Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:28

Als de horeca dicht is, is het ook geen grote bron van besmettingen meer, de grootste bron is nu ergens anders. Ergens moet nou eenmaal de grootste bron zijn, ook al is het maar een heel piepklein bronnetje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:35

nynke55

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:37

Winkeliers in Stadskanaal willen ook open.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:52

Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen en hoe lang het duurt voordat de winkels weer gesloten worden. Of andere acties zoals de politie die straten af zet zodat klanten niet bij de winkels kunnen komen en of het nog tot ongeregeldheden gaat leiden.

Het is wel een noodkreet van de winkeliers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:10

De horeca had deze zomer niet zoveel besmettingen alleen waren de clusters er omheen het grootst van alle clusters. Scholen waren toen kleine clusters, dat is nu, nu kinderen getest worden wel anders.
Veel horeca had het goed voor elkaar, echter ook daar gold, de rotte appels hebben het zwaar verpest voor de goeden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:12

bigone schreef:
Veel horeca had het goed voor elkaar, echter ook daar gold, de rotte appels hebben het zwaar verpest voor de goeden.

Laten ze dan gewoon de rotte appels eruit halen. Nu wordt de hele economie onevenredig hard geraakt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:15

een agent in elke kroeg of restaurant? Hoe zie je dat voor je?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:27

Loretta schreef:
Popstra schreef:

Ik ben benieuwd hoeveel winkeliers straks besluiten om ondanks het verbod toch open te gaan. Je hoort de oproep steeds meer en meer.

Ja, ze hebben niks meer te verliezen..
Maar ik denk dat velen het toch uiteindelijk niet doen. Een boete is ook niet leuk natuurlijk. Maar ik snap de man zijn redenatie wel, supermarkten waar hrt geeoon druk is en je tegen de karren botst. Dat is zot ja.
Hier bij de Hoogvliet is het ook steeds zo achterlijk druk. Je kan geeneens meer passeren.
Het spoort gewoon niet. Er zou een deur beleid moeten zijn. bij alle winkels zodat deze weer open kunnen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:34

Er is een deurbeleid dmv aantal mandjes, karretjes.
Als men ten eerste al alleen ( indien mogelijk) zou gaan winkelen scheelt het ook in drukte.
Bij mij in de winkel komen hele gezinnen voor 2 deo of 3 man voor 1 cola.
Wij hebben 25 mandjes op oppervlakte winkel. Dagelijks moet ik mensen vragen of ze een mandje willen pakken. En ja ook voor 1 dingetje is dat mandje nodig, en nee zelf winkelwagen van de Jumbo mee (die leeg is, is niet eens omdat ze de boodschappen niet onbeheerd willen achterlaten) geldt niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 00:26

Mizora schreef:
Femke_Tweety schreef:

Sterker nog, als ik alle cijfers goed zie (en ik zit er dagelijks in) is het omslagpunt naar weer stijging zelfs al geweest. En zitten we dus weer in een (zoals altijd hobbelende) lijn omhoog helaas.

Die verwachtte ik al, en het omslagpunt lijkt ergens gisteren/eergisteren te zijn bereikt

Maar zeker weten doen we dat pas over een week ongeveer, misschien twee weken.

Dat denk ik eigenlijk ook, maar ik wilde het vriendelijk brengen gezien dit het topic voor viruswaanzin is en ik het nog niet hard kan maken.

Volg jij nog dagelijks?

Gezien de cijfers vd laatste twee dagen ben ik bang dat we helaas goed zitten en gelijk krijgen. Ik had het liever anders gezien.

Er zal morgen een daling zijn, maar minder sterk dan zou 'moeten' als de echte dalende lijn door zou zetten.
De toppen in de grafiek worden weer hoger, de dalen worden minder diep.
Effectief dus helaas lichte stijging op rollend gemiddelde op dit moment.
En ik hoop niet dat hij als een gek gaat pieken de komende weken.
Maar gezien de open scholen en de Britse variant ben ik er wel bang voor.

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:45

Femke_Tweety schreef:
Volg jij nog dagelijks?

Gezien de cijfers vd laatste twee dagen ben ik bang dat we helaas goed zitten en gelijk krijgen. Ik had het liever anders gezien.

Er zal morgen een daling zijn, maar minder sterk dan zou 'moeten' als de echte dalende lijn door zou zetten.
De toppen in de grafiek worden weer hoger, de dalen worden minder diep.
Effectief dus helaas lichte stijging op rollend gemiddelde op dit moment.
En ik hoop niet dat hij als een gek gaat pieken de komende weken.
Maar gezien de open scholen en de Britse variant ben ik er wel bang voor.

We zijn nu terug naar het 7-daags gemiddelde van 3/4 februari. Daarnaast hebben we afgelopen 2 weekenden een veel grotere dip dan normaal gehad, dat zagen we steeds op maandag/dinsdag terug. Normaal is een dip van 15-20% gewoon, de afgelopen 2 weekenden hadden we een dip van resp. 50 en 40%. Bij een normale dip krijgen we vandaag een waarde van 3800-4000 positieve uitslagen. Dat zijn er 1000-1200 meer dan vorige week maandag, waarmee het gemiddelde met 150 omhoog zal gaan. Het gemiddelde van 2 februari. Morgen een vergelijkbaar verschil, wat de gemiddelde waarde naar 31/1 terug zou brengen.

Ik ben hard aan het hopen dat ik er naast zit.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:25

Ik heb hem niet cijfermatig doorgerekend, maar het beeld dat ik zie is op hoofdlijnen hetzelfde.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:36

Als je op corona dashboard kijkt per gemeente. Ik volg dat al aardig lang dan zie je een paar donkerblauwe olievlekken die zich uitbreiden. Eerst rond den helder en een in friesland tegen ijsselmeer aan en wat midden limburg. Dat begon met een gemeente en is nu een veel grotere donkere vlek van meer gemeentes geworden.

Maar winkels die zelf open gaan ondanks dat het niet mag en dan? Wat als je de bron bent van een gemene besmettng omdat mensen gewoon doorlopen met klachten, want hoofdpijn is maar hoofdpijn, ik snotter een beetje enz. Denken winkels dat ze daarmee hun kop boven water kunnen houden? Een stevige boete en je bent je omzet van dagen/weken? Kwijt en je mag dan een tijd verplicht dicht.

Eerlijk gezegd dan lach ik me gek als winkels open mogen en de stoere "wij gaan gewoon open want het is allemaal onzin, ons maken ze niks" winkels dan dicht moeten blijven.

Ontkennen helpt niet, bewust regels negeren helpt al evenmin en je bent er niet stoer door.

Helaas hoor en lees ik steeds meer dat mensen poep hebben aan. Zie huizen weer voller zitten met bezoek, lees dat ouders langskomen met zijn tweeen ipv een. Ga zo maar door.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:35

karuna schreef:
Als je op corona dashboard kijkt per gemeente. Ik volg dat al aardig lang dan zie je een paar donkerblauwe olievlekken die zich uitbreiden. Eerst rond den helder en een in friesland tegen ijsselmeer aan en wat midden limburg. Dat begon met een gemeente en is nu een veel grotere donkere vlek van meer gemeentes geworden.

Maar winkels die zelf open gaan ondanks dat het niet mag en dan? Wat als je de bron bent van een gemene besmettng omdat mensen gewoon doorlopen met klachten, want hoofdpijn is maar hoofdpijn, ik snotter een beetje enz. Denken winkels dat ze daarmee hun kop boven water kunnen houden? Een stevige boete en je bent je omzet van dagen/weken? Kwijt en je mag dan een tijd verplicht dicht.

Eerlijk gezegd dan lach ik me gek als winkels open mogen en de stoere "wij gaan gewoon open want het is allemaal onzin, ons maken ze niks" winkels dan dicht moeten blijven.

Ontkennen helpt niet, bewust regels negeren helpt al evenmin en je bent er niet stoer door.

Helaas hoor en lees ik steeds meer dat mensen poep hebben aan. Zie huizen weer voller zitten met bezoek, lees dat ouders langskomen met zijn tweeen ipv een. Ga zo maar door.

Denk dat dat niet lang duurt 3x een boete van 4000 en ze gaan wel dicht. In Drenthe willen ze het ook doen in een gemeente die eigenlijk het hele jaar al hoge besmettingen hebben. En daar woont ook wel een type mens die zich minder aan de regels houden. Ze staan al sinds corona er is vrijwel op nummer 1 meeste besmettingen in Drenthe.

Verbaast mij niks dat ze daar zeggen we gaan gewoon open. Ben benieuwd hoelang het feestje gaat duren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:40

Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat horeca en winkels in mei ergens weer kunnen gaan draaien.
Duurt nog 2,5 maand. En dat is lang......

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:09

karuna schreef:

Nee Karuna. Ze zijn niet stoer. Ze hebben er geen schijt aan. Maar ze moeten iets toch? Ze zijn al zolang dicht, lasten lopen door en er is geen uitzicht. Het is geen stoerdoenerij, het is overleven!

Lach ze maar lekker uit, dat siert je, jij kent waarschijnlijk hun wanhoop niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:19

Dat winkels zo lang dicht moeten snap ik ook niet helemaal..
Kroegen, ja dat begrijp ik, festivals ook nog wel.. maar verder... ?
Ik denk dat besmettingen in winkels echt wel meevallen..
Ja, als het zo weer opengaat, dan gaat t storm lopen.. Maar dingen zoals Kerst en BlackFriday zijn geweest.. zo druk zal het niet zo snel meer worden (ja, bij die her opening dus wel vrees ik..)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:27

Hopelijk kunnen ze dat voorkomen door eerst shoppen op afspraak toe te staan. Dat remt funshoppen iig af.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:39

Ik denk dat dat shoppen op afspraak net zo gaat als dat click&collect, niet veel interesse.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:43

Maar daarmee zorg je wel dat het publiek niet als één grote vloedgolf richting de winkels stroomt. Als je met tijdslots gaat werken kunnen mensen wel winkelen (wat heel veel blijkbaar heel graag willen en wat de winkeliers nodig hebben) maar niet allemaal tegelijk waardoor je de aantallen mensen die elkaar tegenkomen kleiner kan houden.

Ik zou het wel doen, ik kan niet wachten tot ik weer eens naar een kwekerij of tuincentrum kan. :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:45

Ik denk dat op afspraak meer oplevert dan click and collect. Je kan even rustig passen, voelen, zoeken. Heel anders dan click and collect.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:46

Ik zou het ook doen... in ieder geval voor een bouwmarkt..
maar, dat kan met een beperking van het aantal bezoekers dan toch ook, zoals ze dat in het begin deden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:51

Ik denk ook niet dat de grootste besmettingen zitten bij de restaurants en winkels. Met een goed beleid en het maximeren van het aantal bezoekers. (Bars en clubs kunnen weer niet, dat is ook duidelijk) Met goed ventileren en zo zou het moeten kunnen.

Het grootste probleem zit hem echt in de schoolgaande kinderen. En de omgang bij mensen thuis.
Je ziet nu ook met de onderzoeken onder kinderen/jeugd dat Corona daar echt rondgaat en ze het ook doorgeven. Toch kiest het kabinet ervoor de scholen open te gooien. Daartegenover moet dan een groot aantal maatregelen genomen worden die een minder groot effect sorteren (onder het mom van alle beetjes helpen).

Want de jeugd loopt anders teveel schade op. Achterstand zou niet meer in te halen zijn, etc etc. Maar is dat nu ook werkelijk zo? Onderstaand een heel gebalanceerd artikel, dat laat zien dat de vooral theoretische benadering geen rekening houdt met de veerkracht van kinderen.
https://www.ad.nl/gezin/je-zult-het-maa ... haring_web

De kinderen zijn het hele afgelopen jaar ontzien in omgang, in beoefenen van sport, hoefden geen mondkapjes (er waren geen restricties), de jongeren hebben afgelopen zomer gefeest, zijn met vakantie gegaan. Daardoor hadden we in het najaar direct al weer een groot probleem.

Lijden kinderen geen schade dan doordat hun ouders failliet gaan, ze misschien straks geen dak meer boven hun hoofd hebben.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:53

Ik ga straks bij het tuincentrum iets ophalen via click en collect. Als mij dat bevalt ga ik dat zeker met meer dingen doen in plaats het steeds via internet te bestellen. Sponsor ik ook meer de winkeliers hier in de stad dan alleen maar Bol.com.

En mijn voorkeur gaat heel erg uit naar een bepaald merk hooi voor mijn cavia's. En die is nu alleen maar te krijgen in dit tuincentrum. De andere winkels hebben slecht kwaliteit hooi en dan heb ik weer een zwaar niezende cavia. Of ze eten het niet. Dus ik ben allang blij dat dit tuincentrum een Click En collect heeft.

Ben wel benieuwd hoe het in zijn werk gaat we gaan het zien straks.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:02

Of die schade meevalt weet ik niet babootje, maar ik vraag me soms wel af of we idd niet andere maatregelen zouden kunnen nemen. Ik weet alleen niet zo goed hoe.

Een beetje als wanneer je gaat bezuinigen. Bepaalde "kostenposten" hebben we soort van geaccepteerd: veel besmettingen in de thuissituatie bijvoorbeeld, onderwijs accepteren we ook veel van.
En dan compenseren we dat door te beknibbelen op kleinere "kostenposten" want veel kleine beetjes compenseren dan voor die grote uitgaven.

Allereerst vraag ik me af of als je de winkels en eventueel horeca beperkt open gooit of er dan meer draagvlak is om bijvoorbeeld sociale contacten in huis te beperken.

Theoretisch gezien zou het dan wellicht effectief zijn als men geen enkel contact meer mag hebben met vrienden in eigen huis en alleen gecontroleerd in de horeca waar men toeziet op afstand.

Dat is puur theoretisch natuurlijk want handhaven achter de voordeur lukt niet dus het wordt dan én én en daar is geen speelruimte voor, maar soms vraag ik me wel af of we de grote bronnen niet verder in te perken zijn zodat de kleine bronnen wat ruimte krijgen.