Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:21

secricible schreef:
Of die schade meevalt weet ik niet babootje, maar ik vraag me soms wel af of we idd niet andere maatregelen zouden kunnen nemen. Ik weet alleen niet zo goed hoe.

Een beetje als wanneer je gaat bezuinigen. Bepaalde "kostenposten" hebben we soort van geaccepteerd: veel besmettingen in de thuissituatie bijvoorbeeld, onderwijs accepteren we ook veel van.
En dan compenseren we dat door te beknibbelen op kleinere "kostenposten" want veel kleine beetjes compenseren dan voor die grote uitgaven.

Allereerst vraag ik me af of als je de winkels en eventueel horeca beperkt open gooit of er dan meer draagvlak is om bijvoorbeeld sociale contacten in huis te beperken.

Theoretisch gezien zou het dan wellicht effectief zijn als men geen enkel contact meer mag hebben met vrienden in eigen huis en alleen gecontroleerd in de horeca waar men toeziet op afstand.

Dat is puur theoretisch natuurlijk want handhaven achter de voordeur lukt niet dus het wordt dan én én en daar is geen speelruimte voor, maar soms vraag ik me wel af of we de grote bronnen niet verder in te perken zijn zodat de kleine bronnen wat ruimte krijgen.

Heel lastig want maatregelen moeten handhaafbaar zijn en daarom gaan ze over tot grote(re) generieke maatregelen, bijvoorbeeld de avondklok, waarvan blijkt dat er toch groot draagvlak voor is. Er wordt nauwelijks op gehandhaafd, maar door het grote draagvlak houden de meeste mensen zich er wel aan.

Ik denk dat je nog een groter draagvlak creëert als mensen echt zien dat de overheid bezig is met het zoeken naar maatregelen die echt effect hebben. Waarom nu alleen maar fieldlabs draaien op evenementen en
congressen is mij een raadsel. En heel teleurstellend voor de horeca of winkels die ook wel zo'n pilot willen draaien. Winkels kunnen hun vaste klantenkring best op afspraak laten komen. Dan krijg je ook niet zulke taferelen als met kerst.
Je kunt met het loslaten per maatregel heel goed zien wat het effect is. Zeker als je het maar beperkt doet, hoeven de gevolgen niet groot te zijn en kunnen deze prima beheerst worden. Dat zou de mensen die nu zo in de knel zitten perspectief en een lichtpuntje geven. Ik snap echt niet waarom men daar niet voor kiest en wacht tot echt de boel ontploft en niemand meer te vinden is voor welke maatregel dan ook.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:31

bigone schreef:
En wat dacht je van de uitverkoop, complete wintercollectie kan naar de opkopers wanneer het zo doorgaat, 50 ct de kilo. Meestal levert de sale niet zoveel op maar wel de verkoop van de nieuwe collectie die dan ook al gedeeltelijk in de rekken hangt.

Ik heb geen ervaring met de kledingbranche, maar mijn ervaring is dat januari nog een goede maand door de uitverkoop is en in februari is dat echt wel klaar. Februari en ook maart zijn echt met stip hele slechte maanden voor de retail, dan wordt er gewoon geen geld verdiend.

Shaggy09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:34

Ik heb zelf lange tijd in de retail gewerkt, februari en maart zijn inderdaad hele karige maanden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:37

Babootje schreef:
secricible schreef:
Of die schade meevalt weet ik niet babootje, maar ik vraag me soms wel af of we idd niet andere maatregelen zouden kunnen nemen. Ik weet alleen niet zo goed hoe.

Een beetje als wanneer je gaat bezuinigen. Bepaalde "kostenposten" hebben we soort van geaccepteerd: veel besmettingen in de thuissituatie bijvoorbeeld, onderwijs accepteren we ook veel van.
En dan compenseren we dat door te beknibbelen op kleinere "kostenposten" want veel kleine beetjes compenseren dan voor die grote uitgaven.

Allereerst vraag ik me af of als je de winkels en eventueel horeca beperkt open gooit of er dan meer draagvlak is om bijvoorbeeld sociale contacten in huis te beperken.

Theoretisch gezien zou het dan wellicht effectief zijn als men geen enkel contact meer mag hebben met vrienden in eigen huis en alleen gecontroleerd in de horeca waar men toeziet op afstand.

Dat is puur theoretisch natuurlijk want handhaven achter de voordeur lukt niet dus het wordt dan én én en daar is geen speelruimte voor, maar soms vraag ik me wel af of we de grote bronnen niet verder in te perken zijn zodat de kleine bronnen wat ruimte krijgen.

Heel lastig want maatregelen moeten handhaafbaar zijn en daarom gaan ze over tot grote(re) generieke maatregelen, bijvoorbeeld de avondklok, waarvan blijkt dat er toch groot draagvlak voor is. Er wordt nauwelijks op gehandhaafd, maar door het grote draagvlak houden de meeste mensen zich er wel aan.

Ik denk dat je nog een groter draagvlak creëert als mensen echt zien dat de overheid bezig is met het zoeken naar maatregelen die echt effect hebben. Waarom nu alleen maar fieldlabs draaien op evenementen en
congressen is mij een raadsel. En heel teleurstellend voor de horeca of winkels die ook wel zo'n pilot willen draaien. Winkels kunnen hun vaste klantenkring best op afspraak laten komen. Dan krijg je ook niet zulke taferelen als met kerst.
Je kunt met het loslaten per maatregel heel goed zien wat het effect is. Zeker als je het maar beperkt doet, hoeven de gevolgen niet groot te zijn en kunnen deze prima beheerst worden. Dat zou de mensen die nu zo in de knel zitten perspectief en een lichtpuntje geven. Ik snap echt niet waarom men daar niet voor kiest en wacht tot echt de boel ontploft en niemand meer te vinden is voor welke maatregel dan ook.

Helemaal mee eens

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:09

Ik deel je mening daarin grotendeels babootje.
Maar de fieldlabs zijn toch initiatief vd evenementenbranche? Ik heb horeca nog geen vergelijkbare onderzoeken in zien dienen. Alleen plannen om open te kunnen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 18:12

De KHN begint een rechtszaak tegen de staat ivm de gedwongen sluiting.

Volkskrant link

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:20

Ik lees dat nergens in dit artikel?

Edit: ah, nos liveblog

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:21

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:45

secricible schreef:
Maar de fieldlabs zijn toch initiatief vd evenementenbranche? Ik heb horeca nog geen vergelijkbare onderzoeken in zien dienen. Alleen plannen om open te kunnen.

Volgens mij kan dat alleen met toestemming van de overheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:45

secricible schreef:

Plannen en pilots

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:53

De KHN eist een schadevergoeding? Kan de overheid überhaupt juridisch aansprakelijk worden gesteld hierin?

Ik begrijp echt de zorgen van horeca en ondernemers wel, maar dit is nu ook niet echt de oplossing. Stel dat ze gelijk krijgen van de rechter, met als gevolg dat mensen weer massaal naar restaurants/café's etc gaan en dat weer als gevolg heeft dat de besmettingen weer gaan stijgen. Wat dan?

Het is natuurlijk super makkelijk om te roepen 'het moet allemaal weer open' maar de 'wat dan' mbt de besmettingen is het heikelpunt, maar daar hoor je de meesten niet over.

@Palmera & Shaggy09: Jullie hoeven niet zo boos op Karuna te reageren hoor. Ik snap haar logica wel, dat kleine beetje inkomen is toch weer wat extra's bovenop de vergoeding van de overheid en natuurlijk moet iedereen voor zichzelf kijken of dat de inzet waard is. Ik kan me best voorstellen dat enkele medewerkers gewoon een (vast) contract hebben en dus nu doorbetaald worden, die kan je daar prima voor inzetten zonder extra kosten te maken. Dan is het een kwestie van wat het gebruik van het pand voor die dag kost vs wat zo'n click & collect opbrengt. Alles opengooien qua winkels en horeca gaat toch voor meer besmettingen zorgen (in welke hoeveelheid dan ook) en gezien de cijfers lijkt het erop dat we dat op dit moment er gewoon niet bij kunnen hebben.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:09

Kunnen we gewoon dan niet een proef doen dat mensen die denken dat alles open laten gaan de oplossing is niet ergens plaatsen waar alles open is en alleen de 1,5 meter regel bestaat. En dan eens kijken wat het gevolg is en dan ook voor de mensen die denken dat het veilig kan het te laten zien dat het op de oude manier zeker helaas niet meer veilig is.

Open gaan zal in mijn ogen zorgen voor nog wel 5 jaar met dit gezeik zitten.... En natuurlijk voor ondernemers super vervelend dit hele gebeuren om je bedrijf zo naar de banketstaaf te zien gaan. Maar als we het nu hebben over 1 mei dan zou dan al beter te overbruggen zijn als we even volhouden dan 5 jaar lang steeds 3 weken open en dan weer dicht.

Hoe vervelend het ook is en 2 maanden zijn natuurlijk hartstikke lang als je bijna financieel aan de afgrond staat. Maar als we dit nu gewoon goed volhouden doen we straks de winkeliers meer plezier door dan nu open te gaan.

En om het ziekenhuis personeel niet de burnouts in te jagen is misschien ook wel leuk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:16

Ik begrijp de horeca wel. Zij moeten wederom achter aansluiten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:18

Zebrastreep, dat zou alleen kunnen als we die mensen dan ook zouden inperken zodat ze niet in aanraking komen met de anderen, want anders gaat het alsnog hard.

Nav het algemene topic waar het gaat om Spanje, die de boel per gemeente regelt zat ik nog te denken:
Hadden we niet van de zomer, toen de druk op de IC zo extreem laag was niet gewoon per gemeente een groot feest moeten geven voor iedereen? Dus omstebeurt een paar gemeentes, gecontroleerd? De besmettingen daaruit verdelen over de IC's in het hele land om van daaruit de natuurlijke immuniteit een boost te geven?
Dan was het nu wellicht minder hard gegaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:19

Mizora schreef:
Femke_Tweety schreef:
Volg jij nog dagelijks?

Gezien de cijfers vd laatste twee dagen ben ik bang dat we helaas goed zitten en gelijk krijgen. Ik had het liever anders gezien.

Er zal morgen een daling zijn, maar minder sterk dan zou 'moeten' als de echte dalende lijn door zou zetten.
De toppen in de grafiek worden weer hoger, de dalen worden minder diep.
Effectief dus helaas lichte stijging op rollend gemiddelde op dit moment.
En ik hoop niet dat hij als een gek gaat pieken de komende weken.
Maar gezien de open scholen en de Britse variant ben ik er wel bang voor.

We zijn nu terug naar het 7-daags gemiddelde van 3/4 februari. Daarnaast hebben we afgelopen 2 weekenden een veel grotere dip dan normaal gehad, dat zagen we steeds op maandag/dinsdag terug. Normaal is een dip van 15-20% gewoon, de afgelopen 2 weekenden hadden we een dip van resp. 50 en 40%. Bij een normale dip krijgen we vandaag een waarde van 3800-4000 positieve uitslagen. Dat zijn er 1000-1200 meer dan vorige week maandag, waarmee het gemiddelde met 150 omhoog zal gaan. Het gemiddelde van 2 februari. Morgen een vergelijkbaar verschil, wat de gemiddelde waarde naar 31/1 terug zou brengen.

Ik ben hard aan het hopen dat ik er naast zit.

Toen ik zei dat ik hard aan het hopen was dat ik er naast zat, bedoelde ik uiteraard dat ik minder positieve uitslagen hoopte.

Het tegendeel is helaas gebleken, we hebben vandaag 4.200 positieve uitslagen gehad, dat zijn er dus zelfs 1.400 meer dan vorige week maandag en dat brengt het gemiddelde zo'n 200 omhoog. Er is dus een duidelijke opwaartse lijn bezig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:20

Jup, en met de druk om versoepeling gaat het alleen maar erger worden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:21

Zebrastreep schreef:
Kunnen we gewoon dan niet een proef doen dat mensen die denken dat alles open laten gaan de oplossing is niet ergens plaatsen waar alles open is en alleen de 1,5 meter regel bestaat. En dan eens kijken wat het gevolg is en dan ook voor de mensen die denken dat het veilig kan het te laten zien dat het op de oude manier zeker helaas niet meer veilig is.

Open gaan zal in mijn ogen zorgen voor nog wel 5 jaar met dit gezeik zitten.... En natuurlijk voor ondernemers super vervelend dit hele gebeuren om je bedrijf zo naar de banketstaaf te zien gaan. Maar als we het nu hebben over 1 mei dan zou dan al beter te overbruggen zijn als we even volhouden dan 5 jaar lang steeds 3 weken open en dan weer dicht.

Hoe vervelend het ook is en 2 maanden zijn natuurlijk hartstikke lang als je bijna financieel aan de afgrond staat. Maar als we dit nu gewoon goed volhouden doen we straks de winkeliers meer plezier door dan nu open te gaan.

En om het ziekenhuis personeel niet de burnouts in te jagen is misschien ook wel leuk.

Sorry dat ik het zeg, maar je hebt overduidelijk geen idee waar je het over hebt en dat is super vervelend om te lezen als je bedrijven hebt die dit geen twee weken meer volhouden..ik weet niet hoe oud je bent? Maar heb je enig idee wat een kosten er komen bij een bedrijf en wat dat doet als je vaste lasten nu al zo lang doorlopen, maar er niets binnen komt?
Dan kun je heel veel geld gespaard hebben, maar daar is niet tegenop te werken. Je gaat gewoon failliet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:21

secricible schreef:
Zebrastreep, dat zou alleen kunnen als we die mensen dan ook zouden inperken zodat ze niet in aanraking komen met de anderen, want anders gaat het alsnog hard.

Nav het algemene topic waar het gaat om Spanje, die de boel per gemeente regelt zat ik nog te denken:
Hadden we niet van de zomer, toen de druk op de IC zo extreem laag was niet gewoon per gemeente een groot feest moeten geven voor iedereen? Dus omstebeurt een paar gemeentes, gecontroleerd? De besmettingen daaruit verdelen over de IC's in het hele land om van daaruit de natuurlijke immuniteit een boost te geven?
Dan was het nu wellicht minder hard gegaan.

Had denk ik geen zin gehad aangezien groepsimmuniteit dacht ik volledig al van de baan is. ook omdat er her besmettingen heeft dat amper zin. Het vaccineren moet gewoon echt veel sneller.. Snap dat er niet sneller dan snel geleverd kan worden en dat de gehele wereld wacht op vaccins. Over een jaar is het pas echt safe om wat te organiseren. En het zou echt een dikke middelvinger zijn naar het ziekenhuispersoneel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:24

IMANDRA schreef:
Ik begrijp echt de zorgen van horeca en ondernemers wel, maar dit is nu ook niet echt de oplossing. Stel dat ze gelijk krijgen van de rechter, met als gevolg dat mensen weer massaal naar restaurants/café's etc gaan en dat weer als gevolg heeft dat de besmettingen weer gaan stijgen. Wat dan?

Dan heeft de regering blijkbaar heel veel verzuimd in het creeren van een goed beleid op de juiste rechtsgronden en met te weinig duidelijke onderbouwing / perspectief.
Dus wat mij betreft, als er gronden zijn om dit te doen, toets het dan maar. We verdienen toch op z'n minst dat het beleid goed uit te leggen is. En als het wel goed uit te leggen is voor de rechter, dan krijgt de KHN uiteindelijk geen gelijk.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:27

Sunnda schreef:
Zebrastreep schreef:

Sorry dat ik het zeg, maar je hebt overduidelijk geen idee waar je het over hebt en dat is super vervelend om te lezen als je bedrijven hebt die dit geen twee weken meer volhouden..ik weet niet hoe oud je bent? Maar heb je enig idee wat een kosten er komen bij een bedrijf en wat dat doet als je vaste lasten nu al zo lang doorlopen, maar er niets binnen komt?
Dan kun je heel veel geld gespaard hebben, maar daar is niet tegenop te werken. Je gaat gewoon failliet.

Tuurlijk weet ik wat er allemaal bij komt kijken hoor. Wij hebben thuis ook een bedrijf en mijn ouders zitten al vanaf jongs af aan met eigen bedrijven. Daarom zeg ik ook 2 maanden zijn heel lang als het geld op is. Maar stel we gooien nu letterlijk alles open en laten iedereen weer winkelen. Dan zit straks half Nederland thuis in quarantaine en draaien winkeliers nog geen omzet.

Er moet ook meer steun komen vanuit de overheid daar ben ik het ook echt wel mee eens. Een eenmalig bedrag van 5000 is echt niks kun je als bedrijf als je geluk hebt misschien net 1 maand mee halen maar de meesten zullen een halve maand er nog niet mee halen.

Mijn moeder heeft het ook lastig als ZZP'er en pedicure dus als je denkt dat ik er niks van meekrijg zit je daar naast....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:28

Mizora schreef:
Mizora schreef:

We zijn nu terug naar het 7-daags gemiddelde van 3/4 februari. Daarnaast hebben we afgelopen 2 weekenden een veel grotere dip dan normaal gehad, dat zagen we steeds op maandag/dinsdag terug. Normaal is een dip van 15-20% gewoon, de afgelopen 2 weekenden hadden we een dip van resp. 50 en 40%. Bij een normale dip krijgen we vandaag een waarde van 3800-4000 positieve uitslagen. Dat zijn er 1000-1200 meer dan vorige week maandag, waarmee het gemiddelde met 150 omhoog zal gaan. Het gemiddelde van 2 februari. Morgen een vergelijkbaar verschil, wat de gemiddelde waarde naar 31/1 terug zou brengen.

Ik ben hard aan het hopen dat ik er naast zit.

Toen ik zei dat ik hard aan het hopen was dat ik er naast zat, bedoelde ik uiteraard dat ik minder positieve uitslagen hoopte.

Het tegendeel is helaas gebleken, we hebben vandaag 4.200 positieve uitslagen gehad, dat zijn er dus zelfs 1.400 meer dan vorige week maandag en dat brengt het gemiddelde zo'n 200 omhoog. Er is dus een duidelijke opwaartse lijn bezig.

Ik begreep je.

En dit is niet wat ik wou zien, wel wat ik al enige tijd zag aankomen en ook her en der geuit heb.

Dit gaat nog een ding worden, nu ook de scholen weer open gaan...

Deze golf kan nog wel eens verschrikkelijk veel harder gaan dan dat veel mensen denken op dit moment helaas.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 22-02-21 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:29

Zebrastreep schreef:
Had denk ik geen zin gehad aangezien groepsimmuniteit dacht ik volledig al van de baan is. ook omdat er her besmettingen heeft dat amper zin. Het vaccineren moet gewoon echt veel sneller.. Snap dat er niet sneller dan snel geleverd kan worden en dat de gehele wereld wacht op vaccins. Over een jaar is het pas echt safe om wat te organiseren. En het zou echt een dikke middelvinger zijn naar het ziekenhuispersoneel.

Volledig natuurlijke groepsimmuniteit is van de baan als oplossing ja. Maar als je nu op die manier 20% van de jeugd al immuniteit had opgebouwd hadden we daar nu wel profijt van gehad als rem en naast de vaccinaties.

Overigens is over een jaar aardig overdreven. Einde vd lente zijn alle risicogroepen geweesr, einde van de herfst iedereen.
Tenzij we nu een soort supermutant krijgen ga ik er vanuit dat we met kerst weer gewoon in elkaars armen kunnen vallen.

Femke_tweety, ik maakte eerder al de vergelijking met een slechte film waar aan het einde alles hopeloos wordt.
Ik denk dat we daar nu gaan komen inderdaad. De "hongerwinter" van de coronacrisis, als ik het zo mag stellen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 22-02-21 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:30

Aangezien andere landen de terrassen binnenkort open doen kan NL natuurlijk ook prima gewoon eerst even afkijken hoe het daar gaat toch? Lijkt me niets mis mee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:41

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:

Dan heeft de regering blijkbaar heel veel verzuimd in het creeren van een goed beleid op de juiste rechtsgronden en met te weinig duidelijke onderbouwing / perspectief.
Dus wat mij betreft, als er gronden zijn om dit te doen, toets het dan maar. We verdienen toch op z'n minst dat het beleid goed uit te leggen is. En als het wel goed uit te leggen is voor de rechter, dan krijgt de KHN uiteindelijk geen gelijk.

Oh dat zeker, maar ik doelde meer op de besmettingen met de 'wat dan' :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:42

Beetje hetzelfde als met viruswaarheid. Blij dat de regering wordt teruggefloten als ze het juridisch verkeerd doen. Maar de gevolgen van het terugdraaien kunnen dramatisch zijn.