In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:26

Duplo schreef:
Gatver joolien, hoop dat je snel weer way opknapt

Hier vakantie... dan val ik uit m'n dagelijkse routine en is alles ineens pfff zwaarder, meer lijntjes etc voel me lamlendig
Knoop in m'n buik en depri gevoel terwijl je juist zou denken lekker tijd voor jezelf :\

Dat is wel vervelend zeg. Zou het helpen om iets actiefs te gaan doen? Zoals hardlopen of wandelen? Ik heb zelf best vaak last van m'n buik, ondanks dat er niks is, vaak ga ik dan wandelen en dan kan ik gedachten verzetten en dan kom ik veel vrolijker en meer opgewekt weer thuis.

Ik ben sinds gisteren weer begonnen met dansen, en wat geeft mij dat een boost zeg! Ik had best een slechte dag gisteren, maar na het dansen voelde ik me zo ontzettend goed ! En ook vandaag voel ik me stuk beter (ondanks de spierpijn haha).

Is er hier toevallig ook iemand die aan runningtherapie doet? Wij hebben het hier nu op school over, en het zou heel veel moeten doen voor mensen met een depressie of angststoornissen. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

Duplo

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:58

Ik probeer idd actief te blijven, dat helpt wel echter het opstarten is zo moeilijk
Hardlopen gaat bij mij helaas niet, knieën willen dat niet

Runningtherapie werkt voor zover ik weet positief (zolang je geen blessures krijgt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:16

Niet zo gek dat je je nu slechter voelt Duplo, nu ben je niet meer zo druk en heb je tijd om stil te staan bij je gevoelens.

Tot nu toe ben ik iets beter wakker geworden dan gisteren. Hopen dat het zo blijft. Wat ik kan doen als ik me zo slecht voel? Soms niks, in die zin dat ik van alles kan proberen, maar dat het niet helpt. Dat had ik gisteren dus ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:26

Ik heb nooit echte, officiële running therapy gedaan. Maar ik heb de ervaring dat mijzelf naar stal slepen in mijn rotste periode mij wel hielp.
Verder heb ik mij ooit laten vertellen dat we tot zo'n 5000 jaar geleden (...in termen van evolutie is dat niet zo lang geleden... ;) ) een uur of zes (!) per dag liepen. Dus dat bewegen goed voor iedereen is wil ik wel geloven.

Een andere hotemetoot kwam met de stelregel dat 3x per week 30 minuten 'brisk walk' ook goed is, "je moest nog wel mooi kunnen zingen". (Dit ging specifiek over depressie.)

En al je organen functioneren beter, je concentratie verbetert, aan de lijst voordelen komt zo ongeveer geen einde. Dus och, dat het helpt bij depressie en angststoornissen "dat zal wel kloppen". (Ik weet dat er onderzoek naar is en ik ben blij dat er zinnige dingen worden onderzocht. Al denk ik dat het ook helpt bij buikpijn, rugpijn, hoofdpijn en is er onderzoek dat uitwijst dat bewegen helpt bij COPD.)

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:54

Ja dat weet ik idd ook allemaal, het was voor mij meer speciefiek of er iemand het ook gedaan heeft, omdat we het nu hebben over hoe dat te combineren is in de fysiotherapie, en omdat ik zelf met een angststoornis kamp, zet het mij wel aan om meer te gaan bewegen ipv me zielig voelen en thuis te gaan zitten. Wel fijn om te horen dat bewegen jullie ook goed doet.

Ik heb vandaag m'n verzoek extra studie de deur uitgedaan, en morgen heb ik gesprek op school over welke leerpaketten ik nu niet meer ga volgen. Dat zal nog wel even zwaar worden maar me daarna denk ik wel veel rust geven.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:07

Hey guys, even een kleine update hier. Het gaat totaal niet lekker met mij en ik ben de afgelopen paar maanden niet goed bezig geweest om het zo maar te zeggen. Ik weet ook niet wat ik moet doen want mijn ouders weten van niets. Niemand weet eigenlijk echt hoe het zit en ik voel me verdomd alleen. Alles lijkt in elkaar te vallen... Ik heb, alweer, een droom in duigen zien vallen. Ik ben het gewoon zat en heb het gevoel dat ik geen recht heb op geluk...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:15

Wat spijtig om te horen Coldsummers.. :(:) Ik weet niet wat je situatie op dit moment is (werk je? Studeer je?) maar als je een crisissituatie voelt aankomen of als je er al in een zit lijkt het mij geen slecht idee om misschien een (korte) opname te overwegen en terug hulp te gaan zoeken (moest je deze niet meer krijgen). Erg naar ook dat er weeral een droom in duigen gevallen is, ik weet niet zo goed wat ik daarop moet zeggen... Alleen dat het het einde niet is. Misschien heb je daar nu niet zo veel aan, maar het is iets wat ik vaak tegen mezelf zeg als iets misgaat en ik suïcidale gevoelens krijg, dan lijkt dat voor mij altijd het einde van de wereld en kan er niks meer voor mij gedaan worden.. Niet dat dat zinnetje dan altijd helpt, maar soms moet je jezelf gewoon dwingen om even rationeel te denken. Ik hoop echt dat je hulp gaat zoeken, je hebt zeker recht op geluk.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 05:48

Wat jammer dat je je zo slecht voelt, Coldsummers. Heb je echt niemand die je in vertrouwen kan nemen? Op deze manier ben je zo alleen met wat je dwarszit.... Misschien kunnen anderen niet direct iets voor je doen, maar als je het al gewoon even van je af kan praten, moet je het tenminste niet meer alleen dragen. Als er iets is wat ik de afgelopen periode heel erg gezien heb bij mezelf is dat het voor mezelf houden voor niemand goed is. Uiteindelijk ga je dit op één of andere manier toch uiten en dan is het misschien op een niet zo fijne manier voor jou en/of anderen...
Het gevoel dat het geluk niet aan jouw kant staat, is voor mij helaas een herkenbaar gevoel. Ik zou je willen zeggen dat het goed komt, dat er een moment komt dat het beter gaat en je dit gevoel niet meer / minder hebt, maar heb het gevoel dat je daar niet zoveel hebt (hoewel het denk ik wel zo is). Ik weet echter niet wat ik anders zou kunnen zeggen.
Ik hoop echt dat je iemand hebt bij wie je terecht kan met je zorgen (familie, vrienden, therapeut, huisarts, leerkracht / collega,...)!!! Blijf er alsjeblieft niet alleen mee zitten... Mocht je toch liever wat anoniemer met iemand praten, weet dan dat mijn pb-box (en wellicht die van anderen ook) open staat :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:43

Idd een herkenbaar gevoel, alsof het nooit eens 'normaal' kan gaan. Waarom moet het bij jou nou altijd zwaarder zijn dan bij anderen? Daarin kun je het heft in Eigen handen nemen. Zoek hulp, ga praten met mensen om je heen, zoek steun bij dierbaren, al is het maar om samen de last te dragen, om niet meer te hoeven doen alsof. Want dat is vaak nog het allerzwaarst aan een psychisch probleem, niet jezelf kunnen zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:25

Pfff, het gaat alweer/nog steeds niet goed. Voel me bij vlagen echt hopeloos slecht. Dan zit ik echt weer aan het cijfer 2, maar in diepte bijna naar een 1, dan weet ik bijna niet waar ik het zoeken moet...
Ik ga nu even met make-up bezig, misschien word ik er nog blij van...

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:41

Hier net op de bank sort off bijna paniekaanval... strot voelt dan dichtgeknepen, al m'n spieren strak en licht in m'n hoofd #)

Geprobeerd het toe te laten, vriendje bij me en boek gaan lezen
Zo maar m'n bedje in kruipen ben meteen weer kapot :Z

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:28

Hoi Duplo,
rot hoor een (soort van) paniekaanval - ik vind dat gemene ondingen!
...en het over je heen laten komen vond ik loeizwaar!
Dus die uitputting begrijp ik van a tot z!

(Heb je een idee waar het onding vandaan kwam...?)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:45

De echte oorzaak weet ik nog steeds niet helaas
Te weinig ontlading van spanning denk ik, binnenkort cursus voor ontspannen van de psoas ( baat het niet....)

Zometeen huisbezichtiging maar die hebben we er al een paar gehad dus waarom ik daar nu dan ineens té nerveus voor zou zijn denk ik niet ( gezonde spanning van zal dit 'ons' huis zijn hoort er toch bij)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:15

Ik heb twee therapeuten gehad ivm angst aanvallen.
De eerste was een redelijk klassieke gedragstherapeut. "Er is niets om bang voor te zijn ("er zit geen tijger in de kamer" - nee, hoe ter wereld zou die daar kunnen komen? ) dus geef niet toe aan je angst".

De aanpak van de 2e mevrouw beviel mij veel beter. Ze hield eerst een uitgebreid verhaal ( ik kreeg het nog mee op papier ook) over angst. Zo heb je een orgaantje in je hoofd dat amygdala heet en de schildwacht is van je alarmsysteem.
Ten allen tijde gaan alle indrukken van al je zintuigen eerst langs je amygdala, die zogezegd de vraag stelt: "Wat ik, amygdala, nu zie, hoor, etc -zou dat gevaar kunnen betekenen?" Als het antwoord 'ja' luidt, wordt je lichaam in alarm gezet. En het treiterige kan zijn, dat je soms als mens niet helder krijgt wat "het alarm deed afgaan".
Maar: jij deed niets fout, jijzelf deed grof gezegd zelfs helemaal niets - je amygdala deed iets. Om die reden vond zij de gedragstherapeutische aanpak weinig zinvol.
Haar tip was: richt je op de amygdala. Die denkt dat er gevaar is, ga dus hollen.Of stompen, trappen, etc. Geef je amygdala de boodschap "we hebben het alarm gehoord en we nemen maatregelen".
Na een minuut of hoe het maar voelt slaak je een diepe zucht, kijkt om je heen "Nee, inderdaad ;) geen tijgers!" en doorgaans keert de rust snel terug. (Wat je op den duur oplevert dat je bij een angstaanval steeds luchtiger kunt denken en voelen 'dit is nu naar, maar ik kan dit varkentje best wassen'.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:05

Ik lees nog steeds zo nu en dan mee en wilde iedereen even sterkte wensen met hun proces.
Met mij gaat het nog steeds in stijgende lijn met zo nu en dan een mindere dag. Het kan zijn dat de dagen er na een sombere dag mij nog wat wiebelig maken maar ik blijf er niet meer in hangen.
Voor de mensen die nieuw zich hebben gemeld in het topic, zal ik even mijn diagnose noemen.
Ik ben gediagnosticeerd met een sociale fobie (oorzaak onveilige hechting) en compulisieve obsessieve persoonlijkheidsproblematiek. (verder Beeing Eating Disorder).

De sociale fobie heb ik aan kunnen werken tot zo ver dat ik inmiddels beter uit mijn comfortzone ga en de wereld intrek bij wijze van spreken. Wel nog erg veel moeite met arbeidsgerelateerde activiteiten.
Ik ben bezig met reïntergratie en zit nu 1 halve dag bij de receptie van de kerk waar ik heen ga.
Ook werk ik hard om anders te handelen dan ik gewend ben vanuit mijn compulsieve en obsessieve problematiek. Dat is overigens niet gemakkelijk maar zo heb ik gemerkt ook niet onmogelijk.

Ik volg Cognitieve gedrags therapie bij een therapeut en ik heb dit inmiddels kunnen afbouwen naar 1x per week een gesprek. Het helpt mij goed.
Verder doe ik aan exposure, dingen aangaan i.p.v. ontwijken. Kost wel veel energie maar om goede ervaringen te krijgen is het wel belangrijk dat ik ergens de start maak met nieuwe ervaringen.
Bij mij is voornamelijk sprake van negatieve uitspraken, die ik zo vaak gehoord heb in mijn kindertijd dat ik ben gaan handelen naar deze uitspraken. Ik ben ze gaan geloven.
En dat heeft nu 35 jaar van mijn leven bepaald. Nu bijna 2 jaar geleden ging ik in Therapie. Eerst individuele gesprekken om mij ene uitlaad klep te geven en daarna 9 maanden dagbehandeling.
Ik ben nu 37 jaar oud.

Bij mij is veel sprake van angst en hoewel ik wel logica zie in het verhaal van Janneke kijk ik er toch ook anders na.
Het hele Amygdala verhaal vind ik meer heel sterk van pas komen als je een heftige traumatische ervaring hebt gehad. Deze heb ik ook gehad maar bij mij zijn er toch sprake van twee soorten angsten.
Ik kan een angst ervaren waarbij mijn lichaam zo snel reageert dat ik zelf niet door heb wat er gebeurd. Ik ga dan disociëren. Dat is dus de angst waarbij ik vooral denk aan de werking van de amygdala. Ik dan ga ik gewoon een flink stuk lopen om tot rust te komen.
Overigens heb ik inmiddels veel minder last van deze angstaanvallen. Dit dankzij beter inzicht in mezelf en gebed.
Met lopen probeer ik mijn hoofd voor de gek te houden. Bij mij is stevig wandelen voldoende.
Daarnaast heb ik de angst die ik ervaar als ik iets moet doen waarbij een ander een verwachting heeft.
Ik kan dan ook echt heftige angst voelen, ga zweten, trillen, mijn keel gaat dicht zitten en mijn hart vliegt op hol. Deze angst komt echter voort uit de gedachten die ik heb van te voren.
Ik ben zo sterk die gedachte gaan geloven dat het ook invloed heeft op mijn handelen.
Hier komt de CGT dan aan te pas en die helpt mij goed en door exposure.

Ik wens jullie allemaal ook een goed verloop in jullie processen en ik wil jullie vooral aan moedigen zoveel mogelijk te proberen. Niet stoppen alsjeblieft wanneer iets niet brengt wat je had gehoopt.
Hou vol en zoek naar andere mogelijkheden, geen mens is het zelfde en we reageren allemaal verschillend.

Ik blijf wat mee lezen en hoop zo nu en dan een helpende bijdrage te kunnen leveren.

Afbeelding

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:13

Nou spanning blijft hier nog wel even..
Bod gedaan op het huis (nja onze makelaar regelt dat) dus extra (gezonde) spanning op de al wat stresst persoon die ik al ben...
En geen controle er over hebben, bah wat vind dat moeilijk

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:58

@Duplo: ten eerste : heel rot dat je je machteloos voelt!

Ik stel me zo voor dat verkoop en verhuizing sowieso veel stress opleveren :(:) .
Zorg maar goed voor jezelf, naarmate je basisspanning oploopt, komt je lichaam sneller in alarm terecht, dus probeer daar 'beleid' op te maken, zoiets als elke dag een wandeling, een ontspanningsoefening, etc.

En die acties van de amygdala zijn goed met een x aantal therapieënbij te sturen, dus moed houden!
(Je kunt niet puur met je wil de amygdala minder heftig laten reageren. Wel door dingen te doen zoals ontspannen of mediteren. De bekendste therapie die de amygdala beïnvloedt is emdr.)

OsMo schreef:
Bij mij is veel sprake van angst en hoewel ik wel logica zie in het verhaal van Janneke kijk ik er toch ook anders na.
Het hele Amygdala verhaal vind ik meer heel sterk van pas komen als je een heftige traumatische ervaring hebt gehad. Deze heb ik ook gehad maar bij mij zijn er toch sprake van twee soorten angsten.

Uiteraard: wat je doet met de informatie is ten allen tijde jouw keuze en dat is prima.
Maar in wezen speelt de amygdala altijd haar rol.
Citaat:
Ik kan een angst ervaren waarbij mijn lichaam zo snel reageert dat ik zelf niet door heb wat er gebeurd. Ik ga dan disociëren. Dat is dus de angst waarbij ik vooral denk aan de werking van de amygdala. Ik dan ga ik gewoon een flink stuk lopen om tot rust te komen.

Heftig hoor - dissociatie!
Maar idd: lopen kan een uitstekende manier zijn om de amygdala mede te delen 'boodschap begrepen, alarm kan stoppen met loeien'.

Citaat:
Met lopen probeer ik mijn hoofd voor de gek te houden. Bij mij is stevig wandelen voldoende.

:) ....dat vind ik dus totaal niet: je geeft met je gedrag aan, de boodschap van de angst ("Doe iets, of je bent lunch!") begrepen te hebben.
Citaat:
Daarnaast heb ik de angst die ik ervaar als ik iets moet doen waarbij een ander een verwachting heeft.
Ik kan dan ook echt heftige angst voelen, ga zweten, trillen, mijn keel gaat dicht zitten en mijn hart vliegt op hol. Deze angst komt echter voort uit de gedachten die ik heb van te voren.

Dat is zogezegd subtieler dan 'dat er daadwerkelijk een tijger in de kamer zou zitten'.
Maar wij mensen (och, paarden ook, honden en andere groepsdieren vast ook) kunnen uiterst subtiele signalen uitzenden - en sommige kinderen (ikzelf, bijvoorbeeld ;) ) 'leren' dat als mama's gezicht seintje X geeft, dat je dan hard aan de bak moet om onheil te voorkomen.
En dus blijft je amygdala bij 'vergelijkbare' gezichtsuitdrukkingen (...en maak je eigen vertaalslagen...) het signaal afgeven "Oh, oh - zet het alarmsysteem aan, want deze gezichtsuitdrukking kan onheil betekenen." (Zweten, trillen, keel dicht, hoort allemaal bij het alarmsysteem.)
Citaat:
Ik ben zo sterk die gedachte gaan geloven dat het ook invloed heeft op mijn handelen.
Hier komt de CGT dan aan te pas en die helpt mij goed en door exposure.

Ja, ;) :) dat geloven gedragstherapeuten. Niks geloof, harde feiten!
En dat die harde feiten je gedrag beïnvloeden - ja, uiteraard!
...en ach, het belangrijkste is dat je de ellende uiteindelijk achter je kunt laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 06:40

Janneke door te lopen hou ik wel degelijk mijn hoofd voor de gek.
De situatie die mij angst oplevert en waarin ik mij bevind is nog steeds het zelfde.
Ik heb alleen gehoor gegeven aan het signaal. Maar daarmee is het nog niet weg en zo bedoel ik dat ik dat gene wat er in mijn hersenen zich plaats vind voor de gek houdt.

Ik geloof niet dat subtiele signalen alleen een oorzaak zijn van het aanzetten van mijn alarmsysteem.
Als ik even voorbeeld pak van mijn moeder die in mijn kindertijd tot aan mijn puberteit zei dat ik niet goed genoeg was.
Als kind geloof je die woorden want je moeder zal het weten toch.
Ze zal vast bepaalde signalen hebben uit gezonden maar het zijn de woorden die ik heb onthouden. En kan best zijn dat er subtiele signalen bij zitten maar die hebben naar mijn gedachte geen of iig weinig invloed.
Want in totaal andere situaties met mensen die compleet vriendelijkheid uitstraalden totaal anders dan mijn moeder overkwam dacht ik als nog "ik ga niet goed genoeg zijn"
De gedachte bepaalde mijn gevoel van angst.
Dat gevoel vond en vind ik enorm vervelend en omdat ik het dus enorm vervelend vind ging ik zoveel mogelijk ontwijken.

Ik ben dan echt van mening dat door dat ik de woorden van mijn moeder ben gaan geloven ik heel vaak denk "mensen vinden mij niet goed genoeg".
Terwijl die gedachte niet klopt.
Want mijn moeder is niet alle mensen en haar bevinding is geen feit.
Door er op die manier na te kijken weet ik mezelf al een stuk beter te helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:20

OsMo schreef:
Janneke door te lopen hou ik wel degelijk mijn hoofd voor de gek.
De situatie die mij angst oplevert en waarin ik mij bevind is nog steeds het zelfde.
Ik heb alleen gehoor gegeven aan het signaal. Maar daarmee is het nog niet weg en zo bedoel ik dat ik dat gene wat er in mijn hersenen zich plaats vind voor de gek houdt.

Natuurlijk is de situatie buiten jou nog krek hetzelfde, maar als het alarm uit staat, kun je er over nadenken. Terwijl de amygdala nog staat te 'loeien' dat er gevaar is en dat je iets moet doen "blijft de situatie buiten jou minstens zo rot". Maar tot de functies van het alarmsysteem hoort, dat je juist niet meer logisch kunt nadenken.

En zorgen dat je in de toestand komt waarin je echt iets aan de toestand buiten je kunt veranderen vind ik dermate nuttig dat het niet in mij op zou komen om dat met 'jezelf voor de gek houden ' aan te duiden... Ik zou het eerder benoemen als goed voor jezelf zorgen.
En het is gelukkig niet altijd een eis om state pede een akelige situatie te wijzigen. (Daar denkt je amygdala anders over als je misselijk wordt van ellende - maar de taak van de amygdala is alarm slaan. En bij getraumatiseerde mensen slaat ze helaas te vaak alarm, als het rationeel gezien - gelukkig maar! - niet nodig is. Een reden te meer om eerst te kalmeren etc.)
Citaat:
Ik geloof niet dat subtiele signalen alleen een oorzaak zijn van het aanzetten van mijn alarmsysteem.

Ik ook niet.
Het gaat om het vermogen van de amygdala om kleine nuances op te pikken, waarvan de bittere ervaring jou geleerd heeft dat dit gevaar kunnen opleveren.
Voor mij is/was dat een bepaalde manier waarop mijn moeder haar wenkbrauw optrok.
In een totaal andere situatie heb ik ooit een ander iemand hetzelfde gebaar zien maken en ik vond het toen alleen maar komisch. (Accoord, dat is nog net een emotie, maar toch veel leuker en lichter.)
....en ik ben heel wat keren "gewoon ergens ingevlogen", blind in paniek geraakt, moeder tegen beter weten in gehoorzaamd etc etc voor ik doorhad (= ratio en logisch nadenken) dat dit een van de triggers was. Toen ik dat wist, kon ik de trigger de nek omdraaien ('emotioneel werken aan de amygdala) - dat lucht enorm op.
Citaat:
Als ik even voorbeeld pak van mijn moeder die in mijn kindertijd tot aan mijn puberteit zei dat ik niet goed genoeg was.
Als kind geloof je die woorden want je moeder zal het weten toch.
Ze zal vast bepaalde signalen hebben uit gezonden maar het zijn de woorden die ik heb onthouden. En kan best zijn dat er subtiele signalen bij zitten maar die hebben naar mijn gedachte geen of iig weinig invloed.

Ten eerste: :(:) voor jou en "het is toch wat" voor die moeders van ons!
"Geen manier van doen met je kind! !"

En ik geloof je grif!
Drie tegen een dat ze korzelig, onverschillig of boos keek op de momenten dat ze dit zei - en dat je de woorden (gruwelijke genoeg, of nee: te veel! ) hebt onthouden en de rest niet zo, dat kan. (Daar hebben we krek dat alarmsysteem voor, om ons bewuste denken een boel uit handen te nemen.)
Dus speelt dat in je gedachten geen rol en ach - houd dat ook maar zo. Er is al ellende genoeg in de wereld. Het willen nadenken met je logische hersenen over wat de emotionele hersenen precies beweegt - inhoudelijk voegt het weinig toe. (Weten hoe die processen lopen, wat echt een gedachte is en die je zinvol rationeel kunt wijzigen en weten welke gedachten vooral emoties zijn en waar je maar beter 'emotioneel' mee aan de slag kan spaart veel moeite en frustratie.)

En buiten jouw bewuste denken om doet je amygdala gewoon haar werk: als ze gevaar bespeurt "Alarm! Niet nadenken, doe iets!!" Met trillen etc als resultaat. (Ik ga er vanuit dat er veel invloed is, maar buiten je denkwereld om.)
Citaat:
Want in totaal andere situaties met mensen die compleet vriendelijkheid uitstraalden totaal anders dan mijn moeder overkwam dacht ik als nog "ik ga niet goed genoeg zijn"
De gedachte bepaalde mijn gevoel van angst.

:(:) Vreselijk!
(En volstrekt logisch - als jou is ingepeperd dat je niet goed genoeg zou zijn, zullen ook vriendelijke mensen jou afkeuren, dat heet opgebouwd zelfbeeld.)
Citaat:
Dat gevoel vond en vind ik enorm vervelend en omdat ik het dus enorm vervelend vind ging ik zoveel mogelijk ontwijken.

Ja, terecht!
Het is natuurlijk ont-zet-tend 'depressing' als contact met andere mensen zo'n zeer doet, maar met pijn vermijden is niet zo veel mis.
Citaat:
Ik ben dan echt van mening dat door dat ik de woorden van mijn moeder ben gaan geloven ik heel vaak denk "mensen vinden mij niet goed genoeg".
Terwijl die gedachte niet klopt.

:(:)
Zo rationeel werkt ons zelfbeeld nu eenmaal niet....
Wat die andere mensen precies denken, van jou verwachten en wat al niet, dat is altijd lastig te achterhalen, maar jouw zelfbeeld zoals jouw moeder dat heeft helpen vormen "is gewoon bagger".
Citaat:
Want mijn moeder is niet alle mensen en haar bevinding is geen feit.
Door er op die manier na te kijken weet ik mezelf al een stuk beter te helpen.

Ja - bedenken dat je zelfbeeld niet klopt schept ruimte. Weliswaar 'ruimte voor verwarring' (wat en hoe dan wel??) - maar wel heilzame verwarring.
....en dan het zelfbeeld slopen! ! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:41

Het ontwijken is dan wel een logisch begrijpelijk gevolg maar het hielp mij niet verder.
Want die pijn ontwijken maakte juist dat ik er andere pijn er voor terug kreeg.
Verdriet om de eenzaamheid. En dat heeft mij zelfs tot suïcidale gedachten geleid.

Dus hoe begrijpelijk het ook is om te ontwijken het is geen strategie die helpend is op de langere duur.

Dat mijn zelfbeeld prut was ja klopt helalemaal.
En dat allemaal om woorden die ik ben gaan geloven.

Nu hangt er een spiegeltje naast mijn bed met de woorden "Ik ben goed genoeg".
Daar start mijn dag mee zodra ik wakker wordt.
Soms sta ik voor de spiegel, naakt en dan kijk ik naar mijzelf en dan zeg ik "ik ben goed genoeg".
Ik ben slim genoeg, ik ben mooi genoeg, ik ben waardevol en dat ben ik al ook al doe ik niets.
En dat vertel ik mijzelf en dan helpt het mij dat ik ben gaan geloven in een God die dat over mij zegt.

Voor mij geen verwarring om eerlijk te zijn.
Wel dat ik moeite kan hebben omdat mijn gevoel nog niet altijd meteen overtuigd is als ik deze dingen tegen mezelf zeg.
Maar ik merk wel dat hoe vaker ik mezelf analyseer (wat voel ik en wat denk ik) en hoe vaker ik mijn gedachten omvorm, ik wel steeds meer een sterker fundament krijg.
Dat mijn levensboom zeg maar steviger gaat wortelen.

Ik weet en geloof nu namelijk dat mijn moeder niet gelijk had.
Het was haar onmacht en haar tekortkoming waar ik mee te maken kreeg. Ik heb haar vergeven en ik heb nu zelfs contact met mijn moeder.
Ik kon mezelf onbewust onbekwaam noemen.
Door rationeel naar mijn geschiedenis en die van mijn ouders te kijken heb ik heel veel inzicht gekregen.
Daarmee ben ik bewust onbekwaam geworden.
Ik doorzag wat ik had overgenomen aan patronen.
Zo werd mijn moeder al niet bevestigd door haar moeder en daar door kon ze mij niet bevestigen.
Zij was niet goed genoeg bevonden door haar moeder en doordat zij nog steeds onbewust onbekwaam is benadeelde zij mij als kind ook.
En mijn oma kwam ook liefde en bevestiging te kort.

Door dat ik dus kwam te weten dat mijn zelfbeeld niet klopte kon ik daar mee aan de slag.
Niets meer ontwijken. Voor de spiegel staan etc. Maar ook lezen wat God dan over mij zegt. En ook veel praten, alle rotzooi er uit.
Uitspreken wat binnen in mijn gedachten leeft en analyseren of het klop.
Uit mijn comfortzone stappen. Werken aan mezelf en het roer om. En ja dus heel veel rationeel. Maar ik merk dat het gevoel en de emoties ook gaan volgen.
En de ene dag gaat dat beter dan de andere dag. Ik ben nu op momenten bewust bekwaam.

Dat is puur rationeel begrijpen en beslissen om het anders te gaan doen. Dat weet ik, maar we hebben nu eenmaal ook een rationeel vermogen.
De een wat groter dan de ander en van veel mannen wordt dan gezegd dat ze iets van 80% rationeel vermogen hebben en 20% gevoelsbeleving. Bij vrouwen is dat dan andersom.

Maar zoals ik er nu van overtuigd ben kunnen mannen leren meer bewust te worden van hun gevoels beleving en vrouwen van hun rationeel vermogen.

Ik zeg overigens niet dat het gemakkelijk is maar onmogelijk is het ook niet.
Ik ben ook een groot voorstander van te kijken naar positieve aspecten.
Zo wordt het negatieve steeds kleiner.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:33

OsMo schreef:
Het ontwijken is dan wel een logisch begrijpelijk gevolg maar het hielp mij niet verder.
Want die pijn ontwijken maakte juist dat ik er andere pijn er voor terug kreeg.
Verdriet om de eenzaamheid. En dat heeft mij zelfs tot suïcidale gedachten geleid.

Dus hoe begrijpelijk het ook is om te ontwijken het is geen strategie die helpend is op de langere duur.

Ja, of nee - de strategie lijkt mij het slopen van dat akelige zelfbeeld (inclusief alle pijn die daar 'in' of onder etc. zit!)

Citaat:
Dat mijn zelfbeeld prut was ja klopt helalemaal.
En dat allemaal om woorden die ik ben gaan geloven.

Nu hangt er een spiegeltje naast mijn bed met de woorden "Ik ben goed genoeg".
Daar start mijn dag mee zodra ik wakker wordt.
Soms sta ik voor de spiegel, naakt en dan kijk ik naar mijzelf en dan zeg ik "ik ben goed genoeg".
Ik ben slim genoeg, ik ben mooi genoeg, ik ben waardevol en dat ben ik al ook al doe ik niets.
En dat vertel ik mijzelf en dan helpt het mij dat ik ben gaan geloven in een God die dat over mij zegt.

That's the spirit!!!
Citaat:
Voor mij geen verwarring om eerlijk te zijn.
Wel dat ik moeite kan hebben omdat mijn gevoel nog niet altijd meteen overtuigd is als ik deze dingen tegen mezelf zeg.
Maar ik merk wel dat hoe vaker ik mezelf analyseer (wat voel ik en wat denk ik) en hoe vaker ik mijn gedachten omvorm, ik wel steeds meer een sterker fundament krijg.
Dat mijn levensboom zeg maar steviger gaat wortelen.

...noem het hoe je het noemen wilt, maar idd: je zegt tegen jezelf dat je een mooi mens bent, dat je er mag zijn, dat je goed en goed genoeg bent - en je gevoel is niet, nu ja, niet direct overtuigd. Die wringing of hoe noem je het bedoeldeik met 'verwarring'.
Citaat:
Ik weet en geloof nu namelijk dat mijn moeder niet gelijk had.
Het was haar onmacht en haar tekortkoming waar ik mee te maken kreeg. Ik heb haar vergeven en ik heb nu zelfs contact met mijn moeder.
Ik kon mezelf onbewust onbekwaam noemen.
Door rationeel naar mijn geschiedenis en die van mijn ouders te kijken heb ik heel veel inzicht gekregen.
Daarmee ben ik bewust onbekwaam geworden.
Ik doorzag wat ik had overgenomen aan patronen.
Zo werd mijn moeder al niet bevestigd door haar moeder en daar door kon ze mij niet bevestigen.
Zij was niet goed genoeg bevonden door haar moeder en doordat zij nog steeds onbewust onbekwaam is benadeelde zij mij als kind ook.
En mijn oma kwam ook liefde en bevestiging te kort.

....en jij hebt in wezen het werk van drie, en misschien wel vier of meer generaties gedaan...!
Respect! !
"Het zal maar op je bordje gesmeten worden...!" - en je hebt de weg omhoog te pakken gekregen WAUW *\o/* !!!
Citaat:
Door dat ik dus kwam te weten dat mijn zelfbeeld niet klopte kon ik daar mee aan de slag.
Niets meer ontwijken. Voor de spiegel staan etc. Maar ook lezen wat God dan over mij zegt. En ook veel praten, alle rotzooi er uit.
Uitspreken wat binnen in mijn gedachten leeft en analyseren of het klop.
Uit mijn comfortzone stappen. Werken aan mezelf en het roer om. En ja dus heel veel rationeel. Maar ik merk dat het gevoel en de emoties ook gaan volgen.
En de ene dag gaat dat beter dan de andere dag. Ik ben nu op momenten bewust bekwaam.

Dat is puur rationeel begrijpen en beslissen om het anders te gaan doen. Dat weet ik, maar we hebben nu eenmaal ook een rationeel vermogen.
De een wat groter dan de ander en van veel mannen wordt dan gezegd dat ze iets van 80% rationeel vermogen hebben en 20% gevoelsbeleving. Bij vrouwen is dat dan andersom.
;) ....die cijfers heb ik meer dan eens andersom gehoord, maar enfin.
Als mensen hebben we een prachtige ratio en ik ben er heel erg voor om die goed te gebruiken.
Citaat:
Maar zoals ik er nu van overtuigd ben kunnen mannen leren meer bewust te worden van hun gevoels beleving en vrouwen van hun rationeel vermogen.

....dat lijkt mij een veel gezelliger wereld: mannen die kunnen / durven voelen en vrouwen die haar hersenen durven gebruiken.
Citaat:
Ik zeg overigens niet dat het gemakkelijk is maar onmogelijk is het ook niet.
Ik ben ook een groot voorstander van te kijken naar positieve aspecten.
Zo wordt het negatieve steeds kleiner.

Klopt. Ben ik ook nadrukkelijk voor.
....zij het, dat mijn pleidooi inhield 'laat de ratio vooral datgene doen wat rationeel is', inclusief van tijd tot tijd vaststellen dat iets (bijvoorbeeld een gedachte of een gevoel) 'niet rationeel' is.
Dwz.: sommigen noemen een foute conclusie, denkfout etc 'niet rationeel', ik wel. (Een rekenfout is nog steeds rekenwerk, alleen wel fout werk.)
Maar een heftige gedachte of emotie komt niet uit de ratio. Is dus niet rationeel.
Dit vaststellen en je strategie bepalen is letterlijk erg verstandig, maar lost het rotte gevoel of de heftige emotie niet/ niet altijd op - en dat hoeft gelukkig ook niet, dwz daar zijn andere middelen voor.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:00

Ik sta inmiddels weer op eigen benen maar heb jarenlange therapie gehad bij zowel psycholoog als psychiater.

Mijn moeder ondervond ''opvoedingsproblemen'' bij mij al vanaf jongs af aan.
Zij dacht aan Bordeline of Asperger.
Dit vertelde ze dan ook dagelijks aan mij dat ik dit had.
Als je dit als kind van je ouders hoort geloof je het, want tja het zijn je ouders die het zeggen dus die zullen dan wel gelijk hebben dacht ik.
Op de basisschool en 1ste jaar vmbo ernstig gepest, leefde compleet in mijn eigen wereldje.
Geen vrienden, hartstikke depressief maar niemand die het zag want verbergen kon ik als de beste omdat ik gewoon lekker met rust wilde worden gelaten.
Paardrijden was mijn lust en mijn leven, en ik denk dat dat mij echt staande heeft gehouden.
Pesterijen werden erger en erger, ik deed er nooit wat op uit en liet maar over me heen lopen.
Tot op een dag dat ik het zat was... toen heb ik een meisje volledig in elkaar geslagen en getrapt omdat de emmer vol was.
Ik heb nog nooit zoveel haat gevoeld, en ik denk dat als er niemand bij was gekomen het misschien wel niet zo goed af was gelopen voor haar.

Ik werd ouder en ouder, en ik begon me toch steeds meer af te vragen ''heb ik echt bordeline of asperger?''
De onzekere gevoelens kwam steeds meer en meer.
Ik wist het niet meer, ik wist niet meer wie ik was en wat iedereen van me wilde.
Van psycholoog naar psycholoog, want ze vonden maar niks bij me.
Dan vonden me ouders de psycholoog weer niet goed (want ze gaven geen diagnose van bordeline of asperger) en werd ik weer meegesleept naar een andere psycholoog.
Mijn ouders zagen niet in dat het van binnen alleen maar slechter en slechter met mij ging.

Toen ik begon te puberen kwam hier ook nog zelf beschadiging bij.
Dit werd ook alsmaar heviger en heviger.
Op een gegeven moment wist ik geen uitweg en sneed ik een pols door, godzijdank vond mijn vader mij al snel en is het allemaal kantje boord afgelopen. (want ik ben toch wel blij dat ik er nog ben :) )

De thuissituatie verslechterde ook.
Op een gegeven moment ontmoette ik mijn vriend welke mij altijd steunde als het weer slecht ging thuis.
Voor het eerst had ik iemand gevonden waar ik mijn hart kon luchten en een schouder had om op te huilen.
Ook met zijn moeder kon ik hele fijne gesprekken voeren en zij hebben mij echt leren praten en van me af huilen.
Gewoon een echt ''thuis'' gevoel wat ik nog nooit had gehad.

Toen ik 16 was ben ik het huis ''uitgevlucht'' en bij mijn schoonmoeder en vriend ingetrokken.
Dit was echt nodig, vooral een stabiele thuissituatie had ik hard nodig.
Tevens kwam toen ook jeugdzorg zich er even mee ''bemoeien''.
Dit zijn ze verplicht maar kon ik er echt niet bij hebben, er waren al zoveel mensen die me hielpen.

Langzaam aan knapte ik weer een beetje op, maar ik merkte ook dat ik ontzettend veel moe was.
Als ik terug van school kwam sliep ik meteen.
Toch maar even extra een keer naar de psychiater geweest die de conclusie trok dat ik een burn out had door de heftige periode.
Vervolgens mocht ik meteen niet meer naar school, eerst een maand heel veel bijgeslapen.
Ik had het echt nodig!
Maar na een maand ging het nog niet veel beter, en van een maand werden 2 maanden 3 maanden en ga maar door.
Het lukte maar niet om ook maar iets te ondernemen of ik was alweer doodop.
Paardrijden lukte niet meer, op verjaardagen kon ik niet meer zitten want dan werden alle prikkels te veel.
En dit was op school net zo.

Van de opleiding afgehaald in overleg met de therapeuten maar toen kwam de leerplicht er ook nog bij.
Weer een schepje er boven op...
Ik had behoefte aan één persoon!!
Alle instanties deden alsof ze goed contact met elkaar hadden, maar als het er op neer kwam wisten ze niets van elkaar. :?

Nu woon ik sinds een jaar samen met mijn vriend in een appartement.
Mijn energie is nog steeds niet optimaal, maar wel werk ik parttime.
School is voor mij geen optie meer helaas.
Dit door de vele prikkels en de lange reistijden dat ik dan gewoon al alle energie kwijt ben.

Inmiddels heb ik geen psycholoog meer omdat ik mij goed zelf red maar ik ben er nog langer niet.
Maar met kleine stapjes komen we er wel :)

Zo nu heb ik jullie vol gespamd met een ontzettend lang verhaal, benieuwd wie het lukt hem helemaal te lezen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:26

Famoza dat is een heel verhaal. Na het lezen van je verhaal reizen er bij mij alleen maar vragen op (lang leve dat analyseren wat ik heel gewoon ben :D)
Opvoedingsproblemen is een groot begrip kun je dat specifiek maken? wat vertoonde jij als kind dat jou moeder daar de conclusie uithaalde dat je dan wel bordeline of asperger zou hebben?
Jammer dat je moeder een conclusie trok en jou daarmee stempelde. Spijtig dat je gepest bent en ik herken zowaar gewoon gedeelten in je verhaal, vooral dat pesten en die knokpartij.
Wat heftig dat jij je polsen hebt door gesneden maar wat fijn dat dit niet fataal is afgelopen.
Hebben je ouders met je problemen alleen gekeken naar het psychische gedeelte of heb je ook lichamelijke (bloed) onderzoeken gehad om oorzaken te kunnen uitsluiten?

Ik vind het knap en dapper dat je afscheid hebt genomen van de psychische hulpverlening. en ik wil geen conclusies maken dat dit onterecht zou zijn.
Wel is het voor jou wel heel belangrijk te beseffen dat hoe fijn het ook is dat je kunt praten met de moeder van je vriend en je vriend zij geen hulpverlener zijn.
Soms is uitspreken wel genoeg maar soms ook niet. En dan heb je wel echt wat specialistische begeleiding nodig.
Want voor je relatie is het belangrijk dat jou vriend gewoon jouw vriend kan zijn en geen intensief klankbord waarbij je bijvoorbeeld de antwoorden van hem verwacht.
Ik benoem het omdat ik opgegeven moment wel heel veel van mijn man ging verwachten maar wat hij niet aan mij kon geven. Nu zijn we niet het zelfde maar het is iets waar je beter voor kunt waken.
Gelukkig wees mijn man mij er op dat hij mij op bepaalde vlakken niet kon helpen en dat ik daarvoor toch echt bij een therapeut moest zijn.
Succes met de kleine stapjes die je nog mag maken +:)+

Janneke bedankt dat je steeds stukjes quote en dan verder uitlegt wat je bedoeld.
Dat maakt het voor mij wel een stuk duidelijker wat je precies bedoeld. Want dat is mij soms niet altijd duidelijk in je reacties.
Zoals met die verwarring wat ik dan meer interpreteer als dat je niet meer weet wat dan de waarheid wel is. Maar jij eigenlijk het zelfde bedoeld als mij maar je een andere bewoording gebruikt.
Ik vind eigenlijk een innerlijk conflict nog een betere benaming want je ratio en je gevoel zijn in strijd met elkaar. Wie heeft er nu gelijk het gevoel of je ratio.
Ik ben trouwens gelukkig nog niet in mijn 2 therapie jaren een therapeut tegen gekomen die mijn gevoel niet serieus nam. Want voor die momenten dat het echt niet goed ging was dat gevoel echt.
Maar ze lieten wel mij nadenken over of mijn gevoel wel realistisch was. En apart genoeg kon/kan ik door het inleven van de therapeut wel tot mijn ratio komen. En het lukt mij zelf ook steeds beter.
Soms ook gewoon door mijn gevoel voor dat moment te negeren, ik weet dat het er is maar ik wil het geen zeggenschap geven zeg maar. Maar als ik moe ben bijvoorbeeld door een slechte nachtrust dan kan ik dat gewoon minder goed. Dan blijf ik veel meer in mijn gevoel hangen.

Bij mij speelt overigens ook mee dat ik een traagwerkende schildklier heb en daar medicatie voor slik. En het is voor mij altijd zaak om uit te zoeken wat ik voel en waar het weg komt. Want het zou zomaar kunnen dat mijn medicatie niet meer naar behoren werkt en dat ik daarom mij niet goed voel.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:21

Nadat ik een paar weken geleden iets heb geplaatst merk ik eigenlijk dat het weer een beetje achteruit gaat.
Vorig jaar ben ik met net voldoendes overgegaan en nu is de druk toch best wel hoog. Ik werk avonden hard aan m'n huiswerk maar lig alsnog s'nachts wakker van de stress. Heb voor het mooie te weinig slaap. Ik merk wel echt dat ik aan het terugvallen ben. Kan het helaas ook niet vertellen aan andere omdat ik bang ben voor de gevolgen en gewoon niet wil dat mensen zich zorgen maken.
Ik ga nu eigenlijk proberen het zoveel mogelijk van me af te schrijven in dagboekjes ofzo, gezond eten en op tijd gaan slapen. Dan ga ik dit jaar maar niet over, het lijkt me niet echt gezond om met zo slecht te voelen.

Sorry als dit zeikerig klinkt, ik moest het gewoon even van me afschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:53

Phoebert ik vind het niet zeikerig hoor.
Te weinig slaap maakt van mij een emotioneel ongeleid projectiel of beter gezegd labiel. Ik kan mij zo maar bedenken dat een ander daar ook veel van kan ondervinden.
Zeker als je wakker ligt van de stress en structureel last hebt van slaap te kort, gaat je leervermogen nog meer achteruit.
Goede beslissing het roer om te gooien en te accepteren dat het voor jou beter is het anders aan te pakken.
Dat is misschien even slikken omdat je het anders voor ogen had maar dat verdiend wel een groot compliment om ergens verandering in aan te brengen.
Klaarblijkelijk heb je geleerd dat door gaan op de oude voet jou niet gaat helpen en nu zie je op tijd in dat je toch weer in dat oude voetspoor bent geraakt. En dat is echt een stap in de goede richting +:)+

Structureel stress ervaren is inderdaad heel erg slecht voor zowel je psyche als je lichamelijk gestel.
Wat ik mij wel afvraag is waarom je het niet durft te bespreken? want het klinkt alsof je wel goed nadenkt over hoe je het beste nu kunt handelen, geen rede voor zorgen lijkt mij?
Welke gevolgen zitten daar aan vast? en bedoel je met anderen je studie genoten, vrienden of familie?