Het corona vaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Echwel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:40

Ik zeg dat het voor mij niet uitmaakt...
Ik.gun iedereen dat ze gevaccineerd worden en.als dat je beperkingen wegneemt.helemaal top..

Weet iemand hoe het zit als.je bv bij huisarts oproep hebt gehad en.je bent niet.komen opdagen
Kun je daarna wel naar ggd

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:06

Dank voor de felicitaties dames!

Ik heb pas 7 juli de tweede prik, pas augustus een beetje beschermd dus

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:07

Nee, nu al een beetje.

In augustus góed beschermd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:10

Ik dacht dat na eerste vaccinatie kans op erg ziek worden laag is en 10 dagen na 2de helemaal

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:12

Echwel schreef:
Ik dacht dat na eerste vaccinatie kans op erg ziek worden laag is en 10 dagen na 2de helemaal

Volgens mij klopt dit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:12

Morrie schreef:
Dank voor de felicitaties dames!

Ik heb pas 7 juli de tweede prik, pas augustus een beetje beschermd dus

Nee hoor, na de eerste prik ben je na twee weken al redelijk goed beschermd , volgens berichten uit Engeland 60 tot 70 % en bijna 100 % tegen ernstige Corona .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:14

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:20

En waar blijft die aangepaste strategie nou... ik wil verdorie mijn door de overheid geannuleerde AZ-prik van maandag opnieuw inplannen met wat dan ook!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:20

Ik snap heel goed de angst voor ernstige bijwerkingen van vaccins. Het is nogal wat, de kans is klein, maar het zal je maar overkomen.
En imo is het logisch dat je het voor je gevoel beste vaccin wil.
Ik ben zelf zo. Een hersenbloeding heb ik al gehad, het idee om nog iets in mijn hoofd te krijgen brrr

Maar vandaag sprak ik de huisarts. Zijn verhalen over de grote aantallen doodzieke en overleden corona patiënten, het feit dat hij zelf doodziek is geweest en het feit dat hij zijn vrouw direct AZ zou geven als dat voor haar beschikbaar was, hakten er ook wel in bij me.

Het is best heel lastig om een rationele afweging te maken in zulke emotionele aangelegenheden.

Hij begreep de angst voor AZ overigens heel goed. Maar hij maakt wel de rationele afweging dat de kans om ernstig ziek te worden van corona veel hoger is dan de kans op ernstige complicaties van het vaccin.
Hij had weinig begrip voor klagen over de maatregelen en/of je er niet aan houden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:22

Nikass schreef:
Ik snap heel goed de angst voor ernstige bijwerkingen van vaccins. Het is nogal wat, de kans is klein, maar het zal je maar overkomen.
Ik ben zelf zo. Een hersenbloeding heb ik al gehad, het idee om nog iets in mijn hoofd te krijgen brrr

Maar vandaag sprak ik de huisarts. Zijn verhalen over de grote aantallen doodzieke en overleden corona patiënten, het feit dat hij zelf doodziek is geweest en het feit dat hij zijn vrouw direct AZ zou geven als dat voor haar beschikbaar was, hakten er ook wel in bij me.

Het is best heel lastig om een rationele afweging te maken in zulke emotionele aangelegenheden.

Hij begreep de angst voor AZ overigens heel goed. Maar hij maakt wel de rationele afweging dat de kans om ernstig ziek te worden van corona veel hoger is dan de kans op ernstige complicaties van het vaccin.
Hij had weinig begrip voor klagen over de maatregelen en/of je er niet aan houden.

Mooie woorden

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:24

Nikass schreef:

Daar heeft hij ook gelijk in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:25

Fijne realistische huisarts, Ernst Kuipers heeft vorige week ook gewoon het AZ vaccin genomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:27

Zijn die risico’s niet wat groter bij vrouwen van een bepaalde leeftijd? Dat is Ernst toch niet?

Overigens, de pil en roken is ook een risico, als het vrouwe betreft die de pil slikken en roken, is het risico dan groter ? Of niet omdat het een andere trombose betreft (ik heb geen idee?)

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:28

Las net dat dat de Braziliaanse variant in opmars is en deze besmettelijker is en resistent voor het vaccin.
Nou was ik toch al niet van plan om me te laten prikken.
Op deze manier blijven we covid nog lang houden en lopen de vaccins achter op de mutaties.
De Braziliaanse variant is dodelijk ook als je al ingeënt bent. Ook voor jongeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:29

hoefijzers schreef:
Las net dat dat de Braziliaanse variant in opmars is en deze besmettelijke is en resistent voor de prik.
Nou was ik toch al niet van plan om me te laten prikken.
Op deze manier blijven we covid nog lang houden en lopen de vaccins achter op de mutaties.
De Braziliaanse variant is dodelijk ook als je al ingeënt bent. Ook voor jongeren.

Dan heb je niet goed gelezen. Dat is namelijk niet wat er in het artikel staat

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:47

Cer schreef:
Zijn die risico’s niet wat groter bij vrouwen van een bepaalde leeftijd? Dat is Ernst toch niet?

Overigens, de pil en roken is ook een risico, als het vrouwe betreft die de pil slikken en roken, is het risico dan groter ? Of niet omdat het een andere trombose betreft (ik heb geen idee?)

Ik begreep van de huisarts dat het risico voor vrouwen onder de 60 groter is omdat de meeste van hen (nog) de pil gebruiken en nog iets (?) wat een verhoogde kans op trombose geeft.
Door de combinatie van meerdere medicatie welke een verhoogde kans op trombose geeft loop je een groter risico.
Vrouwen die de overgang al achter de rug hebben en geen anticonceptie meer gebruiken hebben daarom géén verhoogd risico.
Mensen uit de risicogroep hebben volgens hem niet meer kans op ernstige bijwerkingen van het vaccin dan ieder ander.
Alleen mensen die bloedverdunners gebruiken zouden kans hebben op kleine complicaties door het prikken (wat moeilijker te stoppen bloedverlies uit je bovenarm)
Volgens hem geen probleem, heeft alleen wat extra aandacht nodig van de arts die de prik zet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:59

Nikass schreef:

Ik denk dat vrijwel iedereen werkzaam in de gezondheidszorg er zo over denkt!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:12

Ik vind alleen die laatste zin niet zo, juist van iemand in de zorg verwacht je empathie. Als huisarts moet je ook een luisterend oor bieden voor mensen die klagen over de maatregelen. Ook je niet aan houden is relatief. Het is nogal een verschil of je een illegaal feest geeft, of wel samen met je partner naar je ( schoon) ouders gaat, in plaats van alleen zoals eigenlijk zou moeten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:14

Nikass schreef:
Cer schreef:

Ik begreep van de huisarts dat het risico voor vrouwen onder de 60 groter is omdat de meeste van hen (nog) de pil gebruiken en nog iets (?) wat een verhoogde kans op trombose geeft.
Door de combinatie van meerdere medicatie welke een verhoogde kans op trombose geeft loop je een groter risico.
Vrouwen die de overgang al achter de rug hebben en geen anticonceptie meer gebruiken hebben daarom géén verhoogd risico.
Mensen uit de risicogroep hebben volgens hem niet meer kans op ernstige bijwerkingen van het vaccin dan ieder ander.
Alleen mensen die bloedverdunners gebruiken zouden kans hebben op kleine complicaties door het prikken (wat moeilijker te stoppen bloedverlies uit je bovenarm)
Volgens hem geen probleem, heeft alleen wat extra aandacht nodig van de arts die de prik zet.

Wanneer je het gezondheidsformulier invult voor de vaccinatie dan word er gevraagd naar bloedverdunners en welk merk. Bij binnenkomst krijg je, wanneer er tussen inname en prikken minder dan zes uur zit een rode kaart. Waar ik de humor vanochtend wel van kon inzien. Dit geeft je af aan de volgende assistente en zij geeft aan dat je 10 minuten flink druk op de injectie plek moet uitoefenen. Netjes gedaan, thuis nog een coldpack op de arm en moet zeggen, tot nu toe valt het mee. Vanmiddag heel erg koud, nu een beetje gloeiend gevoel op de benen en iets of wat wattig gevoel. Zal me benieuwen hoe het vannacht gaat.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-04-21 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:16

SusanH schreef:
Ik vind alleen die laatste zin niet zo, juist van iemand in de zorg verwacht je empathie. Als huisarts moet je ook een luisterend oor bieden voor mensen die klagen over de maatregelen. Ook je niet aan houden is relatief. Het is nogal een verschil of je een illegaal feest geeft, of wel samen met je partner naar je ( schoon) ouders gaat, in plaats van alleen zoals eigenlijk zou moeten.

Daar ga je de tijd van de huisarts toch niet voor gebruiken? Klagen mag, doe maar op feestboek of de buurvrouw of hier maar niet bij de huisarts, die heeft op dit moment echt wel wat anders te doen. Met al je zorgen daar terecht kunnen, zeker.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:17

Citaat:
Wanneer je het gezondheidsformulier invult voor de vaccinatie dan word er gevraagd naar bloedverdunnend en wel merk. Bij binnenkomst krijg je, wanneer er tussen inname en prikken minder dan zes uur zit een rode kaart. Waar ik de humor vanochtend wel van kon inzien. Dit geeft je af aan de volgende assistente en zij geeft aan dat je 10 minuten flink druk op de injectie plek moet uitoefenen. Netjes gedaan, thuis nog een coldpack op de arm en moet zeggen, tot nu toe valt het mee. Vanmiddag heel erg koud, nu een beetje gloeiend gevoel op de benen en iets of wat wattig gevoel. Zal me benieuwen hoe het vannacht gaat

Hou ons op de hoogte

Ik heb mijn man al gezegd als ik er ziek van ben hij mijn taken over moet nemen

Als ik na inenting vergiftigd ben heeft hij gekookt :D :D
Laatst bijgewerkt door Echwel op 13-04-21 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:18

Daarom heb ik pizza besteld. }>

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:19

bigone schreef:
Daarom heb ik pizza besteld. }>

I like

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:21

SusanH schreef:

Hier kijken mensen nergens naar dus ofwel met je partners naar je schoonouders gaan→ als dat het minste zou zijn :=

Dat maakt het voor ons erg lastig en ook wel verdrietig en soms ook wat alleen voelend. Wij zijn vrij precies. Voorbeeldje vanmiddag kwamen er 3 jongeren naar o ns huis dat te koop staat te kijken I(was binnen de regels). Zien ze dat wij een mondkapje ophebben en krijgen we de verbaasde vraag of we dat van hen ook verwachten. Uh...ja dus, want niet zij maar wij zitten in de risico groep. Braaf deden ze wat we vroegen.
En zo gaat het hier de hele dag door terwijl hier de besmettingen op dit moment de spuigaten uitlopen. Dat is vermoeiend. Van de week was ik het zo vreselijk zat (vriendin), dat ik de overlijdenskaart heb gepakt van iemand die 3 weken geleden begraven is ten gevolge van covid. Toen werd het stil en toen kwam er wat begrip. Of anders gezegd, hier is het voor veel mensen nog steeds een ver van mijn bed show. Wij zijn de enige die eigenlijk vrij consequent ons aan de regels houden. Ook dat is de opluchting dat ik over 5 weken 2x geënt bent en dan is het gezeur klaar en lopen wij in elk geval minder tot geen risico door het gedrag van anderen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:30

Ik smacht ook naar die opluchting Pien!

Nee Susan, een dergelijke empathie verwacht ik niet van een huisarts.
Ja er is ellende als gevolg van de maatregelen, maar dit staat toch echt nog altijd niet in verhouding tot de ernstige gezondheidsproblemen als gevolg van corona. En hij krijgt nog steeds dagelijks mensen op zijn spreekuur die corona nog altijd bagatelliseren. En ook treft hij nog dagelijks mensen die corona positief zijn als gevolg van het feit dat anderen het niet zo nodig vinden om maatregelen na te leven.

Hij vertelde over een gezin waarvan de 49 jarige moeder en de dochter inmiddels overleden zijn, en de vader ligt in het ziekenhuis. Ik zag het verdriet in zijn ogen.