Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:54

bigone schreef:
Op het moment dat Andrew Wakefield word aangehaald kun je het filmpje bij grof vuil zetten. Ook al zitten er misschien wat redelijke stukken in, Wakefield is absoluut compleet gestoord.

Mee eens.

IMANDRA

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:59

Ik quote Secricible even uit een ander topic, het twitterdraadje wat ze gevonden heeft is volgens mij een goede analyse van dat filmpje, mocht iemand dat interessant vinden.

secricible schreef:
Ik ben een complete twitternoob, maar deze man heeft er 70 tweetal aan gewijd om op dit verhaal te reageren. Zijn account is @danieltuijnman

Hopelijk werkt dit

https://twitter.com/DanielTuijnman/stat ... 14752?s=20

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:18

Ik moet maar in Andalusië gaan wonen .... zit er net naast.

De stijging van de aantallen positief getesten is hier enorm.

Afbeelding

Dit zijn de laatste twee weken, aantallen per 100000 inwoners. Onze gemeente, waar het na de piek begin oktober weer helemaal terug bij af is, staat bovenaan. Gemeente dus weer afgesloten.

Net als bijvoorbeeld de stad Murcia. Men roept mensen op om thuis te blijven, maar houdt wel de winkels open. Je kan over de koppen lopen in de grote, overdekte winkelcentra. Zie ik in de krant ... want wij komen echt nergens.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:00

IMANDRA schreef:
Ik quote Secricible even uit een ander topic, het twitterdraadje wat ze gevonden heeft is volgens mij een goede analyse van dat filmpje, mocht iemand dat interessant vinden.

secricible schreef:
Ik ben een complete twitternoob, maar deze man heeft er 70 tweetal aan gewijd om op dit verhaal te reageren. Zijn account is @danieltuijnman

Hopelijk werkt dit

https://twitter.com/DanielTuijnman/stat ... 14752?s=20

BOOM! Heel goed gedaan van meneer Tuijnman. Helemaal uitgeplozen van zin tot zin.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:33

Pandora2 schreef:
Als we dan toch heen en weer gaan zwaaien... Belgie is al weken zo ongeveer het beste jongetje van de klas met nog geen 2000 besmettingen per dag :D
En dan lees ik net dat de besmettingen in Brussel met ongeveer 50% gestegen zijn... :')
Oftewel het is een hele dunne lijn :Y)

Dat eerste is echt super en gaat al een tijd de goede kant op. Maar qua ziekenhuisopnamen (relatief) en mensen in het ziekenhuis (absoluut) zitten ze boven Nederland. Is het beleid qua opname daar misschien nog anders dan hier?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:47

veerledec schreef:
Pandora2 schreef:
Als we dan toch heen en weer gaan zwaaien... Belgie is al weken zo ongeveer het beste jongetje van de klas met nog geen 2000 besmettingen per dag :D
En dan lees ik net dat de besmettingen in Brussel met ongeveer 50% gestegen zijn... :')
Oftewel het is een hele dunne lijn :Y)

Dat eerste is echt super en gaat al een tijd de goede kant op. Maar qua ziekenhuisopnamen (relatief) en mensen in het ziekenhuis (absoluut) zitten ze boven Nederland. Is het beleid qua opname daar misschien nog anders dan hier?

Ik heb echt geen idee hoe het beleid hier momenteel is. Vermoed dat iedereen die het nodig heeft opgenomen wordt aangezien er op de IC plek genoeg is. Maar dit is bij jullie misschien ook zo ?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:00

Je hebt natuurlijk dat stukje keuze vrijheid van burgers. Het is niet zo dat mensen worden geweigerd. maar dat lijkt mij wel een groot verschil.
Zal het niet eerder afhangen van de mensen die het virus treft? Oudere mensen worden vaker opgenomen (en ik weet dat jonge mensen ook worden opgenomen maar wel minder vaak )
Als de mensen die besmet raken nog steeds vaak ouder zijn in België blijven die ziekenhuis cijfers helaas wel hoog natuurlijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:43

Ja, dat bedacht mij ook al. Wij zijn misschien gewoon een ouder volk :D
Geen idee hoe het precies zit met de gemiddelde leeftijd in beide landen, maar kan inderdaad een verschil maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:54

Wordt er in Belgie met ouderen gesproken over of zij nog wel of niet naar het ziekenhuis willen?
In Nederland is dat, zeker in de verpleeghuizen, heel normaal. De meeste ouderen blijken dat niet meer te willen, vandaar dat je dus relatief weinig ziekenhuisopnames hebt vanuit die leeftijdscategorie.
Die worden namelijk in de verpleeghuizen verzorgd en komen niet op de IC terecht...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:56

Achterom schreef:
Wordt er in Belgie met ouderen gesproken over of zij nog wel of niet naar het ziekenhuis willen?
In Nederland is dat, zeker in de verpleeghuizen, heel normaal. De meeste ouderen blijken dat niet meer te willen, vandaar dat je dus relatief weinig ziekenhuisopnames hebt vanuit die leeftijdscategorie.
Die worden namelijk in de verpleeghuizen verzorgd en komen niet op de IC terecht...

Dat verschil lijkt mij wel heel groot als je naar de besmettingen in België kijkt.
Er zijn namelijk wel mensen uit die groep die opgenomen worden als ze dat willen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:16

Hier wordt dat inderdaad ook gevraagd of ze nog naar het ziekenhuis willen of niet.
Ook voor het coronatijdperk werd dit vanuit de WZC doorgesproken met de mensen en genoteerd.

Maar ik heb het idee dat hier toch heel veel ouderen echt wel nog naar het ziekenhuis willen.

Behalve mijn oude boerbuurvrouw dan, die wilde niet meer. 92 jaar, nog thuiswonend en ze is erdoor gekomen. Maar zulke wonderen kom je spijtig genoeg niet veel tegen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:44

Naar mijn idee gaat het ook veel verder dan "vragen". De cultuur in NL daaromtrent is gewoon heel anders. Dat is vrij ongrijpbaar, maar maakt dat mensen sneller vrede hebben met niet naar het zkh gaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:56

secricible schreef:
Naar mijn idee gaat het ook veel verder dan "vragen". De cultuur in NL daaromtrent is gewoon heel anders. Dat is vrij ongrijpbaar, maar maakt dat mensen sneller vrede hebben met niet naar het zkh gaan.

Dat denk ik ook inderdaad. Sowieso heb ik het idee dat oudere mensen ook zonder Corona vaak zelf er voor kiezen om te sterven.
Dat herken ik in mijn eigen omgeving tenminste wel heel erg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:10

secricible schreef:

Soms vraag ik me af of er in NL ook wat sociale druk achter zit.
Misschien een eigen angst want als ik zou voelen dat verzorging voor mijn kinderen te zwaar zou zijn of ze het liever niet zouden willen dan geloof ik dat ik ook me niet meer zou laten op nemen terwijl ik dit anders wellicht wel zou willen.
Ik heb zelf mijn ouders jaren verzorgd en vond dat heel fijn om te doen ook al was het af en toe echt wel pittig naast 3 puberkinderen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:13

Tijdens de eerste golf heb ik dat ook pas beseft, wij België hebben nog veel meer die blijkbaar katholieke gedachte van iedereen helpen, hoe oud ook, allemaal naar het ziekenhuis en hopen dat ze het overleven, terwijl men in Nederland veel vaker kiest om niet meer behandeld te worden als je oud bent.

Was ik me voorheen nooit van bewust!
Maar heb wel liever onze mentaliteit :o

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:14

Mijn man (78) is tijdens de eerste corona golf gebeld door de huisarts met de vraag of hij evt. nog naar het ziekenhuis zou willen en op de ic. Dit is in zijn dossier gezet.
Ik begreep dat de huisarts alle patiënten van boven de 70 gebeld had met deze vraag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:16

Je kan zo'n telefoontje Nederlands bot vinden, of je kan het slim en preventief vinden. Feit is nu wel dat het in zijn dossier staat en dat is een goede zaak. Op het moment dat jouw man dan wilsonbekwaam is, ligt wat hij wil vast en dat is mooi.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:20

Maar in België is dat vb ook minder nodig, want daar gaat en wilt zo goed als iedereen naar het ziekenhuis indien ziek, zeker nog maar boven de 70 (misschien dat het boven de 85 ofzo wel al anders is). En daarom dus niet efficiënt, want andere mentaliteit.

Verdere familie van me 89 en 87 ofzo allebei nog in het ziekenhuis opgenomen vanwege covid (terwijl ze al onderliggende problemen hadden, nl diabetes en de man kanker) (en ook overleefd, al moet ik dat nog eens controleren :+ )
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 10-01-21 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:20

Maar hoeveel ouderen durven bij zo n vraag die misschien iets minder vrijblijvend wordt gesteld te zeggen ik wil toch naar het ziekenhuis. Want ik wil graag nog blijven leven. Ik vind dat stuk zorg in nederland niet iets waar ik trots op ben. Omdat je in feite daarmee aangeeft als land dat ouderen eigenlijk niet heel erg de moeite zijn om voor te vechten. Zeker vanaf 70. Dan heb je potdorie net je pensioen pas en vinden artsen dat je eigenlijk al niet meer op de ic thuis hoort. -O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:21

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Soms vraag ik me af of er in NL ook wat sociale druk achter zit.
Misschien een eigen angst want als ik zou voelen dat verzorging voor mijn kinderen te zwaar zou zijn of ze het liever niet zouden willen dan geloof ik dat ik ook me niet meer zou laten op nemen terwijl ik dit anders wellicht wel zou willen.
Ik heb zelf mijn ouders jaren verzorgd en vond dat heel fijn om te doen ook al was het af en toe echt wel pittig naast 3 puberkinderen.

Ik denk dat dit in ieder westers land zo is :)
Wel zou het Nederland sieren als je mensen niet zo kort als je mensen echt in huis neemt.
Ook ik heb jaren met m’n vader voor m’n oma gezorgd. En ook mijn oude overbuurman hebben we jaren voor gezorgd (geen familie)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:22

karuna schreef:
Maar hoeveel ouderen durven bij zo n vraag die misschien iets minder vrijblijvend wordt gesteld te zeggen ik wil toch naar het ziekenhuis. Want ik wil graag nog blijven leven. Ik vind dat stuk zorg in nederland niet iets waar ik trots op ben. Omdat je in feite daarmee aangeeft als land dat ouderen eigenlijk niet heel erg de moeite zijn om voor te vechten. Zeker vanaf 70. Dan heb je potdorie net je pensioen pas en vinden artsen dat je eigenlijk al niet meer op de ic thuis hoort. -O-

Ik ben nog lang geen 70, zelfs nog geen 30 maar ik wil juist dat ze mij die vraag wel stellen. Ic is voor iedereen zwaar.
Je bent daar toch zelf bij? Waarom dat als druk zien? Ik heb het niet als aanvallende vraag gezien toen ze vroegen om wel of niet reanimeren bij mijn oma haar heup operatie en zij ook niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:24

Mijn ene opa ook, was 84 of zo, had laatste stadium copd, wou euthanasie, tot puntje bij paaltje kwam en hij er nog een klaplong bovenop kreeg. Hij moest en zou naar ziekenhuis en wou alles om te overleven -> ambulance is gekomen, meer dan een week ziekenhuis en ze hebben er hem weer even opgelapt, terwijl hij dan enkele maanden later is gestorven aan zijn copd.

Dus wel echt heel andere mentaliteit dan in Nederland.
En ik denk juist dat Nederland de uitzondering is, misschien de scandinavische landen ook?

Maar Fr, Spanje, Italië enzo hebben toch ook nog meer die katholieke insteek.
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 10-01-21 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:24

Je bent er idd zelf bij. Bovendien zitten veel ouderen helemaal niet meer te wachten op IC behandeling enzo, maar als ze eenmaal zo ziek zijn kunnen ze er vervolgens niet meer goed tegenin gaan omdat ze daar gewoonweg geen puf voor hebben.
Ik vind het een prima vraag om te stellen :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:25

Schemerdier schreef:
Mijn ene opa ook, was 84 of zo, had laatste stadium copd, wou euthanasie, tot puntje bij paaltje kwam en hij er nog een klaplong bovenop kreeg. Hij moest en zou naar ziekenhuis en wou alles om te overleven -> ambulance is gekomen, meer dan een week ziekenhuis en ze hebben er hem weer even opgelapt, terwijl hij dan enkele maanden later is gestorven aan zijn copd.

Het is niet dat dit je dan wordt geweigerd in Nederland?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:26

Schemerdier schreef:

Ik zou, als het mezelf betreft, hierbij dus juist gedacht hebben: laat me maar vredig sterven (dus geef me pijnstilling/maak me in slaap).

Maar dat is inderdaad een eigen keuze. Die keuze mag je in NL ook gewoon maken gelukkig. Maar ik vind het wel goed dat er op zo’n moment wordt gevraagd “gaan we dit nog doen?” :j