Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:49

Het is bij 7 km gebleven. Vond het zwaar zat. Ik kwam niet in mijn rustige ritme en mijn hartslag werkte ook niet mee. Heb er maar een intervaloop van gemaakt maar wat is het dan ook echt warm.
Jullie snelheid haal ik echt niet maar ik zal dat weer even delen.

Afbeelding

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:58

Nou ik vind je beste snelheid knap pittig hoor BF!

Ik heb lekker gelopen, 16km is het geworden, de laatste km begon ik mijn bovenbeen wel weer wat te voelen, maar lijkt niks ernstigs. Morgen het er maar even uit fietsen. Het was inderdaad wel warm, maar wel fijn om dat ook weer te kunnen trainen.

Mijn ruin heeft een blaasontsteking, heb ik nog nooit meegemaakt -O- dus ik was vooral druk met wachten op de dierenarts, onderzoeken en urine opvangen de afgelopen dagen. Gelukkig is het nu duidelijk en heb ik morgen echt een vrije dag :):)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:30

Ik heb heerlijk gelopen in de Kroondomeinen.
Eerst 30km met een vriendin. Die had zware benen, dus langzaam tempo waardoor ik nog lekker fit was. Daarna heb ik zelf nog 12km met het gas erop gelopen. Oftewel (ultra)marathon nummer 27 in the pocket. Nog zwijnen met kleintjes gezien.

Afbeelding

Ninus, hopelijk is je ruin snel beter!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:16

Foutje

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:40

Het was inderdaad flink warm @BeFunny, niet gek dat je zwaar vond. Verschil met de afgelopen dagen is ook wel groot qua temperatuur :j knap gedaan hoor!

Balen van je ruin @Ninus. Hopelijk is hij snel beter..

Wat een afstand weer @SV. Echt knap hoe je dat er toch telkens eruit knalt. Echt respect voor jouw algehele conditie en uithoudingsvermogen _/-\o_

Ik heb vanmiddag een intervaltraining gedaan. Had geen zin om na te denken over een route of moeilijk te doen, dus een heen-en-weertje gedaan :')

1km inlopen, 10x200m versnellen/200m herstellen, 1km uitlopen. Lekker opgewarmd zegmaar :P

Afbeelding

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:09

Zoals MuSli ook al zegt BeFunny.. de warmte is echt een spelbreker! Ik had er zondag ook last van.

Het wordt saai SV maar wederom: respect! Mag ik je een brutale vraag stellen? Hoe oud/jong ben jij?

Mooie interval MuSli! Heen en weer is best prima zo af en toe.. lekker praktisch :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:14

Mooie serie 200tjes Musli, ik hou ervan.

Namiro ik ben 42 jaar.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:54

Be funny, leuke foto zo van voren!
En ik vind je toch aardig snel hoor met je sprintje!

Ninus, mooi weer 16km er op zitten, gelukkig dat het niks ernstigs lijkt met je bovenbeen.
Jee blaasontsteking, ook nooit van gehoord bij paarden.
Sterkte voor je ruin, hopelijk knapt hij snel op.

SV, wow gewoon weer een marathon gelopen! Echt knap van je! Je bent echt lekker bezig, mooie omgeving daar ook!

Musli, wat grappig en toevallig, we hebben gister precies hetzelfde gedaan!
Ik wilde ook wat snelheids werk doen, en ben ook voor 10x 200 meter gegaan, in heen en weertjes.
Wat krijg jij dat trouwens mooi op je scherm, hoe heb je dat gedaan?
Ik heb alleen bij elke 1km een ronde tijd.
Afbeelding
Dit is dan ook inclusief in en uitlopen.
Hier zie je mijn route!

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:50

Ieris dan moet je de training maken in garmin, bij workouts kun je dan zelf een training invoeren. Dan kun je die training naar je horloge exporteren en die aanzetten als je gaat lopen. Dan geeft je horloge aan hoe hard of hoe ver je moet lopen.

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:10

Ik ga dat ook weer eens doen.
Ik heb ooit één keer zo'n workout gemaakt. Maar had hartslagzones ingesteld. Nou dat was helemaal niks. Maar het is natuurlijk wel leuk om zo'n workout in te stellen en die dan te volbrengen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:18

Is heel leuk, ik heb er meerdere gemaakt en soms kies ik er eentje.

Waarom was met hartslagzones niks? Ik loop heel vaak op hartslag.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:26

Supervixen schreef:
Is heel leuk, ik heb er meerdere gemaakt en soms kies ik er eentje.

Waarom was met hartslagzones niks? Ik loop heel vaak op hartslag.

Ik loop het lekkerst door dat gewoon zelf te voelen zeg maar.
Ik had een schema gemaakt met eerst 1 km hartslag zone 1. Dan hartslag zone twee, dan terug naar 1 ging al fout want om hem terug te krijgen moest ik wandelen maar dat was niet mijn bedoeling dus werd een ergernis Toen weer hartslag twee en ook hartslag 3 maar elke wissel was wel een ergernis. Ook omdat mijn horloge dan trilt als ik niet in de juiste zone zit. Nee niet voor mij bestemd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:13

Tja wandelen hoort er dan bij om je hartslag omlaag te krijgen, of heel langzaam joggen, dat maakt toch niks uit?
Juist door het lopen in de verschillende hartslagzones gaat je conditie vooruit.

Ik wandel ook tijdens lange trails als ik zie dat mijn hartslag erg hoog wordt en ik nog ver moet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:20

Supervixen schreef:
Tja wandelen hoort er dan bij om je hartslag omlaag te krijgen, of heel langzaam joggen, dat maakt toch niks uit?
Juist door het lopen in de verschillende hartslagzones gaat je conditie vooruit.

Ik wandel ook tijdens lange trails als ik zie dat mijn hartslag erg hoog wordt en ik nog ver moet.

Ja als ik een lange afstand doe wandel ik ook wel eens hoor, trouwens ik maak ook wel eens gewoon een foto.
Alleen in had die training zo ingesteld om te blijven lopen zeg maar dat was mijn doel maar ik raakte na die eerste overgang niet meer in de juiste zone het was ook nog voor mijn operatie etc dus ging net wat sneller al. Dan lukt je oefening niet zoals je van plan was en dat was voor mij echt een ergernis. Maar ik had hem ook niet goed opgebouwd als oefening want het was mijn eerste x oefenen op hartslag zeg maar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:28

Ah ja, je moet er een beetje handigheid in krijgen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:57

Supervixen schreef:
Ieris dan moet je de training maken in garmin, bij workouts kun je dan zelf een training invoeren. Dan kun je die training naar je horloge exporteren en die aanzetten als je gaat lopen. Dan geeft je horloge aan hoe hard of hoe ver je moet lopen.

[ [url=m/3AYDN8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Precies wat @SV zegt. Een training maken en laden in Garmin. Dan krijg je dat hij het tempo/de tijd van de intervallen apart registreert :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:46

Ik had je een stukje jonger geschat SV! :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:08

-Namiro- schreef:
Ik had je een stukje jonger geschat SV! :j

Haha dank je! :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:07

Sv, bedankt voor de tip! Ik ga het proberen volgende keer als ik 200tjes ga rennen met de workouts!

Be funny, lopen op harstlag heb ik nog nooit gedaan, dat zie ik achteraf wel.
Maar het lijkt me inderdaad irritant wat je beschrijft.
Doet me denken als ik ga hardlopen, en ik kies voor de suggestie, het basis programma. Dan loop ik eerst rustig warm, maar dan piept het horloge steeds omdat ik nog niet in de gewenste snelheid zone zit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:17

Als je een goede conditie hebt, daalt je hartslag heel snel als je je tempo vermindert. Dus dat valt allemaal best mee.

Als ik een sprint trek van 300 meter tot bijvoorbeeld hartslag 165, wat de hoogste zone is bij mij, dan heb ik ongeveer 100 tot 150 meter nodig op joggend tempo (6.30 min/km) tot mijn hartslag weer in het groen zit (onder de 140).
Als je even wandelt gaat het natuurlijk nog sneller.

Blokken op hartslag lopen vind ik altijd erg leuk.
Een uitdaging om tijdens een trail in zone 2 of 3 te blijven, of juist sprints trekken tot je in zone 5 komt, zodat je ook anaeroob traint. Of een paar km hoog in zone 4. Dat maakt de training interessant en verbetert je conditie.
Je leert ook beter aanvoelen hoe hoog je hartslag is. Ik hoef vaak al niet op mijn horloge te kijken om te weten in welke zone ik loop, dat voel ik aan mijn lijf en ademhaling.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:32

Pfoe ik vond hem pittig vandaag. En te warm gekleed en pijnlijke benen.
Hartslag tussen de 166-184 en dat voelde ik ook wel %)
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:24

Afbeelding
Vanochtend rond achten vertrokken, samen met buuf. Het was inderdaad warm, gelukkig had ik niet te veel kleding aan maar korte broek had achteraf wel gekund. Lekker gelopen, de route was prachtig. Zo mooi om tussen de landerijen door te lopen, allemaal vogels die je hoort fluiten.

Oef, balen dat je zo’n last van de warmte had, Karindb. Het is ineens ook weer veel warmer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:28

Jullie lopen nog in lange broek? :wow:
Ik denk dat ik die misschien een keer of vijf aan heb gehad in de winter.
Mooie trainingen dames!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:32

Lange broek en lange mouwen, trek ik echt niet meer. De dames in de hardloopgroep hadden dat allemaal dinsdag en een regenjas erover. Het was droog _O- Ik had het in mijn korte broek al warm _O-

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:22

Toen ik vanochtend vertrok, was het iets van 10-12 graden. Als ik met deze temperaturen al in kort/kort ga lopen, wat moet ik dan aan als het 20+ graden is? Ben niet bepaald van plan om in m’n blote kont te gaan lopen. := :+