GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:57

Ik voer alles op wat met mijn gezondheid te maken heeft. Ik kan het verdedigen. Moet ik het terugbetalen, dan zal dat zo zijn.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:00

Tja als ondernemer heb ik inmiddels geleerd niet alles maar zomaar aan te nemen, of te zeggen ik zie achteraf wel ;)
Het is maar een vraag he, hoe kun je het dan onderbouwen alszijne zorgkosten? Want ik denk dat de belastingdienst het vooral nog steeds cosmetisch ziet als het niet door een arts met duidelijke gezondheidsnoodzaak als diabetes etc is voorgeschreven

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:01

Ik ben ook ondernemer.
We staan er anders in, dat is duidelijk.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:01

Ik heb ergens gelezen dat Mounjaro e.d. in de lijst staat.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:03

Dit zegt AI

Ja, onder strikte voorwaarden mag je de kosten voor Mounjaro (tirzepatide) opvoeren als specifieke zorgkosten bij de belastingaangifte, maar in de praktijk geldt dit vaak alleen voor een deel van de kosten bij diabetes type 2.
Hier zijn de belangrijkste regels en voorwaarden:
Voorgeschreven door een arts: Het medicijn moet zijn voorgeschreven door een erkende arts.
Niet vergoed door de zorgverzekering: De kosten die je aftrekt, mogen niet al zijn vergoed door je zorgverzekering (basis of aanvullend).
Eigen risico & Eigen bijdrage: Het verplichte of vrijwillige eigen risico is niet aftrekbaar. De eigen bijdrage (het bedrag dat je betaalt bovenop de vergoeding) mag je vaak wel aftrekken als 'voorgeschreven medicijnen'.
Mounjaro specifiek: Mounjaro wordt in Nederland grotendeels gebruikt voor diabetes type 2 en vaak niet vergoed voor gewichtsverlies (obesitas), waardoor mensen met obesitas de volledige kosten zelf dragen. Kosten voor medicatie ter voorkoming van ziekte (zoals afvallen zonder medische indicatie) zijn meestal niet aftrekbaar.
Drempelbedrag: Je kunt niet alle kosten aftrekken. Er geldt een drempelbedrag dat afhankelijk is van je (gezamenlijke) inkomen.
Belastingdienst
Belastingdienst
+5
Conclusie:
Je mag de eigen bijdrage die je aan de apotheek betaalt voor Mounjaro aftrekken als dit op voorschrift is. Omdat het medicijn duur is, kunnen de kosten flink oplopen. Let op: er geldt een inkomensafhankelijke drempel, waardoor je de kosten alleen kunt aftrekken als ze in totaal hoger zijn dan een bepaald percentage van je verzamelinkomen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:05

Ik krijg het niet voor D type 2, maar dat staat niet duidelijk bij de voorwaarden

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:09

Ik geef het aan mijn accountant en die mag het invoeren. Krijg ik het niet terug so be it en al krijg ik maar 50 euro terug is dat ook mooi meegenomen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:15

Je krijgt niet zomaar 1 op 1 geld terug, maar het wordt afgetrokken van je belastbaar inkomen. Dus over dat gedeelte wat je kan aftrekken betaal je geen belasting. Ik ga zondag wel even een test doen wat het me oplevert als ik het wel opvoer en als ik het niet opvoer

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:14

Je moet ook oppassen met alles van je zorgverzekering over te nemen. Bij mij staat er bijv een heel hoog niet vergoed bedrag, dit is zonder spuiten. Sommige ziekenhuis bezoeken worden deels vergoed en het overige deel schelden ze kwijt. Dat deel komt dus bij je onvergoede bedrag te staan.
Zelf hou ik van alle afspraken de km uitgaven en alles extra bij in een notitie op mijn telefoon. Eerst deed ik alles in een mapje maar vond ik te veel papier werk.
Zeker voor de mensen die hier meer mankeren dan enkel de glp-1 zetten is het al vrij snel niet meer overzichtelijk. Zou ook gek zijn als ik kwijt gescholden kosten zou kunnen opvoeren :o

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:25

Ik ben toch wat voorzichtiger geworden in het maar klakkeloos van alles opvoeren omdat ik vind dat ik het kan onderbouwen.
Daar heb ik het bij andere net wat te vaak mis zien gaan. Dus zou ik het zelf vooraf wat beter uitzoeken. Kleine moeite toch? Better safe then sorry.
Nu hoef ik mij omtrent mj daar niet druk om te maken omdat ik het vergoed krijg, en kilometer vergoeding en parkeerkosten kan ik niet opvoeren omdat ik een auto van de zaak rijd dus die belastingvoordelen heb ik al via de zaak.

Onderaan de streep blijft er voor mij als toch behoorlijk chronisch zieke te weinig over om daar een heel document voor bij te houden, dus dat doe ik niet.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:57

Welke app gebruiken jullie om calorieën te tellen?
Afgelopen maandag begonnen met 1e keer spuiten. En wat een verschil!! Ben heeeeeel licht misselijk en moet me er wel toe zetten om te eten en te drinken. En vanochtend even op de weegschaal gestaan en deze gaf 4,2 kg minder aan dan maandag. Dit lijkt me wel wat veel.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:08

Bonnelover schreef:
Afgelopen maandag begonnen met 1e keer spuiten. En wat een verschil!! Ben heeeeeel licht misselijk en moet me er wel toe zetten om te eten en te drinken. En vanochtend even op de weegschaal gestaan en deze gaf 4,2 kg minder aan dan maandag. Dit lijkt me wel wat veel.

Ik gebruik MyFitnessPal, en dan de betaalde versie.

4,2kilo in 5dagen... Wow dat is wel echt heel veel. Denk dat dat voornamelijk vocht is. Wel echt goed drinken!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:25

Ik gebruik fatsecrat

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:05

Bonnelover schreef:

Ja en toch kan het. Er bestaan ‘fast responders’ die extreem goed op de GLP-1 (vaak Mounjaro) reageren. Houd wel in de gaten dat je genoeg eiwitten, vezels en water binnenkrijgt. En let ook op dat je genoeg zouten/mineralen binnenkrijgt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:14

In het begin gaan de kilo's sowieso harder. Ik ben ook een fast responder, deze week 1,8 kg kwijt, denk zelfs al meer.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 20:16

Vanavond op RTL4 gaan ze het hebben over Ozempic. RTL Late Night.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 20:22

Ja over de illegale handel op internet. Ben benieuwd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 20:39

Tja ik snap het wel. Mensen willen er gewoon aan komen, dan krijg je illegale handel. Ik zal er ook alles aan doen om te zorgen dat ik het kan blijven krijgen. Anders ga ik ook andere manieren zoeken.

Wat een verademing is die ophoging trouwens. Nu weet ik weer hoe het was om geen honger te hebben. Wat een luxe is dat toch.
Ik ben zo benieuwd hoe jullie dat gaan ervaren als je gaat afbouwen. Misschien stel ik me wel gewoon aan, dat kan ook. Over een maandje ga ik weer wat terug in dosering en bouw ik weer af naar 0,20 of zoveel als goed voelt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 20:46

Ik heb momenteel geen honger maar wel een vorm van foodnoise dat ik heel de dag denk van ik lust wel iets te eten. :+

Het zal blijkbaar altijd met vlagen gaan want ik zit al 10 weken op deze (verlaagde) dosis dus waarom dit nu zo is?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 20:49

Ik lees hier nog steeds mee! Heb zelf een gezond bmi maar een vriendin die met haar gewicht worstelt, maar prikken durft ze nog steeds niet. Nu hoorde ik vanmiddag op de radio over medicatie met dezelfde werking maar dan via pillen, dat schijnt nu ook te kunnen, de werking is alleen 12-15 procent minder sterk dan via injectie maar misschien toch een mooi alternatief voor mensen die prikken eng vinden :).

En ze gaven aan dat het misschien een mooie onderhoudsdosering kon zijn voor mensen die na injecteren hun streefgewicht hebben bereikt.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 21:05

Wat een mooie resultaten, top!

Zelf ben ik sinds mijn laatste post verder; huisarts wilt meewerken en na bloedonderzoek staan alle lichten op groen. Heel fijn maar helaas kan ik nog niet starten want de apotheek geeft aan dat Mj 2,5 op dit moment niet leverbaar is. Ik wacht al meer dan een week, iemand anders hier nog meer last van?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 21:58

Ik ga het zeker ook opvoeren bij de IB, dit jaar operatie aan knie gehad en veel km's naar fysio gemaakt en de MJ spuiten maken dat ik zeer ruim boven de drempel uitkom.

Weet iemand hoeveel je per km mag declareren? Ik lees veel 0,23 per km maar ook de 0,38 en ook werkelijke kosten van jouw specifieke auto.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 22:09

Niks nieuws en ze maakten een fout door het doosje met naam te openen voor de camera whahaha.

Edit

En zit die troel van kassa weer interessant te doen of ze alles weet. Want het is heel gevaarlijk want ze had iemand die een acute alvleesklierontsteking had. Tja kan ook met een shake dieet of gewoon zomaar. Spreekt die arts haar beetje tegen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 22:12

Zonnetje81 schreef:
Niks nieuws en ze maakten een fout door het doosje met naam te openen voor de camera whahaha.

Edit

En zit die troel van kassa weer interessant te doen of ze alles weet. Want het is heel gevaarlijk want ze had iemand die een acute alvleesklierontsteking had. Tja kan ook met een shake dieet of gewoon zomaar. Spreekt die arts haar beetje tegen.

Huh, ik snap je eerste alinea niet helemaal, heb ik wat gemist?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 22:39

Dat ging over een programma op tv over ozempic, hoe dat verkregen wordt via de illegale manier.