Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:58

1,5 dag niet echt online geweest en ik loop 4 pagina's achter. Ik sla de bijleespost even over sorry!

Hopelijk valt je enkel mee Suusje!

Vind jou verhaal zeer inspirerend Suliko n ook wel overeenkomend met hoe ik het zelf ervaar. Alleen misschien in iets mindere maten. Ik dans doorgaans niet meer na 28km :')

BusyMissy schreef:
Ik zou een boktrun ook heel leuk vinden, maar loop nu net 5 km, dus dan is eind juni 10km wel de max denk ik. En geloof best dat je 14km kunt lopen als je er ook 10 kunt, maar ben nu ruim een half jaar bezig om blessurevrij op te bouwen en dan is ineens 4km extra echt teveel. Dat risico wil ik niet aangaan.
Ik woon in Brabant en vind een stuk reizen ook geen probleem (maar Drenthe wordt me wel echt te ver).

Hier moet wel een mouw aan te passen zijn lijkt me. Misschien kunnen we samen rijden want de laatste tijd lopen de km hier ook wel een beetje uit de hand :+

Danseresje. Ja lastig is dat geen rem hebben. Ik herken het wel hoor! Als ik echt niet lekker in mijn vel zit ga ik daar soms ook echt van snaaien en dan stop ik ook niet! Een goed alternatief voor mij is gaan hardlopen :+
Ah zo met die blarenpleisters. Kan me voorstellen dat je er dan voorzichtig mee bent.
Ik zie hier ook veel de teensokken voorbij komen en heb besloten dat ik ook 1 of 2 paar ga kopen om het uit te proberen. Nog tips voor bepaalde merken? (ik doe het liever in 1 x goed).

Sherivey Eecht respect hoor. Jou rondje zat erop toen ik net mijn ben uit was volgens mij _/-\o_

Hier dinsdag wezen spinnen. Toen kwam ik er toch achter dat mijn benen wel enigszins vermoeid waren :j . En gister bij de bootcamp met de sledpush mijn knie iets verdraaid ofzo en had meteen flink pijn. Ben toen uit voorzorg gestopt op aanraden van een marathon loopster. Vandaag is die pijn weer helemaal weg gelukkig! Benen zijn wel moe dus straks even lekker rustig lopen met het training geven en dan mag ik vrijdag weer echt gaan lopen *\o/*

Persoonlijk vind ik het wat kort door de bocht om maar 3 data in de groep te gooien maar ik zie dat er toevallig best veel mensen 22 juni kunnen dus dat komt dan weer heel goed uit!
Lisitano schreef:
18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle
Namiro

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey
Fenn
Namiro
Suliko (?)
Lisitano
Leonie87 (?)

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey
Namiro
Samantha
Suliko
BusyMissy
XXLMMXX
Lisitano
Leonie87
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 13-03-25 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:08

Teensokken: injinji.
Er zijn verschillende modellen, zelf vind ik de 'womens run lightweight no-show' het fijnste.

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:23

Ik vind dat er ook al veel mensen op 22 juni kunnen! Wat mij betreft mogen er meer data ingegooid worden hoor, maar 22 juni lijkt tot nu toe in ieder geval succesvol.

Voor teensokken kan ik ook het merk injinji aanraden! Ik heb meerdere women's trail middleweight.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:43

Danseresje, denk dat ze idd zitten te wachten :))
Heb wel iemand IRL die het leuk vind om iedere keer in de ochtend mn updates voorbij te zien komen. :j
En dat vind ik weer leuk om te horen.

Qua teensokken is Injinji idd heel fijn.

We zijn al met 12en op 22 juni :D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:57

Wat leuk dat het lijkt te gaan gebeuren *\o/*

Germie, volgens mij zag ik je voorbij komen op FB en ben nu heel benieuwd (of jij het idd was en) welke het geworden is? Je gaat het gewoon doen! Ik vind het bewonderenswaardig.

Pfff. Ik heb vanmorgen 10 km in de duinen gelopen maar mijn kuiten doen nog steeds pijn. Ik vermoed toch echt een combinatie van verzuring en overbelasting. Ik kwam geen heuveltje op, ik heb dat allemaal moeten wandelen. Overmorgen is de 18 km op Ameland en heel eerlijk denk ik niet dat het goed is als ik dat ga lopen ;(
Ik heb heel luxe een massagestoel thuis dus daar heb ik net mijn benen laten masseren en een warm bad genomen. Magnesium geslikt, heel veel water drinken… hopen dat het morgen een stuk weggetrokken is.

Mijn loopmaatje zegt dat ik misschien teveel wil. Ik ben 13 maanden geleden op gaan bouwen na mijn bevalling en heb in het afgelopen jaar mijn verste afstanden en ook mijn snelste gelopen.
Tijd voor iets meer rust? Geen progressie willen maar even pas op de plaats?
Ik kan wel beter op voeding letten misschien.

Met 18 mei de 30 km Koning van Spanje en in juli 36 km La Chouffe trail zou ik toch graag de afstanden willen verbeteren, ook qua heuvels. Maar mijn lijf lijkt ho te roepen. Waar doe ik goed aan? Ik denk er zelfs over tijdelijk een trainer in te schakelen. Ik merk dat ik het vertrouwen wat kwijt raak. Ik loop nu een week echt bagger.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:21

Danseresje schreef:
Teensokken: injinji.
Er zijn verschillende modellen, zelf vind ik de 'womens run lightweight no-show' het fijnste.

Ik heb ook dit merk geen idee welk model, heb meerdere soorten, ook wat hogere.

Ik heb gisteren de wol binnen gekregen, maar eens testen dit weekend.

O lastig Lisitano, klinkt toch als overbelast? Misschien even rustig aan en dan gaat het ineens weer goed?

Lekker Germie, klinkt inderdaad alsof de rust je goed heeft gedaan.

Haha Sherivey ik had vanochtend vroeg al je kudos gegeven. Is echt een gewoonte om smorgens vroeg even Strava te checken haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:28

Heerlijk ochtendrondje Sherivey.
Wat jammer Lisitano, dat je er niet zo lekker in zat vanmorgen. Hoop dat het morgen wat wegtrekt en dat je alsnog lan lopen. En als je besluit van niet... hé, dan volgende keer weer!

Ik heb vanmorgen mijn 2e 15km in een week gelopen en was weer een minuut vlotter dan vorige week. Heerlijk loopweer, ik heb door rustig buitengebied gelopen, dua dat was fijn. Ik kreeg na 11km wat zere heupen, maar kon prima doorlopen en ben vanaf 12km zelfs blijven versnellen, grappig, want dat had ik niet door.
Al met al had ik nooit gedacht op dit tempo deze afstand te kunnen lopen, maar het gaat me echt goed af. Ik heb alleen 1 snelle plaspauze bij een benzinepomp moeten doen, ik twijfelde of ik nog 10km met een vollere blaas kon blijven lopen namelijk :')

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:28

Suliko schreef:
germie schreef:
Het waren intervals hoor, 300m's. Dus niet een lange afstand waarop ik ineens sneller was. Maar het gevraagde tempo zat ik ruim onder (gevraagd was 6.52, ik zat op zeg maar 6.10). Dat was inderdaad erg fijn. Ik hoop dat ik dat gevoel nog een tijd vast kan houden.

Maar dat is precies hoe je uiteindelijk ook sneller wordt op langere afstanden, door in intervallen vlotter te lopen en 6.10 is echt netjes! Vooral in vergelijking met jouw comfortabele duurtempo, en dat bedoel ik echt niet denigrerend, het is positief dat je met een fijn gevoel daar zo onder kan zitten tijdens een interval.

Ik ken dat gevoel dus totaal niet. Hardlopen gaat altijd zwaar. Dus daarom was ik wel blij. En hoop dat dit gevoel dan ook blijft.
*\o/*

Vanavond met de loopgroep. Wordt geen zware training, ze beginnen met start to run en willen dus dat de warming up met iedereen gebeurt. Er is gezegd dat we beginnen met 5 keer 1 minuut en dan dat de groep zich splitst.

Ik heb dit op mijn facebook gepost, vind de statistieken wel grappig en kennelijk ben ik nu achter de komma iets gestegen (heb dat al eens eerder gehad en ging net zo snel weer naar beneden):

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:11

Lekker Goof!

Ik zou voor de marathon een fijn shirt willen, liefst een aansluitend singlet. Die ik van de week aanhad (zie foto die ik zondag postte) heb ik op Selpy gekocht, is echt een hele fijne, lekker stofje etc.
Nou zoiets dan maar knal blauw vind ik wel een leuke. Alleen welke?
En om het helemaal af te maken wil ik dan teen sokken in dezelfde kleur haha.
Broekje niet want ik loop graag met zwart en met m’n fusion broekje.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:16

Lisitano, ik heb als regel dat als er 3 trainingen achter elkaar bagger gaan, ik even een stap terug moet doen.
Een week of twee wat rustiger doen kam soms al de oplossing zijn.

Ik spreek helaas uit ervaring als ik zeg dat doorlopen zelfden een goed idee is. Dat breek je fysiek of mentaal op. Of beiden en in mijn geval was dat ruim een half jaar niet lopen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:16

Ah Lisitano, dat is geen fijn gevoel. Ga je op Ameland iets georganiseerd lopen of zelf? Als het georganiseerd is, misschien opteren voor een kortere afstand? Als het zelf is, niet op afstand of tijd letten en gewoon lekker gaan genieten?

Op voeding letten kan nooit kwaad denk ik en inderdaad misschien even pas op de plaats inderdaad en misschien één of twee weekjes rustig aan en even niet volledig focussen opafstand of tempo.....

Overigens smeer ik na lange wandelingen altijd magnesiumolie. Ik slik het nooit, want ga er van aan de dunne :=
Heb wel het idee dat het smeren altijd wat doet.
Maar die stoel van jou klinkt wel ideaal <3. Hoop dat ie ook wat doet!

Leuk Goof, dat je zo vooruit blijft gaan +:)+

Succes met je zoektocht Samantha!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:22

Whaha Samantha, ik heb dus voor mijn marathon een singlet gekocht met de kleuren van mijn trailvest :+ :+ Moet even kijken of die past en zoja of die bevalt. Hij is van asics.
Ik wilde dus ook bijkleurende sokken maar bedacht me dat mijn schoenen, knalblauw zijn. En om nou gele schoenen aan te gaan schaffen :') . Eigenlijk wil ik gewoon dat veste in het zwart of blauw. Ik houd niet van geel... Iemand een idee? _O-

Lisitano, even een stapje terug en idd misschien Ameland even laten schieten. Dat is heel vervelend maar je hebt er niks aan als je jezelf voorbij loopt. Even een weekje rust/ simpele slow loopjes doen en dan kijken hoe jij je voelt. En evt even langs de fysio als je echt lichamelijk ongemak hebt zou ik ook altijd aanraden.
Voeding is wel echt heel belangrijk ben ik inmiddels achter. Dit weekend voor het eerst echt goed gegeten de dag voor, op en na mijn run en ben veel beter hersteld/minder vermoeid!

Super tof Goof! Gewoon nog een keer en ook nog sneller. *\o/*

Thx voor de tip van de sokken. En fijn dat jullie hetzelfde merk allemaal noemen. Ik heb nog een waardebon liggen van de hardloopwinkel, daar even kijken of hij ze heeft.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:41

Wauw Goof, wat ga je lekker! Heerlijk gevoel als je zo vooruit gaat. Knap gedaan! 15 km is echt een eind.

Samantha, ik vind ON echt heel fijn! Zonder naden, heel licht en luchtig en ik vind het model ook nog mooi. Wel prijzig maar moet zeggen dat ik het al heel vaak heb gedragen en gewassen en nog steeds prachtig is. Al jaren.
Ik ben graag in het paars gehuld :))

Sherivey, goede regel en houvast voor jezelf. Ik kom alleen net terug van twee weken rustig aan doen ;( Ik ga wel een stapje terug, dat sowieso.

Ik dacht eraan morgen even te voelen en dan te besluiten of ik de (georganiseerde) trail terug ga schalen. Dat is dan wel meteen een andere dag lopen en meteen 10 in plaats van 18 -O- Ik heb een heel weekend weg met het gezin geboekt om mee te gaan doen.
Maar goed, ik wil wel heel blijven.

Leonie, ik ben even nieuwsgierig naar jouw “goed eten” :D Ik heb inmiddels zoveel visies gelezen. Ik eet wel gezond en gevarieerd en let sinds een aantal maanden beter op eiwit-inname maar verder doe ik alles met gezond verstand. En eet ik graag af en toe chocolade maar dat moet toch wel kunnen. Daarom loop ik :')

Ik ga aan langzame loopjes, goeie! Lekker op mijn dooie gemak en foto’s maken onderweg.

Trouwens, gele sokken klinkt heel cool!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:46

Heeft iemand ervaring met kleding van under armour? Ik zag dit broekje en die lijkt me interessant vanwege weinig naden en de mesh. Ik heb er sowieso nog een baggy trailshort overheen:

https://www.underarmour.nl/nl-nl/p/shorts_and_broekrokken/damesshorts_ua_train_seamless/1379151.html?dwvar_1379151_color=466&start=84&breadCrumbLast=Leggings%20%26%20broeken

Lisitano, was er al bang voor dat je of zelf of met meerderen een weekendje weg zou hebben. Even kijken wat de beste oplossing is om wel lekker te genieten van je weekendje, maar hopelijk toch ook wat kilometers te kunnen maken. Ik wens je in ieder geval veel plezier toe!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:04

O jij bent net zo Leonie haha!
Ja schoenen match ik ook niet mee hoor.
Asics kan ik ook nog wel even naar kijken.

Under armour vind ik wel fijn spul, al heb ik het alleen via Selpy dus tweedehands.

Hopelijk knap je snel op Lisitano!

Even gespiekt naar ON, inderdaad mooi! Wel beetje duur helaas. Misschien eens naar een grote sportwinkel om eens te kijken. Al vind ik onlineverkoop handig.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:05

Under armour heeft hele fijne kleding! Mijn favo hardloopbroek zakt inmiddels wel iets af en heeft geen touwtje dus dat is misschien wel aanrader om even te checken. En ik bestel het overal, behalve bij UA zelf. Die klantenservice is echt dramatisch!
Craft vind ik ook erg fijn.

Lisitano, Ik eet eigenlijk altijd heel gezond en ik sport om te snoepen zeg ik altijd hahaha. Maar ik bedoel eigenlijk, ik heb echt gelet op meer KHD inname en ook het blijven eten op de dag zelf. Dus de dag vooraf heb ik heel veel gefocussed op meer khd zonder persee veel meer kcal. (Dus wisselen van producten)
Op de dag zelf heb ik voor het lopen 1 extra eierkoek en banaan gepakt en tijdens het lopen wat extra wine gums naast mijn repen. En vooral NA het lopen wil ik nooit eten. Nu heb ik direct een kop soep gepakt die werd aangeboden en nog een eierkoek. Mijn druiven kreeg ik niet meer weg :+ .
2 uur erna wel ook nog een boterham met pindakaas en nog wat winegums en avond eten ook wat meer khd dan normaal. Het klinkt heel omslachtig maar het viel me alles mee en gaf me echt een wereld van verschil in vermoeidheid met de voorgaande runs.

Owja heel weekendje weggeboekt is wel logisch ja als het zo ver weg is. Maar dan misschien idd slim om het om te zetten naar 10km hoe vervelend ook. Oververmoeid en met pijntjes gaan lopen is vragen om blessures ben ik bang. Maar je moet ook gewoon aanvoelen hoe jij erin staat. Kan niemand van ons voor jou bepalen helaas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 17:11

Leonie ik heb expres maar drie data erin gezet, mijn ervaring is dat meer opties meestal niet beter is. En zo te zien kunnen er veel mensen op 22 juni, dat is leuk!

Lisitano je zei dat je ook te weinig slaap krijgt, dit heeft vaak ook wel een impact op je conditie.

Goof wat ga je lekker! Fijn dat je de afstanden zo lekker loopt.

Under armour heb ik één shirtje van, daarvan vind ik de stof wat ruw, dus maar zelden aan. Verder geen ervaring mee.
Mijn fijnste shirts met korte en lange mouwen zijn de seamless van asics, omdat ik daar bij mijn oksels geen schuurplekken van krijg. Hemdjes heb ik een aantal van craft voor de trails, omdat die wat langer vallen (lang bovenlijf), ik hou niet van korte hemdjes. Ze moeten mijn schouderbladen bedekken, anders schuren die weer open door mijn trailrugzak :roll:.

Ik heb een rondje bos gedaan van 12km met 268 hoogtemeters. De uil zat weer op zijn plek. En nog een foto van de Sallandtrail.

Afbeelding
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:16

Lekker bezig Goof!
Wat balen lussitano, hopelijk kan je er op de andere afstand toch een mooi weekend van maken.
Mooi die uil zo Sv!
Ik heb nog niet zoveel hardloopkleding maar mijn shirtje van Asics is wel favoriet, zacht en luchtig. Ik ben nog op zoek naar een strakke korte broek met ruime telefoonzak, iemand daarvoor tips?

Vandaag weer in mijn lunchpauze rondje van 5km gedaan. Was alleen net iets te laat weg dus moest doorlopen, en met een bezweet hoofd om 1 uur een meeting in :D . Had wel gekke spierpijn, liep een beetje krom, gister voor het eerst in ruim 6 maanden weer paardgereden. Blijken die rugspieren toch wel wat voor te doen :+ .

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:47

O ja herkenbaar dat rode hoofd als je gaat lopen op je thuis werk dag haha.
Ik ben fan van m’n fusion korte legging. Zie dat er ook een korte broek van is met eronder een strakker broekje, die wil ik eigenlijk heel graag.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:52

leonie87 schreef:
Lisitano schreef:
18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle
Namiro

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey
Fenn
Namiro
Suliko (?)
Lisitano
Leonie87 (?)

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey
Namiro
Samantha
Suliko
BusyMissy
XXLMMXX
Lisitano
Leonie87
Sall (onder voorbehoud)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:54

Ik ga me toch eens goed op die under armour oriënteren.
Alleen bij sommige broekjes twijfel ik bijna of het bedoeld is als onderbroek of dat je er wel een onderbroek onder aan doet :?

En ik geniet nog even van mijn paarse blokje piek in mijn trainingsstatus :):) , want na het weekend is dat weg :j
Afbeelding

En nog wat leuks, ik ging hoepelen en merkte wel dat ie wat ruimer zat. Nadat ik klaar was, toch een schakel er tussenuit gehaald en dat past *\o/*
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 13-03-25 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:54

Danseresje schreef:
Heeft iemand ervaring met kleding van under armour? Ik zag dit broekje en die lijkt me interessant vanwege weinig naden en de mesh. Ik heb er sowieso nog een baggy trailshort overheen:

https://www.underarmour.nl/nl-nl/p/shorts_and_broekrokken/damesshorts_ua_train_seamless/1379151.html?dwvar_1379151_color=466&start=84&breadCrumbLast=Leggings%20%26%20broeken

Ik zou hier niet voor kiezen, deze heeft geen zakken.
Ik heb zelf korte leggingen van Maya Freya (die nu een mooie aanbieding 3=2 heeft!) en ben er erg blij mee. Ze zitten erg fijn en hebben aan beide kanten een steekzak, dus altijd ruimte voor telefoon, (auto)sleutel en een gelletje ofzo.

SV, ik ben jaloers dat je die uil ziet. Heel tof.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:57

Goof, geen zakken is op zich niet erg, draag er nog een baggy trail short over en daar zitten zakken in.
Die van Maya Freya ga ik eens bekijken

Gaaf SV, die uil. En weer een lekker loopje +:)+

Eef, ergens wel jaloers dat jij in je lunchpauze op pad kan. Weer goed gedaan, ondanks je rode hoofd in je meeting :') en sterkte met je spierpijn

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:59

Oh, waarom draag je 2 broeken over elkaar dan?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:59

Even kort door de bocht reactie :o (sorry sorry sorry)

Wat goed Goof!!
Mooie foto weer SV! Heerlijke omgeving is dat toch

Hier een 30 minuten slowrun (hartslag zone 1/2 zonder Oscar) afgetopt met 4x30 sec sprinten

Zo jammer van die loslopende Friese stabij die achter mij aan ging en in mijn rug sprong
Ik schrok mij rot
Ik stopte en hij ging blaffend voor mij staan
Ben echt wel wat gewend van honden, maar vond dit dood eng
Had ik dan toch Oscar mee moeten nemen :+

Ik ben de afgelopen 2 jaar nu 6kg afgevallen
Heel rustig en langzaam (erg grappig grafiek op my fitness pall)
Nog ongeveer 4 en dan ben ik weer helemaal blij
Heb 6 jaar geleden met stress en leeftijd in een jaar 10 kg erbij gekregen. Die zijn er nu gelukkig bijna weer af