De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:06

Djali schreef:
SdaphneS schreef:
Oorlogsgebied? Pardon?
Met dit bericht toon je net zo hard je ongelijk aan.
Een land in lock down om een virus vergelijken met een oorlogsgebied is toch te zot voor woorden?

Of je kan ook gewoon vriendelijk blijven / reageren, en je inleven in de situatie waarin deze bokker zich nu bevindt.

Nou inderdaad, wat een toon slaan sommige hier toch :)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:07

secricible schreef:
mwah, ik kan me zo voorstellen voor iemand die geen oorlog heeft meegemaakt.

Leger staat overal om wegen te controleren, winkels zijn dicht, ambulances e.d. rijden af en aan... Dat dat toch wel vergelijkbaar voelt met een oorlogssituatie. En dan niet omdat je bang bent neergeschoten te worden. Ik hoor de vergelijking iig wel meer vanuit Italië komen.

Dat is Noord-Italië. Nederlandse journalist die gisteren in Rome aankwam vanuit Milaan werd 0.0 getest bij aankomst. Mensen die gewoon buiten waren, taxichauffeur die zei dat restaurants later dan 18:00 open waren (nu momenteel wel allemaal dicht).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:10

Laatst bijgewerkt door BeFunny op 12-03-20 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

secricible schreef:
.

W.b. de hele heisa van AD over prematuren en ouderen. Ik snap niet waarom het zo opzienbarend is dat als er sprake is van nood in ziekenhuizen en te weinig plekken en materialen er gekozen wordt om mensen te behandelen obv hun overlevingskansen. Ik denk dat het een beetje een non-discussie is, maar we zullen zien.

Dat protocol ligt er ook altijd al en er word zelfs in getraind.
In dat protocol word meestal uitgegaan in een grote ramp, noem even wat extreem grote kettingbotsing.
Of een gasexplosie in een flat die half instort. Dus veel slachtoffers tegelijkertijd.

Dan is er al een eerste triage door het ambulance personeel op de rampplek en word daar al onderscheid gemaakt in wie er nu mee moet, wie nog even kan wachten en wie nooit mee gaat.

En datzelfde gebeurd nog een keer in het ziekenhuis.
Dan word ook daar gekeken, die heeft een goede overlevingskans als hij nu naar de OK gaat.
Deze moet ook geopereerd worden maar kan nog even wachten.
En deze leeft ook nog wel, maar helaas die overlevingskans is kleiner dus helaas geen plek voor.
En als er dan een keuze gemaakt moet worden tussen een 15 jarige en een 85 jarige met evenveel kans op herstel gaat de 15 jarige voor.
Klinkt heel cru, maar emotie word op dat moment aan de kant gezet en gehandeld naar capaciteit en wie de meeste kans heeft en een goed leven daarna.

Kaja

PlukenKrul schreef:
Ik woon ook in Italië en kan dat alleen maar bevestigen. Maar joh, geloof er allemaal niets van en we spreken elkaar over 14 dagen weer. Waarom zouden we hier in vredesnaam over liegen?!! Ik zit niet voor de lol nu 15 dagen opgesloten in huis, ik mag nergens heen. Het is hier nu echt net oorlogsgebied!!!

Hoeveel waarschuwingen moet Nederland krijgen alvorens door te pakken? Leren van andermans fouten noemt men dit doorgaans...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:12

SdaphneS schreef:
PlukenKrul schreef:
Ik woon ook in Italië en kan dat alleen maar bevestigen. Maar joh, geloof er allemaal niets van en we spreken elkaar over 14 dagen weer. Waarom zouden we hier in vredesnaam over liegen?!! Ik zit niet voor de lol nu 15 dagen opgesloten in huis, ik mag nergens heen. Het is hier nu echt net oorlogsgebied!!!

Oorlogsgebied? Pardon?
Met dit bericht toon je net zo hard je ongelijk aan.
Een land in lock down om een virus vergelijken met een oorlogsgebied is toch te zot voor woorden?

Iemand zo benaderen terwijl iemand zich zo voelt is wel oke?
Het mag allemaal wel een tandje minder hoor en met een beetje medeleven en inlevingsvermogen is nog steeds niets mis.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:13

Nou ik kan mij voorstellen dat mensen die vergelijking maken hoor! Sterkte daan in Italië..... Ik hoop echt dat men hier in NL een beetje gaat nadenken.

Ik vroeg mij vanmorgen zelf af wat ik eigenlijk in de trein deed...... Buiten spits maar toch.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:13

Maar... Nederland en Italie zijn gewoon niet hetzelfde. Je kunt maatregelen, % zieken etc niet 1 op 1 vergelijken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:15

*knip*

secricible schreef:
mwah, ik kan me zo voorstellen voor iemand die geen oorlog heeft meegemaakt.

Leger staat overal om wegen te controleren, winkels zijn dicht, ambulances e.d. rijden af en aan... Dat dat toch wel vergelijkbaar voelt met een oorlogssituatie. En dan niet omdat je bang bent neergeschoten te worden. Ik hoor de vergelijking iig wel meer vanuit Italië komen.

Dit inderdaad. Ik moet er niet aan denken dat in Nederland ook te krijgen. Maar ik heb het gevoel dat we daar in Nederland toch wel op afstevenen.

Daarbij, vriendelijkheid kost niks. Maak de wereld een beetje gezelliger....
Laatst bijgewerkt door ynskek op 12-03-20 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:16

Ik heb echt een misgok gemaakt. Desinfectie handgel heb ik standaard in huis, gebruik ik bij elke klant in de salon. Toen de run erop kwam had ik net een nieuwe fles open gemaakt, dus ik dacht, aangezien het overal op was, eind van de week krijgen ze vast weer nieuwe voorraad.... maar nu probeer ik al een week eraan te komen. Ook bij de beauty groothandels is alles aan desinfectie spul op, ook handschoenen, mond maskers (mensen, dit zijn stófmaskers!) alles is op!
Klant van me werkt bij een drogist en hoopt zaterdag weer levering te krijgen, dan zet ze twee flessen apart voor me.... heb nu twee inimini flesjes kunnen vinden voor €3,50 per stuk... normaal betaal ik 99 cent voor een grote fles :x |o

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:18

LadyMadonna schreef:
Ik heb echt een misgok gemaakt. Desinfectie handgel heb ik standaard in huis, gebruik ik bij elke klant in de salon. Toen de run erop kwam had ik net een nieuwe fles open gemaakt, dus ik dacht, aangezien het overal op was, eind van de week krijgen ze vast weer nieuwe voorraad.... maar nu probeer ik al een week eraan te komen. Ook bij de beauty groothandels is alles aan desinfectie spul op, ook handschoenen, mond maskers (mensen, dit zijn stófmaskers!) alles is op!
Klant van me werkt bij een drogist en hoopt zaterdag weer levering te krijgen, dan zet ze twee flessen apart voor me.... heb nu twee inimini flesjes kunnen vinden voor €3,50 per stuk... normaal betaal ik 99 cent voor een grote fles :x |o

Echt leuk die mensen die zeep en handgel hamsteren. Vervolgens denken ze er niet aan dat andere mensen het ook nodig hebben.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:18

Ik neem nu net een pakketje aan van de PostNL meneer en bedenk me meteen hoe bizar het eigenlijk is dat die nog rijden. Ook de andere bezorgdiensten uiteraard, deze mensen komen overal, raken liftknopjes, trapleuningen, deurklinken etc aan en rijden het land door. Is dat ook niet iets om te staken voor nu?
Snap wel dat er dan een enorme file aan pakketjes ontstaat maar toch... Lijkt me voor deze mensen zelf ook niet echt veilig werk op het moment.

Ik ga zelf in ieder geval even niet online shoppen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:22

LadyMadonna schreef:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de handgel alleen
helemaal niets doet, en dat handen wassen nog steeds het
"beste" is.

DubbelFun

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:23

Handgel doet alleen iets als er minstens 60% alcohol in zit.
Anders is het gewoon net zo iets als handenwassen-zonder-water.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:24

Magrathea schreef:
Maar... Nederland en Italie zijn gewoon niet hetzelfde. Je kunt maatregelen, % zieken etc niet 1 op 1 vergelijken

Wat is er zo anders aan Italie? Zijn ze daar minder hygienisch? Ik denk dat ik je zin niet begrijp :+ .

Hier in Sittard (op nog geen 10 km van mij af) is in een verzorgingstehuis een uitbraak van Corona.
Het begon met 1, toen 8, nu al 15!!
In het ziekenhuis van Geleen/Sittard zijn ze een gesloten afdelingen aan het opzetten voor Corona patiënten. Er zou dan voor ca. 30 personen plek zijn.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:28

Mars schreef:
Ik neem nu net een pakketje aan van de PostNL meneer en bedenk me meteen hoe bizar het eigenlijk is dat die nog rijden. Ook de andere bezorgdiensten uiteraard, deze mensen komen overal, raken liftknopjes, trapleuningen, deurklinken etc aan en rijden het land door. Is dat ook niet iets om te staken voor nu?
Snap wel dat er dan een enorme file aan pakketjes ontstaat maar toch... Lijkt me voor deze mensen zelf ook niet echt veilig werk op het moment.

Ik bedacht me datzelfde gisteren bij de supermarkt, waar ze geen contant geld meer aannemen en vragen alleen te pinnen.
Iedereen zit nu dus aan die knopjes van het pinautomaat....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:29

BloemBloem schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de handgel alleen
helemaal niets doet, en dat handen wassen nog steeds het
"beste" is.

Handen wassen met zeep is beter dan handgel gebruiken. Het virus is een soort envelopje met inhoud. Die inhoud moet kapot. En dat gebeurt als het beschermende envelopje vernietigd wordt. Dit envelopje is vettig. Zeep lost vest op. Handgel minder. Handgel is bacterie dodend. Zeep is virus dodend. Ik las de uitleg vandaag in de telegraaf. https://www.telegraaf.nl/lifestyle/1782 ... den-wassen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:30

Isabonny schreef:
Mars schreef:

Ik bedacht me datzelfde gisteren bij de supermarkt, waar ze geen contant geld meer aannemen en vragen alleen te pinnen.

Ik heb opdracht gegeven om het pin apparaat 2 x daag schoon te maken. Als hij daardoor kapot gaat, jammer dan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:30

Isabonny schreef:
Mars schreef:

Wat denk je van de karretjes/mandjes, de zelf scanners.
Iedereen die na zulke handeling toch aan zijn telefoon zit, enz enz.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:31

Klopt, maar ook aan winkelkarretjes, mandjes, zelfscanners etc. etc.
Ik heb er ook over nagedacht wat nu de 'veiligste' (voor zover je daar van kunt spreken) optie is, maar ik ben er nog niet uit of dat het zelf doen van boodschappen is of toch laten bezorgen.
Onzinbestellingen (a al nieuwe koekenpan, bundel sokken etc. etc.) doe ik nu sowieso niet, dat kan allemaal later wel een keer.

Kelly_ann

Mars schreef:

Hier in China zijn het juist de bezorgdiensten die het land draaiend hebben gehouden.

Wel door middel van contactloos bezorgen.

Je boodschappen/eten/product wordt voor de deur gezet. Je krijgt een berichtje /belletje en dan loopt de bezorger terug naar zijn voertuig. En kan jij opendoen voor je pakket.

rien10

Oscar schreef:
Klopt, maar ook aan winkelkarretjes, mandjes, zelfscanners etc. etc.
Ik heb er ook over nagedacht wat nu de 'veiligste' (voor zover je daar van kunt spreken) optie is, maar ik ben er nog niet uit of dat het zelf doen van boodschappen is of toch laten bezorgen.
Onzinbestellingen (a al nieuwe koekenpan, bundel sokken etc. etc.) doe ik nu sowieso niet, dat kan allemaal later wel een keer.

Wegwerp handschoenen aan in de supermarkt. :D

magda_90

Handzeep monsteren is ook een beetje... Duur. Douchegel doet het net zo goed of afwasmiddel. Gaat inderdaad om het vettige membraan. Zo lang je iets hebt wat ontvet, zit je goed.

Ikzelf koop al jaren douchegel en giet dat over in de handzeeppompjes, veel goedkoper en net zo efficiënt. :P

rien10

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:32

Slim idee Magda_90

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:32

*knip*

Ik geef daarmee aan hoe heftig de situatie hier in Italië is. Dode mensen worden niet opgehaald en blijven in huis liggen, zorg is extreem overbelast. Hoe denk je dat het op dit moment voor zorgmedewerkers is hier? Die noemen het erger dan een bomaanslag, omdat dat een eenmalige impact heeft en dit alleen maar exponentieel toeneemt. Alle winkels op supermarkten en farmacie na zijn dicht. Je mag niet reizen en moet te allen tijde een document bij je hebben. De wereld staat compleet stil hier. Er staat dan misschien niemand met een mitrailleur op je gericht, maar verder doet het toch erg denken aan een oorlogsgebied. Pas als je het zelf meemaakt, besef je hoe heftig dat is. En dat dit nu jouw realiteit is. En dan lees ik hier nog steeds berichten van mensen dat het allemaal wel meevalt, laat je toch niets aanpraten enz. Nee het valt niet mee, het is wel erg en je moet proberen er alles aan te doen in Nederland om de situatie zoals het nu in Italië is te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 12-03-20 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd