Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:59

Poffertje schreef:
Hallo! In overleg met de mods mag ik hier ook mee komen praten onder een schaduwaccount.

Vroeger had ik heftige menstruaties, waarvoor ik jaren lang de pil doorgeslikt heb. Een jaar geleden gestopt met de pil, maar ik werd niet ongesteld. Een klein halfjaar geleden naar de huisarts geweest, die verwees door naar het ziekenhuis. Hier 2x een inwendige echo gehad en bloedonderzoek gehad. Daaruit bleek dat ik PCOS had. Ik begin binnenkort met de letrozol, ben heel erg benieuwd! Hopelijk kunnen we snel starten met insemineren. We insemineren met donorzaad, omdat mijn partner helaas geen zaadcellen heeft.

Ik las dat meerdere mensen hier PCOS hebben. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het aanpassen van het dieet? Heb gelezen dat dat ook al veel kan helpen.

Welkom! Nee, zelf geen ervaring met PCOS.

Jodym schreef:
Hallo allemaal!
Meelezer hier die iedereen toch steunt.
Ik vraag me wel af of die prikken die jullie jezelf toedienen niet erg pijnlijk zijn? T lijkt mij echt vreselijk!

Nou.. die paar prikjes? Ik begin ergens volgende week pas. Maar dat is echt het laatste waar ik mij zorgen over maak. Desnoods drukt mijn partner ze er in. Die zet wel vaker spuiten (dieren).

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:26

Wow Jolynne ik ben ook onder de indruk van je doorzettingsvermogen. Ik wens je alle kracht toe die je voor dit traject nodig zal hebben, en een onsje geluk.. fingers crossed!

Poffertje welkom,
tegen mij zeiden ze 7 jaar geleden dat er geen enkel verband was tussen PCOS en je dieet, maar nu testen ze wel degelijk intensief op zwangerschapssuiker en waarschuwen ze voor diabetes 2. schiet mij maar lek.

mijn PCOS klachten zijn nooit verdwenen, maar ik heb wel een tijdje mijn suikerwaardes getest tijdens de zwangerschap en ik merk wel een bizar groot verschil qua energie niveau als ik mijn suikerinname verspreid. mijn lijf krijgt het gewoon niet zo heel goed weggewerkt, niet genoeg om diabeet te noemen maar het verklaarde voor mij wel heel veel waarom dieten/calorieen tellen niet werkte en ik soms extreem moe kan zijn
Evt kun je dat eens met een dietist doen, PB kan ook

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:22

Damber2 schreef:
Jodym schreef:
Hallo allemaal!
Meelezer hier die iedereen toch steunt.
Ik vraag me wel af of die prikken die jullie jezelf toedienen niet erg pijnlijk zijn? T lijkt mij echt vreselijk!

Nou.. die paar prikjes? Ik begin ergens volgende week pas. Maar dat is echt het laatste waar ik mij zorgen over maak. Desnoods drukt mijn partner ze er in. Die zet wel vaker spuiten (dieren).

Die paar prikjes? Ik heb toch echt zo'n honderd prikken gezet / gehad voordat ik blijvend zwanger mocht zijn. Zal bij IUI wellicht wel meevallen, maar lang traject IVF komen toch heel wat injecties bij kijken.

@Jodym die injecties kunnen op een gegeven moment wel pijn gaan doen, vooral ook omdat je buik erg gespannen wordt en er op het laatst weinig vrije ruimte (waar je nog niet geprikt hebt) over is. Maar de injecties vond ik zeker niet het pijnlijkste onderdeel van het hele proces. Is maar een moment opname, t verdriet en teleurstelling vond ik vele malen pijnlijker.

Morgenzon

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:01

Welkom Jolyne, wat een verhaal zeg. Ik wil jullie heel veel succes en sterkte toewensen. Rugproblemen, ik heb niet wat jij hebt maar wacht inmiddels op een röntgenfoto van mijn rug om te kijken of ik daadwerkelijk een hernia heb. Die teleurstelling iedere maand kan ik me goed in vinden na inmiddels 5j zonder succes.
En die externe hulp is echt niet raar, ik heb het ook hard nodig en zit inmiddels 2j te wachten op een plek ergens. Soms vraag ik me af of ik eerst mezelf iets ernstigs moet aan doen voor ik serieus genomen wordt. De schijn ophouden heb ik lang gedaan, maat dat breekt je op.

Ja wachten duurt lang Ramiro, succes alvast.

IJsvogel ik herken jouw gevoel, hier in ronde 2 voor het eerst 1 in de vriezer. Maar ook daar zie ik al allemqal doemscenario's. Ik probeer maar voor ogen te houden dat deze ronde minder erg wordt (mits die 1e juist ontdooit) omdat ik niet opnieuw gestimuleerd hoef te worden.

Nare situatie ook voor je trusthim.. Gefeliciteerd nog! Ik ben maandag 32 geworden en ook ik heb het gevoel dat de tijd nu aardig krap begint te worden.

Ik ga voor je duimen Joketje!

Welkom poffertje, helaas kan ik je niet helpen met ervaringen rond PCOS.

Damber2, ik ben niet bang voor prikken maar ik heb nu toch echt al een arsenaal aan prikken gehad met ivf. De Gonal-F valt mee die zet je in de buik. Menopur (buik) was behoorlijk vervelend zo ook Fyremadel (bovenbeen), brandend en daar kreeg ik aardig blauwe plekken van.
En met de laatste ronde overstimulatie zag ik eruit als een junkie, 3 weken lang gemiddeld 1 tot 2x pd geprikt. Daarbij moest ik bloedverdunners spuiten, de verpleegkundige gaf al aan dat ze te vergelijken zijn met een wespensteek. Die heb ik ook 6weken iedere dag moeten spuiten.

Jodeym, prettig is anders met al die prikken. Het uithalen van de eitjes vindt ik vele malen erger. Maar dat weegt bij mij ook niet op tegen het verdriet en de teleurstelling iedere keer.

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:37

Oké, dat zijn hele andere ervaringen zie ik al wel.

Qua prikken voor fertiliteit ben ik inderdaad nieuw. Laat je weten of ik mijn mening bij ga stellen.

Maar heb al wel veel prikken gehad ivm ander gezondheidsprobleem met mijn nieren en dat is mij nooit zwaar gevallen. Net als het prikje vaccinatie Corona.. die ik nog maar 1x heb gehad. Maar vond het precies niets voorstellen.

Ben ook vaak proefkonijn geweest voor zetten infusen voor mijn schoonzusje etc. Wellicht verdraagt mijn huid veel?

Ik verwacht er straks ook niet veel van. Gonal f is toch met een soortgelijk insuline naaldje?
Die andere weet ik niet.

Moet de spuiten nog ontvangen.
Maar blauwe plekken etc maak ik mij geen zorgen over. Zie het wel.

WEL over de bijwerkingen van de hormonen.
Ben nogal snel van slag als het om mijn maag gaat.

Dus we zien wel hoe ik er dan over denk, ongeveer eind volgende week beginnen.

Wie weet doet het wel ineens heel veel zeer

Morgenzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:05

Damber, volgens mij is Gonal-f inderdaad vergelijkbaar met een insulinenaald. Deze heb ik ook eigenlijk geen last van gehad.

Vaccinatie of bloedprikken doet mij ook echt weinig. Wel vervelend is dat er een hoop zijn die bij mij niet in 1x raak prikken en dan dwars door een ader heengaan, dat brand.

Toen ik een laprascopi heb onderaan vooraf aan het ivf traject, ging het zetten van een infuus niet geheel zoals gepland.

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

De hormonen deden het bij mij vooral psychisch. Ben geen emotioneel persoon maar de hormonen draaien dat compleet om. Daarnaast voel je natuurlijk dat de boel groeit en kreeg ik een zwaar en opgeblazen gevoel. Veel steken en wat krampachtig rond de plek waar je eierstokken zitten.

Succes alvast voor volgende week!

_IJsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:37

Morgenzon, wat naar dat je maar niet de juiste hulp krijgt na zoveel jaar ook..lastig is het soms
Traject van alleen terugplaatsing is fysiek vast minder zwaar...ik ben vooral bang voor weer die teleurstelling, die klap is er steeds als het niet lukt..maar houd me nu maar voor dat niet meer behandelen ook niet helpt om 6 te gooien..

Maar van die hormonen wordt je compleet labiel inderdaad past niet bij mij, herkende mijzelf niet meer

Dat prikken een ding kan zijn voor iemand snap ik wel...altijd heel bang voor geweest...maar na wat hulp ging dat ineens beter. Wel had ik nu met ivf heel veel moeite met weer opstarten en dan 2 prikken dagelijks...was bont en blauw. Maar uiteindelijk ging die knop wel om en ging het weer oke. En eigenlijk zijn het ook zulke dunne naaldjes dat het net niks voorsteld

joketje, succes duim voor je!

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:58

heftig Morgenzon dat er zo weinig aandacht is voor hoe je je voelt. Hoop dat je snel de hulp krijgt die je verdiend.

Ik zie er ook enorm tegenop om weer te beginnen, juist omdat ik weet wat ik kan verwachten. Had ook enorm veel last van de hormonen, werd er erg neerslachtig van en maakte nog lastiger om positief te blijven. Wil niet dat mijn zoontje daar 'last' van krijgt.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 19:11

Morgenzon. :(:) ik kan me goed indenken welke impact dat allemaal kan hebben. Je word wel erg aangepakt zo. :( weet dat jullie 1 voor 1 toch sterke vrouwen zijn hoor! Wat jullie allemaal niet doet voor jullie wens. Dat bewijst dat jullie toch sterk zijn? Dikke knuffel

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:03

Afbeelding

Na 4 min op mijn 26e dag.

Heb er geen emotie bij. Denk teveel teleurstelling gehad.

Ik haat testen.. waarom zijn ze niet letterlijk zwart wit?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:02

Lastig hé, Damber :(

Ik ben terug gestart voor een terugplaatsing na mijn miskraam eind mei, het gevoel is een beetje dubbel. Enerzijds ben ik blij dat ik volgende week een terugplaatsing krijg maar anderzijds maakt het mij ook verdrietig om weer opnieuw in dit traject te moeten zitten :/

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:15

Eline91 schreef:
Lastig hé, Damber :(

Ik ben terug gestart voor een terugplaatsing na mijn miskraam eind mei, het gevoel is een beetje dubbel. Enerzijds ben ik blij dat ik volgende week een terugplaatsing krijg maar anderzijds maakt het mij ook verdrietig om weer opnieuw in dit traject te moeten zitten :/

Ja, dat snap ik helemaal. Wat een energie wat dat trekt zeg. Ik loop al leeg bij de eeuwige negatieve testen en indrooglijntjes.
Jij hebt er nog heel wat meer bij verwerkt.

Als het klopt, is morgen mijn eerste cyclus dag. Vrijdag beginnen met hormonen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:46

Heel veel succes! :o Je zal zien, dat valt echt mee

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:55

oh Damber ik vindt het juist best knap dat je er niet zoveel emotie meer bij hebt. Hier beredeneer ik elke keer dat het 'maar' een test is maar toch gaat mn gevoel weer door de grond. Ik kan dat gewoon niet uitzetten.
Eline jij ook weer succes, eeh miskraam is al echt niet niks laat staan naar zo'n traject. Ik hoop zo dat je snel een plakkertje hebt :*

Hier een maand 'pauze' omdat het te druk is op de poli ... we konden kiezen tussen een behandeling in augustus of in juli want allebei konden ze vanwege onderbezetting niet aan. ben er echt al 3 dagen ondersteboven van maar ergens ook wel lekker om gewoon op vakantie te kunnen zonder iets te 'moeten'. nogmaals je beredeneerd wel dat het prima kan, en niet zo erg is. Maar dat gevoel dat je iets wil dat buiten bereik ligt... potverdorie

_IJsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 18:24

SillyB, vreselijk is dat he dat wachten...hier melden ze ook na de ivf dat cryo's om de cyclus terug mochten...echt zo rot over gevoeld vertel me dat dan voor de behandeling dan heb ik keuze of ik dat wil of naar een andere kliniek ga. Dat gevoel van onmacht is zo naar :(:)

Eline, spannend...succes! Hopelijk mag het nu goed gaan

Zijn er hier die ervaring hebben met cryo in kunstmatig cyclus terugplaatsen? Ben benieuwd hoe dat gaat. Ik had echt voorkeur voor natuurlijk cyclus maar dat is niet het beste idee gaf de arts aan...dus volg dat advies toch maar

Damber2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:51

_IJsvogel schreef:
SillyB, vreselijk is dat he dat wachten...hier melden ze ook na de ivf dat cryo's om de cyclus terug mochten...echt zo rot over gevoeld vertel me dat dan voor de behandeling dan heb ik keuze of ik dat wil of naar een andere kliniek ga. Dat gevoel van onmacht is zo naar :(:)

Eline, spannend...succes! Hopelijk mag het nu goed gaan

Zijn er hier die ervaring hebben met cryo in kunstmatig cyclus terugplaatsen? Ben benieuwd hoe dat gaat. Ik had echt voorkeur voor natuurlijk cyclus maar dat is niet het beste idee gaf de arts aan...dus volg dat advies toch maar

Ja dat zou ik ook zeer kwalijk nemen. Vind dat geen klein detail was ze even niet gezegd hebben!! Heb verder geen ervaring met cryo, sterker nog ik weet niet eens wat het is.

Hier dag 1. Was wel 2 dagen over tijd. Denk toch door de corona vaccinatie die ik had een dag na mijn positieve ovulatietest. Ben normaal nooit over tijd. Ergens toch de hoop.

Zaterdag starten met hormonen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:17

tjee ijsvogel dan valt mijn verhaal nog wel mee ergen
succes weer damber Y;(

Morgenzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:36

Succes Damber!

Eline, ook jij heel veel succes gewenst. Ik snap jouw gevoel compleet, constant die dubbele gevoelens..

SillyB, vervelend he dat je die dingen niet zelf in de hand hebt, hier ook weer moeten wachten ivm vakantie waarbij de poli gewoon 3 weken compleet gesloten is. Geniet van je vakantie, dat is ook wel wat waard!

IJsvogel, bij mij wordt er volgende maand voor het eerst een cryo teruggeplaatst, als deze tenminste bruikbaar ontdooit wordt. Kunstmatige cyclus; Ik moet wel pillen slikken voor de tijd, moet daarmee beginnen op de 1e dag van mijn eerst volgende menstruatie. Dus ik denk dat dat onder kunstmatig cyclus valt?

Eeerder 2 verse terugplaatsingen gehad zonder resultaat, waarvan ik bij de 2e keer overstimulatie kreeg. Ze zeggen dat je dan alsnog zwanger kunt raken, ik kan het me echter moeilijk in denken, kijkend naar in watvoor staat mijn lichaam op dat moment verkeerde.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:07

Cryo terugplaatsen op natuurlijke cyclus gebeurt alleen bij heel regelmatige en stabiele cyclussen. De meeste vrouwen die in een traject zitten hebben geen stabiele en regelmatige cyclus, want dan was de kans op natuurlijke zwangerschap veel groter en is cryo niet eens nodig.

Het gebeurt in uitzonderlijke gevallen wel, maar ik heb het nog niet gezien.

Cryo: een embryo dat ingevroren is ontdooien en daarna terugplaatsen.

Morgenzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:20

Seltje, mijn cyclus is toch echt stabiel en regelmatig zoals het hoort.. Na 5 jaar geen succes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:05

Ik heb een hele regelmatige cyclus. Als ik laat ben is het echt de volgende ochtend dan volgend, dus dat is verwaarloosbaar.
Maar na 8 terugplaatsingen 2x een hele vroege miskraam(nooit een kloppend hartje gehad) en 6x niets blijven plakken. En spontaan is er helemaal nooit wat gebeurd afgelopen 6 jaar.

1x vers terug geplaatst, 7x cryo. 1x helemaal in eigen cyclus, 6x met een spuit ???? (ik heb alle namen van alle medicatie gedelete in mijn hoofd nadat we er mee gestopt zijn :x , die voor de eisprong iig).

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:14

_IJsvogel schreef:

Ik heb er al één gehad, en was toen zwanger (helaas niet met goede afloop) Daarvoor 2x geprobeerd in natuurlijke cyclus, maar ik ben heel onregelmatig en dat werkte niet goed.
Het lastige aan kunstmatige cyclus is dat je veel meer medicatie moet nemen en er daardoor veel meer mee bezig bent. Maar voor mij werkte het blijkbaar wel. In principe heeft kunstmatige cyclus zeker evenveel kans op slagen als natuurlijke. En als je geen stabiele cyclus hebt kan je met kunstmatige cyclus meestal sneller en met minder doktersafspraken tot een terugplaatsing komen.

Dennis, jij kreeg waarschijnlijk Pregnyl of Ovitrelle om de eisprong precies te kunnen timen met het moment van terugplaatsing. Zolang er een eisprong is spreken ze in principe van natuurljike cyclus, alleen wordt die soms ook een beetje geholpen door medicijnen.

Seltje, het hangt ook een beetje af van kliniek en dokter denk ik. Bij mijn dokter begin je altijd met één van beide maar als je niet goed reageert wordt er soms beslist om toch eens de andere mogelijkheid te proberen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:59

Eline91 schreef:
Dennis, jij kreeg waarschijnlijk Pregnyl of Ovitrelle om de eisprong precies te kunnen timen met het moment van terugplaatsing. Zolang er een eisprong is spreken ze in principe van natuurljike cyclus, alleen wordt die soms ook een beetje geholpen door medicijnen.

Idd, de Pregnyl was het. Alleen om de eisprong te kunnen timen. Wel steeds te echoën en aan de hand daarvan plannen wanneer de eisprong ongeveer zou moeten zijn.
Dus zo natuurlijk mogelijk, maar ook een beetje gemak van het precies te kunnen timen, want het is allemaal ingewikkeld genoeg.

Ik roepen dat ik altijd zo regelmatig ben, maar had gister ongesteld moeten worden. Alles in mijn lijf schreeuwt al 2 dagen dat het er aan komt, dus verwacht het ieder moment. Ik geloof niet in sprookjes :') , dus het zal wel door de corona enting komen ofzo :j .

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:05

Hier is het ook weer niet gelukt deze ronde, helaas :( ergens weet ik natuurlijk wel dat de kans elke keer niet zo heel groot is maar ja, je hoopt toch telkens weer... ik gebruikte nu ook voor de eerste keer Amelgen, dat is progesteron om de luteale fase te ondersteunen. Waardoor mijn menstruatie niet spontaan komt, maar ik zit nu op 15 dagen na de ovitrelle spuit en test negatief. Ging nog teruggebeld worden door het ziekenhuis of ik door moet doen met de Amelgen (lijkt mij van niet, anders kan ik misschien nog lang moeten wachten op mijn menstruatie). Nu wil ik liefst zo snel mogelijk weer door naar de volgende ronde. Helaas weer enkele cystes gekregen dus die zullen eerst leeggeprikt moeten worden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:27

hier maar een afspraak bij de huisarts gemaakt, heb steeds meer vage klachten die lijken op zwangerschapsklachten maar steeds negatieve test. wil nu verwijzing om te kijken of er misschien na de curretage in februari verklevingen zijn ontstaan