De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:32

Komop Rutte doe nu iets voordat we volgende week ook aan de 5000 zitten en dan zeker zeggen: ‘dit hadden we niet zien aankomen’ |(

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:32

Pandora2 schreef:
Denemarken zou nu ook in lockdown zijn.
Gelezen in een ander topic.

En reisadvies naar Spanje is aangepast. Vooral regio Madrid en Baskenland zijn hard getroffen.

De inburgeringen zijn ook gestopt in Denemarken las ik op de live ticker van NTV. In de wet staat dat je een ambtenaar de hand moet schudden om je inburgering officieel te maken en met het oog op Corona leek het de Deense overheid beter om dat momenteel niet te doen. Met handschoenen kan overigens ook niet, want in de wet staat dat de handpalmen elkaar moeten raken.

India heeft momenteel ook een inreisverbod voor toeristen. Diplomaten, overheidsfunctionarissen en vertegenwoordigers van internationale organisaties zoals de VN blijven welkom, evenals mensen die voor zaken of projecten in India moeten zijn.
https://www.nd.nl/nieuws/varia/959292/i ... -visa-meer

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:35

Oh echt ? Gaan die inburgeringen in Denemarken nog via zulke strikte regels ?
Zo leert een mens toch weer wat bij :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:37

Wij zijn een nuchter volk, dus wij raken niet in paniek toch? :? maar ja steeds meer mensen komen thuis wereldwijd. Frankrijk 60000 plus mensen zit thuis. Meer dan 2000 bedrijven staan stil nu. Australie overweegt ook inreisverbod voor europeanen nu.

Ik ga zo honden grondig uitlaten in het bos maar. En daarna weer wat boodschappen doen. Nou ja laten doen dan. Gister wat vergeten dat ik nu misgrijp. 8)7 Benieuwd hoe de supermarkt erbij ligt kwa zeep en zo.

Koorts hier nu 1,5 dag volledig weg *\o/* hoesten aardig minder, hoofdpijn gezakt. Alleen een enorme loopneus opeens

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:38

kiki1976 schreef:
...Lees ook nu dat ze in Heiloo een quarantainelocatie hebben. Daarin hebben ze nu de eerste persoon in geplaatst. Deze meneer uit Hoorn heeft wel wel de symptomen maar is niet besmet.
Omgekeerde wereld, maar zolang hij daar alleen zit zit ie veilig :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:39

Berdien schreef:
Maar met dat thuisblijven he. Wie moet er dan thuisblijven? Want er zijn heel wat mensen met banen waarbij het helemaal niet zo handig is dat ze thuis blijven. Moet winkelpersoneel dan ook thuis blijven? De politie? Vrachtwagenchauffeurs die de winkels bevoorraden? Je kunt echt niet zomaar zeggen 'Ho. Stop. Vanaf nu blijft iedereen thuis'. Dán krijg je pas paniek en enorme toestanden.

Nee, maar er zijn ook beroepen of bedrijven waar het wel kan. Ik kan in principe mijn werk vanuit elk deel in de wereld doen mits er een internetverbinding is (die dan wel beveiligd moet zijn).
Bij ons is er nog niet gezegd dat we mogen thuiswerken behalve die ene dag in de week die je vaak al had. Echter, er begint wat te veranderen in de zin van als je denkt dat het beter is om thuis te werken, dan mag dat. Dus ga je die groep al laten thuiswerken, dan heb je minder reisbewegingen op piekmomenten in het openbaar vervoer bijvoorbeeld. Diezelfde mensen gaan dan nog wel sporten in een sportschool, of laten gewoon de hond uit en gaan hardlopen (laatste 2 geen enkel risico), maar in die sportschool is het een lokaler risico. Ook zullen de thuiswerkers af en toe toch moeten vergaderen. Dat kan soms wel met skype o.i.d. maar bij ons heb je ook wel de 'meekijkklusjes'. En dat gaat dan eigenlijk niet meer. Dus 95% van het werk zal wel gewoon doorgaan, maar er zullen toch uiteindelijk dingen blijven liggen als iedereen op afdelingen waar thuisgewerkt kan worden die ineens voor 2 weken gaat doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:41

lovee schreef:
Reizen naar Amerika gestopt. Trump weet zelf niet eens hoeveel mensen er daar Corona hebben vanwege geen testen. Verspreid zich daar ook wel zonder Europianen..

Natuurlijk, het is daar al lang. Sommige Staten zijn ook al erg getroffen. Maar opzich lijkt me dit geen slechte maatregel.
Amerika heeft veel bijkomende zorgen: veel mensen niet verzekerd. Een test voor een onverzekerde kost 1600$. Daar komen eventueel nog kosten voor de behandelingen bij. Staten zijn nu aan het kijken of ze dit soort zaken kunnen bekostigen, zonder dat burgers zelf voor de kosten opdraaien.

karuna
Drukke kabouter

Waarom zou je vandaag nog als toerist naar Amerika vliegen in de wetenschap dat je niet meer terugkomt voorlopig? Nos live blog filmpje. Link lukt niet sorry Y;(

Oei die chauffeur :oo
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-03-20 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Dat was idd te verwachten en er zullen er ook vast wel meer volgen (helaas).

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:42

Pandora2 schreef:

Kennelijk wel ja, ik had ook geen idee. Het is een vrij nieuwe wet en het is een laatste stap om te laten zien dat je Deens bent. Er is echter ook al kritiek op gekomen, want sommige moslims en Joden willen geen handen schudden met mensen van het andere geslacht wanneer er geen familiaire relatie is, aldus Reuters.
Zie de linkjes hieronder voor meer info:
https://www.nytimes.com/2020/03/07/worl ... nship.html
https://www.reuters.com/article/us-denm ... SKCN1PB29Q

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:43

In mijn regio kun je niet meer voor instappen en zijn de voorste 2 rijen in de bus afgezet. Dat vond ik wel een slim idee.

Ik heb het idee dat landen ook gewoon niet (efficient) met elkaar praten. Volgens mij valt er best iets te leren in Zuid-Korea met de lage sterfte cijfers.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-03-20 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:44

germie schreef:
Berdien schreef:
Maar met dat thuisblijven he. Wie moet er dan thuisblijven? Want er zijn heel wat mensen met banen waarbij het helemaal niet zo handig is dat ze thuis blijven. Moet winkelpersoneel dan ook thuis blijven? De politie? Vrachtwagenchauffeurs die de winkels bevoorraden? Je kunt echt niet zomaar zeggen 'Ho. Stop. Vanaf nu blijft iedereen thuis'. Dán krijg je pas paniek en enorme toestanden.

Nee, maar er zijn ook beroepen of bedrijven waar het wel kan. Ik kan in principe mijn werk vanuit elk deel in de wereld doen mits er een internetverbinding is (die dan wel beveiligd moet zijn).
Bij ons is er nog niet gezegd dat we mogen thuiswerken behalve die ene dag in de week die je vaak al had. Echter, er begint wat te veranderen in de zin van als je denkt dat het beter is om thuis te werken, dan mag dat. Dus ga je die groep al laten thuiswerken, dan heb je minder reisbewegingen op piekmomenten in het openbaar vervoer bijvoorbeeld. Diezelfde mensen gaan dan nog wel sporten in een sportschool, of laten gewoon de hond uit en gaan hardlopen (laatste 2 geen enkel risico), maar in die sportschool is het een lokaler risico. Ook zullen de thuiswerkers af en toe toch moeten vergaderen. Dat kan soms wel met skype o.i.d. maar bij ons heb je ook wel de 'meekijkklusjes'. En dat gaat dan eigenlijk niet meer. Dus 95% van het werk zal wel gewoon doorgaan, maar er zullen toch uiteindelijk dingen blijven liggen als iedereen op afdelingen waar thuisgewerkt kan worden die ineens voor 2 weken gaat doen.

Is er geen mogelijkheid tot het delen van schermen bv? Zo doet mijn man dat namelijk, die zeer regelmatig dingen moet uitleggen aan anderen op afstand - wereldwijd.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:44

Zolang je werk niet van levensbelang is, zou ik zeggen thuisblijven.
Als je wel moet werken, zoveel mogelijk afstand houden, hygiëne regels in acht nemen. En je gezond verstand gebruiken.
Heb je klachten? Blijf lekker thuis, of je het nu onzin vind of niet.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:45

BeFunny schreef:
Ik weet niet of deze al gedeeld is hier. Niet zo belangrijk als een lockdown van Denemarken. Maar ze konden hier op wachten.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/401063 ... met-corona

In Berlijn laten ze nu de voorste deur gesloten waardoor mensen alleen achter in kunnen stappen. Op die manier hoeven ze niet te dicht bij de buschauffeur in de buurt te komen, aldus de NTV live ticker.

In de live ticker staat ook dat Tsjechië grenscontroles gaat invoeren aan de grenzen met Duitsland en Oostenrijk.

https://www.n-tv.de/panorama/09-35-Tsch ... 26512.html

Pandora2

Destination schreef:
Pandora2 schreef:

Kennelijk wel ja, ik had ook geen idee. Het is een vrij nieuwe wet en het is een laatste stap om te laten zien dat je Deens bent. Er is echter ook al kritiek op gekomen, want sommige moslims en Joden willen geen handen schudden met mensen van het andere geslacht wanneer er geen familiaire relatie is, aldus Reuters.
Zie de linkjes hieronder voor meer info:
https://www.nytimes.com/2020/03/07/worl ... nship.html
https://www.reuters.com/article/us-denm ... SKCN1PB29Q

Thanks ! :D

Destination

cursebreaker schreef:
Is er geen mogelijkheid tot het delen van schermen bv? Zo doet mijn man dat namelijk, die zeer regelmatig dingen moet uitleggen aan anderen op afstand - wereldwijd.

Dat is zeker mogelijk, dit kan zelfs al via Skype. Een andere optie is teamviewer, waarbij je de andere persoon ook toestemming kan geven om dingen te doen op jouw laptop/pc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:46

Berdien schreef:
Eh nee. De grenzen gaan niet dicht :+De grenzen gaan dicht voor reizigers vanuit Europa, maar vanuit de UK mogen mensen gewoon van en naar de VS vliegen.

Bron? Er is een verschil tussen Europa en EU he...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 12-03-20 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Destination schreef:
BeFunny schreef:
Ik weet niet of deze al gedeeld is hier. Niet zo belangrijk als een lockdown van Denemarken. Maar ze konden hier op wachten.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/401063 ... met-corona

In Berlijn laten ze nu de voorste deur gesloten waardoor mensen alleen achter in kunnen stappen. Op die manier hoeven ze niet te dicht bij de buschauffeur in de buurt te komen, aldus de NTV live ticker.

In de live ticker staat ook dat Tsjechië grenscontroles gaat invoeren aan de grenzen met Duitsland en Oostenrijk.

https://www.n-tv.de/panorama/09-35-Tsch ... 26512.html

Was ik toevallig gister nog aan't denken toen ik een bus langs zag rijden. Dan toch idd voorste deur dicht en achter in stappen aangezien daar ook gewoon met de kaart betaald kan worden.

BeFunny

DubbelDun schreef:
Dat was idd te verwachten en er zullen er ook vast wel meer volgen (helaas).

Idd. Ik mijd het OV sowieso al zoveel mogelijk. Vaak genoeg gehad dat het een proestende bende was.

Zo ga je het virus iig niet binnen de perken houden want het verspreid zich zo wel echt als een lopend vuurtje.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:47

Destination schreef:
cursebreaker schreef:

Dat is zeker mogelijk, dit kan zelfs al via Skype. Een andere optie is teamviewer, waarbij je de andere persoon ook toestemming kan geven om dingen te doen op jouw laptop/pc.

Ja, daar maken ze in zijn bedrijf idd ook dagelijks gebruik van en hij werkt meestal ook met 2 schermen. Dat zal met thuiswerken waarschijnlijk niet kunnen - al zijn ze wel aan't kijken of er extra schermen nog opgetrommeld kunnen worden.

Zo heeft onlangs iemand van de Adobe customer service ook met toestemming mij geholpen vanaf afstand. Verrekte handig :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:48

LadyMadonna schreef:
Berdien schreef:
Eh nee. De grenzen gaan niet dicht :+De grenzen gaan dicht voor reizigers vanuit Europa, maar vanuit de UK mogen mensen gewoon van en naar de VS vliegen.

Overal wordt Europa gezegd, maar eigenlijk wordt het Schengengebied bedoeld:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51846923

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:49

karuna schreef:
Wij zijn een nuchter volk, dus wij raken niet in paniek toch? :? maar ja steeds meer mensen komen thuis wereldwijd. Frankrijk 60000 plus mensen zit thuis. Meer dan 2000 bedrijven staan stil nu. Australie overweegt ook inreisverbod voor europeanen nu.

Ik ga zo honden grondig uitlaten in het bos maar. En daarna weer wat boodschappen doen. Nou ja laten doen dan. Gister wat vergeten dat ik nu misgrijp. 8)7 Benieuwd hoe de supermarkt erbij ligt kwa zeep en zo.

Koorts hier nu 1,5 dag volledig weg *\o/* hoesten aardig minder, hoofdpijn gezakt. Alleen een enorme loopneus opeens

hier was alle zeep weg zondag XD

gelukkig hebben mijn ouders voorraad handzeep dus daar wat van gekregen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 10:49

LadyMadonna schreef:
Berdien schreef:

Bron? Elke nieuwssite ter wereld zo ongeveer :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:50

De chauffeurs zijn alleen veilig als zij op hun zitplaats een overdruk heeft, dus dat de luchtdruk niet zijn kant op kant maar verder de bus in. Áls hij dan toch/al besmet blijkt zijn de passagiers wel de l*l...