GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 06:57

Ah fijn dat het eindelijk geregeld is.
Toch geen Saxenda geworden?
Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 07:07

Bonnelover schreef:
Net, na een hele lange voorbereiding, mijn eerste prik gezet Mounjaro 2,5. Ga dit samen met programma van "Bakje geluk" doen.

Succes! Begin van een nieuwe tijd.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 07:11

opisop_shop schreef:
Ah fijn dat het eindelijk geregeld is.
Toch geen Saxenda geworden?
Succes!

Nee, was er zoooo klaar mee. Uiteindelijk er voor gekozen via Yazen te gaan werken. En die beveelde dit aan.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 07:44

Succes! :D

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:26

Opgelost, ik heb weer een 10mg voorgeschreven gekregen!
Schrijf vanavond even iets meer. :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:34

Ik ben in 3 dagen 600 gram afgevallen :D ik zit bijna op de helft van m'n afval doel

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:53

Deri schreef:

Wat fijn!

fjordjes schreef:
Ik ben in 3 dagen 600 gram afgevallen :D ik zit bijna op de helft van m'n afval doel

Goed bezig! :D

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 14:02

Ik weet niet of mensen het interessant vinden, maar ik ontdekte vandaag de app Shotsy. Hierin kun je je hele GLP-1 reis bijhouden. Je kunt hierin bijhouden waar, wanneer en hoeveel je spuit, of je last hebt gehad van bijwerkingen, gewichtsverlies e.d. Het is wel een betaalde app (€35,- per jaar) maar ik vind hem best wel leuk in gebruik. Denk deel het hier ook even.

Startpagina, met daarop een geschatte weergave van de hoeveelheid medicijn in je lichaam, volgende injectiedag enz.
Afbeelding

Toevoegen van een nieuwe injectie.
Afbeelding

Grafiek met daarin het gewichtsverlies maar ook de injecties. Ik heb alleen nog maar 2,5mg gespoten, waardoor de hele lijn grijs is. Een andere dosering krijgt een andere kleur.
Afbeelding

En de agenda waarin je per dag gewicht, bijwerkingen en andere notities bij kunt houden.
Afbeelding

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 15:16

Met de gratis versie zie je ook wat er nog rest in je bloed. Alleen wat minder uitgebreid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:42

fjordjes schreef:

Haha ik lag het snel en dacht huh wie gebruikt er nou medicatie om 1,2 kilo af te vallen _O-
Maar goed bezig!

Fijn dat je weer een nieuwe pen hebt gekregen Deri.

Bedankt voor het delen Dieuwke, ziet er wel interessant uit. Voor mij voor die laatste paar Kilos niet meer zo nodig, maar als je net start wel handig inderdaad :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:50

Voor de mensen die echt moesten overgeven als bijwerking:
Hebben jullie een patroon ontdekt, in veroorzakende etenswaren, of tijd na injectie bijvoorbeeld?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:59

De mooie resultaten motiveren nog steeds.
Heel fijn voor jullie!

Mijn nieuwe astma-injecties in combinatie met prednison en een biological zorgen dat ik continu hoofdpijn heb en misselijk ben.
Als ik water drink, zakt het ook gewoon niet meer.
Ik ben met de saxenda inmiddels naar 1,2. En ik val nog steeds niet af. Ik ben zelfs aangekomen, vermoedelijk wel vocht.
Ik verwacht dat ik steeds op hetzelfde gewicht blijf hangen.
Ik denk dat ik maar even ga stoppen.
Ik begin me nu ook echt slap te voelen.
Ik heb al anderhalve week geen warm eten meer op. Hooguit een bouillon.

Maar goed, het astma wordt rustiger. Dus deze week een afspraak en dan de prednison hopelijk afbouwen. En dan hopelijk kan ik mijn conditie opbouwen, afvallen, dat zou echt zoveel gezondheidswinst opleveren. Nog maar even de tandjes op elkaar.

Als jullie nu mooie resultaten blijven delen motiveert dat extra

Ik ben blij dat ik met deze medicatie begeleid wordt door een internist. Ik vind het op deze manier erg ingewikkeld. En mijn huisarts heeft er ook weinig expertise in zei hij. Hij had het op zich ook wel willen voorschrijven, maar is blij dat de internist meedenkt.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 18:03

Jeetje, wat ingewikkeld allemaal raket. Zo blijkt maar weer hoe complex een menselijk lichaam is. En prednison moet je natuurlijk ook niet onderschatten, dat is best een heftig middel. Blijkbaar is de GLP-1 medicatie daar niet zo goed tegen opgewassen? Hopelijk vind de internist een oplossing voor je en voel je je snel weer mens :knuffel:

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 19:23

Hier maakte het echt niets uit wat ik at. Zelfs kippensoep kwam op een gegeven moment terug.

Ik heb nu het overgeven is gestopt wel meer moeite met vette dingen dan koolhydraten en eiwitten. Daarom ook dat ik meer kwark met fruit ben gaan eten, en meer salades met groenten etc.

@ Raket, soms moet je ook gewoon even lief zijn voor jezelf :(:) Jezelf alles ontzeggen, is zo moeilijk vol te houden, zeker als het door medicijnen ook nog eens geen resultaat geeft. Ik ben zelf ook enorm aangekomen door medicatie (anti depressiva) en soms is het gewoon fijn om het 1 of 2 of 3 dagen links te laten liggen, om daarna weer verder te kunnen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 19:35

Babsiej, je hebt gelijk hoor.
Ik wil ook wel eten. Ik moet echt ook eiwitten en vezels binnen zien te krijgen.
Maar een glas water of kopje thee is momenteel al een uitdaging.
Dus vandaar dat ik maar even ga stoppen.
Maar ik denk dat het een bijwerking is van andere medicatie, voor mijn astma.
Of de combinatie. Vandaar dat ik maar even ga stoppen denk ik.

Misschien heeft de internist middelen die wat minder op de masg werken.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:10

opisop_shop schreef:
Voor de mensen die echt moesten overgeven als bijwerking:
Hebben jullie een patroon ontdekt, in veroorzakende etenswaren, of tijd na injectie bijvoorbeeld?

De eerste twee dagen waren en zijn bij mij het ergste. Ik kon sinds een forse maag en darm ontsteking al minder goed tegen lactose. Maar zeker die dagen verdraag ik helemaal geen lactose.
Daarnaast is witbrood, vetter eten, bieten en kool echt niet meer te doen de eerste twee dagen verdraag ik koffie ook niet.
Nu ik het ontdekt heb is het best te doen...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:14

Als je allerlei medicatie gebruikt en andere dingen hebt is het niet zo raar als het niet zo goed uitpakt. Maar dat ligt niet aan de mounjaro of ozempic ansich. Ik vind dat dat nu wel de boventoon begint te krijgen en een scheef beeld geeft. Men moet wel realistisch en eerlijk blijven naar de situatie.

Ik ben super blij en heb gelukkig nergens last van. Top middel!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:19

Jokonootje, heb je al Lactose pilletjes/druppels geprobeerd?

Witbrood bevat vaak lactose. Als je darmen al geplaagd worden door lactose intolerantie en je wel lactose eet, dan gaan er meer dingen mis die wat heftiger verteerbaar zijn. Mijn darmen gingen op den duur van alles over de rooie, tot ik doorhad dat ik meer last had van lactose intolerantie dan pds.

Ik had 0.0 bijwerkingen van mounjaro. Op verminderde eetlust na :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 21:06

Ik heb bij het overgeven niet echt voeding nog ontdekt, wel dat alcohol zeker niet goed valt :') en bij vet eten krijg ik sowieso maagzuur, maar dat heb ik zonder mj ook al snel

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 21:58

Zonnetje81 schreef:
Als je allerlei medicatie gebruikt en andere dingen hebt is het niet zo raar als het niet zo goed uitpakt. Maar dat ligt niet aan de mounjaro of ozempic ansich. Ik vind dat dat nu wel de boventoon begint te krijgen en een scheef beeld geeft. Men moet wel realistisch en eerlijk blijven naar de situatie.

Ook die ervaringen zijn zinvol. Want niet iedereen heeft alleen dit medicijn.
Dit is compleet eerlijk en realistisch. Alleen maar doen of het allemaal rozegeur en maneschijn is, is niet realistisch. Het gaat over tips, en ervaringen, dus ervaringen mogen gedeeld worden.
Vind je het niet interessant, scroll je toch verder?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 00:45

Deri schreef:

Zo, eindelijk even tijd :D
Ik werd gebeld en mijn eigen huisarts was zelf ook geschrokken toen hij het antwoord zag van de andere HA. Hij vertelde mij dat de andere HA blijkbaar niet door had hoeveel contact wij elke maand hadden en de online vooruitgang niet volgde. (Hij dat dus blijkbaar idd niet mijn dossier door gekeken)
Hij heeft dus ook meteen mijn recept verlengt toen hij het zag, en die moet ik in de ochtend kunnen ophalen.

We hebben nog even gesproken over hoe alles ging. Hij wil mij geen dose omhoog doen omdat ik wel al een gezond gewicht heb (56kg), en hij het medisch moet kunnen verantwoorden. Maar dat afbouwen nog veel te vroeg is om over te beginnen. Wij blijven de aankomende maanden gewoon op 10mg en houden dan in de gaten wat mijn gewicht gaat doen.

Ik heb hem wel verteld dat ik de laatste paar kg nog graag zou willen voor de mooi. Daarop gaf hij wel aan dat hij wil opletten dat ik niet doorschiet, en ik heb ook aangegeven dat ik zelf geen bottenzak wil worden.
Volgende maand hebben wij even een afspraak in het echt. Hij zei ook dat hij niet te hard wil doorkijken op BMI maar op hoeveel vet ik op bepaalde plekken vasthoud. Dat vind ik wel fijn.

Ik denk dat ik hier binnenkort wel wat progress fotos neer wil zetten, maar dat is wel erg spannend :')

Zonnetje81 schreef:

Oh ik interpreteerd de berichten van raket niet zo negatief. Niet dat ze de mounjaro/ozempic de schuld geeft. Ik snap wel dat het balen is als je net in de kleine groep valt waar het niet wil lukken, om welke reden dan ook.
Is misschien ook fijn te lezen voor anderen waar het niet wil lukken en daar wat steun uit halen.

fjordjes schreef:

Nice! *\o/*

Bonnelover schreef:
Net, na een hele lange voorbereiding, mijn eerste prik gezet Mounjaro 2,5. Ga dit samen met programma van "Bakje geluk" doen.

Succes! Vond je de eerste prik spannend?

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 06:01

Nee hoor vond het zetten van de prik niet spannend. Weet niet of het tussen mijn oren zit maar heb gelijk de eerste dag al gelijk eigenlijk geen trek. Me er zelf echt toe moeten zetten om te eten. Wel hele kleine boertjes aan het laten. En heeeel licht misselijk. Vanmiddag moest ik taart halen om even aan iemand te geven. Normaal zou ik echt een stukje willen maar nu taalde ik er niet naar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:36

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:53

Ik ben nu meer eiwitten gaan eten en dat lijkt ook te helpen bij het afvallen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:12

[quote="fjordjes"]Ik ben nu meer eiwitten gaan eten en dat lijkt ook te helpen bij het afvallen.[/quotep]

Helpt ook enorm tegen de honger vind ik