Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:02

Jolynne schreef:
Poffertje: wat zegt je lichaam momenteel?

Damber: geen bloedverlies meer gehad sinsdien. Op pijnlijke borsten, soort krampen die komen en gaan doorheen de dag na voel ik mij eerlijk gezegd niet zwanger meer. Natuurlijk is er nog een beetje hoop, maar daar gaan we niet vanuit.

Mmm, vind het nog wel iets klinken als een beetje hoop. Vruchtje kan er nog zitten toch?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:03

Hoi dames,

Ik hoop dat ik mee mag kletsen.
Al een poosje lees ik mee en al een paar keer een berichtje getypt en weer weg gehaald. Ik ben namelijk op schrift nogal onhandig qua formulering en durf dan niet zo goed.
Wij zijn nu bijna 2 jaar bezig en inmiddels de nodige onderzoekjes gehad. Heb 2 weken terug het HSG onderzoek gehad dus wij moeten nu 3 maanden weer zelf proberen. Het probleem ligt bij mijn man zijn we achter alleen de huisarts had gezegd dat er niks mis was. Totdat we in het ziekenhuis kwamen en de gynaecoloog aangaf dat die bewering niet klopte.... zo dat is even een klap in het gezicht. Voor zover nu is bij mij alles goed. Behalve dat ik qua vruchtbaarheid al in de wat "oudere" categorie zit.

Wij zijn naar een aantal mensen in onze omgeving wel redelijk open geweest wat in de meeste gevallen gewoon fijn is. Want zeg nou zelf, het is niet iets om je voor te schamen.

De meeste mensen zijn gelukkig ook meelevend en leven echt met ons mee.

1 vriendin van me heeft mij echter wel gekwetst. Letterlijk: lekker veel seksen dan komt het wel goed. Haar er ook op aangesproken, geen sorry maar alleen een ja maar het komt wel goed. Ja joh, we gaan voor onze lol steeds naar het ziekenhuis met allerlei onderzoekjes en gesprekken...

Helaas heb ik nog nooit een positieve test in handen gehad en ik merk dat het vertrouwen in een goede afloop dan ook steeds minder word. Ik merk dat ik met veel "stil verdriet" rondloop. Maar dit zullen jullie ongetwijfeld herkennen.

Hebben jullie vragen, stel ze gerust en als mijn aanwezigheid niet op prijs word gesteld dan ook aangeven. Ik kom tenslotte zomaar binnen vallen.

Ik wil in ieder geval jullie allen sterkte en kracht toewensen!

veerledec

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:08

Hoe erg is het probleem bij je man en hoezo moet je nu nog zelf proberen dan? De leefregels voor de man volgen jullie op?

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:17

Ik vind het ook merkwaardig dat er stellen vaak nog maar even zelf moeten proberen.

Ik neem aan dat stellen niet meteen na 1 maand proberen aan de bel trekken, dus dat proberen is dan zo frustrerend en kost zoveel tijd.

@Mellow

Helemaal als je zoals je het zelf zegt in de wat 'oudere' categorie zit. Zou ik het tijd vinden dat ze jullie toch ietsjes helpen al zou het iui zijn oid.

Mag ik vragen welke onderzoeken je al hebt gehad en wat de uitslagen waren? En wat is je amh? Mag ook in pb hoor, maar ben wel benieuwd met welke waardes jullie het nog maar even zelf moeten proberen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:19

Ik vind het ook raar dat je met 'probleem bij de man' zelf moet proberen. Heeft hij dan iets van vitamine en levensstijlverbetering aangeraden gekregen?

Poffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:01

Jolynne schreef:
Poffertje: wat zegt je lichaam momenteel?

Helemaal niks eigenlijk. De laatste keer dat ik ongesteld was, is ruim 12 jaar geleden. Dat was voordat ik aan de pil was, toen was ik heel heftig ongesteld. Heb dus niet echt iets om het mee te vergelijken.
Ik heb wel met de arts gesproken vandaag. Bij de vorige echo was mijn baarmoederslijmvlies heel dun, dus het zou kunnen dat ik nu een soort van mini onttrekkingsbloeding heb (gehad). Ik mocht gewoon gisteren tellen als dag 1 van de menstruatie, en dan morgen of zondag beginnen met de letrozol.

Mellow: welkom! Wat vervelend dat jullie nu weer zelf moeten proberen. Wachten duurt dan lang.

_IJsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:02

Mellow, wat naar dat vriendin zo reageert zeg...misschien weet ze zich geen houding te geven. Maar superrot..en dat stille verdriet is heel herkenbaar

Morgenzon, ik ga zo hard voor je duimen dat de cryo plaatsing lukt en blijft zitten...spannend hoor

Jolynne, spannend of het nu goed gaat of niet
Zal voor je duimen...en ook voor de rest die afwachten

Inmiddels hier ook aan de progynova voor de eerste cryo terugplaatsing.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:03

Seltje schreef:
Ik vind het ook raar dat je met 'probleem bij de man' zelf moet proberen. Heeft hij dan iets van vitamine en levensstijlverbetering aangeraden gekregen?

Het is niet dat ze ons niet verder willen helpen maar het schijnt dat na het Hsg onderzoek mensen nog wel eens zwanger willen worden. Op zich geeft het mij wel weer even rust want er komt dan veel op je af. Al zien ze ons voor mijn gevoel over 3 maanden wel weer verschijnen.

Na die 3 maanden beginnen we ook met IUI. Mijn man rookt nu nog dus moet stoppen, slikt al wel speciale vitaminen (zelf gehaald) maar zijn goede zaadcellen was 26 procent en dat moet minimaal 30 procent zijn gaven ze aan.

Ik moet bekennen dat qua waardes van mijzelf ik niet veel gevraagd heb. Dus de Amh waarde heb ik geen idee van. "Alles" was goed bij mij. Wij wisten het van die 3 maanden hoor dat hebben ze meteen gezegd toen we in het ziekenhuis kwamen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 00:11

Heb je de rest van de waardes ook gezien? Is er twee keer getest? Stoppen met roken sowieso natuurlijk, maar ook geen alcohol, geen overgewicht, gezond eten, de juiste vitamines, ruime boxers, geen laptop op schoot, iedere drie dagen zaadlozing, etcetera etcetera.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 00:25

Veel van wat je schrijft doet is niet aan de orde. Wel drinkt hij eens een keer een biertje. Nee er is niet nog een keer getest. 1 x getest. Nee we hebben de rest van de waardes ook niet gezien. Ik moet ook bekennen dat ik eerst wilde weten waar het aan ligt. Dat weten we nu. En dan nu stapje voor stapje weer verder. We hebben nu beide eindelijk vakantie dus kunnen we alles even laten bezinken. Wij werken beide ook veel en ik sommige weken een beetje teveel. Dus misschien dat de rust ons ook wel even goed zal doen en nieuwe kansen geeft.

Zoeken jullie dit soort waardes en hoe die moeten zijn zelf op, evenals de tips die jij geeft Veerledec of wordt dit jullie verteld bij de instantie waar jullie geholpen worden?

Aangezien ik nu al een aantal vragen oprecht niet kan beantwoorden omdat ze simpelweg niet verteld zijn.

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 00:59

Mellow schreef:
Veel van wat je schrijft doet is niet aan de orde. Wel drinkt hij eens een keer een biertje. Nee er is niet nog een keer getest. 1 x getest. Nee we hebben de rest van de waardes ook niet gezien. Ik moet ook bekennen dat ik eerst wilde weten waar het aan ligt. Dat weten we nu. En dan nu stapje voor stapje weer verder. We hebben nu beide eindelijk vakantie dus kunnen we alles even laten bezinken. Wij werken beide ook veel en ik sommige weken een beetje teveel. Dus misschien dat de rust ons ook wel even goed zal doen en nieuwe kansen geeft.

Zoeken jullie dit soort waardes en hoe die moeten zijn zelf op, evenals de tips die jij geeft Veerledec of wordt dit jullie verteld bij de instantie waar jullie geholpen worden?

Aangezien ik nu al een aantal vragen oprecht niet kan beantwoorden omdat ze simpelweg niet verteld zijn.

Kan me nog als de dag van gisteren herinneren hoe ik mij voelde toen ons werd verteld dat de zaadcellen van partner niet bewogen en dat het aan hem zou liggen. Er komt inderdaad veel op je af en ik zou toen deze vragen ook niet kunnen beantwoorden. Maar weet na 3 jaar dat het belangrijk is jezelf te verdiepen in hoe en wat.

Wij zijn 3 jaar van kastje naar de muur gestuurd en kwamen er toen achter dat mijn eicellen ook helemaal niet goed waren. 3x uitbehandeld en in Duitsland vertelde ze dat door mijn hoge amh de eicellen van slechtere kwaliteit waren en mijn schildklier waardes lagen te hoog.

Hoeft natuurlijk bij jullie absoluut niet te zijn, maar als je je verdiept weet je ook welke vragen te stellen bij een volgende afspraak en een beetje wat je te wachten staat. En je kunt uiteraard hier ook je vragen stellen.

Maar ik snap ook dat je het een beetje moet laten bezinken. Het is een hele rollercoaster!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:45

Mellow: Wat balen dat jullie intussen zolang al zitten 'aan te modderen' en nu pas eigenlijk weten wat de oorzaak kan zijn. Is het zo bij jullie (in NL) dat je nadien alle resultaten via papier thuis ontvangen? Wij (BE) namelijk wel, maar even later natuurlijk.

Die vriendin, tja..enige wat daarop gezegd kan worden is bah, dat ze zelf niet inleeft met haar vriendin. De doodnormaalste antwoorden kunnen in zo'n situatie al pijnlijk genoeg zijn. :(

Bespreek je nadien nog alles met de huisarts of blijft het enkel bij de antwoorden dat jullie kregen? Sorry voor de vragen!

Ik voel mij vandaag enorm emotioneel..hoe dichter de dag nadert, hoe meer schrik ik heb. Mijn lichaam geeft langs de ene kant aan dat die zich nog zwanger voelt, maar anderzijds ook weer niet, omdat het zwanger voelen anders aanvoelt. Sorry voor de vage beschrijving, kan het even niet beter omschrijven. :(

Mijn vriend heeft gelukkig kunnen regelen dat hij die dag een andere dienst doet, zal ook zwaar wegen voor hem..want het is zijn week van 14 tot 22u en enkel dinsdag zou hij de vroege (6 tot 14u) doen.

Ik mag maandag terug beginnen met werken en ben er blij mee, maar mijn manager (ben zelf mede verantwoordelijke) heeft gezegd dat als het niet gaat, mentaal of fysiek, ik gewoon naar huis mag gaan. Mijn collega's zullen mij wel maandag, dinsdag (en overige dagen) extra hulp bieden zodat ik mijzelf niet zou overdoen. Ben op zo'n momenten wel heel blij met zulke collega's en manager. :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:10

Mellow schreef:

Stap 1 is nog een keer laten testen. Kan ook via de huisarts. Moet wel minimaal drie maanden tussen zitten (de tijd om het sperma volledig te verversen). Één afwijkende meting, zeker als het niet heel slecht is, zegt niet alles. Een keer koorts in de drie maanden voorafgaand aan de test kan dat al veroorzaken. Verder zal ieder ziekenhuis pas verder willen na twee slechte uitslagen, dus dan kan je al tijd winnen.

Vraag altijd de volledige uitslagen op, ook die van jezelf. Wat het protocol van het ziekenhuis 'acceptabel' vindt, zegt zeker niet alles.

En verder adviseer ik zeker om je er zelf in te verdiepen, door te vragen op uitslagen en eventueel extra tests te laten doen. Er is een forum, zwangerschapsforum oid, waar je veel informatie vandaan kunt halen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:38

@veerledec. Allereerst sterkte.

Om op je vragen te antwoorden. Gisteren een verhelderend gesprek mijn schoonvader gehad. Die blijkt namelijk hetzelfde te hebben als mijn man. Ik denk dat we de uitslagen wel in ons dossier kunnen zien maar wat ik te horen heb gekregen is dan ook het enige. Dus zal na onze vakantie eens kijken of ik er wat meer in kan vinden. Voor nu wil ik zelf eerst even alles laten bezinken en er even niet teveel mee bezig zijn. Eerst vakantie en dan hebben we weer kansen. Ik heb wel een fertilily gekocht. Dat eens proberen. Misschien....

Als we terug zijn dan duik ik er even verder in. Ook moeten wij qua werk even tot rust komen en misschien doet de rust ook weer wonderen. Dus ik vind de 3 maanden niet zo erg maar ik weet dat ik wel ouder word natuurlijk. Wij werken beiden veel, en ik soms wat teveel. De komende maanden heb ik wat meer vrij dus misschien doet dat ook wel iets.

Wbt die vriendin. Ja het doet zeer zoiets te horen. Vooral omdat ik meelevend ben naar haar en dit voelde even als een deksel op mijn neus richting mij. Oftewel nou wat is nou eigenlijk je probleem, zo voelde het even. Maar ja het is al gezegd.

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:01

Hier een update.
Zaterdagavond ongesteld geworden.
Eerst het idee dat het een innesteling kon zijn, maar zondagochtend bleek dat het echt een ongesteldheid is. En nog steeds is.

Dus gisteren een zware dag gehad. Alles leek zo goed te gaan. Echo goed, twee mooie follikels, hormonen sloten goed aan, goed slijm. Goed zaad.

Nu moet ik morgen toch een test doen, om de kliniek te overtuigen dat het echt geen innesteling is.

Ik deed het erg goed op de hormonen. Maar blijkbaar kan 1x pregnyl ook voor een korte luterale fase zorgen. Dus geen innesteling mogelijk maar een dikke ongesteldheid.

Misschien is deze ronde ook al verkeken omdat ik dus te laat start met hormonen. Alles omdat zij zeker willen zijn dat het toch geen innesteling is.

Ik begrijp dat. Maar alles in mijn lijf zegt dat het een ongesteldheid is. Testen negatief. En ik heb er meerdere gedaan. Intussen voldoende bloed en slijm verloren. Als het al een innesteling was, is er ook echt niets over om in te nestelen.

Vandaag gaat het wel goed met mij. Maar gisteren was ik op. Echt op.

Heb dan ook lekker 2 biertjes gedronken en vandaag een grote bak kofffie. Terwijl ik al heel lang geen alcohol en (inmiddels) bijna geen koffie meer drink.

Die teleurstelling. Ik krijg inmens veel respect voor de stellen die dit vaker hebben gedaan.

Ik heb gisteren al voorzichtig aan gemeld in 2022 niet meer behandeld te willen worden… ik trek dit echt niet.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:51

ach Damber ook een strijder heeft soms flink de balen en dat is ook heel normaal bij zo;n grote teleurstelling :* dikke virtuele knuffel

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:25

Och Damber! Wat verdrietig! Heel veel sterkte en pas maar even goed op jezelf!

Morgenzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:06

Damber wat verdrietig zeg, sterkte. Wat eerder gezegd werd; pas goed op jezelf!

Ik krijg vaak te horen dat ik zo'n sterk persoon ben, degene die van het traject weten benoemen dat ook in samenhang. Je kunt nog zo sterk zijn, dit breekt je vroeg of laat. En ik denk dat degene die dit niet doorstaan of hebben doorstaan daar echt oprecht serieus geen flauw benul van hebben.

Ik ben gisteren voor controle echo geweest. Baarmoederslijmvlies was al 9mm wat minimaal 7mm moet zijn. Gelukkig geen grote follikels, wat dus in dit geval ook niet moet. Maandag wordt het embryo dan terug geplaatst als het goed ontdooit.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:24

Damber: Zoals in Pb gezegd, nogmaals dikke knuffel :knuffel: :knuffel:

Net naar gynaecologe gegaan en voorlopig is het positief. :j

Adhv de echo's te vergelijken denkt ze dat de bevruchting pas later heeft plaatsgevonden dan we eerst dachten..met andere woorden: ze heeft mij enkele dagen teruggeschroefd, waardoor ik eigenlijk begin 5 weken zou zijn. Vorige week dinsdag was er enkel een vruchtzak te zien, vandaag zat er een dooierzak in.

Over 2 weken terug, dan zou er zeker een hartslag te zien moeten zijn.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:52

Jolynne *\o/* Ik hoop echt dat het goed gaat!

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:53

Jolynne schreef:
Damber: Zoals in Pb gezegd, nogmaals dikke knuffel :knuffel: :knuffel:

Net naar gynaecologe gegaan en voorlopig is het positief. :j

Adhv de echo's te vergelijken denkt ze dat de bevruchting pas later heeft plaatsgevonden dan we eerst dachten..met andere woorden: ze heeft mij enkele dagen teruggeschroefd, waardoor ik eigenlijk begin 5 weken zou zijn. Vorige week dinsdag was er enkel een vruchtzak te zien, vandaag zat er een dooierzak in.

Over 2 weken terug, dan zou er zeker een hartslag te zien moeten zijn.

Super!!! Tijd voor een dansje!

Hier toch op tijd kunnen beginnen met hormonen. Dus de nieuwe maand is niet weg.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:56

ah dat is dan weer een voordeel dat je er op tijd bij was Damber, fingers crossed

Jolynne wat een opluchting :))

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:10

Jolynne ik blijf voor jullie duimen!

Damber2 fijn dat je deze ronde toch verder kan!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:22

hier dus na de 'wachtmaand' maar geen menstruatie en ik sta in de startblokken om weer aan de gang te gaan in augustus. Niks zo frustrerend als elke keer te menstrueren als je niet wil... en nu je het wel wil dat het niet komt. kan zo de provera ophalen

Poffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:06

Een kleine update; vanmorgen echo gehad om te kijken of de letrozol wat gedaan heeft, maar dit was helaas niet het geval. Nu weer een kuurtje provera en dan de letrozol ophogen naar 5mg.