok. Ja dat he als ouders gewoon strikt bent lijkt me logisch. Maar dat gaat wel uit van een gezonde gezinssituatie. Ik had wel iemand in mijn klas vroeger (badisschool) die bijna standaard zijn moeder moest wakker maken met een kater ;(

Ik had de post echter zo begrepen dat de kinderen die maar zo’n 30 min. online vermaakt of de morivatie niet meer hebben omdat het ze emotioneel te veel geworden is zelf maar even de motivatie moesten zoeken om meer te leren.

En dat zijn dus de risico leerlingen. Dat heeft school niet altijd door maar wel vaak.

En nee wij hebben onze leerlingen gewoon volgens rooster dus ik zit van half 9 tot 4 achter de computer met ze (in mijn geval nog een deel op school dus) als leerlingen veel lessen missen nemen wij contact op met de leerling en ouders. Risico’s bespreken we dan en we bespreken eventueel wat er op school kan.

Wat Sheran bedoelt is dat leerlingen overtuigd zijn geen examen te hoeven doen dus wel hun diploma krijgen. Terwijl dit überhaupt vorig jaar ook niet het geval was. Pta moest gewoon goed afgerond zijn en te veel onvoldoendes was gezakt maar het voelt wel zo voor ze. Echt bloed irritant. Heel de reden dat zij op school zijn is dat examen ;)
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 10-01-21 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:34

Ik was ook echt een drama examen scholier hoor.
Op het randje depressief, af en toe afvragen hoe het zou zijn om van het perron te stappen, een buitenbeentje, nauwelijks vrienden, weinig schoolbegeleiding thuis (moeder zelf school niet afgemaakt), niet echt weten hoe je moet leren en huiswerk zinvol plannen dus info letterlijk in de lessen opzuigen en vragen stellen en hopen dat het voldoende is om het tentamen te kunnen doen (meestal was dat wel het geval).
Ik zou absoluut verloren gegaan zijn in dit jaar en waarschijnlijk zelfs over het randje van de depressie gegaan zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:36

Sizzle schreef:
Ik was ook echt een drama examen scholier hoor.
Op het randje depressief, af en toe afvragend hoe het zou zijn om van het perron te stappeneen buitenbeentje, nauwelijks vrienden, weinig schoolbegeleiding thuis (moeder zelf school niet afgemaakt), niet echt weten hoe je moet leren en huiswerk zinvol plannen dus info letterlijk in de lessen opzuigen en hopen dat het voldoende is om het tentamen te kunnen doen (meestal was dat wel het geval).
Ik zou absoluut verloren gegaan zijn in dit jaar en waarschijnlijk zelfs over het randje van de depressie gegaan zijn.

Die leerlingen heb ik dus ook maar die zitten dus gewoon op school. Die kan je niet laten zwemmen. Ook als in dit in de voorexamen klas is. Nu zijn wij sowieso heel scherp op depressies vanwege onze regio .. maar bedenk ook de techniek is er nu ook je? 20 jaar geleden was dit niet mogelijk geweest denk ik. Examen kandidaten zijn dus sowieso op school.

Maar goed mijn nachtmerrie is wel dat we wat missen inderdaad... de psychische invloed is groot maar dat is wat anders dan niks doen omdat je denkt dat je, je diploma wel krijgt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:44

Hoe weet je dan of iemand depressief is? Ik had ook echt een moeilijke tijd op school, maar ik was extreem goed in het verbergen want ik wou anderen er niet mee lastig vallen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:46

moonsparkle schreef:
Hoe weet je dan of iemand depressief is? Ik had ook echt een moeilijke tijd op school, maar ik was extreem goed in het verbergen want ik wou anderen er niet mee lastig vallen.

Hier net zo. Werd enorm gepest ook. Maar dat is leraren nooit opgevallen. Als ik in overleg met de docent op een andere plek ging zitten werd ik absent opgeschreven. Zo erg viel ik op.

Edit: school waar mijn dochter en neefje op zit hebben het trouwens wel goed in de gaten. Mijn zusje heeft een burn out en is zelf door school benaderd dat haar zoon naar school mag komen. Die gaat nu dus ook naar de noodopvang.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:50

Daarom zeg ik ook, het risico dat een school of een docent wel wat mist is altijd aanwezig. Hoe vervelend ook en dat wil niemand. Toch gebeurd het. En de ene school, zoals ook op bokt blijkt doet het beter dan de ander.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:14

Ik werd als scholier op een groot scholengemeenschap met 1000 leerlingen slechts gezien als een koppige, ongemotiveerd leerling. Sommige docenten lieten duidelijk merken dat ze me niet moesten omdat ik nooit mijn huiswerk deed (wist niet hoe ik dat moest plannen) maar wel altijd net alles haalde.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:55

Gommers komt zo aan het woord bij Shownieuws op SBS6.

Hij reageert live op oproep van Kim Feenstra die vraagtekens bij vaccinatiecampagne heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:40

Iemand nog naar Op1 gekeken?
Tenenkrommend hoe Haga (huisjesmelker) en Baudet (filosoof)
In discussie gaan met een microbioloog.

De weerstand tegen de maatregelen wordt steeds groter.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 01:17

Electra63 schreef:
Iemand nog naar Op1 gekeken?
Tenenkrommend hoe Haga (huisjesmelker) en Baudet (filosoof)
In discussie gaan met een microbioloog.

De weerstand tegen de maatregelen wordt steeds groter.

Zeer tenenkrommend, ze bulldozeren gewoon door de beargumentatie van de rest heen...

Mag die man achter Baudet wel een prijs? Die gezichtsuitdrukkingen als reactie op wat hij zegt _O- _/-\o_

(op 26:36 min vooral :)))

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 01:35

Ja Harm Edens !
Ik Kan begrijpen dat je het oneens bent over haar standpunt over de lockdown. Maar in discussie gaan met haar over verspreiding en vermeerdering van virussen, vind ik echt het voorbeeld van jezelf overschatten en ook daardoor jezelf vooral ongeloofwaardig maken.