Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stral

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:14

Hoi! Ik val hier ook even binnen, ik lees al een tijdje mee en deze week eindelijk de goede voornemens in de praktijk (proberen) omzetten. Ben het laatste jaar wat kilo's bijgekomen en die moeten er weer af...
Huidig gewicht: 72, ik wil er minstens 5 af. 67 is mijn 'normaal' gewicht (lengte = 168cm).
Al een paar keer een poging ondernomen maar het vlot toch niet meer zoals vroeger (ik ben altijd wel een beetje een schommelaar geweest tussen 67-70). Lijkt wel alsof het er allemaal nog beter aan blijft plakken met 28 te worden :P

Ik probeer met my fitness pal alles mooi bij te houden, vanavond staat er echter nog een etentje op restaurant gepland, hoe doen jullie dat dan?

Ik had hier ergens gelezen hoe de verhouding koolhydraten-eiwit-vet moest zijn, die staat nu op 30-40-30%. Is dat ok? Ik vond daarover verschillende dingen terug op internet...

Jullie zijn verder heel interessant wat ideetjes voor variërende maaltijden betreft :) Ik zag vrij vaak wraps passeren, zijn dat dan echt de tortilla-wraps die jullie kopen in de winkel of bestaan daar verschillen in waar je ook nog moet op letten? :) Domme vraag misschien...

Oh oh en nog 1 groot mysterie voor mij, als Belg weet ik niet wat jullie met kwark en huttenkase (ofzoiets?) bedoelen :D Ik ken hier yoghurt en platte kaas, is dat dan hetzelfde? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:23

Ik heb gewoon de tortilla wraps van de AH, de kleintjes :)

Hüttenkase is een heel jonge kaas. Het zijn witte kleine kaasbolletjes in vocht. Ik heb geen idee hoe jullie dat noemen :P Kwark is ook heel jonge kaas maar is wel één geheel. Lijkt inderdaad een beetje op yoghurt, maar dan veel dikker.

De verhoudingen eiwit/koolhydraten/vetten kan ik zo niet zeggen of dat goed is voor jou want ik ken je exacte doelen niet. Afvallen kan zoveel betekenen. Wil je vet kwijtraken, wil je spieren opbouwen, maakt het je allemaal niet uit, zolang dat cijfertje op de weegschaal maar naar je zin wordt?
Hoeveel kcal mag je nuttigen volgens je app? Meestal klopt die niet namelijk, dus daarmee zijn de verhoudingen sowieso al scheef.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:51

Dat van die kwark vraag ik omdat het mij opvalt dat die veel vaker gegeten wordt hier, dan yoghurt. Is er iets 'niet goed' aan yoghurt? Valt in mijn hoofd toch wel onder de noemer 'gezond eten', dacht ik?

Hmm, mijn doel. Ik wil fitter en strakker zijn, dat hangt volgens mij sowieso wel wat samen met vermageren ook? Het cijfer op de weegschaal doet er niet echt toe, wat mij vooral héél erg stoort, is dat ik het merk met paardrijden, die extra kilo's. Ik lijk ook veel meer vocht op te houden dan vroeger (nu met warm weer raak ik na een dag (zittend) werken vb niet in mijn rijlaarzen... Kuiten 'spannen' dan ook echt het eerste kwartier dat ik rij, heel storend). Het lukt minder goed om stabiel te blijven zitten en op wedstrijd (in combinatie met wat stress miscchien?) val ik bijna dood na de proef, of zo lijkt het toch te voelen :)
Ik heb mij ingeschreven in de sportschool ook sowieso, ben nog wat aan het zoeken wat betreft ideale cardio- en kracht-schema's nu :)

De app staat op 1200 kcal, wat mij inderdaad enorm weinig lijkt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:54

Kwark zitten meer eiwitten in. Als je spieren Wilt opbouwen of Wilt herstellen na een zware training is kwark fijn en ik vind het ook net wat lekkerder dan magere yoghurt bijvoorbeeld...

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:26

Platte kaas is hetzelfde als kwark as far as i'm concerned :))

En wat kim zegt idd over de yoghurt :)) Ik neem zelf wel vaker griekse yoghurt dan magere kwark, puur omdat ik het lekkerder vind en omdat daar ook veel eiwit in zit (350gr griekse yoghurt 0% vet en 250gr magere kwark hebben bijna dezelfde macro's) :)) Dus meestal neem ik griekse yoghurt en af en toe wissel ik eens af met magere kwark (is namelijk wel veel goedkoper en gezien ik alles zelf betaal is dat soms wel even fijn :+ )

Mijn gewicht doet echt raar :'D ik heb steeds dat ik 2 weken op 1 punt vast sta, en dan kom ik er een beetje onder en dan is het opeens in een paar agen een drop van minimaal 0,5 kg :'D Stond alweer 2 weken oid op 73, en nu begin van de week was ik 72,7 en nu opeens 72 :)) In totaal nu -7kg :D :D
Volgende week mn maten weer eens meten :D

Lijstje van vandaag;
O: 250gr griekse yoghurt + questbar
L: 500gr watermeloen
T: 3 smart cookies
A: of een zelfgemaakte cheeseburger, of een kale hamburger met aardappel en postelein (hangt er vanaf of mam er aan kan komen of niet)
T: whey shake
B: insanity

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:33

Aha! Platte kaas = kwark! Dankje :D

Ik denk bij platte kaas altijd aan petit gervais van vroeger als ik klein was... Weet dat ik dat niet zo gigantisch graag at, 0% griekse yoghurt is dan een beter alternatief allicht!
Qua beleg durf ik ook wel voor light philadelphia gaan, lijkt me op zo'n wrap ook wel lekker, of is dat dan ook weer niet ok? :D Ik vind het soms echt moeilijk te weten wat goed is en wat niet, in het ene dieet mag dit, in het ander dat... :)

En ja, de gezondere dingen zijn vaak duurder, feit :) Jammer!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:34

Stral schreef:
Aha! Platte kaas = kwark! Dankje :D

Ook weeral wat bijgeleerd :D
Ik dacht gewoon dat het iets typisch nederlands was, zoals vla, dat kenden we hier ook niet tot de AH hier winkels begon te openen :o

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:44

Idem, en ik heb de gewente niet van naar AH te gaan winkelen momenteel dus was al aan 't vrezen dat ik de boodschappenroutine ging moeten omgooien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:53

Stral schreef:
Dat van die kwark vraag ik omdat het mij opvalt dat die veel vaker gegeten wordt hier, dan yoghurt. Is er iets 'niet goed' aan yoghurt? Valt in mijn hoofd toch wel onder de noemer 'gezond eten', dacht ik?

Hmm, mijn doel. Ik wil fitter en strakker zijn, dat hangt volgens mij sowieso wel wat samen met vermageren ook? Het cijfer op de weegschaal doet er niet echt toe, wat mij vooral héél erg stoort, is dat ik het merk met paardrijden, die extra kilo's. Ik lijk ook veel meer vocht op te houden dan vroeger (nu met warm weer raak ik na een dag (zittend) werken vb niet in mijn rijlaarzen... Kuiten 'spannen' dan ook echt het eerste kwartier dat ik rij, heel storend). Het lukt minder goed om stabiel te blijven zitten en op wedstrijd (in combinatie met wat stress miscchien?) val ik bijna dood na de proef, of zo lijkt het toch te voelen :)
Ik heb mij ingeschreven in de sportschool ook sowieso, ben nog wat aan het zoeken wat betreft ideale cardio- en kracht-schema's nu :)

De app staat op 1200 kcal, wat mij inderdaad enorm weinig lijkt.

1200 is over het algemeen erg weinig inderdaad.

Bereken je BMR eens. Dat kan heel makkelijk via een link. Even googlen op 'bmr berekenen metabolisme'. Kies voor je BMR in absolute rust, dus tel daar geen beweging bij op.

Dat is het minimale aantal kcal dat je moet eten, in principe. Als je zo min mogelijk spiermassa wil verliezen (het stukje 'strak' zijn/worden), reken dan op 1,5 a 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht. In jouw geval dus 1,5 (of 2) x 72 kg = 108 of 144 gram eiwit.
Hou 1 gram vet per kg lichaamsgewicht aan. Dat is dus 72 gram.
Rest is koolhydraten.

Vet verliezen en spiermassa kweken (spiermassa is nodig om te 'shapen' -> strak) is in principe onmogelijk omdat je bij het eerste een energietekort nodig hebt en bij het tweede een energieoverschot. Echter, als je goed op je eiwitinname let kan je wel zoveel mogelijk voorkomen dat je spieren helemaal naar de kl*te gaan :P

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:12

BMR bedraagt 1513 dan! Bedankt, ik ga het aanpassen in de app :)

Edit: Als ik in de app 120gr eiwit neem, 67gr vet, dan zit ik op
10% koolhydraten - 40% eiwit - 50% vet
ik las ergens dat je niet hoger mocht dan 30% vet? Wat mij logisch lijkt, want dit zijn wel héél weinig koolhydraten dan toch? Dan ga je toch naar die ketose-diëten toe?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:59

nu nog net goede morgen :D

Ik kan niet veel zeggen over kwark en yoghurt, want dat kan ik niet eten. Ik ben niet echt allegisch maar kan yoghurt en kwark niet verdragen.

Vanmorgen was ik iets later wakker en voelde me niet helemaal fit, maar ben toch gaan hardlopen. Ik merkte het wel, want ik kon het lopen minder goed uithouden en was langzamer. Tijdens het lopen kreeg ik onwijze kramp van de honger, dus morgen weer eerder me bedje uit en gaan met die banaan.

Mijn lijstje voor vandaag;
O 2x rijstwafel, 1x kaas, 1x pindakaas en groene thee
T cappucino, nectarine
T groene thee
L lunchsalade, water
T groene thee
T limonade, ontbijtkoekje
A weet ik nog niet, even bedenken
T koffie met melk en zoetje, bastognekoek
T limo/water na het rijden

B hardlopen, 1 1/2 u paardrijden (endurancetraining in het bos)

De recepten vallen in de smaak ook bij mijn moeder en zusje die van de bio/broodbuik/tarwevrij/glutenvrij zijn. Vooral de wraps zijn erg lekker.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:06

Gisteren de dag goed begonnen, totdat we gingen bbqen bij schoonouders. Erg lekker was het wel ;) vandaag dus weer even goed eten!

O: Griekse yoghurt 0% vet met een paar walnoten en een theelepeltje honing
T: grote mok groene thee en een groot glas water
L: Twee meergranenbroodjes waarschijnlijk met rauwkost. Mok groene thee.
T: Blauwe druiven en glas water
A: Aardappels, sla en stukje vlees

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:41

Pfjoew best moeilijk toch, mijn lijstje ingevuld en wat ik dacht dat toch vrij gezond was, blijken toch véél te véél koolhydraten te zijn dan...

O: Yakult light + nectarine + 2 potjes danone magere yoghurt (gesuikerd)
L: 4 bruine boterhammen met smeerkaas en radijsjes + nectarine
T: pruim
A: sla, tomaat, wortel, komkommer met tonijn en grijze garnaal

B: 1u fitness

Gesuikerde yoghurt wegens miskoop in de winkel, dus die moet nu toch echt eerst op :)
Qua kcal zit ik hiermee aan zo'n 1100, maar qua koolhydraten zit ik er al fel over door die 4 boterhammen. Ga ik toch eens moeten over denken hoe ik dat ga vervangen, die dagelijkse boterhammen zijn een heel erg vaste gewente (en goedkoop, ik ga in mijn middagpauze altijd bij ouders eten :P )

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:55

Wat ik tot nu toe op heb:

O: 2 crackers,1 met kipfilet en 1 met kaas
T: 3 pruimen
L: 2 mais boterhammen met filet american en met pindakaas light en 2 crackers een met rauwe ham en gekookt ei en 1 met filet american
T: raketje

Vanavond eten we gevuld brood met gehakt.
Daarna eet ik niks meer.

Verder drink ik heel de dag door water.
Ik blijf brood eten tussen de middag omdat anders m'n darmen helemaal van slag raken maar heb nu speciaal brood van Becel. Volkoren en 60% minder zout.

Vind het wel interessant om hier t een en ander te lezen, zie je weer nieuwe dingen!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:23

Woopwoop vakantie gaat goed, kan me redelijk goed aan m'n kcal limiet houden (al is t wel op de gok met die restaurants maar ach). Vandaag Venetië doorgelopen, 1000 kcal verbrand volgens m'n stappenteller en moet half Venetië nog doorlopen om de bus naar t hotel te pakken haha.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:27

Ik heb vandaag een vrij goede dag gehad!

O: 2 witte minipuntjes met gekookt ei
L: magere kwark met diepvriesbosbessen
T: galiameloen
A: zalm, gebakken aardappeltjes, sla met komkommer tomaat bosui en ei, als toetje appelcrumble met bolletje vanilleijs ( :( )
T: stukje milkachocola

Ik zit er over te denken om een mountainbike te kopen, vind fietsen echt heerlijk en t liefst door t bos!

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:48

Ik ben op zoek naar een gezond, eiwitrijk tussendoortje wat makkelijk is om mee te nemen. Op het werk geen koelkast helaas, dus moet wel iets zijn dat zo goed blijft. Hebben jullie misschien tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:09

Mijn lijstje vandaag:

O: 1 Nectarine
T: 1 Wilde perzik
L: Wrap met kruidenkaas, gerookte zalm en komkommer
T: Wrap met kruidenkaas, kipfilet en komkommer
T: Nectarine en wilde perzik
A: ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:10

Starlight98 schreef:
Ik ben op zoek naar een gezond, eiwitrijk tussendoortje wat makkelijk is om mee te nemen. Op het werk geen koelkast helaas, dus moet wel iets zijn dat zo goed blijft. Hebben jullie misschien tips?

Plakjes kipfilet, bakje hüttenkase (blijft best wel ff goed buiten de koeling), eiwitshake, gekookt ei, blikje tonijn, uhm...

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:12

Mijn lijstje:

O: 125 gr griekse yoghurt
L: rijstewafel met kipfilet/mozzarella
A: ??

T: gekookt ei + klein pakje melba toastjes 5 stuks

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:38

Mijn lijstje voor vandaag of nouja voorlopig

O: bakje yoghurt met muslie
t:/
L: 2 eiwitpannenkoeken met een bakje druiven
t: wortelen
a: geen idee eet bij schoonmaak
t: nog geen idee als ik al iets neem

B: uurtje yoga en nog even halfuurtje hardlopen

D: water en groene thee

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:40

Kayleigh_ schreef:
Starlight98 schreef:

Plakjes kipfilet, bakje hüttenkase (blijft best wel ff goed buiten de koeling), eiwitshake, gekookt ei, blikje tonijn, uhm...

Bedankt! Ik was vanmorgen al in de winkel geweest, maar zelf niets handigs kunnen vinden. Morgen eens op zoek gaan naar die hüttenkase

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:45

Mijn lijstje voor vandaag :)

O: 2 meergranen boterhammen met dun laagje pindakaas, bakje druiven en een groot glas water
L: magere yoghurt met muesli, glas water
T: kop groene thee
A: Beenham uit de oven, aardappels, sla
T: wat fruit denk ik

Goed schema wat mij betreft vandaag :) Moet ook, want morgen ben ik jarig en dan houd ik me even niet zo streng aan de lijn ;)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:14

Ik had gister niet zo'n goede dag, pizza in de avond gegeten en wat chips. Conclusie: een buik die van streek is vandaag :Y)

Mijn lijstje voor vandaag;
O: 150 gram magere kwark en Optimel drink.
T: appel.
L: salade met gerookte kip, ei, feta, advocado, bleekselderij, tomaat, uitje, gooij bessen en pompoenpitten.
T: flesje cola en een koek.
A: preitaart, met prei :+ bladerdeeg , kaas, champignons en ham/kip blokjes.

B: vanmorgen staprit gemaakt van 1 uur met m'n paard, zo op de fiets naar de ander en die rijden.
Fietsritje zal 1 uur zijn retour.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:50

Mijn lijstje van vandaag:

0: terug 2 yoghurt danone gesuikerd + pruim + appel + yakult light
L: 4 BH met philadelphia bieslook en kipfilet + 100gr gekookte bloemkool en 70gr gekookte prinsesseboontjes koud
A: overschot van sla-wortel-tomaat-komkomeer-tonijn-garnaal van gisteren

B: 2 paarden trainen

En daar zal dus nog wel iets van drank bijkomen, het is vrijdag... :o

Zondag familie-uitstap naar een soort Japans restaurant, vrees alleen dat het niet de 'cleane' Japanse keuken zal zijn maar eerder de vettige fastfoodvariant...