Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 20:30

Goed plan om het zo te doen ja.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:31

Supervixen schreef:
Uitwandelen tot 14km kan natuurlijk altijd, maar in die lus zitten sowieso wat punten waar het leuk is om even te stoppen en foto's te maken en te kletsen, zoals een uitkijktoren, de brandtoren en een leuk uitzicht hier of daar. We zijn er wel voor de gezelligheid natuurlijk.

Voordeel van die route bij de Posbank is dat er ook een grote parkeerplaats is, en horeca waar je even naar de wc kunt als je aankomt.
Of daarna zelfs lunchen als je zin hebt en het niet te vol is.

Ik kan ook mensen van het station Velp of Rheden oppikken, geen probleem.

Als ik er even data in mag gooien:

18 meI
Supervixen
Eef_Bam
lies_sparkle

25 mei
Supervixen
Eef_Bam

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
lies_sparkle

Oh ja, er mogen maximaal 20 mensen mee, anders heb je een vergunning nodig.

Utrechtse heuvelrug vind ik ook prima hoor, als iemand daar een leuke gpx van heeft.

Misschien handig om even te turven wie waneer kan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:34

Eef_Bam schreef:

18 meI
Supervixen
Eef_Bam

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:37

Supervixen schreef:
Uitwandelen tot 14km kan natuurlijk altijd, maar in die lus zitten sowieso wat punten waar het leuk is om even te stoppen en foto's te maken en te kletsen, zoals een uitkijktoren, de brandtoren en een leuk uitzicht hier of daar. We zijn er wel voor de gezelligheid natuurlijk.

Voordeel van die route bij de Posbank is dat er ook een grote parkeerplaats is, en horeca waar je even naar de wc kunt als je aankomt.
Of daarna zelfs lunchen als je zin hebt en het niet te vol is.

Ik kan ook mensen van het station Velp of Rheden oppikken, geen probleem.

18 mei
25 mei
22 juni

Utrechtse heuvelrug vind ik ook prima hoor, als iemand daar een leuke gpx van heeft.

Ah, helaas kan ik alle 3 de data niet. Sluit ik een andere keer weer aan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:46

Ik ga mijn best doen voor een bijleespost, kwam gister niet aan reageren toe en nu bijna 2,5 pagina :wow:

Prachtige foto BM, lekker genieten met het skiën!

Leonie, het is niet dat ik honger heb, ik heb (of had eigenlijk) gewoon geen rem en emoties doen ook een hoop op mijn eetgedrag -O- .
Blarenpleisters: als je die met meerdaagse evenementen op je voeten doet een bij het rode kruis komt, sturen ze je liever weg. Als er namelijk een nieuwe blaar onder zit, dan kan het zijn dat ze het juist veel erger maken omdat ze die pleister niet goed kunnen verwijderen. Heb er ook echt héél nare gevolgen van gezien. Vandaar dus mijn aversie tegen blarenpleisters.
Fijne verklaring van de fysio. Hoop dat het dan nu iets minder heftig is na de behandeling. En fijn dat de kast van de knieën al zo vlot weg was!

Sherivey, weer een knappe interval training gedaan. Wat een knap beste tempo joh! En verder heel constant ook je intervallen.
Grappig, die trailreizen! Niveaus, tja, laat ik mijn mond naar houden :')

Goof, ik heb ook een tijdje Fysiotape ter preventie van blaren op mijn voeten gebruikt, dikke prima wat mij betreft.

Samantha, wandelwol kan ook heel fijn zijn. Eerder met wandelen ook goede resultaten mee gehad en standaard ook een plukje mee. Is het niet voor mezelf, dan help ik een ander er wel mee!
En interessant, zo'n symposium. Maar inderdaad, niet altijd te realiseren met ons leven van alledag.
Knap hoor, die 75min run. Prachtige foto's ook weer!
En oe, heerlijk, een sportmassage! Bij de wandelevenementen van le champion zijn er masseurs van het NGS en ga daar vaak wel even langs. Maar soms moet je het wel echt treffen.
Bij mijn eerste Elfstedentocht heb ik deze echt uitgelopen dankzij de meest geweldige masseuse, maar mèn.....au :')

Muppet, dank voor je uitleg. Klinkt interessant!

Eef, lekker dat je een 5km Easy run in je lunchpauze kan doen!

Suliko, het opbouwen gaat echt heel fijn inderdaad. Misschien inderdaad dat de stijfheid parten speelde in de balans. Geen idee eigenlijk. Voelde ook pas de stijfheid toen ik voor mijn hardlooprondje ging.
En wat heb je het weer handig gecombineerd met het ophalen van je fiets
Ik heb je door je eerste fietsreis leren 'kennen' en vind je echt een prachtvrouw wat dat betreft. Je beschrijft heel mooi wat bewegen, in je eentje zijn en voor lastige zaken komen te staan met je kunnen doen en heb in je verslagen ook je veerkrachtigheid daarin gezien.
Zoals ik eerder al eens schreef, jij hebt me toen geïnspireerd om het Pieterpad grotendeels te kamperen.
En voor mij is het wandelen ook een soort therapie. Vind in mijn eentje lopen ook echt niet erg en het brengt me absoluut rust.

Germie, 109km in 4 dagen is voor mij wel een soort van minimum nu in de opbouw naar alle evenementen.

SV, met een beetje oefenen kan je best handig worden in plakken op de rug :j , heb de ervaring ondertussen :') . En dan ook nog met een niet goed functionerende linker-arm :=
Maar een ander laten plakken is wel handiger <<)
Die tandjes in jouw hoogte-grafiek, geniaal _/-\o_ en dan ook de tandjes in je hartslag! Maar echt ook weer super knap en een prachtige foto.

Lisitano, leuk idee die Bokt-run. Wat alleen niet of ik tegen die tijd al aan zoiets toe ben >;)
Ondanks dat het niet lekker ging, vind ik je prestatie op de CPC super knap! En dan ook nog bijna een km met je zoontje op je rug lopen! Goede warmup :')
Veel plezier op Ameland!
Ik geef ook toe, ik heb ook echt plezier op dit moment in het opbouwen

Laura, gewoon kijken hoe het (hard)loopt met je trainingen en daarbij ook je motivatie. Wie weet wat er in het vat zit

Namiro, dat klinkt gezellig die Mozart marathon. Vast niet hier in Nederland?

Fenn, gefeliciteerd met je inschrijving voor Nijmegen! Welke afstand ga je lopen? Wie weet zien we elkaar nog wel ergens tussen alle andere 46.998 wandelaars :D

Suus, prachtige hond, maar o nee! Fijn dat je al wel weer redelijk kan wandelen.

Bokt-run
Hartstikke leuk idee! Ben daar alleen echt bij lange na totaal niet aan toe. Maar ik wil, indien de datum uitkomt, denk ik wel wandelend op pad.
Utrechtse Heuvelrug kom ik niet zoveel, dus gaaf!
Posbank staat hoog op mijn verlanglijstje en nog niet geweest, dus kom maar door met prachtige routes!
Denk alleen wel dat ik een beetje lastig ben qua datum, want heb al zo ontzettend veel wandelingen en evenementen gepland staan :=

Dan mijn training vanavond. Die ging echt super! Alleen het eerste blokje zat mijn hartslag bijna instant in zone 4, ik was totaal niet buiten adem en snapte er niets van. Dus even wat rustiger gaan lopen en ineens zat ik laag in zone 3 >;) . Dus toen lekker vrolijk verder gelopen.
Ik liep ieder blokje echt heel lekker en het voelde super fijn. Uitvoeringsscore was 89% en mijn balans was ook weer zo goed als in balans *\o/*
En dan het tempo nog :):)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zie ineens ook die rare drop in mijn hartslag...
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:48

Hier lijkt het ook lastig te worden op die 3 data. Want ik heb ook al 2 keer een run staan dan net en die in juni valt volgens mij op een duikdag.

Maar hier net getraind, en ik weet echt niet wat me overkwam. Doel was 30 minuten inlopen op 10min/km, dan 5 keer 300m op 6.52 min/km, 1 minuut rust en dan uitlopen op 10min/km.
Ik zat de eerste km zomaar op 7.58min/km. Ben toen maar wat loopscholing gaan doen omdat ik anders veel te snel zou lopen. Die 5 intervallen gingen opeens gemakkelijk en ik zat op 6.09-6.12min/km. En met uitlopen heb ik nog een km gedaan met 7.18 (en ook daar voelde het niet of ik overhaast liep), met verder naar huis wandelen e.d. zat ik op 8.10 per km over de gehele training. En moe? Nee, eigenlijk kon ik nog wel door. Heb eigenlijk voor het eerst dat ik eens kan zeggen van wow wat ging dat lekker en makkelijk. Het was maar 6.5km, nog geen uur gelopen, maar ging echt fijn.
Ik zit nu in 2 weken weinig trainen/veel rust van mijn schema. Dat voelt ook raar. Want ik had nu echt wel meer kunnen doen, moest me echt inhouden. Maar hoop echt dat het dan ook wat brengt uiteindelijk.
En ik hoop deze vorm in ieder geval nog 2 weken vol te houden.

Oh, mijn VO2 max is van redelijk naar goed gegaan. :D Dat is wel eens vaker gebeurd, maar dan is die na 2 weken ook weer omlaag. De waarde an sich is niet veranderd, maar dat komt omdat de overgang bij 36.3 ligt en Garmin alleen de hele waarde laat zien, en niet achter de komma. Maar dit is natuurlijk ook leuk voor er bij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:01

germie schreef:
Ik zit nu in 2 weken weinig trainen/veel rust van mijn schema. Dat voelt ook raar. Want ik had nu echt wel meer kunnen doen, moest me echt inhouden. Maar hoop echt dat het dan ook wat brengt uiteindelijk.

Dat doet het al; je voelt je goed en loopt makkelijker en vlotter.
Wij liegen niet, rust is ook training en goed voor je lijf.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:11

Goof schreef:

18 meI
Supervixen
Eef_Bam

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey (afhankelijk van verhuis)

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:12

Tot nu toe

18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey

(Lies_sparkle even toegevoegd)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:14

Supervixen schreef:
Tot nu toe

18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey

Heel misschien kan ik 18 mei, maar durf het nog niet helemaal vast te leggen. Misschien kan ik tussen haakjes op de lijst?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:20

Supervixen schreef:
Tot nu toe

18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey
Fenn

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey

25 mei kan ik. Wel alleen als er ook andere korte lussers mee gaan :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:33

Fenn schreef:
Supervixen schreef:
Tot nu toe

18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle
Namiro

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey
Fenn
Namiro

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey
Namiro

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:54

-Namiro- schreef:
Tot nu toe

18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle
Namiro

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey
Fenn
Namiro

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey
Namiro
Samantha

Ik kan alleen 22 juni

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:59

Samantha_ schreef:
Tot nu toe

18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle
Namiro

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey
Fenn
Namiro
Suliko (?)

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey
Namiro
Samantha
Suliko

25 mei is nog een vraagteken, afhankelijk van hoe ik mij na Utrecht Marathon voel. :')

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:07

Suliko schreef:
Tot nu toe

18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle
Namiro

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey
Fenn
Namiro
Suliko (?)

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey
Namiro
Samantha
Suliko
BusyMissy

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:12

18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle
Namiro

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey
Fenn
Namiro
Suliko (?)

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey
Namiro
Samantha
Suliko
BusyMissy
XXLMMXX

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:16

Samantha, spannend allemaal hoor! Ik hoop voor je dat het soepel gaat tot en met de marathon. Fijn dat de massage beviel, ik vind het echt heerlijk hoe flubber je je daarna voelt.

Muppetmayo, ooh maar bij de paardjes rommelen helpt ook top om je hoofd leeg te krijgen! Lekker een taakje, niet nadenken, buiten zijn, in het moment, heerlijk.

Suusje, dankjewel voor de complimenten :o Wat een ontzettend mooie en leuke hond heb je! Hoe heet hij? Maar jeetje, wat balen dat je onderuit ging, hardlopen een foto maken op een smal pad is ook wel tricky business. Hopelijk is het snel weer hersteld!

SV, wat een heerlijk inspirerende training heb je weer gedaan! Goede kammetjes gelopen :D

Danseresje, zou prima door de stijfheid kunnen, als ik meer stijf ben, gaat mijn linkervoet opeens extremer overproneren en verandert ook mijn staplengte en grondcontacttijd per been. Ook jij bedankt voor de complimenten. :o Ik vind het heel leuk dat ik je destijds geïnspireerd heb om te gaan kamperen! Fijn dat het lopen weer zo goed ging en volgens mij begin je ook al wat sneller te worden?

Germie, fijn dat het zo goed ging, klinkt alsof kortere runs en intervallen je echt wel iets kunnen gaan brengen wat ook op de langere afstanden gaat helpen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:38

18 mei koning van Spanje!
XxLMMxX schreef:
18 mei
Supervixen
Eef_Bam
Lies_sparkle
Namiro

25 mei
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Sherivey
Fenn
Namiro
Suliko (?)
Lisitano

22 juni
Supervixen
Eef_Bam
Goof
Lies_sparkle
Sherivey
Namiro
Samantha
Suliko
BusyMissy
XXLMMXX
Lisitano

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 06:51

Lisitano, precies de reden dat ik ook de 18e niet kan :))

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:17

Mijn rondje van vanochtend:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb op Strava dus echt een of twee personen die echt elke ochtend, zodra ik mn training daar post, het direct liken.
Hoe dan? :')

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:00

Suliko, wie weet is het inderdaad de stijfheid geweest. Ik hou het gewoon elke keer in de gaten. Want als ik structureel met op links ga lopen, dan is het denk ik toch mijn rechteronderbeen die aan het muiten is.
Het lijkt er inderdaad op dat ik lichtjes aan wat sneller wordt. Was gister best wel heel positief verrast over mijn tempo en over hoe 'makkelijk' dat ging!
Nu is snelheid niet per definitie mijn doel, maar het is wel leuk als het niet helemaal als een tergend langzame slak is :') .
Leuk detail hierbij: mijn overall tempo gister was rond hetzelfde tempo als mijn hardlooptempo vrijdag _O-

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:39

Samantha wat fijn dat de sportmassage zo is bevallen! Ik herken het wel hoor, ik heb ook echt een hekel aan de kapper enzo, maar massages echt heerlijk (nouja... op het moment zelf niet met sportmassage, auw! maar achteraf wel :') )

Suusje26 wat een leuk gezelschap met rennen! Wel echt enorm vervelend van je voet/enkel. Gelukkig wel goed gegaan met wandelschoenen. Viel het de rest van de dag ook nog mee met de pijn?

Goof succes met je lange loop vandaag, ik hoop dat je wat minder beurs bent dan gisteren.

Supervixen wat klinkt dat mooi bij de Posbank! Ik denk dat ik deze meeting echt moet overslaan, ik vind het ook niet helemaal wat om bij de horeca te zitten wachten tot jullie klaar zijn met rennen ;) Hoe jammer ook want jullie lijken me allemaal hele gezellige mensen!
Wat een mooie omgeving kun jij lopen zeg!

Danseresje wat een bijleespost!
Mocht jij met de Bokt run gaan wandelen en je loopt niet heel snel snel dan zou ik wellicht graag met jou mee wandelen als je dat gezellig vindt. Als je uiteraard niet direct 30 ofzo wandelt want dat kan ik echt niet aan hahaha.
Je gaat echt lekker en met sprongen vooruit met hardlopen he, leuk!

Germie zo zie je maar wat rust kan doen, fijn dat je tempo zo ineens omhoog gaat.

Sherivey al vroeg op pad, knap hoor!

Hier heb ik inmiddels een hardloopschema uitgeprint, dan heb ik een beetje een richtlijn en hoop ik niet te hard van stapel te lopen. Viel me wel op in het zoeken/inlezen dat er echt veel verschillende schema's zijn! Ik heb er nu 1 uitgekozen die echt heel rustig opbouwt zodat ik rustig kan wennen. Als het te makkelijk zou worden (wat ik niet verwacht met mijn beroerde conditie :') ) kan ik altijd nog sneller door het schema gaan dan gepland.
Helaas is de broek die ik besteld had te groot dus de zoektocht gaat nog even verder. Ik denk ergens de komende dagen maar even tijd vinden om de Decathlon binnen te lopen, dan kan ik gelijk van alles passen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:59

Het waren intervals hoor, 300m's. Dus niet een lange afstand waarop ik ineens sneller was. Maar het gevraagde tempo zat ik ruim onder (gevraagd was 6.52, ik zat op zeg maar 6.10). Dat was inderdaad erg fijn. Ik hoop dat ik dat gevoel nog een tijd vast kan houden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:34

germie schreef:
Het waren intervals hoor, 300m's. Dus niet een lange afstand waarop ik ineens sneller was. Maar het gevraagde tempo zat ik ruim onder (gevraagd was 6.52, ik zat op zeg maar 6.10). Dat was inderdaad erg fijn. Ik hoop dat ik dat gevoel nog een tijd vast kan houden.

Maar dat is precies hoe je uiteindelijk ook sneller wordt op langere afstanden, door in intervallen vlotter te lopen en 6.10 is echt netjes! Vooral in vergelijking met jouw comfortabele duurtempo, en dat bedoel ik echt niet denigrerend, het is positief dat je met een fijn gevoel daar zo onder kan zitten tijdens een interval.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:41

Netjes Sherivey! O, zitten ze op je ochtendrondje te wachten elke keer? <<)

Muppet, dank je, had er flink mijn best op gedaan :j
Als ik ga wandelen met de Bokt-run, wandel gezellig mee hoor +:)+ . Ga dan echt geen 30 lopen, want dan ben ik veel later terug dan de renners.
Maar voorlopig lijkt het niet te gaan gebeuren op een datum dat ik kan. Wie weet een volgende keer!
Goed bezig dat je een schema hebt, hoop dat het gaat bevallen. Let er vooral op dat je niet te hard van stapel wil gaan qua snelheid.
En succes met je broek-zoektocht.
Ik moet voor de warme wandeldagen nog op zoek naar een nieuwe korte legging, ZONDER touwtjes aan de binnenkant in ieder geval. Zaterdag daar ook een vervelende plek aan over gehouden -O-