Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:49

lenaa_tje schreef:
Nee scholen worden daar momenteel op aangesproken door de inspectie.

... en dan is het heersende verhaal dat mensen in Nederland zich niets gelegen laten liggen aan regels. Terwijl men uiteindelijk heel vaak juist helemaal niet in durft te gaan tegen regels, zelfs niet als daar goede redenen voor zijn.

Ik zou trouwens niet precies weten op welke grond de Inspectie bezwaar kan maken tegen groepen verdeeld over verschillende lokalen? Maar verder: nou en. Soms is de Inspectie niet het belangrijkste, en gaan gezondheid van leerlingen, ouders en docenten voor.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:51

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:
Nee scholen worden daar momenteel op aangesproken door de inspectie.

... en dan is het heersende verhaal dat mensen in Nederland zich niets gelegen laten liggen aan regels. Terwijl men uiteindelijk heel vaak juist helemaal niet in durft te gaan tegen regels, zelfs niet als daar goede redenen voor zijn.

Ik zou trouwens niet precies weten op welke grond de Inspectie bezwaar kan maken tegen groepen verdeeld over verschillende lokalen? Maar verder: nou en. Soms is de Inspectie niet het belangrijkste, en gaan gezondheid van leerlingen, ouders en docenten voor.

Omdat je dan geen onderwijs biedt. Dus krijg je een aantekening die je moet oplossen. Daarbij kan je de helft dan net zo goed thuis zetten ook. Voor een halve groep heb je ook weer een docent nodig.

En ja wij doen dit momenteel met 1 afdeling omdat dit voor ons goed voelt en daar ben ik blij mee maar we moeten boze ouders gelijk geven dus die groepen zijn al lang niet meer klein.
Dus ik hoop dat de overheid die mogelijkheid gaat bieden.
Het heeft ook niks te maken met niet willen als jij aangesproken wordt ben je verplicht dat uit te voeren.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 10-01-21 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:52

Triest de scholen niet open.
Arme kinderen die het thuis moeilijk hebben..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:53

Echwel schreef:

Die mogen gelukkig sowieso naar school :)
Al heb je helaas niet alles door dus er zullen kinderen zijn die zich heel naar voelen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:54

Tch schijnbaar veel weer van de radar verdwenen

En voor kinderen is ritme en continuïteit ook belangrijk

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:55

Echwel schreef:
Tch schijnbaar veel weer van de radar verdwenen

En voor kinderen is ritme en continuïteit ook belangrijk

Eens ik had gehoopt dat basisscholen weer open mochten en vo scholen hybride maar goed.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:57

Ik moet zeggen dat ik mijn kwetsbare doelgroep kinderen buitengewoon kan begeleiden digitaal. Hele dag in beeld en aan het werk. En dat is pittig maar die strictuur is al zo helpend.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:59

Ben benieuwd hoelang het nog gaat duren voor ik naar school mag, mbo opleiding maar zit ook een deel praktisch bij waarvoor je ook examen moet doen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:08

Tja, ik begrijp dat het balen is dat de scholen niet open gaan. Maar dat is voor de ondernemers die dicht zijn net zo. Ze zullen toch een afweging moeten maken om het aantal besmettingen terug te brengen. Ze hadden gehoopt nu op 1200 te zitten of hoogstens om 3600 om de scholen weer open te laten gaan. En scholen zijn toch wel een bron van besmetting blijkt. Dus ja, ze moeten wat natuurlijk.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:08

Coby schreef:
Ik moet zeggen dat ik mijn kwetsbare doelgroep kinderen buitengewoon kan begeleiden digitaal. Hele dag in beeld en aan het werk. En dat is pittig maar die strictuur is al zo helpend.

Wat goed!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:12

Ik vraag me wel af als ze niet verder aanscherpen(weet ook niet hoe) zullen de cijfers dan wel omlaag gaan? Misschien wel omdat het nu nog oud en nieuw besmettingen zijn, maar incubatietijd is ongeveer 5/6 dagen, dan zou je vanaf volgende week toch wel echt verschil moeten zien.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:31

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:54

Bloodymary schreef:
Coby schreef:

Wat goed!

Tsja... en dat zouden er meer moeten doen denk ik dan. Ik merk dat er ook leerkrachten zijn die te weinig willen zeg maar. Alle kinderen hebben hier een een IPad van school. Netwerk is er evenals WIFI thuis. Dan moet het toch kunnen?
Ik ben heeeeel intensief aan het werven van kinderen geweest. Kost even wat tijd maar dan heb je ze allemaal wel. Ook deze kwetsbare doelgroep.
En aanspreken via een schermpje werkt ook prima :+
Nu ben ik zelf wel een drill juf volgens collega’s en zijn ze nu nog heeeel braaf. Weet niet hoe dat volgende week is :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:20

lenaa_tje schreef:
Echwel schreef:

Die mogen gelukkig sowieso naar school :)
Al heb je helaas niet alles door dus er zullen kinderen zijn die zich heel naar voelen

Hoe wordt dat bepaald eigenlijk? Wat zijn de criteria? Ik ken er zo een paar waarvoor dit thuisblijven zeer schadelijk is, maar die mogen niet naar school.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:28

Bij ons staat de mentor maar ook signalen van ouders centraal. Verder speelt de zorgcoordinator die verzuim ook bij houdt een rol. Alles is vorig jaar geregistreerd dus we hebben heel goed inzicht in welke kinderen heel veel online les hebben gemist en dit heel moeilijk vinden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:28

veerledec schreef:
Hoe wordt dat bepaald eigenlijk? Wat zijn de criteria? Ik ken er zo een paar waarvoor dit thuisblijven zeer schadelijk is, maar die mogen niet naar school.

Dat is aan de school om te bepalen, eventueel samen met de gemeente
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:30

Ja, dat lees ik ook. Maar school weet niet van ieder kind wat de thuissituatie is. En als school zelf niks doet, gebeurt er dus niks.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:32

veerledec schreef:
Ja, dat lees ik ook. Maar school weet niet van ieder kind wat de thuissituatie is. En als school zelf niks doet, gebeurt er dus niks.

Maar school vangt wel veel op. Ik denk ook dat er wel wat tussen door glipt helaas maar dat scholen wel veel zien.
Basisschool lijkt mij wel lastiger, wij hebben zoveel contact dat ieder klein ding direct op valt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:34

Ik heb het over basisschool (speciaal onderwijs) en één die tussen psz en basisschool hangt met al een taalontwikkelingsachterstand door de thuissituatie.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:37

veerledec schreef:
Ik heb het over basisschool (speciaal onderwijs) en één die tussen psz en basisschool hangt met al een taalontwikkelingsachterstand door de thuissituatie.

Maar die taalachterstand klinkt wel als in beeld? Dat lijkt mij niet iets wat een school mist toch?
Basisscholen hebben wel veel ‘last’ van de ouders met essentiële beroepen. Hier zitten ze gewoon vol.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:45

Die gaat nog niet naar school, is wel vier, maar achterstand te groot voor school. Krijgt twee ochtenden taalonderwijs en dat gaat wel door deze keer gelukkig. Maar is niet voldoende om de achterstand in te halen zonder psz erbij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:47

Onze kleuterjuf had in 4 maanden tijd gewoon dagelijks op school nog niet eens gemerkt dat onze dochter kan lezen en schrijven. Als die online wat gaat prutsen dan doe ik het liever zelf. Ze zit 1 jaar langer op de kleuterschool ivm achterstand in sociale ontwikkeling, ga dat maar eens online doen.
Er zijn natuurlijk een hoop hele goede docenten maar ook een boel minder begaafde die online gewoon niets toevoegen. In de klas kun je dan nog bij elkaar steun zoeken en even snel vragen, online niet.

Ik ben dan ook erg blij dat bij ons morgen gewoon de school weer begint.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:47

veerledec schreef:
Die gaat nog niet naar school, is wel vier, maar achterstand te groot voor school. Krijgt twee ochtenden taalonderwijs en dat gaat wel door deze keer gelukkig. Maar is niet voldoende om de achterstand in te halen zonder psz erbij.

Speciaal onderwijs is in onze gemeente de basisschool verder wel open

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:49

Hier niet helaas lenaatje, half uur online 'les' en de zesjarige had z'n werkjes voor twee weken op één ochtendje af. Bij de vraag voor meer werk was het antwoord: google zelf maar even.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:57

veerledec schreef:
Hier niet helaas lenaatje, half uur online 'les' en de zesjarige had z'n werkjes voor twee weken op één ochtendje af. Bij de vraag voor meer werk was het antwoord: google zelf maar even.

En ik vind dat hier dus ook een meldpunt voor moet zijn. Als de inspectie scholen kan aanspreken die zich druk kunnen maken om halve examenklassen lijkt mij dit ook een taak voor de inspectie