De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:35

BloemBloem schreef:
Eens! En die Trump, tja hoe "gek" de man soms ook mag zijn, hij
pakt nu wel door!

Nou ja Trump vind volgens mij iedereen behalve zichzelf niet leuk, dus op zich past t wel bij hem :+

Ik weet ook niet zo goed of het handig is wanneer de wereldeconomie om zou vallen.. dan ben je gezond en heb je geen baan, geen huis en alsnog geen eten... ?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:37

Mijn baas belde net met bedrijf in Italië waar we zaken mee doen.

Hij heeft heel goed contact met de directeur van daar, aangezien dat een oud collega van hem is. Die zit dus in Noord Italië.

Volgens hem was het daar nu net een warzone (oorlogsgebied). Vrienden van hem die 2 weken binnen waren gebleven, die met mondkapje naar supermarkt waren gegaan, waren besmet geraakt.

Mensen werden in ambulances naar ziekenhuis gereden, ziekenhuizen lagen boordevol, mensen sterven in ambulance. Grote gebouwen weren geconfisqueerd om er noodopvang met IC's in te maken.
Dode mensen in huizen werden niet opgehaald (en ik zat van de week nog te kijken naar een filmpje op facebook van een Italiaanse acteur die zijn dode zus in huis had liggen en vroeg me af of dat wel waar kon zijn..... :( ...ja dus....dat gebeurd nu dus echt in Italië.)

Hij waarschuwde ons om niet lichtvaardig over dit virus te denken, dat het veel erger is dan ze ons laten denken. Het verspreid zich veel agressiever dan ons wordt voorgespiegeld. Hij zei dat we de scholen moesten dichtgooien om besmetting tegen te gaan, nergens naar toe gaan als dat niet nodig is. Contact met anderen vermijden.

Ik heb tot nu toe gedacht: ach tis weer een soort van griepgolf. Dat hebben we elk jaar en daar gaan ook met name oude/verzwakte mensen dood aan. En daar hoor je niets van, maar nu het om een nieuw virus is hoor je niks anders meer. Was er dus niet zo bang voor. Maar nu ik het van een bron rechtstreeks hoor, kijk ik er opeens heel anders tegenaan.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:38

germie schreef:
Duitsers vinden ook dat ze in hun eigen land te weinig doen, of juist te veel. Net als hier. Ik heb veel contact met Duitsers en zelfs een IC verpleegkundige daar vindt al die maatregelen overbodig.
Het is dus ook maar net wat je referentie is.

Waar haal je deze informatie vandaan? Ik woon zelf in Duitsland en over het algemeen hoor ik alleen maar positieve berichten over de houding van de Duitse overheid.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:39

MarcoBorsato schreef:
Joman schreef:
Waarom? Ik breng gewoon een artikel in. Is niks stelligs aan, dat volgt namelijk uit een nieuwsbericht.
Daarnaast heb ik ook al gezegd dat er bijvoorbeeld een te kort is aan gaasjes, dus dat het daar wellicht ook aan kan liggen.
Sinds wanneer mag je geen nieuwsberichten posten en zaai je dan paniek?

Je bericht klopte niet maar als je niks van prematuriteit weer valt dat niet op.

Maar ook de gaasjes zijn klein. Op een NICU is alles miniatuur want het moet op piepkleine kindjes passen.

Moet personeel zich niet erg inpakken op die afdeling? (Schorten/mondkap, ontsmettingsmiddel etc?) Daar zitten ze ook krap in, of misschien gaat het zelfs om het personeel zelf.

Eleeke

Whale schreef:
Eleeke schreef:
Klopt allemaal. iedereen klaagt uiteraard ( je moet wat om je spanning, hoe gering ook te managen, daarom zitten wij toch hier O:) ) .
Maar Nederland is wel het land dat de minste maatregelen neemt en het is maar de vraag nog of dat een goede keuze is.
Dat weten we pas achteraf en dan ben ik wellicht een beetje teveel : better safe than sorry. Maar mij had het verstandig geleken om de Brabantse maatregelen aan het hele land op te leggen.

Wat is de minste maatregelen? In andere landen gaan de scholen ook gewoon door en werk ook. Dus?

Waarom zo aanvallend ?
Polen scholen gesloten, Griekenland scholen gesloten Denemarken scholen gesloten. Italië scholen gesloten, Spanje deel scholen gesloten, Frankrijk deel scholen gesloten.
Om even een paar voorbeelden te noemen
Verder zijn de meeste landen alle evenemente aan het afgelasten en worden sportwedstrijden zonder publiek gespeeld

Roodvos

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:40

Voor de omdenkers: iedereen moet in aanraking komen met het virus zodat de normale individuele weerstand tegen dit virus wordt opgebouwd. Dit type virus zal waarschijnlijk niet verdwijnen en zal net als de Mexicaanse Griep (remember 2009?) gaan behoren tot de set gangbare verkoudheidsvirussen. Voor groepsweerstand heb je een vaccin nodig, maar daar wordt aan gewerkt de komende jaren.

Roodvos, het is op dit moment interessanter om te achterhalen waar de brandhaarden van dit virus zich bevinden zodat er regionaal op in gesprongen kan worden. Maar het is niet interessant om te weten hoeveel mensen het virus momenteel dragen en er nauwelijks klachten van hebben, eigenlijk net als dat het niet onderzocht wordt hoeveel mensen verkouden zijn. Dit is ook de reden waarom er zoveel nadruk ligt op de maatregelen in Brabant. Het RIVM weet bijvoorbeeld niet hoeveel bestaande longpatienten ergens wonenn, maar in de regio weet men dat wel. Als Brabant straks soort van overboekt raakt, dan zullen patienten verplaatst worden naar andere ziekenhuizen in andere regio's. Dat kunnen de coronapatienten zijn, of juist anderen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:41

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:43

Isabonny schreef:

Hij heeft heel goed contact met de directeur van daar, aangezien dat een oud collega van hem is. Die zit dus in Noord Italië.

Volgens hem was het daar nu net een warzone (oorlogsgebied). Vrienden van hem die 2 weken binnen waren gebleven, die met mondkapje naar supermarkt waren gegaan, waren besmet geraakt.

Mensen werden in ambulances naar ziekenhuis gereden, ziekenhuizen lagen boordevol, mensen sterven in ambulance. Grote gebouwen weren geconfisqueerd om er noodopvang met IC's in te maken.
Dode mensen in huizen werden niet opgehaald (en ik zat van de week nog te kijken naar een filmpje op facebook van een Italiaanse acteur die zijn dode zus in huis had liggen en vroeg me af of dat wel waar kon zijn..... :( ...ja dus....dat gebeurd nu dus echt in Italië.)

Hij waarschuwde ons om niet lichtvaardig over dit virus te denken, dat het veel erger is dan ze ons laten denken. Het verspreid zich veel agressiever dan ons wordt voorgespiegeld. Hij zei dat we de scholen moesten dichtgooien om besmetting tegen te gaan, nergens naar toe gaan als dat niet nodig is. Contact met anderen vermijden.

Ik heb tot nu toe gedacht: ach tis weer een soort van griepgolf. Dat hebben we elk jaar en daar gaan ook met name oude/verzwakte mensen dood aan. En daar hoor je niets van, maar nu het om een nieuw virus is hoor je niks anders meer. Was er dus niet zo bang voor. Maar nu ik het van een bron rechtstreeks hoor, kijk ik er opeens heel anders tegenaan.

Kortom. Je hebt je behoorlijk angst aan laten jagen door die ene bron. Die je niet eens zelf hebt gesproken. En die werkgever die geeft jullie nu allemaal vrij of thuiswerk? Omdat hij zo begaan is met jullie gezondheid?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:45

Ik hoorde dat de Duitse overheid zelfs maatregelen heeft genomen dat de OK schorten, mondkapjes, ontsmettingsmiddel wat daar geproduceerd worden, alleen nog maar naar Duitse ziekenhuizen mogen gaan. Ik zag dat in mijn mailverkeer voorbij komen (ik werk bij een bedrijf wat ziekenhuizen en apotheken beleverd). Hierdoor kon de Nederlandse vestiging van dat bedrijf in Nederland niks meer leveren.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:47

Ik woon ook in Italië en kan dat alleen maar bevestigen. Maar joh, geloof er allemaal niets van en we spreken elkaar over 14 dagen weer. Waarom zouden we hier in vredesnaam over liegen?!! Ik zit niet voor de lol nu 15 dagen opgesloten in huis, ik mag nergens heen. Het is hier nu echt net oorlogsgebied!!!

Veronica2

Cer schreef:
Ik weet ook niet zo goed of het handig is wanneer de wereldeconomie om zou vallen.. dan ben je gezond en heb je geen baan, geen huis en alsnog geen eten... ?

Precies, dit dus. Stel je werkt op een Amerikaans vliegveld waar veel vluchten uit Europa op landen en vertrekken en je hebt een contract op basis van aanwezigheid en daadwerkelijke uren. Als meer dan de helft van het vliegveld stil komt te vallen, dan ben je dus nogal de sjaak omdat je je uren niet kan maken die je nodig hebt om genoeg salaris te krijgen. Misschien gaat Trump die vanuit de overheid allemaal vergoeden, maar we leven helaas niet in een sprookjesbos.

Destination

Isabonny schreef:
Ik hoorde dat de Duitse overheid zelfs maatregelen heeft genomen dat de OK schorten, mondkapjes, ontsmettingsmiddel wat daar geproduceerd worden, alleen nog maar naar Duitse ziekenhuizen mogen gaan. Ik zag dat in mijn mailverkeer voorbij komen (ik werk bij een bedrijf wat ziekenhuizen en apotheken beleverd). Hierdoor kon de Nederlandse vestiging van dat bedrijf in Nederland niks meer leveren.

Klopt, het Duitse Gezondheidsministerie heeft hiertoe besloten naar aanleiding van Frankrijks besluit om niets meer te exporteren.
https://www.welt.de/wirtschaft/article2 ... asken.html

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:49

Pipodipo schreef:
Voor de omdenkers: iedereen moet in aanraking komen met het virus zodat de normale individuele weerstand tegen dit virus wordt opgebouwd. Dit type virus zal waarschijnlijk niet verdwijnen en zal net als de Mexicaanse Griep (remember 2009?) gaan behoren tot de set gangbare verkoudheidsvirussen. Voor groepsweerstand heb je een vaccin nodig, maar daar wordt aan gewerkt de komende jaren.

Roodvos, het is op dit moment interessanter om te achterhalen waar de brandhaarden van dit virus zich bevinden zodat er regionaal op in gesprongen kan worden. Maar het is niet interessant om te weten hoeveel mensen het virus momenteel dragen en er nauwelijks klachten van hebben, eigenlijk net als dat het niet onderzocht wordt hoeveel mensen verkouden zijn. Dit is ook de reden waarom er zoveel nadruk ligt op de maatregelen in Brabant. Het RIVM weet bijvoorbeeld niet hoeveel bestaande longpatienten ergens wonenn, maar in de regio weet men dat wel. Als Brabant straks soort van overboekt raakt, dan zullen patienten verplaatst worden naar andere ziekenhuizen in andere regio's. Dat kunnen de coronapatienten zijn, of juist anderen.

Daar is niks omdenken aan. Doel is niet om te voorkomen dat mensen het krijgen, doel is om dat in zo'n gematigd tempo te doen dat de ziekenhuizen het ook aan kunnen en mensen de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben. Dat uiteindelijk het grootste deel van Nederland besmet zal raken is vrij waarschijnlijk.

W.b. de hele heisa van AD over prematuren en ouderen. Ik snap niet waarom het zo opzienbarend is dat als er sprake is van nood in ziekenhuizen en te weinig plekken en materialen er gekozen wordt om mensen te behandelen obv hun overlevingskansen. Ik denk dat het een beetje een non-discussie is, maar we zullen zien.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:49

Miepmiept schreef:
Moet personeel zich niet erg inpakken op die afdeling? (Schorten/mondkap, ontsmettingsmiddel etc?) Daar zitten ze ook krap in, of misschien gaat het zelfs om het personeel zelf.

Op de NICU is nu al personeelstekort.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:51

BeFunny schreef:
Isabonny schreef:

Kortom. Je hebt je behoorlijk angst aan laten jagen door die ene bron. Die je niet eens zelf hebt gesproken. En die werkgever die geeft jullie nu allemaal vrij of thuiswerk? Omdat hij zo begaan is met jullie gezondheid?

Tjonge, ik had het kunnen weten , als ik zoiets plaats, dat ik weer tot in de seconde precies moet gaan verantwoorden wat er precies is gezegd/gebeurd/gedaan:

Ja, hij heeft inderdaad onze buitendienst opdracht gegeven om van huis uit te werken.Hij is inderdaad met onze gezondheid begaan. Ik ben op dit moment de enige die op kantoor is.
Die ene bron heb ik niet zelf gesproken, maar die stond op speaker toen mijn baas vanmorgen met hem (hier op kantoor) belde. Ik heb het dus zelf gehoord. De man klonk moe. Ze waren de klok rond aan het werk (omdat ze spullen voor ziekenhuizen maken en die hebben op dit moment alles hard nodig). Hij had in Dubaii voor een kapitaal aan mondkapjes kunnen kopen. Maar ik begreep ook dat in China ze weer langzamerhand weer aan het opstarten zijn en dat China Italië nu mondkapjes ging toesturen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:53

secricible schreef:
W.b. de hele heisa van AD over prematuren en ouderen. Ik snap niet waarom het zo opzienbarend is dat als er sprake is van nood in ziekenhuizen en te weinig plekken en materialen er gekozen wordt om mensen te behandelen obv hun overlevingskansen. Ik denk dat het een beetje een non-discussie is, maar we zullen zien.

Inderdaad, triage is eigenlijk standaardprotocol.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:53

secricible schreef:

Heisa wil ik het niet noemen. Als de pleuris uitbreekt zal er vast gesneden moeten worden maar het AD plaatst een krom artikel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:55

MarcoBorsato schreef:
secricible schreef:

Heisa wil ik het niet noemen. Als de pleuris uitbreekt zal er vast gesneden moeten worden maar het AD plaatst een krom artikel.

Dat bedoelde ik met heisa :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:59

secricible schreef:
Pipodipo schreef:

Daar is niks omdenken aan. Doel is niet om te voorkomen dat mensen het krijgen, doel is om dat in zo'n gematigd tempo te doen dat de ziekenhuizen het ook aan kunnen en mensen de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben. Dat uiteindelijk het grootste deel van Nederland besmet zal raken is vrij waarschijnlijk.

Precies, zo zit het. Het omdenkidee zit 'm meer in dat mensen in het algemeen niet bang zouden hoeven te zijn voor het virus omdat iedereen er op den duur mee in aanraking komt. Alleen de eerste piek, waar we nu naar op weg zijn, moet handig aangepakt worden.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:00

PlukenKrul schreef:
Ik woon ook in Italië en kan dat alleen maar bevestigen. Maar joh, geloof er allemaal niets van en we spreken elkaar over 14 dagen weer. Waarom zouden we hier in vredesnaam over liegen?!! Ik zit niet voor de lol nu 15 dagen opgesloten in huis, ik mag nergens heen. Het is hier nu echt net oorlogsgebied!!!

Oorlogsgebied? Pardon?
Met dit bericht toon je net zo hard je ongelijk aan.
Een land in lock down om een virus vergelijken met een oorlogsgebied is toch te zot voor woorden?

secricible

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:03

mwah, ik kan me zo voorstellen voor iemand die geen oorlog heeft meegemaakt.

Leger staat overal om wegen te controleren, winkels zijn dicht, ambulances e.d. rijden af en aan... Dat dat toch wel vergelijkbaar voelt met een oorlogssituatie. En dan niet omdat je bang bent neergeschoten te worden. Ik hoor de vergelijking iig wel meer vanuit Italië komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:04

Ik vind het ook echt kop in het zand steken dat al die verhalen uit Italië tot hiertoe gewoon genegeerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:04

SdaphneS schreef:
PlukenKrul schreef:

Oorlogsgebied? Pardon?
Met dit bericht toon je net zo hard je ongelijk aan.
Een land in lock down om een virus vergelijken met een oorlogsgebied is toch te zot voor woorden?

Of je kan ook gewoon vriendelijk blijven / reageren, en je inleven in de situatie waarin deze bokker zich nu bevindt.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:06

secricible schreef:
mwah, ik kan me zo voorstellen voor iemand die geen oorlog heeft meegemaakt.

Leger staat overal om wegen te controleren, winkels zijn dicht, ambulances e.d. rijden af en aan... Dat dat toch wel vergelijkbaar voelt met een oorlogssituatie. En dan niet omdat je bang bent neergeschoten te worden. Ik hoor de vergelijking iig wel meer vanuit Italië komen.

Dan als nog vind ik het een vergelijking van niets.
Als je een bericht plaatst waarin je mensen op hun nummer wilt zetten omdat 'wij' het allemaal niet serieus nemen en dan met zo'n vergelijking aankomt zetten bewijst dat in mijn optiek direct dat je zelf ook niet in staat bent om zaken in het leven serieus te nemen. :n