De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:51

cursebreaker schreef:
germie schreef:
Nee, maar er zijn ook beroepen of bedrijven waar het wel kan. Ik kan in principe mijn werk vanuit elk deel in de wereld doen mits er een internetverbinding is (die dan wel beveiligd moet zijn).
Bij ons is er nog niet gezegd dat we mogen thuiswerken behalve die ene dag in de week die je vaak al had. Echter, er begint wat te veranderen in de zin van als je denkt dat het beter is om thuis te werken, dan mag dat. Dus ga je die groep al laten thuiswerken, dan heb je minder reisbewegingen op piekmomenten in het openbaar vervoer bijvoorbeeld. Diezelfde mensen gaan dan nog wel sporten in een sportschool, of laten gewoon de hond uit en gaan hardlopen (laatste 2 geen enkel risico), maar in die sportschool is het een lokaler risico. Ook zullen de thuiswerkers af en toe toch moeten vergaderen. Dat kan soms wel met skype o.i.d. maar bij ons heb je ook wel de 'meekijkklusjes'. En dat gaat dan eigenlijk niet meer. Dus 95% van het werk zal wel gewoon doorgaan, maar er zullen toch uiteindelijk dingen blijven liggen als iedereen op afdelingen waar thuisgewerkt kan worden die ineens voor 2 weken gaat doen.

Is er geen mogelijkheid tot het delen van schermen bv? Zo doet mijn man dat namelijk, die zeer regelmatig dingen moet uitleggen aan anderen op afstand - wereldwijd.

Jawel, maar minder efficient. Maar die mogelijkheid hebben we natuurlijk wel.

Overigens, nu is iedereen anti OV, terwijl dat tot 2 weken geleden een must was, een goede visie op de toekomst wegens CO2, blabla enz. :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:56

Mijn man heeft net een nieuwe baan in de B2B en heeft afspraken bij diverse bedrijven (zuid nederland). Hij durft niet zo goed alleen vanuit huis te werken, geen resultaten is geen contract straks. Ik vind dat wel een lastige. Zelf ga ik niet naar kantoor tot nader order. De kinderen zijn niet verkouden gelukkig, want indien snot of hoest mogen ze niet meer naar school.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:57

germie schreef:
Overigens, nu is iedereen anti OV, terwijl dat tot 2 weken geleden een must was, een goede visie op de toekomst wegens CO2, blabla enz. :+

Veranderende omstandigheden vragen om andere inzichten he. In dit soort situaties zijn we gelukkig flexibel. Te zijner tijd is het OV weer prima om mee te reizen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:58

Chubby schreef:
Mijn man heeft net een nieuwe baan in de B2B en heeft afspraken bij diverse bedrijven (zuid nederland). Hij durft niet zo goed alleen vanuit huis te werken, geen resultaten is geen contract straks. Ik vind dat wel een lastige. Zelf ga ik niet naar kantoor tot nader order. De kinderen zijn niet verkouden gelukkig, want indien snot of hoest mogen ze niet meer naar school.

Kan hij niet naar hogerop en daar eens vragen wat hun beleid nu is?
Gewoon uitspreken wat zijn angst nu is betreft ook zijn nieuwe contract.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:58

Chubby schreef:

Kan hij niet overleggen met zijn werkgever? Ik denk dat die er weinig aan heeft als je man besmet raakt en vervolgens allerlei zakenrelaties besmet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:00

Het bedrijf zit niet in zuid nederland, hun visie is nog wat minder 'sociaal'. Maar ik heb m idd gevraagd nog maar eens te overleggen hierover. En bij thuiskomst meteen zijn kleren in de wasmachine te stoppen en te gaan douchen :=

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:05

karuna schreef:
Niet doen en uitstellen tot later lijkt me slimmer. De sauna stook les dus :P Het is geen noodzakelijke les ter overleven of zo.

Overigens provincie hier zit over de 50 besmettingen. Met een groot leeg vlak voor de ggd regio waar ik onder val. Behalve paar noord italie gangers. De rest is ongetest. :+

Maar opvallend, groot deel van de wereld valt over de laksige en onduidelijke maatregelen in nederland. Maar overheid en rivm blijven van mening dat het goed is. Maar ik lees steeds meer dat het meer gericht is op weinig economische schade dan besmettingen voorkomen grondig.

Nu vs geen europa vluchten toestaat, eerste wat ik lees nu gaan we economische schade krijgen. Ellende is het is iets waar je rekening mee moet houden. Maar tot welke hoogte?

De meeste mensen worden niet getest en de meeste mensen zijn ook niet besmet. Het kan geen kwaad om je te verdiepen in de strategie die gevoerd wordt met het uitvoeren van tests op een besmetting met het coronavirus. Er wordt gericht getest en er lopen steekproeven, beide met het doel om in kaart te brengen hoe het virus zich verspreidt. Het is niet het doel om te achterhalen hoeveel mensen besmet zijn, want dat is niet interessant.

Het grootste deel van de wereld maakt zich niet druk om wat Nederland doet, de aandacht wordt redelijk opgeslokt door de situaties in China, Italie valt een beetje op en de beslissingen van Trump springen er zoals gewoonlijk uit. Nederland is niet laks en het RIVM doet prima werk.

Over economische schade kun je als individu laks doen, maar het maakt voor het economische verkeer niet uit of er 100 of 1000 personen besmet zijn en dat gegeven bepaalt dus ook de strategie. Het is van het allergrootste belang dat de wereldeconomie zo goed mogelijk blijft functioneren zodat het mondiale verkeer van grondstoffen en producten kan blijven doorlopen, er is buiten Noord-Korea geen enkel land zelfvoorzienend. De maatregel over de vluchten is vrij belangrijk omdat luchthavens en luchtvaartmaatschappijen erdoor geraakt worden en alles bij elkaar heeft dat dus best veel impact op de positie van de werknemers in Europa en de US. Het is dus te hopen dat het niet langer gaat duren dan aangekondigd. Cargo blijft hopelijk wel lopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:09

DubbelDun schreef:
De chauffeurs zijn alleen veilig als zij op hun zitplaats een overdruk heeft, dus dat de luchtdruk niet zijn kant op kant maar verder de bus in. Áls hij dan toch/al besmet blijkt zijn de passagiers wel de l*l...

Maar goed dan is de Chauffeur zogenaamd veilig. De rest van de passagiers niet en die kunnen ook weer in een andere bus mensen besmetten.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:10

Chubby schreef:

Ga er vanuit dat hij in de sales zit, dit kan hij nu toch ook
telefonisch doen?

Hier een zeer fijne werkgever, die houdt ons momenteel thuis,
ook ik kar het hele land door, en ben in de afgelopen weken ook veel
in delen van Zuid Nederland geweest, helaas ook wel griep verschijnselen, maar
hier wordt er geen enkel risico genomen.
Werk nu vanuit huis, en resultaten kunnen ook telefonisch geboekt worden ;)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:10

Chubby schreef:

Je zou denken dat zijn bedrijf dan voorschrijft om njet meer langs te gaan bij andere bedrijven.
Bij ons is dat in ieder geval wel al afgesproken.
Ik doe alles met klanten en alle vergaderingen via Zoom. ( skype maar dan beter :D ) en daar heeft iedereen begrip voor ( maar ik zit ook al bijna twee weken thuis)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:14

Duitsers vinden ook dat ze in hun eigen land te weinig doen, of juist te veel. Net als hier. Ik heb veel contact met Duitsers en zelfs een IC verpleegkundige daar vindt al die maatregelen overbodig.
Het is dus ook maar net wat je referentie is.

Dat Israël geen toeristen meer toelaat is voor het BNP daar totaal onbelangrijk, er zal daar niets omvallen. Dus het klinkt voor ons mogelijk dramatisch, maar is daar een heel eenvoudig besluit. Amerika kan vermoedelijk prima zonder die Europeanen voor die 30 dagen. Dat er dan buitenlandse bedrijven omvallen is niet daar het probleem.
Nederland is maar een klein landje. Ik heb nog niemand in mijn kennissenkring van duikers gehoord dat Nederland laks zou zijn. En die kennissen ('Facebookvrienden' dus) zitten over de gehele wereld, van Italie tot aan de VS tot Mexico tot Indonesie.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:16

germie schreef:
Duitsers vinden ook dat ze in hun eigen land te weinig doen, of juist te veel. Net als hier. Ik heb veel contact met Duitsers en zelfs een IC verpleegkundige daar vindt al die maatregelen overbodig.
Het is dus ook maar net wat je referentie is.

Dat Israël geen toeristen meer toelaat is voor het BNP daar totaal onbelangrijk, er zal daar niets omvallen. Dus het klinkt voor ons mogelijk dramatisch, maar is daar een heel eenvoudig besluit. Amerika kan vermoedelijk prima zonder die Europeanen voor die 30 dagen. Dat er dan buitenlandse bedrijven omvallen is niet daar het probleem.
Nederland is maar een klein landje. Ik heb nog niemand in mijn kennissenkring van duikers gehoord dat Nederland laks zou zijn. En die kennissen ('Facebookvrienden' dus) zitten over de gehele wereld, van Italie tot aan de VS tot Mexico tot Indonesie.

Als je wat rondleest klagen de Engelsen ook over hun eigen land, de Ieren ook, Spanjaarden ook, Australiërs ook.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:18

Chubby schreef:
germie schreef:

Veranderende omstandigheden vragen om andere inzichten he. In dit soort situaties zijn we gelukkig flexibel. Te zijner tijd is het OV weer prima om mee te reizen.

Sinds Corona in opkomst is roep ik al dat met ov reizen toch wel het grootste risico is. Meestal veel mensen in een relatief kleine ruimte. Als je ergens mensen kunt besmetten dan is het in de bus. En als je dan hoorde dat mensen met klachten als hoesten en snotteren. Gewoon gebruik blijven maken van het OV. Omdat ze anders niet betaald krijgen "ik snap het wel" maar dan krijg je niet het resultaat dat je het virus kunt temmen. En het heeft best lang geduurd voor er een chauffeur besmet was geraakt.Ik had dat als één van de eerste besmettingen verwacht. Maar dit blijft natuurlijk niet bij die Chauffeur. Dus tot zo ver het in bedwang houden en terug dringen van het virus. Het wordt zo een beetje dweilen met de kraan open. In Brabant zoveel mogelijk tegenhouden om in Zuid-Holland het virus lekker zijn gang te laten gaan.
Ik vraag me af hoe ze het allemaal zelf in hun hoofd hebben hoe dit zou werken.

Sure_lee

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:20

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:21

Ik ben wel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen... Ik zit net op de grens met noord brabant. Voor nu nog aan het werk (kan niet vanuit huis). Maar extra goed schoonmaak protocol bovenop wat we normaliter al deden (DA praktijk)
Zodra iemand klachten krijgt, moet diegene thuis blijven (Werk in midden van het land) Alles is al wel doorsproken op het werk en als het moet, dan gaan we gewoon dicht, hoe balen ook. Kleine praktijk, dus als er 1 iemand weg valt, al wel wat dagen die we dan moeten sluiten.. Maar het is niet anders en als het moet, moet het!

Sheran

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:21

Ik hoop echt dat mijn school snel dicht gaat, ik vind het niet zo prettig. Waarom die broeinesten open houden?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:22

Klopt allemaal. iedereen klaagt uiteraard ( je moet wat om je spanning, hoe gering ook te managen, daarom zitten wij toch hier O:) ) .
Maar Nederland is wel het land dat de minste maatregelen neemt en het is maar de vraag nog of dat een goede keuze is.
Dat weten we pas achteraf en dan ben ik wellicht een beetje teveel : better safe than sorry. Maar mij had het verstandig geleken om de Brabantse maatregelen aan het hele land op te leggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:23

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:24

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:25

Eleeke schreef:
Klopt allemaal. iedereen klaagt uiteraard ( je moet wat om je spanning, hoe gering ook te managen, daarom zitten wij toch hier O:) ) .
Maar Nederland is wel het land dat de minste maatregelen neemt en het is maar de vraag nog of dat een goede keuze is.
Dat weten we pas achteraf en dan ben ik wellicht een beetje teveel : better safe than sorry. Maar mij had het verstandig geleken om de Brabantse maatregelen aan het hele land op te leggen.

Eens! En die Trump, tja hoe "gek" de man soms ook mag zijn, hij
pakt nu wel door!

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:27

Eleeke schreef:

Wat is de minste maatregelen? In andere landen gaan de scholen ook gewoon door en werk ook. Dus?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:27

Joman schreef:
Waarom? Ik breng gewoon een artikel in. Is niks stelligs aan, dat volgt namelijk uit een nieuwsbericht.
Daarnaast heb ik ook al gezegd dat er bijvoorbeeld een te kort is aan gaasjes, dus dat het daar wellicht ook aan kan liggen.
Sinds wanneer mag je geen nieuwsberichten posten en zaai je dan paniek?

Je bericht klopte niet maar als je niks van prematuriteit weet valt dat niet op.

Maar ook de gaasjes zijn klein. Op een NICU is alles miniatuur want het moet op piepkleine kindjes passen.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 12-03-20 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:32

Dat er toch een dubbele agenda ergens achter zit zou me niets verbazen, maar jouw linkje gaat me wel te ver. Ik denk eerder in het verplicht privacy opgeven of verplicht vaccineren.

Over NICU en volwassenen: je zou die mensen waarschijnlijk wel elders kunnen inzetten dan. En dat kan ook een reden zijn. Overigens proberen ze kindjes van 24 weken en ouder (ook prematuur) te redden. Dat is nu het beleid in Nederland. De materialen zijn waarschijnlijk te klein voor volwassenen. Die kindjes zijn echt mini.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-03-20 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:32

karuna schreef:
https://www.irishtimes.com/news/world/e ... -1.4199027

Het ierse artikel

Met deze kop

How Dutch false sense of security helped coronavirus spread
Ik vind het wel een beetje raar dat dit artikel in de verleden-tijdsvorm is geschreven, terwijl we nog aan het begin staan van de uitbraak. Volgens mij kan je pas na afloop echt terug kijken en oordelen of de maatregelen (on)voldoende waren.

Pipodipo schreef:
De meeste mensen worden niet getest en de meeste mensen zijn ook niet besmet. Het kan geen kwaad om je te verdiepen in de strategie die gevoerd wordt met het uitvoeren van tests op een besmetting met het coronavirus. Er wordt gericht getest en er lopen steekproeven, beide met het doel om in kaart te brengen hoe het virus zich verspreidt. Het is niet het doel om te achterhalen hoeveel mensen besmet zijn, want dat is niet interessant.

Toch vind ik dit raar. Er is inmiddels bekend dat ca. 10% van de patiënten extra zorg nodig heeft. Dus het aantal besmettingen nu bepaalt wel hoeveel (IC-)bedden er over 14 dagen nodig zijn. Als je geen idee hebt hoeveel besmettingen je hebt, heb je toch ook geen idee van het beroep wat over 14 dagen op de zorg wordt gedaan? Of mis ik nu iets?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 11:34

germie schreef:
Dat er toch een dubbele agenda ergens achter zit zou me niets verbazen, maar jouw linkje gaat me wel te ver. Ik denk eerder in het verplicht privacy opgeven of verplicht vaccineren.

Over NICU en volwassenen: je zou die mensen waarschijnlijk wel elders kunnen inzetten dan. En dat kan ook een reden zijn. Overigens proberen ze kindjes van 24 weken en ouder (ook prematuur) te redden. Dat is nu het beleid in Nederland. De materialen zijn waarschijnlijk te klein voor volwassenen. Die kindjes zijn echt mini.

Maar dan heb je het niet over kindjes met weinig overlevingskans dus dan klopt de logica niet.

Zie tabel die ik eerder plaatste.