secricible schreef:Of die schade meevalt weet ik niet babootje, maar ik vraag me soms wel af of we idd niet andere maatregelen zouden kunnen nemen. Ik weet alleen niet zo goed hoe.
Een beetje als wanneer je gaat bezuinigen. Bepaalde "kostenposten" hebben we soort van geaccepteerd: veel besmettingen in de thuissituatie bijvoorbeeld, onderwijs accepteren we ook veel van.
En dan compenseren we dat door te beknibbelen op kleinere "kostenposten" want veel kleine beetjes compenseren dan voor die grote uitgaven.
Allereerst vraag ik me af of als je de winkels en eventueel horeca beperkt open gooit of er dan meer draagvlak is om bijvoorbeeld sociale contacten in huis te beperken.
Theoretisch gezien zou het dan wellicht effectief zijn als men geen enkel contact meer mag hebben met vrienden in eigen huis en alleen gecontroleerd in de horeca waar men toeziet op afstand.
Dat is puur theoretisch natuurlijk want handhaven achter de voordeur lukt niet dus het wordt dan én én en daar is geen speelruimte voor, maar soms vraag ik me wel af of we de grote bronnen niet verder in te perken zijn zodat de kleine bronnen wat ruimte krijgen.
Heel lastig want maatregelen moeten handhaafbaar zijn en daarom gaan ze over tot grote(re) generieke maatregelen, bijvoorbeeld de avondklok, waarvan blijkt dat er toch groot draagvlak voor is. Er wordt nauwelijks op gehandhaafd, maar door het grote draagvlak houden de meeste mensen zich er wel aan.
Ik denk dat je nog een groter draagvlak creëert als mensen echt zien dat de overheid bezig is met het zoeken naar maatregelen die echt effect hebben. Waarom nu alleen maar fieldlabs draaien op evenementen en
congressen is mij een raadsel. En heel teleurstellend voor de horeca of winkels die ook wel zo'n pilot willen draaien. Winkels kunnen hun vaste klantenkring best op afspraak laten komen. Dan krijg je ook niet zulke taferelen als met kerst.
Je kunt met het loslaten per maatregel heel goed zien wat het effect is. Zeker als je het maar beperkt doet, hoeven de gevolgen niet groot te zijn en kunnen deze prima beheerst worden. Dat zou de mensen die nu zo in de knel zitten perspectief en een lichtpuntje geven. Ik snap echt niet waarom men daar niet voor kiest en wacht tot echt de boel ontploft en niemand meer te vinden is voor welke maatregel dan ook.